***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

 راهنما : دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

عنوان پایان نامه

طراحی معماری نمایشگاه دائمی سازه امن زیرزمینی کشور


استاد راهنما:

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی


استاد مشاور:

مهندس سید محمد قاضی میرسعید


دانشجو:

سید احمد مهدی ­نیا

 20 خرداد ماه 1394


چکیده

دفاع در طول تاریخ همیشه جزء مهمی از زندگی بشر بوده است؛ زیرا اقدامات دفاعی انسان سبب دفع یا کاهش میزان اثر تجاوز مهاجمان می­شود. اما چگونگی دفاع به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد و انسان­ها در دوران حیات خود سعی کرده اند تا با استفاده از عقل و تدبیر و اراده­ی خود بهترین راه دفاع را در وضعیت­های متفاوت، در مقابل تهاجم دشمنانشان انتخاب و آن را به کار بندند. در این ارتباط اقدامات دفاعی انسان همیشه با استفاده از سلاح و تجهیزات جنگی صورت نگرفته است؛ بلکه در موارد زیادی انسان برای دفاع، شیوه‌هایی را به کار برده که سلاح و تجهیزات جنگی در آن نقشی نداشته است و در دنیای امروز از آن با عنوان «پدافند غیرعامل» یاد میشود.

فضاهای زیرزمینی نقش اساسی در حفاظت فیزیکی از سرمایه های ملی دارند و امروزه به عنوان یکی از جذاب ترین و مطمئن ترین گزینه ها مطرح می‌باشند. اینگونه فضاها با برخورداری از امنیت فزاینده در برابر هزینه نگهداری و مصرف انرژی بسیار پایین، تحت کنترل بودن و در معرض اثرات زیست محیطی قرار نداشتن، کارآیی بسیار بالاتری را از نظر کاربری نسبت به سایر فضاها ارائه می‌دهند.

لذا توجه جدی به رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل در برابر بخش عمده­ای از این فضاها، مصونیت بخش بوده و به عنوان یکی از مؤلفه­های برتری قدرت و امنیت در زمان تهدید خواهند بود.

در این پایان‌نامه با توجه به انواع تهدیدها به طراحی معماری نمایشگاه دائمی سازه امن زیرزمینی کشور در موقعیت امام رضا(علیه السلام) دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) پرداخته شده است که به خاطر امن بودن آن در برابر تهدیدات به صورت زیرزمینی طراحی شده است و با بکار بستن راهکارها و اصول پدافند غیرعامل در طراحی آن در شرایط بحران ناشی از تهدیدات آسیب پذیری کمتری را دارا می­باشد.

همچنین با احصاء نیازمندی‌های مواردی که برای نمایش و آموزش مباحث پدافند غیرعامل لازم است، فضاها و کاربری‌های نمایشگاه تعیین می‌شود و با نمایش فضاها و کاربردهای پدافند غیرعامل و نیز ترکیب فضاها با کاربری‌ها، نمایشگاهی که به نیازهای پدافند غیرعامل پاسخگو باشد طراحی می­گردد.

بنابراین نمایشگاه دائمی سازه امن زیرزمینی با ترکیب دو بحث نمایش و نمایشگاه و سازه امن زیرزمینی با موضوع پدافند غیرعامل، فضایی را فراهم می­کند تا بازدید کننده از نمایشگاه در فضایی مشابه فضاهای کاربردی پدافند غیرعامل در بیرون و با لوازم و تجهیزاتی که کاربرد پدافند غیرعاملی دارند، آشنا شود و درک این مفاهیم که ممکن است با دشواری و صرف زمان زیادی نیازمند باشد با سیر در این نمایشگاه بسیار راحتتر امکان پذیر باشد.


نمایشگاه­ها به عنوان محل عرضه و نمایش کالا، خدمات، تجهیزات و یا حتی فضاهای خاص طراحی می­شوند و این نمایشگاه نیز باید به طور خاص شامل جلوه­های بصری و مفهومی پدافند غیرعامل باشد و از لحاظ ساخت و ساختاری به مباحث سازه­های امن نزدیک باشد.

بنابراین نمایشگاه دائمی سازه امن زیرزمینی با ترکیب دو بحث نمایش و نمایشگاه و سازه امن زیرزمینی با موضوع پدافند غیرعامل، فضایی را فراهم می­کند تا بازدید کننده از نمایشگاه در فضایی مشابه فضاهای کاربردی پدافند غیرعامل در بیرون با لوازم و تجهیزاتی که کاربرد پدافند غیرعاملی دارند، آشنا شود و درک این مفاهیم که ممکن است با دشواری و صرف زمان زیادی نیازمند باشد با سیر در این نمایشگاه بسیار راحت­تر امکان پذیر است. و حتی برای بازدید عموم مردم نیز برای فرهنگ­سازی نیز می­توان از این نمایشگاه استفاده نمود، هرچند در درجه اول برای مدیران و فرماندهان و مسئولین لشگری و کشوری و حتی دانشجویان رشته­های مرتبط با پدافند غیرعامل می­باشد.

در این تحقیق به مطالعه و بررسی طراحی معماری نمایشگاه دائمی سازه امن زیرزمینی کشور در موقعیت امام رضا(علیه السلام) دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) به عنوان یک محیط علمی با دیدگاه کاربری آموزشی، نمایشگاهی و فضای امن پرداخته می­شود. تا مرجعیت علمی قطب سازه امن زیرزمینی با قابلیت سهولت دسترسی مراجعین کشوری و لشکری جهت بازدید را داشته باشد.

 

روش تحقیق

روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی- پیمایشی است.

در تحقیق حاضر کوشش شده است تا با بهره­گیری از اصول و قواعد کلی پژوهش علمی، روش و ابزار انداره­گیری مناسب برای مطالعه آن انتخاب شود. ضمناً در پی انتخاب روش تحقیق و اجرای آن در مرحله تجزیه و تحلیل داده­ها، مدل آماری متناسب با آن با توجه به پرسش­های پژوهش برای آزمون فرضیه ­ها به­ کار می­رود.


در این تحقیق با طرح سوالات هدفمند و استاندارد شده در پرسشنامه­ها اقدام به جمع­آوری داده شد و سپس با استفاده از نرم افزارهای آماری به بررسی و تجزیه و تحلیل داده­های موجود پرداخته شد. در نهایت بر اساس اطلاعات حاصله از تجزیه و تحلیل­های آماری پرسش­های اصلی تحقیق پاسخ داده می­شود و در نهایت با توجه به تهدیدات احصاء شده، طراحی معماری نمایشگاه دائمی سازه امن زیرزمینی کشور صورت می­گیرد.

تجزیه و تحلیل ملاحظات بر اساس پرسشنامه و خروجی نرم افزار

پس از آنکه نظریات جامعه آماری در قالب فرم پرسشنامه تهیه گردید این اطلاعات به عنوان داده­های برنامه رایانه­ای اس پی اس اس در اختیار این نرم افزار قرارداده شد سپس با استفاده از نتایج خروجی این برنامه، به تجزیه و تحلیل اهمیت ملاحظات پرداخته ­شد.



در زیر دو نقشه از نقشه های طراحی شده ، ارایه گردیده است





پلان طبقه منهای یک 







نمای سه بعدی طرح