***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

مقاله " ملاحظات دفاع غیرعامل در طراحی محله امن "

پنجشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۵:۵۸ ق.ظ

ملاحظات دفاع غیرعامل در طراحی محله امن

 

 

 

1- سید جواد هاشمی فشارکی، مدرس دانشگاه مالک اشتر و مشاور عالی دفاع غیرعامل

  2- امیر محمودزاده، دکتری زلزله و مدیریت بحران، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد  نجف آباد

   3- هادی شهپر، کارشناس دفاع غیرعامل شرکت بین المللی تحقیقاتی و مشاوره شاخص سازان             

 

·       پذیرفته شده در  - اولین  علمی پژوهشی همایش شهر سازی ومعماری – دانشگاه مالک اشتر -21 و 22  /  2  /1390  -  ص  110

 

         

 

 

چکیده :

دفاع غیر عامل مجموعه‌ای از اقدامات غیرمسلحانه است که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها و تأسیسات، تجهیزات و شریان‌های کشور در مقابل عملیات مخرب دشمن و یا کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیر طبیعی گردد.

بنابراین، مقوله دفاع غیر عامل مختص نیروهای رزمی نبوده و مشمول غیر نظامیان و مناطق مسکونی نیز می‌باشد. که می‌بایستی در تمام طرح‌های بهسازی و احداث محله‌های مسکونی مورد نظر قرار گیرد. در این پروژه سعی شده با مطالعه بر روی این موضوع روشهای و راهکارهایی را برای ایمن سازی محلات مسکونی در برابر حوادث ناشی از حملات نظامی ارائه دهیم.

 

در ابتدا تاریخچه دفاع غیرعامل و تجربه کشورهای مختلف در این زمینه بررسی شده. سپس انواع تهدیدات از جانب کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته ، انگاه سناریوی حمله‌ای را که محتمل‌تر است را به عنوان سناریوی مبنا در نظر گرفتیم. و بر اساس آن انواع سلاح‌های متعارف متناسب با آن و آثار تخریبی هر یک را مورد مطالعه قرار دادیم. همچنین در بخشی دیگر انواع سلاح‌های نامتعارف و آثار ناشی از آنها نیز بررسی شده تا بتوانیم در پایان طیف وسیع‌تر و کامل‌تری از راه‌کارها را ارائه دهیم.

 

بعد ازآشنایی با انواع تهدیدات ممکن ، اصول و مبانی دفاع غیرعامل و انواع روشهای مهم آن در سه بخش مورد مطالعه قرار گرفت.سپس به شناخت اصول معماری و شهرسازی محله پرداخته شده تا بتوانیم به راهکارهایی اجرایی و هماهنگ با این اصول دست یابیم.برای نزدیکی بیشتر راه‌کارهای اجرایی و انطباق بیشتر با محلات مسکونی ایران دو نمونه از محلات مسکونی با ساختاری متفاوت را مورد بررسی قرار داده‌ مجموع مزایا و معایب این دو مجموعه مورد بحث قرار گرفته شده است.در انتها به جمع‌بندی و ارائه اصول و ملاحظات ایمن‌سازی و احداث محله از لحاظ دفاع غیر‌عامل پرداخته‌شده است.

 

 

کلمات کلیدی :

دفاع غیرعامل ،محله، امن ،معماری ، شهرسازی،محله ،تهدید