***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

مراسم هفته وحدت سال ۱۳۶۰ در شهر تکاب

منشر شده در ایثار پرس  

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

نشانی منبع خبر :

http://www.isarpress.ir/?p=6023

باز نشر در گنجینه فشارکی ها :

http://javadfesharaki.blog.ir/1400/04/23/%D9%85

گروه : انقلاب اسلامی و دفاع مقدس / صفحه اول / ویژه

  • شناسه : 6023
  • 23 تیر 1400 - 1:21

در این نوشتار بصورت اجمالی به پیشینه نامگذاری و مراسم هفته وحدت اسلامی در دهه اول انقلاب

و سپس مراسم هفته وحدت  سال 1360 در شهر تکاب تبیین شده است .

*

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

هفته وحدت اسلامی یا هفته وحدت در ایران ؛ فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول که سالروز ولادت محمد، پیامبر رحمه للعالمین (ص) بنا بر روایات برادران اهل سنت است تا ۱۷ ربیع‌الاول که تاریخ ولادت پیامبر بنا بر روایات موجود در شیعه است. می باشد .

پیشینه نام‌گذاری هفته‌ای به‌نام «وحدت اسلامی»، مربوط به زمانی‌است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپیش از انقلاب در ایرانشهر روزگار تبعید خود را سپری می‌کردند. آیت الله خامنه ای در کتاب "خون دلی که لعل شد" درباره چگونگی نامگذاری هفته وحدت می فرمایند: تقسیم‌بندی طایفه‌ای در ایرانشهر، متاسفانه به جدایی مساجد سنی از مساجد شیعه منجر شده بود. اهل سنت مساجد کوچکی داشتند که هر کدام چند نفر نمازگزار داشت، و شیعیان، یک مسجد داشتند که تمام سال تعطیل بود! پیشنهاد احیای مسجد را که دادم، بسیار تاییدم کردند. نماز و سخنرانی کوتاه بعدش، از بلندگو پخش می‌شد و این کار، نقش مهمی در احیای روحیه شیعه منطقه داشت؛ همان‌طور که اثر مثبتی بر مومنین اهل سنت داشت، وقتی التزام ما به نماز، قرائت فصیح، و تنوع سوره‌های قرآنی در قرائت را می‌دیدند. به تدریج، روابط، بین ما و علمای اهل سنت عمیق شد. به برنامه‌ای عملی، برای زدودن موانع روانی بین شیعه و سنی فکر کردم. باب گفتگو را با یکی از علمای اهل سنت باز کردم. به او گفتم:"مسئولیت اسلامی بر ما واجب می‌کند که به آینده اسلام و خطرهایی که آن را تهدید می‌کند و موانعی که مقابل آن می‌ایستد، نگاه کنیم. و تمام مسلمانان، بدون در نظر گرفتن تعلق مذهبی‌شان، با این نگاه آینده‌نگر، مسئولیت‌های خطیری خواهند داشت؛ اما اگر به نبش گذشته و جستجو درکتاب‌های قدیمی‌ها درباره مواضع اختلافی بپردازیم، این به هیچ چیز جز تشدید کینه‌ها و هیجان احساسات منجر نمی‌شود، و در این، هیچ مصلحتی برای اسلام و مسلمین نیست."

هفته وحدت پس از انقلاب اسلامی با موافقت و فرمان روح‌الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران، این بازه زمانی به عنوان هفته وحدت نامگذاری شد. و پس از ان هرساله مراسمی در شهرهای مختلف برگزار میشود .

یکی از مناطقی استقبال زیادی شد ، در کردستان بود . که شیعه و اهل سنت بصورت مشترک با سخنرانی ومولودی به استقبال میلاد پیامبر رحمت (ص) می روند .

مردم شهرستان تکاب به دو زبان کردی و ترکی صحبت می‌کنند و دارای مذاهب شیعه، سنی و اهل حق هستند. اتحاد و یکپارچگی بین مردم این شهرستان یکی از شاخص‌های اصلی آن است.

تکاب از شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی است که پس از انقلاب ، ضد انقلاب اطراف انرا تصرف کرده و راههای ارتباطی آن اشغال بود . شهر تقریبا محاصره کامل بود و تنها یک راه آن به بیجار فقط در روز انهم با تامین نیروی نظامی امکان تردد وجود داشت .

درچنین شرایط حساسی مراسم هفته وحدت در مکانهای مختلف برگزار میگردید . در تصاویر زیر ، نمونه ای از مراسم هفته وحدت در سال 1360 می باشد .

 

مسجد اهل سنت شریف اباد تکاب

هفته وحدت اسلامی -  19 دی 1360

  • ردیف بالا از راست : برادر جلال صادقی ( سردار)  -برادر .... ( فقط سرشان پیدا ست ) - ماموستا ادبی  از علمای اهل سنت ( در حال سخنرانی ) - مرحوم شیخ یحیی رستم پور از روحانیون سرشناس تکاب  ( پشت سر سخنران)-  مرحوم حجه الاسلام  سید مهدی موسوی زره شوران ( قبای قهوه ای بر تن دارد ) برادر .....( فقط سرش پیداست ) برادر نیک آیین - سردارشهید باقرمحمدیاری فرمانده دلاور و قهارگردان خاتم الانبیا. (ٌص) (اورکت پوشیده ) برادر بهمن نوری کارگزینی تکاب ( اورکت پوشیده در حالت نیم تنه) - برادر مرحوم شیخ شاه حسین طیبی (کت قهوه ای که صورتش پیدا نیست ) برادر... برادر ...- برادر سید جواد هاشمی فشارکی ( کت پوشیده )  

 

ردیف بالا از راست : برادر جلال صادقی ( سردار) - مرحوم حجه الاسلام  سید مهدی موسوی زره شوران ( سخنران - قبای قهوه ای بر تن دارد )- ماموستا ادبی  از علمای اهل سنت ( در حال سخنرانی ) برادر .....( فقط سرش پیداست ) برادر نیک آیین - سردارشهید باقرمحمدیاری فرمانده دلاور و قهارگردان خاتم الانبیا. (ٌص) (اورکت پوشیده ) برادر ایرج وحدانی ( کاپشن پوشیده ) برادر مرحوم شیخ شاه حسین طیبی (کت قهوه ای ) - حاج حبیب خاکزاد ( کلاه کاپشن بر سر دارد) برادر.... ( فقط سرش پیداست ) برادر سیدجواد هاشمی فشارکی ( کت پوشیده ) - شهید علی اشرف بیدقی ( کلاه کاپشن بر سر دارد ودر جلوی پنجره می باشد ) و سایرین

 

 

 

مراسم هفته وحدت سال ۱۳۶۰ در شهر تکاب

http://www.isarpress.ir/?p=6023

 

http://www.isarpress.ir/1400/04/23/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%b3%d9%85-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%87-%d9%88%d8%ad%d8%af%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%84-1360-%d8%af%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%aa%da%a9%d8%a7%d8%a8/

 

 

http://javadfesharaki.blog.ir/1400/04/23/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D9%84-1360-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D8%A8