***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب


بسمه تعالی

نقش مطالعات لرزه زمین ساختی در شهرسازی از منظر دفاع غیرعامل

سید جواد هاشمی فشارکی [1] - حسین جوازی [2]

پذیرفته شده در  : سومین همایش ملی وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری دانشگاه ایلام -  6 / 2 /90

  چکیده

   واقع شدن ایران برروی کمربند کوهزایی آلپ - هیمالیا و وجود گسل های فراوان ، وقوع زمین لرزه در فلات ایران را امری طبیعی و اجتناب ناپذیر نموده است . ایران جزو ده کشور حادثه خیز و ششمین کشور  لرزه خیز دنیا است که زمین لرزه مسبب بیشترین تلفات انسانی در آن می باشد و کمربند زمین لرزه 90 درصد از خاک کشور را در بر می گیرد .( رمضانی گورابی ، 1373 ، ص 107 ) اما آنچه حائز اهمیت می باشد ، وضعیت نگران کننده شهرها و سازه های  زیربنایی بویژه سازه های حیاتی وحساس در ارتباط با امنیت ملی می باشد. برخی از این سازه ها برروی گسل ها یا در مجاورت آنها ساخته شده و در معرض خطر زمین لرزه قرار دارند. جایگاه زمین ساختی فلات ایران سبب گردیده تا ضمن وجود و فعالیت گسل های متعدد ، باعث رها شدن انرژی ذخیره شده و بروز زمین لرزه های مکرر شود واین مسئله بخصوص در شرایط بحران میتواند سبب تشدید بحران گردیده و متعاقب آن  تلفات جانی و خسارت های مالی فراوان و به خطر افتادن امنیت ملی را به دنبال خواهد داشت.

   بدین سبب این تحقیق  بدنبال یافتن جایگاه پهنه بندی خطرات نسبی زمین لرزه منطقه و اثرات آن در مکان یابی مراکز ثقل و سازه های  دفاع  غیرعامل ،پهنه بندی زمین ساختی و لرزه زمین ساختی گستره مورد نظر ،مراحل عمده اجرای پهنه بندی لرزه ایی در ارتباط با دفاع غیرعامل بوده،وانتها نقش اساسی مطالعات لرزه زمین ساختی در دفاع غیرعامل تبیین شده است .

واژگان کلیدی

لرزه زمین ساختی -بحران –تهدید- پایداری - دفاع غیرعامل-شهر

 



Jمدرس دانشگاه صنعتی مالک اشتر [1]

کارشناس ارشد زمین شناسی [2]