***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

معضلات ساخت بی رویه مجتمع های تجاری

يكشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۵:۳۹ ق.ظ

معضلات ساخت بی رویه مجتمع های تجاری

 

مجتمع های تجاری یکی پس  از دیگری، چون قارچ می روید و سر به فلک  میکشد و مصیبتهای زیادی را بهمراه می اورد.نخست سرمایه داران برای کسب سودهای هنگفت بدنیال ساخت می روند و سپس شهرداریها برای کسب درامد مجوز میدهند و انگاه مهندسان می سازند و بعد یک پدیده بزرگ وبه مصیبتی لاعلاج برای شهر وشهروندان مبدل میگردد.

مقایس تجاری : مغازه تک در جداره خیابانها وکوچه ها ، مجتمع های تجاری محدود ، مجتمع های تجاری بزرگ و بازارهای سنتی

 مجتمع های تجاری صنفی   ، تجاری لاستیک ، فرش ، لوازم  ......

انواع کاربری :صرفا تجاری  ، اداری تجاری ، ممسکونی تجاری  و....

انواع مجتمع های بزرگ تجاری    [1]

·       مجتمع اداری تجاری آسمان ونک دارای 2 طبقه تجاری و 11 طبقه اداری است. بخش اداری برج مشتمل بر 118 واحد اداری 50 تا 95 متری میباشد. بخش تجاری در 2 طبقه 65 واحد تجاری با متراژ: حدود 1000 متر مربع را در خود جای داده است. عمده فروشگاههای این مرکز به ارائه پوشاک و کیف و کفش بانوان میپردازند.

·       بازارچه کودک گاندی تعداد واحدها: 25 متراژ: 600 متر مربع وفروشگاههای این بازارچه عمدتا به ارائه اجناس پوشاک کودک خارجی میپردازد

·       مجتمع تجاری اداری و پارکینگ طبقاتی خلیج فارس سه راه امین حضور بخش تجاری این مجتمع مشتمل بر 134 واحد فروشگاه و نمایشگاه با متراژهای مختلف میباشد و به بورس لوازم خانگی و صوتی تصویری اختصاص یافته است. بخش اداری شامل 42 واحد 73 الی 105 متری با قابلیت های ویژه است.اکنون نیز فروشندگان حاضر در این منطقه،لوازم خانگی برقی مانند یخچال و فریزر،تلویزیون،ماکروفر و ... را به صورت عمده و تک فروشی عرضه می کنند.
مرکز خرید تیراژه بزرگراه اشرفی اصفهانی مرکز خرید تیراژه یکی از مراکز خرید مدرن و مجهز تهران است. این مرکز دارای سه طبقه تجاری، یک طبقه شهربازی، یک طبقه نمایشگاه بزرگ مبلمان و صنایع چوبی و سه طبقه پارکینگ میباشد. طبقه سوم این مرکز به شهربازی سرزمین عجایب سرپوشیده اختصاص دارد. در هریک از طبقات همکف، اول و دوم حدود یکصد واحد تجاری و جمعا تعداد واحدها: 350مستقر است که عمدتا به برندهای مشهور اختصاص دارند. در این مجتمع همچنین 4 رستوران بوف،تیراژه،پدر خوب و 3 نقطه فعالیت می کنند.

·       مرکز تجاری برج مینا در فلکه دوم صادقیه تعداد واحدها: 50دو طبقه تجاری 1000 متر مربع در سال 1376 راه اندازی شده است. طبقه زیرین این مرکز به بورس موبایل و کامپیوتر اختصاص دارد و فروشگاههای طبقه همکف به ارائه انواع پوشاک زنانه و مردانه ، بدلیجات ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، تزئینات ، فرش و ... میپردازند.

·       مجتمع تجاری اداری برج گلدیس در سال 1379 در ضلع جنوبشرقی فلکه دوم صادقیه راه اندازی گردید و اکنون یکی از مراکز شناخته شده تهران میباشد. این مجتمع در 3 طبقه تجاری و 10 طبقه اداری، دارای 330 واحد تجاری و حدود 220 واحد اداری میباشد.

·       مرکز خرید اسکان در خیابان ولیعصر دو طبقه تعداد واحدها: 60 متراژ: 4700 متر مربع با فضایی باز و با حوضچه‌ای به قطر ۱۰ متر در طبقه پایین واقع است‌. در این مرکز بیش از 35 فروشگاه فعال وجود دارد. وجود شعبات متعدد بانک در این مرکز از ویژگیهای آن است.برندهای نایک ، زانوس ، لی وایز، ریبوک و استوواک در این مرکز دارای نمایندگی رسمی هستند.

·       مجتمع تجاری دنیای نور  بزرگراه رسالت در زمینی به مساحت 1791 مترو 12000 متر مربع زیربنای کل در قلب منطقه شرق تهران در مقابل پارک محلی احداث گردیده است . دارای 10 طبقه با کاربری پنج طبقه تجاری تعداد واحدها: 280و آپارتمان با موقعیت اداری میباشد.

·       مرکز خرید گاندی از مراکز قدیمی تهران می باشد و شهرت آن به کافی شاپ ها و رستورانهای متنوع آن بر می گردد.تعداد واحدها: 40 تعداد طبقات: دو طبقه تجاری

·       مرکز خرید سمرقند خیابان جنت اباد جنوبی تعداد واحدها: 200

·       مرکز خرید شیری  فلکه دوم صادقیه مرکز خرید شیری در سال 1377 راه اندازی شده است و طیف متنوعی از مشاغل در آن به ارائه محصولات و خدمات میپردازند.تعداد واحدها: 40

·       پاساژ تک ونک خیابان ونک یک طبقه تجاری 500 متر مربع تعداد واحدها: 24

·       مرکز تجاری مروارید خیابان ستارخان در سال 1374 راه اندازی شده است. این مجتمع دارای 26 واحد تجاری در دو طبقه ، و 16 واحد اداری در 4 طبقه میباشد. عمده فروشگاههای بخش تجاری به صنف موبایل تعلق دارند و واحدهای اداری در زمینه مهندسی، ابنیه ، موبایل و خدمات به فعالیت مشغولند.

·       پاساژ ونک میدان ونک متراژ: 1400 متر مربع تعداد واحدها: 18 یک طبقه تجاری عمده فروشگاههای پاساژ ونک به ارائه انواع پوشاک زنانه اختصاص دارند.

·       مرکز خرید ونک میدان ونک، تعداد طبقات: دو طبقه تجاری متراژ: 8000 متر مربع تعداد واحدها: 120 عمده فروشگاههای مرکز خرید ونک به ارائه پوشاک و کیف و کفش زنانه اختصاص دارند

·       بازار ونک ضلع شمال شرقی میدان ونک متراژ: 600 متر مربع تجاری تعداد واحدها: 16 بازار ونک دارای 1 طبقه تجاری بوده و دربخش شمال شرقی میدان ونک واقع شده است.

·       مرکز خرید تندیس میدان تجریش این مرکز دارای دو طبقه تجاری میباشد و فروشگاههای آن عمدتا به برندهای مشهور خارجی و داخلی اختصاص دارند.

·       مرکز خرید میرداماد خیابان میرداماد متراژ : 5000 متر مربع یک طبقه  در 3 سایت تعداد واحدها: 103

·       مجتمع تجاری سئول میدان شیخ بهایی20هزار متر مربع تعداد واحدها: 62  این مجموعه دارای فضای تجاری و تفریحی بوده و در شمال تهران قرار دارد. بیش از شصت واحد تجاری خدماتی در این مرکز فعالیت می کنند که کالاهایی همچون لباس مردانه، زنانه و بچه گانه، مبلمان، لوازم کادویی، لپ تاپ، بدلیجات، لوازم خواب، لوازم آرایش، لوازم خانگی، مکملهای دارویی ورزشی، و خدماتی نظیر چاپ عکس، آکواریوم، کافی شاپ و خدمات مسکن را ارائه می کنند.

·       پاساژ بزرگ اطمینان   ابتدای بلوار امام رضا دارای 8000 مترمربع زیربنا ، 200 واحد تجاری 15 فاز در طبقه ، دارای دو ورودی از بلوار امام رضا(ع) و خیابان مظاهر است .: کامپیوتر و موبایل ، پوشاک زنانه و بچه گانه ، مانتو و روسری ، کیف و کفش ، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک مردانه، بدلیجات و عطر و اودکلن

·       مرکز تجاری ایران زمین در ضلع غربی خیابان ایران‌زمین سه طبقه تجاری متراژ: 8000 متر مربع زیربنا تعداد واحدها: 100

·       پاساژ شهاب خیابان ستارخان - بعد از فلکه اول صادقیه تعداد طبقات: یک طبقه تجاری متراژ: 350 متر مربع تعداد واحدها: 10

·       مجتمع تجاری سبحان فلکه دوم صادقیه- تعداد طبقات: دو طبقه تجاری متراژ: 1267 متر مربع تعداد واحدها: 43

·       مرکز خرید سامان فلکه دوم صادقیه سه طبقه تجاری متراژ : 3600 متر مربع تعداد واحدها: 51مرکز خرید سامان در سال 1385 راه اندازی شده است. عمده فروشگاههای این مرکز به ارائه انواع پوشاک زنانه و مردانه ، عطر و ادکلن ، شال و روسری ، تزئینات و ... اختصاص دارد .

·       مجتمع تجاری اداری مرجان  فلکه اول صادقیه خیابان ستارخان دو طبقه تجاری تعداد واحدها: 37

·       مرکز خرید برج نگار بالاتر از میدان ونک دو طبقه تجاری برج نگار با ارتفاع 114 متر در 31 طبقه / این برج در زمینی به مسـاحت 1961 متر مربع، در خیابان ولیعصر، به صورت سه بَر، در صد متری شمال مـیدان ونـک احداث گردیده است و از طریق بزرگراه‌های مدرس، حقانی، همـت، کردستان و نـیایش، دسترسی دارد .مرکز خرید برج نگار در طبقات همکف و اول این برج قرار دارد و اکثر واحدهای آن به برندهای مشهور اختصاص یافته اند.

·       مجتمع تجاری فرهنگی سینما آزادی نبش خیابان وزرا- 910 متر مربع چهار طبقه تجاری45 واحد تجاری مجتمع تجاری فرهنگی سینما آزادی صنوفی همچون آرایشی بهداشتی، عطر و ادکلن، کیف و کفش، پوشاک، بدلیجات و... را در خود جای داده است.

·       مرکز خرید برج نگین رضا بزرگراه اشرفی اصفهانی دو طبقه تجاری40 واحد تجاری مرکز خرید برج نگین رضا در دو طبقه دارای رستورانهای بوف، ایتالیایی، ترکیه ای ،ایرانی، بازی کودکان ،کافی شاپ، کافی نت و فروشگاههای پوشاک و فروشگاه رفاه می باشد.

·       بازار بزرگ کیش میرداماد غربی تعداد طبقات: یک طبقه تجاری

·       مجتمع تجاری و اداری الماس غرب خیابان ستارخان - دو طبقه تجاری1500 متر مربع تجاری تعداد واحدها: 50 مجتمع تجاری و اداری الماس غرب در سال 1387 افتتاح گردیده است. بخش اداری این مجموعه در 4 طبقه و مشتمل بر 50 واحد اداری میباشد. طبقات همکف و زیرین مجتمع به بورس طلا و جواهر اختصاص دارد و مجهز به سیستم دوربین مدار بسته، اطفای حریق و تابلوهای نمایش آخریت قیمت طلا و سکه میباشد.

·       پاساژ برج مینا خیابان شریعتی10000 مترمربع زیربنا500 واحد تجاری پنج طبقه تجاری

·       بازار بزرگ سنتی ستارخان فاز یک خیابان ستارخان دو طبقه تجاری289 واحد تجاری

·       مجتمع تجاری گلها ( فاز 2 ) خیابان ستارخان 176 واحد تجاری که شامل بورس پوشاک زنانه ، کیف و کفش زنانه ، شال و روسری ، پوشاک کودک ، پوشاک مردانه ، لوازم خانگی ، لوازم و ظروف آشپزخانه ، لوازم کادویی و تزئینی ، آرایشی بهداشتی ، زیورآلات و بدلیجات ، ساعت ، عینک و ... میباشد.

·       بازار بزرگ نصر , پاساژ نصر گیشا2 طبقه حدود 400بازار نصر شامل دو بخش بازارچه سنتی و پاساژ می باشد.

·       بازار قائم تجریش میدان تجریش 5 طبقه تعداد واحدها : 300  از خصوصیات پاساژ قائم میتوان به این مورد اشاره کرد که هر طبقه از آن به یک یا دو صنف مشابه اختصاص دارد. 

·       ساختمان پلاسکو ( سابق ) خیابان جمهوری - بازار بورس لباس در سال 1341 و در 16 طبقه ساخته شد.این ساختمان در زمان خود بلندترین بنای ساختمانی در ایران به شمار می آمد. ،ساختمان پلاسکو معروفترین ساختمان توزیع انواع پوشاک،بویژه پوشاک مردانه است و لباس فروشان از اکثر شهرهای ایران،برای خرید به این مرکز مراجعه می کردند.

·        مجتمع تجاری میلاد نور شهرک قدس ، مجتمع تجاری میلاد نور در سال 1378 افتتاح شد و در حال حاضر یکی از بزرگترین مجتمع های تجاری در تهران محسوب می شود.این مرکز دارای 326 باب مغازه است

ودهها مجتمع تجاری بزرگ تجاری دیگر فقط 250 مورد ان در سامانه شهرداری تهران ثبت گردیده است  [2]ودهها مورد در شهرهای مختلف کشور وجود دارد و یا در حال ساخت می باشد  ودر اینده جلوه گری خواهند کرد

 

پیامدهای مجتمعهای بزرگ :

v    معضل معماری

نخستین مساله ایجاد یک معماری نامتجانس با منطقه و بوجود آمدن حجم نا همگون با بافت و معماری پیرامونی خود می باشد.

v    معضل اقتصادی

نکته دوم مجتمع های بزرگ تجاری، مجرای توزیع و ترویج کالاهای وارداتی و دامن زدن به مصرف گرایی بیشتر می باشند.

 

v    معضل فرهنگی

نکته سوم مد گرایی و ترویج مدهای مغایر با فرهنگ غنی ایرانی عمدتا در این مراکز شکل می گیرد.

v    معضل مدیریت شهری

نکته چهارم ، معضل پارک خودرو در مجاورت خیابانهای مجاور و مزاحمت برای همسایگان و بوجود آمدن  معضلات ترافیکی در بسیاری از مراکز تجاری که فاقد پارکینگ می باشد .

که لازمست تدابیر لازم برای رفع وضع موجود و پیشگیری در اینده توسط نهادهای مسول صورت گیرد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۲