***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

استاد راهنما : محمدعلی لسانی فشارکی



بررسی و شناخت مسائل و مشکلات روشهای آموزش قرآن در مدارس ابتدائی و مقایسه دو روش
 " سمعی " و " روخوانی"
تاریخ انتشار : 1387/5/23
 
بازدید : 1197
 
عنوان انگلیسی :
 
عنوان عربی :
  
استاد راهنما : محمدعلی لسانی فشارکی
 
مقطع : کارشناسی ارشد
 
استاد مشاور : علی دلاور؛ داریوش نوروزی
 
رشته : الهیات، معارف اسلامی وارشاد
استاد ناظر :
 
دانشگاه : (امام صادق (ع
 
تاریخ دفاع :
 
واحد :
 
کلمات کلیدی :
تجارب آموزشی و پژوهشی نشان داده است که شروع آموزش قرآن به وسیله آموزش روخوانی و تاکید بر قواعد پیچیده روخوانی در مدارس ابتدایی
 از دست دادن انگیزه های یادگیری در دانش آموزان را به دنبال دارد. هدف نهای این پژوهش بازیابی و معرفی اسوء حسنه پیامبر اکرم (ص) در
 زمینه تعلیم و ترویج قرآن است تا در پرتو آن مسائل و مشکلات روشهای آموزش قرآن در مدارس ابتدایی، ردیابی و بازشناخته شود.هدف کاربرد
 پژوهش این است که "روش سمعی" موجب بهبود خواندن قرآن در موقعیتهای حقیقی کلاس درس به منظور بهبود توانایی خواندن دانش آموزان
 مقطع ابتدایی آزموده شود. پرسش اساسی این تحقیق عبارت است از : " آیا آموزش قرآن با " روش سمعی" موجب بهبود خواندن قرآن دانش آموزان 
می شود؟" فرضیه تحقیق نیز عبارت است از : " دانش آموزانی که با روش سمعی خواندن قرآن کریم را می آموزند نسبت به دانش آموزانی که با
 روش جدید کتاب درسی روش روخوانی آموزش می بینند با صرف زمان مساوی از توانایی بالاتری برخوردار خواهند شد. به این منظور از
 تحقیق شبه تجربی مبتنی بر بینش آزمون و پس آزمون با دو گروه که به صورت تصادفی انتخاب شده اند استفاده شد. هریک از گروه های 
‎۳۰نفره گواه و آزمایش طبق برنامه زمان بندی شده طی سه روز متوالی تحت آموزش قرآن با دو روش "سمعی" و " روخوانی" قرار گرفتند.
برای آگاهی از معنادار بودن تفاوت میان میانگین های دو گروه از آزمون T‎ استفاده شده است و این نتیجه بدست آمد که دانش آموزانی که با
 روش سمعی قرآن را می آموزند نسبت به دانش آموزانی که با روش روخوانی آموزش می بینند با صرف زمان مساوی - از توانایی بالاتری 
در خواندن قرآن کریم برخوردار خواهند شد. این تحقیق در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول به کلیات پژوهشی می پردازد. در فصل دوم
 منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته و در فصل سوم روش اجرای تحقیق توضیح داده شده است. در فصل چهارم
 یافته های تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در فصل پنجم نیز به نتیجه گیری و بیان پیشنهادها و محدودیتها می پردازد. پیشنهاد این
 طرح این است که به منظور بازنگری و اصلاح شیوه های آموزشی قرآن و اثربخشی آن قبل از هر چیز لازم است عامل مهمی مورد توجه
 قرار گیرد و آن عبارت است از ایجاد انگیزه و نگرش مثبت در دانش آموزان مقطع ابتدایی.

توجه: جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشگاه مربوطه مراجعه کنید.




https://hawzah.net/fa/Seminar/View/67815/بررسی-و-شناخت-مسائل-و-مشکلات-روشهای-آموزش-قرآن-در-مدارس-ابتدائی-و-مقایسه-دو-روش-'-سمعی-'-و-'-روخوانی'/?SearchText=فشارکی





هر که او از همزبانی شد جدا بی زبان شد گرچه دارد صد نوا کل من فارق أبناء لغته فقد لسانه الناطق حتی و إن کا ن لدیه مئه صوت یصوت به. إن تعلیم القرآن یختلف عن أیی تعلیم آخر. فتعلیم القرآن یحتاز بأن اول من علّمه هو الباری التعلی (الرحمن علّم القرآن) و أول من تصدّع لتعلّمه هو الرسول الأکرم (ص) (اقرأ باسم ربک الذی خلق) فللقرآن لغته خاصه به و ال یمکن لعملیه التعلیم و التعلم أن تتم دون معرفه هذه اللغه اکاصه. فمن عاشر القرآن و استأنس به و تأملت بینها عری المحبه و وشائج الود صار بیانه و تعبیره قرآنیاً نابغا من صمیمه. و غیه تعلیم کتاب الله بلوغ بیان القرآن (علّمه البیان). و تستلزم عملیه التعلیم التی تتعامل مع هوس المتعلمین و أمزجهتم, أن تنأی بحذاقه عن کل ما یسبب إلی السأم و الملل, کی لا یصاب المتعلم بخیبه الأمل و الکراهیه للغه لاوحی و بناءً علی هذا فإن أیی اسلوب تعلیمی من شأنه أن یفصم عری الودّو الونام بین المتعلم و القرآن مرفوض و غیر مطلوب. ما نشاهده الیوم فی أسالیب تعلیم القرآن, أنها تعتمد علی تعلیم اللغه العربیه تحهیداً لتعلم القرآن و لهذا فأمارات الفشل و الإحباط تتجلی فی هذا الاسلوب فی کل یوم. و غالباً ما تبدأ هذه الأسالیب بالقراءه الهجائیه لایی الذکر الحکیم فی المراحل الابتدائیه من دراسه النشأ. الأمر الذی یعرقل مسار التعلم و یحید بالمتعلمین لیعودوا أدراجهم دون بلوغ المرام. و تفید التجارب التعلیمیه و الدراسات المیدانیه أن اعتماد عملیه التعلیم, مبدأ القراءه الهجائیه و انتهاج قواعدها المعقده کان لها مردودات سلبیه للغایه علی حوافز الطلبه فی المدارس الابتدائیه. و قد قامت هذه الدراسه بمطالعه أسالیب تعلیم القرآن فی المدارس الابتدائیه و تحریاتها خلال السنوات الأخیره و ضروره إعاده النظر فیها معتمده منهج الاسوه الحسنه, منهج الرسول الأکرم (ص). بدراسه بسیطه لمنهج المدرسه النبویه فی تعلیم القرآن, نجد أن قداسته کان یتبنی منهج الاستماع فی تعلیم القرآن, حیث تتم عملیه التعلم من خلال تکرار الاستماع و الإنصات إل کلام الوحی و لاغیر. و لذلک فقد تمت دراسته الاسلوبین اسلوب الاستماع و اسلوب التهجی و مقارنتهما و حصلت نتائج باهره مفادها أن متعلمی قراءه القرآن بالاسلوب السماعی و التکرار بمتازون بقدرات تفوق من تعلموا القراءه من خلال التهجی فی فرصه زمینه متساویه. ولذلک فینبغی الإذعان إلی ما لبعض المهارات التعلیمیه من قبیل الادراک و الحوار و التحارین السماعیه من أثر فی هذه العملیه. و تقترح هذه الدراسه فی إطار إعاده النظرو إصلاح أسالیب التعلیم و تأثیراتها, أن یذعن المعنیون بشوون تعلیم القرآن فی المدارس الابتدائیه, لما للحوافز والمرغبات من أثر ایجابی فی نفوس النشأ و طلاب المدارس الابتدائیه. 



https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/35597