***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

سید یحیی رحیم صفوی

شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷ ق.ظ

و سیدجواد هاشمی فشارکی و....

از راست به چپ : 

حاج محمد کوثری ( فرمانده لشکر 27 محمد رسول الله- بعدا نماینده مجلس شورای اسلامی ) گوشی بیسیم بدست( گوشه سمت راست تصویر) 

سردارسیدرحیم صفوی ( فرمانده نیروی زمینی - بعدا فرمانده کل سپاه ) 

-برادر ثمنی ( چفیه به گردن) - حاج عباس یرقی (معاون ادوات لشکر27) -

برادر سید جوادهاشمی فشارکی ( مخابرات لشکر)  - برادراقامیر ( نفر ایستاده)

سنگرمخابرات لشکر با سازه فلزی وورق موجدار ولایه خاک 

سه شنبه 10 تیرماه 1365

فردای شروع عملیات کربلای یک 

 

درسنگر هدایت عملیات آزادسازی مهران قهرمان

دریافت خبر بخشهای مختلف صحنه نبرد 

وهماهنگی بین بخش های مختلف و پشتیبانی نیازهای رزمندگان خط مقدم

حاکمیت فضای شوق امیدبه مددالهی وتوان رزمندگان وبیم از شرایط سحت موانع دشمن 

ونهایتا لحظه به لحظه دریافت خبر فتح سنگرها ومواضع دشمن بعثی

 

تصویرلحظه اعلام وضعیت تغییربرنامه عملیات با رمز درپشت بیسیم  :

  • لشکر سید الشهدا ، لشکر سید الشهدا - رحیم !

 -رحیم - رحیم - لشکر سید الشهدا- بگوشم !

  • سلام علیکم -«باابوالفضل العباس ادرکنی»- عملیات امشب شما به فردا موکول شد - مفهوم شد؟

سلام - بله مفهوم شد- «باابوالفضل العباس ادرکنی»- خدا نگهدار

 

سردار رحیم صفوی

 

عملیات غرور آفرین  کربلای یک در روز نهم تیر ماه 1365 در منطقه عملیاتی دشت مهران ( جبهه میانی جنگ)

با رمز یا ابوالفضل العباس(ع)

بوسیله  یگانهای عمل کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای بسیجی

با اهداف بازپس گیری دوباره شهر مهران و ارتفاعات مرزی منطقه و سرکوب و منفعل کردن دشمن آغاز شده است.

 

دهم تیرماه 65روزی ماندگار در تاریخ دفاع مقدس

ارتش بعث عراق، ساعت یک بامداد ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۶۵ در منطقه مهران دست به تهاجم زد و شهر و حومه آن و برخی از ارتفاعات منطقه را تصرف کرده بود.

پس از اشغال مهران، استحکامات و موانع متعددی بوسیله دشمن ایجاد شده بود. در محور شمالی (جاده ایلام – مهران و باغ کشاورزی) هفت ردیف مین همراه با کانال و بیش از پنج ردیف سیم خاردار رشته‌ای وجود داشت. در محور میانی (حد فاصل رودخانه گاوی و جاده دهلران – مهران) به لحاظ کوهستانی بودن منطقه، استحکامات نسبتاً ضعیف بود. در محور جنوبی (ارتفاعات قلاویزان) سنگرهای کمین و در بعضی شیارها، یک ردیف سیم خاردار و مین وجود داشت.

طرح عملیات

تلاش اصلی بر انجام عملیات از محور ارتفاعات قلاویزان و یال‌های آن تا رودخانه گاوی در نظر گرفته شد. بر همین اساس، عملیات در سه مرحله به ترتیب زیر طراحی شد:

مرحله اول: تأمین ارتفاعات قلاویزان ایران تا روستای امام زاده سید حسن.

مرحله دوم: تأمین ارتفاعات «جبل حمرین» تا «شیار مگ سوخته» و در امتداد آن، تأمین روستاهای بهین، بهروزان و هرمزآباد.

مرحله سوم: تصرف خاکریز عملیات والفجر ۳، روستای فرخ‌آباد تا زیر ارتفاعات ۲۲۳ قلاویزان و در نتیجه مهران در این مرحله تأمین شد.

شرح عملیات

مرحله اول عملیات در ساعت ۲۲:۳۰ روز ۹ تیر ماه ۱۳۶۵ با رمز یا «باابوالفضل العباس ادرکنی» آغاز شد و نیروهای خودی در اغلب محورها خطوط دشمن را شکسته و تا قبل از روشنایی صبح ضمن انهدام بیش از ۱۰ گردان پیاده عراق، اهداف مرحله اول و قسمتی از مرحله دوم عملیات را به تصرف درآوردند.

ساعاتی بعد، دشمن با به کارگیری نیروهای احتیاط خود به محور امامزاده سید حسن پاتک کرد که با مقابله قوای خودی خنثی شد. سپس، یگان‌های خودی با مشاهده از هم گسیختگی نیروهای دشمن، عملیات را بدون وقفه ادامه دادند.

در شب دوم، تمامی یگان‌های عمل کننده ضمن پیشروی در باقی مانده محدوده مرحله دوم عملیات، تا قبل از روشنایی صبح، خط سراسری – از هرمزآباد تا شیار مگ سوخته – را کاملاً تأمین کرده و مقداری از محدوده مرحله سوم عملیات را نیز تأمین کردند.

از آغاز روز دوم (۱۱ تیر ماه ۶۵) عملیات در تمامی محورها ادامه یافت و نیروهای رزمنده ضمن به اسارت درآوردن تعدادی از نیروهای دشمن، به باغ کشاورزی وارد شدند و سپس در حدود ساعت ۱۲ این روز نیز شهر مهران آزاد شد.

ساعت شش صبح روز سوم، دو تیپ گارد ریاست جمهوری به ارتفاع ۲۱۰ پاتک کرد و پس از یک درگیری سخت ارتفاع مذکور را تصرف کرد. به همین خاطر، نیروهای خودی مستقر در این منطقه حدود ۲۰۰ متر عقب آمدند.

در ادامه عملیات، رزمندگان از محورهای «قلعه کهنه» و «فرخ‌آباد» به طرف تپه‌های «غلامی» و پاسگاه «دراجی» حرکت کرده و ضمن پاکسازی کامل منطقه، تعداد زیادی از نیروهای دشمن را به اسارت درآوردند.

در جریان مرحله چهارم عملیات که از ساعت ۲۴ روز ۱۲ تیرماه ۱۳۶۵ آغاز شد، با ورود قوای خودی به روستای فیروزآباد، دشمن عقب‌نشینی کرد. سپس خاکریزی از فیروزآباد تا یال‌های ارتفاعات قلاویزان ساخته شد. درگیری، همچنان در اطراف ارتفاعات ۲۲۳ ادامه داشت و دشمن، فشاری قابل ملاحظه در نقاط مختلف وارد کرده، تنها ارتفاعات فوق را در تصرف خود نگه داشته بود. حدود «ساعت ۷ صبح» روز چهارم (۱۳ تیر ماه ۶۵) پاتک شدید دشمن روی ارتفاعات قلعه آویزان – به منظور تصرف قله ۲۰۰ – شروع شد؛ لیکن با مقاومت و حملات پی در پی قوای خودی، این پاتک شکست خورد.

در روز پنجم، ارتفاع ۲۱۰ مجدداً به تصرف نیروی خودی درآمد و در سحرگاه روز ششم نیز رزمندگان در مرحله پنجم عملیات با حمله به ارتفاع ۲۲۳، ضمن تأمین اهداف تعیین شده، قرارگاه تاکتیکی لشکر ۱۷ زرهی عراق را به تصرف درآوردند.

در تاریخ ۱۸ تیر ۶۵، علاوه بر تصرف باقی مانده یال‌های غربی ارتفاع ۲۲۳، قرارگاه تاکتیکی تیپ ۲۴ مکانیزه عراق منهدم و فرمانده آن به همراه تعدادی دیگر اسیر شد.

 

اینفوگرافیک /به مناسبت عملیات کربلای 1 و آزادسازی مهران

 

سالروز آغاز عملیات کربلای 1 برای آزادسازی مهران

سالروز آغاز عملیات کربلای ۱ و آزادسازی مهران

 

http://www.negahmedia.ir/media/show_video/119636

###############################################################

 

زندگینامه (بیوگرافی) سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم‌صفوی

 

سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم‌صفوی (که در جریان مبارزات پیش از انقلاب ۱۳۵۷ و برای عدم شناسایی توسط عوامل ساواک نام مستعار رحیم را برای خود برگزیده بود) متولد روستای همام از بخش باغ بهادران شهرستان لنجان، از توابع استان اصفهان، از فرماندهان سپاه اصفهان در دوران جنگ ایران و عراق و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میان سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ بود. او در حال حاضر به عنوان دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.

وی مدرک کارشناسی خود را در رشته زمین‌شناسی از دانشگاه تبریز در سال ۱۳۵۴ (پیش از انقلاب) گرفت و بعد از جنگ ایران و عراق و در سال ۱۳۷۴، فوق لیسانس جغرافیای سیاسی را از دانشگاه امام حسین و دکترای همین رشته را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۸۰ گرفت. او هم اکنون استاد جغرافیای سیاسی در دانشگاه‌های خوارزمی تهران، شهید بهشتی، تهران و تربیت مدرس است.

او همچنین برادر سید سلمان صفوی است.
رحیم صفوی
Yahya "Rahim" Safavi (Persian: یحیى (رحیم) صفوی‎, born 1952) is an Iranian military commander who served as the chief commander of the Sepah from 1 September 1997 until 1 September 2007.

Safavi was born on 1952 to an Azerbaijani family in a village in Isfahan.
زندگینامه (بیوگرافی) سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم‌صفوی

دوران کودکی

 
سیدیحیی (رحیم) صفوی، پسر سیدعباس متولد ۱۳۳۱ خورشیدی در روستای همام از بخش باغ بهادران شهرستان لنجان، از توابع استان اصفهان از والدینی اصفهانی وچهارمحالی است. پدرش صاحب مزرعه بود و تا زمانی که در روستا زندگی می‌کردند، شغل کشاورزی داشت. کمبود آب زراعتی و پیشنهادهای اقوام، باعث شد که خانواده صفوی از روستا به شهر اصفهان مهاجرت کنند.

یحیی صفوی در سال ۱۳۴۸ آخرین سال تحصیلی در مقطع دبیرستان را گذراند و در همین سال بود، که مادرش ملوک آغا رئیسی دهکردی (شهرکردی) بر اثر سرطان درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. پس از فوت مادر، نقش و مسئولیت تربیت فرزندان، به‌عهدهٔ پدرشان بود.

دوران انقلاب

او در دوران اوج‌گیری انقلاب ایران، در اصفهان فعال بود و در روزهای اول انقلاب به همراه علی صیاد شیرازی به ساماندهی انقلابیون اصفهان پرداخت. در سال ۱۳۵۰، و در آغاز مبارزات انقلاب، صفوی در رشته زمین‌شناسی در دانشگاه تبریز قبول شد و راهی آن شهر می‌شود. در آن هنگام، بزرگترین مشکل وی در تبریز آشنا نبودن به زبان آذری و نداشتن خوابگاه بود:

زمانی که وارد تبریز شدم با مشکلاتی روبه‌رو بودم، از جمله اینکه با زبان آذری آشنا نبودم و یک کلمه از زبان آذری را نمی‌فهمیدم و چون ترکی بلد نبودم، جواب گرفتن برایم دشوار بود. این مشکل باعث شد که از همان ماه‌های اول مصمم بشوم زبان آذری را فراگیرم. طی آن سال‌هایی که در تبریز بودم آن‌قدر آذری یادگرفتم که توانستم در خیابان و بازار به راحتی آذری حرف بزنم و هیچ‌کس هم نمی‌فهمید که من اصفهانی هستم.»

در دوران دانشجویی وی به همراه عده‌ای از دانشجویان از جمله مهدی باکری اقدام با ایجاد تشکل‌های دانشجویی کرده و همراه با مردم در تظاهرات شهر تبریز شرکت داشت. در یکی از این درگیری‌ها، وی از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و مجروح می‌شود.
زندگینامه (بیوگرافی) سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم‌صفوی

سوابق اجرایی

 
رحیم‌صفوی بین سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۵ فرمانده نیروی زمینی سپاه بوده است. او سپس بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ قائم مقام فرمانده کل سپاه بود، تا آنکه در ۱۳۷۶ به فرماندهی کل سپاه پاسداران رسید. پس از ۱۰ سال فرماندهی بر این ارگان نظامی، به دستور علی خامنه‌ای، رحیم‌صفوی جای خود را به محمدعلی جعفری داد.

رحیم‌صفوی همچنین دستیار و مشاور عالی سید علی خامنه‌ای از ۱۳۸۶ تاکنون بوده است.
 

آثار

 
درآمدی نو بر جغرافیای سیاسی؛ ترجمه مشترک با دره میرحیدر، انتشارات سازمان جغرافیایی. (۱۳۷۹)
اصول و مبانی جغرافیای نظامی؛ انتشارت سازمان جغرافیایی.
جغرافیای نظامی ایران، ۵ جلد؛ انتشارت سازمان جغرافیایی. (۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱)
جهان اسلام، چشم‌انداز آینده؛ انتشارت شکیب. (۱۳۸۸)
تغییر استراتژی نظامی ایران- عملیات ثامن الائمه (به همراه حسن اردستانی)؛ انتشارات مرکز مطالعات دفاع مقدس سپاه. (۱۳۸۸)
جهان آمار – ترجمه؛ انتشارات شکیب (۱۳۹۳–۱۳۹۲)
عاقبت به خیری؛ با همکاری احمد عابدی (۱۳۹۲)
جهان اسلام، ۸ کتاب؛ انتشارات امیر کبیر. (۱۳۹۲ و ۱۳۹۳)
http://www.finds.ir/content/Politics-parties/Yahya-Rahim-Safavi-Military-commander-biography/274