***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دفاع غیرنظامی و مدیریت بحران شهر مسکو

چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۶:۱۱ ق.ظ

بسمه تعالی

دفاع غیرنظامی و مدیریت بحران شهر مسکو

سید جواد هاشمی فشارکی

                                  چاپ شده در  : فصلنامه پیام بحران – ش 20  -  زمستان1388  – ص 12                                  

 

مرکزدفاع غیر نظامی و مدیریت بحران شهرمسکو در یکی از محلات قدیمی و در اختمانی با قدمت200ساله بوده و به صورت حیاط مرکزی که حیاطی در میان و ساختمانی 2 طبقه که هرسوی ان را فرا گرفته استقرار دارد.این محل قبلا آتش نشانی شهرمسکو بوده وبعد ازجنگ دوم جهانی تخریب شده ولی حدود 20 سال پیش ان را باز سا زی و علاوه بر فعالیت مرکزدر آن، به صورت موزه ای که با ارائه وسائل تجهیزات قدیمی وتصاویر مربوطه سابقه امداد و نجات را نیز در بر دارد،درآمده است .

 

      مرکز دفاع غیر نظامی ومدیریت بحران  شهر مسکو زیر مجموعه شهرداری شهر بوده ولی از لحاظ ماموریت دفاع غیر نظامی تحت امر وزارت شرایط اضطراری روسیه (ام اچ اس ) و فرمانده و کارکنان آن نظامی می باشند و مسئولیت مدیریت بحران در کلیه حوادث طبیعی و غیر طبیعی از قبیل تصادفات ، آتش سوزی ، شیمیائی ، میکروبی ، هسته ای و ... را به عهده دارد . و حدود یکصد پایگاه امداد (آتش نشانی) در سطح شهر مسکو از این مرکز فرمان می گیرند . حدود 80 هزار دوربین در سطح شهر چون چشمان تیز بین نظاره گر نقاط مختلف شهر بوده و همچنین روزانه بطور میانگین حدود 10000 تماس تلفنی با این مرکز برقرار می شود . و نیز تصاویر ماهواره ای و شبکه های رایانه ای و تلویزیونی که بر روی صفحه های بزرگ نمایشگر که در اطاق مدیریت بحران نمایش داده شده و کلیه حوادث پایش ، مدیریت و هدایت می گردد .    رئیس مرکز هدایت بحران شهر مسکو ، معاون شهردار در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه بوده و هدایت عملیاتی زیرساختهای شهری را به عهده دارد . 

      نماینده تمامی نهادهای  دولتی و خصوصی شهر در این مرکز مستقر بوده  وبا مسیولیت  فرمانده دفاع غیر نظامی شهر و تحت شرح وظایف و ماموریت های تعیین شده ، به فعالیت ها و ماموریت های خود می پردازند .

 

     این مرکز مجهز به یک نرم افزار سه بعدی از کل شهر مسکو ( خیابانها ، ساختمانها و محوطه های باز ) می باشد که حوادث مهم را مدل کرده و تجزیه و تحلیل و مورد بررسی قرار یدهد.ونیز جهت تمرین( رزمایش) و موارد آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد .

    جمعیت سراسری دفاع غیر نظامی مسکو که در هر منطقه شهرداری وجود داشته و به یاری مرکزشتافته و حوزه کاری بسیار وسیعی را پوشش می دهد .

     این مرکز توسط صدا و سیما ، آموزشهای عمومی را عهده دار بوده و همچنین در شرایط بحران از طریق تابلوهای دومنظوره تبلیغاتی هشدارها وخبرهای لازم را به اطلاع مردم میرساند.

مرکز دفاع غیر نظامی مسکو ، دارای یک مرکز آموزشی است که مدیران شهرداری و مدیران شهری و مردم در آنجا اموزشهای لازم را جهت مواجهه با شرایط بحران را فرا گرفته و از آمادگی لازم برخوردار می گردند .

 

     این مرکز همچنین مسئولیت حفاظت شهر و زیر ساخت های اساسی و عناصر مهم اقتصادی و حفاظت از مردم در برابر خطرات و تهدیدات شیمیائی ، میکروبی و هسته ای و هدایت مردم به مناطق و فضاهای امن و بی خطر و نیز انتقال تجهیزات با ارزش به مکان امن را به عهده دارد . همچنین بر اساس قانون ، طراحی ساختمان ها و مراکز بایستی از لحاظ رعایت ملاحظات دفاع غیر عامل به تایید این مرکز رسیده و پس از اعمال نظرات این مرکز مجوز ساخت داده می شود ، در غیر این صورت از احداث آن جلوگیری به عمل می آید .