***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

طرح دفع زباله در منا

جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۰۳ ق.ظ

درج  شده در نشریه زایر  و روزنامه جام  جم

 

  •  

بر اساس طرح یک مهندس ایرانی

معضل انباشت زباله در منا مرتفع می‌شود

بر اساس طرح ارائه شده توسط یک مهندس ایرانی، مشکل همه ساله انباشت نبوه زباله در منا و عدم امکان تخلیه آن، مرتفع خواهد شد.
تصویر معضل انباشت زباله در منا مرتفع می‌شود

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین، سیدجواد هاشمی فشارکی به نشریه زائر گفت: با توجّه به حجم جمعیت حداقل دو میلیونی زوار مستقر در چادرهای زیبا و پیاده رو و حتی خیابان های منطقه کوچک منا که از شمال و جنوب به کوهستان و از غرب به شرق و جمرات و مشعر الحرام محدود می گردد و تردد انبوه زوار جهت ورود و خروج به منطقه منا و نیز تردد سه مرتبه ای در روزهای 10 و 11 و 12 ذیحجه برای رمی جمرات که از ارکان حج تمتع است، خیابان های منا برای تردد جمعیت پاسخگو نبوده و بدیهی است که در چنین شرایطی حتی خودروهای خدماتی نیز به سختی امکان تردد داشته باشند. 

"‌از این رو با توجه به انبوه زباله تولیدی ناشی از مواد غذای مصرف شده و ظروف یکبار مصرف، وضعیت بهداشت زوار به شدت تهدید می شود. "

وی افزود: برغم قرارداد منعقده با طرف سعودی و وجوه پرداخته شده سرانه هشت ریال بابت خدمات و بهداشت محیط، متأسفانه گاه تپه های دو الی سه متری زباله در محل تردد زائرین به وجود آمده و در کف خیابان و کوچه ها پخش می شود.

"‌جهت حل این مشکل در سنوات قبل طرحهایی از قبیل متراکم کردن زباله، ایجاد خط انتقال زباله با تسمه نقاله و... ارائه شده، لکن به علت مشکل کمبود فضا عملی نبوده است."

 هاشمی فشارکی که به عنوان ناظر تخصصی ساختمان و تأسیسات حج بعثه مقام معظم رهبری اشتغال دارد، در خصوص طرح ابداعی خود بیان داشت: بر اساس این طرح پیش از ایام تشریق مخزن های)سطل های مکعبی شکل بزرگ (زباله تر و خشک، به ابعاد 2.2* 2 متر و به ارتفاع 2.4 متر در انبارک های بتنی پیش ساخته 2.5 در 5 متری، تعبیه شده در مکانهای مورد نیاز و به تعداد مورد نظر، قرار داده شده و درب بزرگ آن بسته و مهیا می شود.

وی افزود:‌ آنگاه در ایام استقرار حجاج در ایام تشریق، کارگران خدمات (عُمال بومی) زباله ها را تفکیک و از دریچه های کوچک مخزن زباله به داخل مخزن ریخته و مسدود می شوند و این اقدام در طول سه روز در کلیه مخازن زباله صورت می پذیرد.

پس از خروج زوار و عادی شدن تردد خوردو در خیابان های منا، دربهای بزرگ مخازن زباله باز و توسط جرثقیل های کوچک پالت های زباله به بیرون کشیده شده، بر روی کامیون های حمل بار قرار داده می شود.

" پس از تخلیه زباله های مذکور به محل های مورد نظر، مرحله نهایی یعنی شست و شو و ضد عفونی کردن و قراردادن مخازن زباله در انبارک ها، آماده برای سال بعد می شود."

وی در خصوص طرح خود افزود: نقشه های مقدماتی انبارک ها و مخازن و ابعاد و مشخصات فنی آن تهیه شده است، لکن جهت تهیه نقشه های محاسباتی و اجرایی نیاز به بازدید مجدد و کسب اطلاعات فنی می باشد.

این مهندس ایرانی در خصوص انگیزه و انتظار خود گفت: طی سرکشی از محوطه چادرهای ایران و نیاز بازدید از برخی کشورهای دیگر، به عمق این معضل پی برده و دغدغه ای شکل گرفته بود تا اینکه در جلسه دیدار اعضای نظارت و بازرسی بعثه با نماینده محترم ولی فقیه در حج، ایشان بیان داشتند که بایستی جهت حل معضلات مکّه و به خصوص منا ،طرح هایی تهیه و به مقامات عربستانی ارائه دهیم.

" دلیل دیگر کاهش رنج زوار عزیز در شرایط سخت در ایام معنوی مناسک حج بوده وانشاء الله خداوند توفیق مجدد خدمتگزاری به حجاج بیت الله الحرام و زوار ائمه مظلوم مدینه را عطا نماید. "

وی در خصوص حل مشکل کمبود شدید سرویس های بهداشتی و نبود فضای حلاقه طرحهایی تهیه نموده که ارائه ان مجالی دیگر را می طلبد.

 

http://jamejamonline.ir/online/671108069689633210/معضل-انباشت-زباله-در-منا-مرتفع-می‌شود

 

دریافت

حجم: 107 کیلوبایت
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۰۷