***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منشر شده در ایثار پرس 

...و سید جواد هاشمی فشارکی

http://www.isarpress.ir/?p=2786

  • شناسه : 2786
  • 27 اکتبر 2020 - 18:45
  • ۰ دیدگاه

عملیات کربلای یک

پناهگاه رزمندگان درکانال مهران

پناهگاه رزمندگان درکانال مهران

 

آزاد سازی شهرمهران وارتفاعات مشرف به آن،درعملیات کربلای یک و جمعی از رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) در داخل کانال دشمن تازه فتح شده توسط رزمندگان

 

۶ ابان ۱۳۹۹

پناهگاه رزمندگان درکانال مهران

عملیات کربلای یک : آزاد سازی شهرمهران وارتفاعات مشرف به آن

عملیات کربلای ۱ در شامگاه ۹ تیرماه۱۳۶۵ هـ .ش با رمز «یا ابوالفضل العباس (ع) ادرکنی»، در جبهه میانی (منطقه مهران)، آغاز شد

وطی این عملیات منطقه ای به وسعت ۳۲۰ کیلومتر مربع، با تلاش دلاور مردان بسیج و سپاه ، که کشته و زخمی شدن هزاران بعثی و آزاد سازی دوباره شهر مهران و ارتفاعات اطراف آن بهمراه داشت.

همچنین ۱۱۰ تانک و نفربر دشمن منهدم گشته و همچنین دهها تانک و خودرو نظامی به غنیمت گرفته شد.

جمعی ازرزمندگان اسلام به داخل شهرتقریبا ویران مهران رفته و میخواندند: مهران ازادشده قلب خمینی شاد شده

یک خودرو تدارکات برای اولین بار بستنی های لیوانی اهدایی را تا نزدیکی خطوط اورده وسپس بین رزمندگان توزیع شد

ودر آن شرایط گرمای سوزان ونبود آب خنک ؛ لختی سبب کاهش شدت عطش شد

 

 

 تصویر : روز نهم عملیات ( چهارشنبه ۱۸ تیر۱۳۶۵)

خط اول تازه فتح شده وتازه تسخیرشده دشمن توسط رزمندگان

روی ارتفاعات قلاویزان مهران

لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص)

افراد داخل کانال مهران از سمت راست کانال به ترتیب :

برادر علی میرکیانی (فرمانده گردان -سردار) – برادرقاسم کارگر (فرمانده گردان مسلم بن‌عقیل- سردار) – برادر محمود امینی (فرمانده گردان حمزه -سردار) –

در انتهای کانال شهید سعید سلیمانی (فرماندهی طرح و عملیات لشکر۲۷ –  در بخش تاریک- کمی بعد مجروح میشود- چندسال بعد براثر سانحه سقوط هواپیما شهید راه حق شد)

نفرات درادامه سمت چپ کانال : – برادر علی دیداری ( از نیروهای مخابرات ) – برادر روح الله باغستانی ( مخابراتی چفیه به سر) – برادر سید جواد هاشمی فشارکی ( مخابرات لشکر ۲۷- چفیه به گردن)

تن ها خسته ؛ لب ها تشنه ؛ چهره ها جوینده ، چون لباسها خاک آلود

ولی سرها سپرده به جانان ؛ جانها مسرور ؛دلها آرام ، علیرغم شدت افتاب و آتش ودود

بعلت نبودن مکان امن جان پناه تجمع افراد درکانال تازه ازاد شده دشمن بطور موقت صورت گرفته است و

بعلت شدت گرمای تابستان ؛ برای لختی پناه بردن از شدت تابش بی امان افتاب از یک پتو برروی کانال استفاده شده است .

کمی بعدافراد پراکنده شده و ماموریت خود را در بخشهای مختلف دنبال کردند.

 

 

 

 

 

 

http://www.isarpress.ir/2020/10/27/%d9%be%d9%86%d8%a7%d9%87%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%b1%d8%b2%d9%85%d9%86%d8%af%da%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%84-%d9%85%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86/

 

 

#########################################################3

 10/4/1365 هـ .ش: آغاز عملیات کربلای 1، با رمز «یا ابوالفضل العباس (ع) ادرکنی»، در جبهه میانی (منطقه مهران)، به وسعت 320 کیلومتر مربع، با تلاش دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وبسیج ، که کشته و زخمی شدن هزاران بعثی و آزاد سازی دوباره شهر مهران و ارتفاعات اطراف آن و انهدام 110 تانک و نفربر و غنیمت گرفتن دهها تانک و خودرو نظامی را در پی داشت.

 

وقتی «صدام» گول خورد!

امیرالمومنین به محمد حنفیه در جنگ صفین :"اعر الله جمجمتک" قابل بازیابی است. "اعر الله جمجمتک" یعنی سرت را به خدا عاریه بده که در عرف به معنی "سرت را به خدا بسپار" معنا کرده اند ولی این معنی دقیق نیست. تعریف فقهی عاریه این است که شخصى کسى را مسلط بر عینى از اموال خود کند تا او از آن عین استفاده کند. حالا اگر این عین، سر بود و سر را عاریه دادی، بقیه اجزا بدن خیلی مهم نیست. اگر فردی اینگونه به کاری نگاه کرد، دیگر دست از تلاش و کوشش بر نمیدارد تا به آن برسد. خواب و بیداری، غذا و ... مهم نیست. کار مهم و اولی است.

 

 

##########################################################

 

عملیات اول 

عملیات والفجر ۳ عملیات تهاجمی نیروهای مسلح ایران، علیه نیروهای ارتش عراق، در خلال جنگ ایران و عراق بود، که در مردادماه ۱۳۶۲ به مدت ۱۴ روز، به‌صورت نیمه‌گسترده، به فرماندهی مشترک سپاه پاسداران و نیروی زمینی ارتش انجام گرفت. در خلال این عملیات، شهر مهران ۲ بار میان نیروهای ایرانی و ارتش عراق، دست به دست شد و در نهایت، بار دیگر مهران به اشغال نیروهای عراقی درآمد.

 

######################################################

عملیات دوم 

رژیم بعثی عراق به دنبال تصرف مجدد شهر مهران در اردیبهشت سال ۶۵ سرمست از این پیروزی تبلیغات وسیعی را در رسانه‌ها به راه انداخت و اشغال مهران را برابر و هم‌سنگ سقوط ناحیه فاو دانسته و حتی به منظور بهره برداری تبلیغاتی و تأثیر روانی آن بر رزمندگان و عامه مردم دو کشور، شرط تخلیه شهر «مهران» را خروج نیرو‌های ایرانی از شبه جزیره «فاو» دانست.

از طرفی فرماندهان و رزمندگان ایرانی که تحمل این رویداد دردناک را نداشتند، مجدانه در پی تدارک اجرای عملیاتی برای انهدام و بیرون راندن مجدد قوای عراق بودند که سرانجام با گردآوری نیروی رزمی کافی و تهیه طرحی مناسب، در ۹ تیر ۱۳۶۵ عملیاتی تحت عنوان «کربلای ۱» را به اجرا درآوردند که طی آن نیروی دشمن از شهر «مهران» و حواشی آن بیرون رانده شد و علاوه بر بازپس گیری مواضع قبلی، پایگاه‌های دشمن بر روی ارتفاع «قلاویزان» که تبدیل به دژی مستحکم و نفوذناپذیر شده بود به دست رزمندگان ایرانی فتح شد، که پیروزی مهم و جدیدی بود. زیرا در این ناحیه شهر «مهران» و جاده‌های ارتباطی آن زیردید و تیر مستقیم قوای عراقی قرار داشت و هرگونه تردد خودرویی و تجمع نیرو با خطر شلیک موشک و گلوله تانک و نفربر یا دیگر سلاح‌های تیر مستقیم قرار می‌گرفت.

 دشمن با احداث مواضع بسیار مستحکم و گاه بتون آرمه و ایجاد موانع متعدد در جلوی آنها، دوام و بقای نیرو‌های خود را تضمین و تسلط بر شهر «مهران» را حفظ نموده بود. نمونه بارز این سنگر‌های بتونی پاسگاه تاکتیکی لشکر ۱۷ عراق مشهور به دیدگاه صدام واقع در بلندترین نقطه «قلاویزان» یعنی ارتفاع  «۲۲۳ گرمیشه» است؛ که موشک شلیک شده از راه هوا در میان لایه‌های بتون آرمه آن متوقف گردیده و اینک به یکی از نقاط دیدنی مورد علاقه کاروان‌های راهیان نور تبدیل گردیده است.

با توجه به اینکه در آن برهه از زمان جنگ تحمیلی، یگان‌های نزاجا در سرتاسر مرز بین دو کشور یعنی از دالامپرداغ در شمالی‌ترین نقطه مرزی تا دهانه «فاو» در جنوبی‌ترین ناحیه مرزی به طول تقریبی ۱۶۰۹ کیلومتر، درگیر نبرد با دشمن در خطوط دفاعی بوده و برای پوشش مرز با کمبود شدید نیرو مواجه و فاقد یگان آزاد و احتیاط مناسبی بودند؛ بنابراین نزاجا به سختی می‌توانست نیرویی را برای شرکت در عملیات آفندی از خط دفاعی خارج کند.

از این رو عمده نیروی پیاده خط شکن در عملیات «کربلای ۱»، را رزمندگان بسیجی و سپاهی تشکیل می‌دادند و تیپ چهارم لشکر ۲۱ حمزه نیز یگان‌های بسیجی را همراهی می‌کرده که البته یگان‌های تک ور از پشتیبانی آتش توپخانه، هوانیروز و نیروی هوایی و امکانات محلی یگان‌های نزاجا مستقر در خط پدافندی بهره‌مند بودند. در جریان عملیات «کربلای ۱»، لشکر ۸۴ خرم آباد نیز همزمان با رزمندگان مأمور آزادسازی شهر «مهران»، در منطقه «نمکلان کوچک» و مقابل مواضع فعلی در «نمکلان بو» و تپه‌های «زالو آب»، عملیات آفندی خود را برای بازپس گیری نقاط که هنوز در کنترل دشمن باقی مانده بود در دو محور به اجرا درآورد.

در جناح شمالی نیرو‌های پیاده در سمت یال ۲۷۰ «زیل سوخته» - ورمهزار، پیشروی نمودند، که منجر به آزادسازی یال ۲۷۰ و جند تپه مشرف به آن گردید، که در نتیجه دید دشمن نسبت به «مهران» در این جناح کاملاً از بین رفت؛ در پهلوی جنوبی خط دفاعی لشکرگردان ۲۴۴ تانک به همراهی یگان‌های پیاده در سمت «زالوآب»، «دوراجی» و «تعان» علیه دشمن وارد عمل گردیده و موفق به تصرف پاسگاه «دوراجی» گردیده و تا حوالی پاسگاه «محمد قاسم» پیشروی نمودند؛ لذا کلیاتی از این عملیات درخشان و پیروزمند ذکر می‌گردد.

منطقه عملیات

 منطقه عملیات «کربلای ۱» محدوده شهر مهران بوده که از شمال به تپه‌های «نمکلان کوچک»، از شرق در امتداد خط پدافندی یگان‌های لشکر ۸۴ مستقر برروی ارتفاعات «نمکلان بو» و «زالوآب»، خط دفاعی تیپ چهارم لشکر ۲۱ حمزه برروی تپه‌های رضا آباد و حوالی باغ کشاورزی، شرق هرمزآباد و شوهان به سمت سه راه ملکشاهی؛ در جنوب از حوالی تقاطع جاده مهران - دهلران به سمت ارتفاعات «آبزیادی» و کوه «تونل» و در غرب به تپه‌های مرزی «قلاویزان» و آبزیادی محدود می‌گردیده.

 

نگاهی به  عملیات کربلای 1