***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر سیدمجید هاشمی فشارکی - استادیار گروه بیهوشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان

 

بررسی تأثیر تجویز دکسترومتورفان خوراکی قبل از عمل بر روی درد حاد پس از عمل جراحی بستن لوله های رحمی در دوره پس از زایمان

 

 

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی تأثیر تجویز دکسترومتورفان خوراکی قبل از عمل بر روی درد حاد پس از عمل جراحی بستن لوله های رحمی در دوره پس از زایمان

ناهید منوچهریان - متخصص بیهوشی
  سیدمجید هاشمی فشارکی - استادیار گروه بیهوشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان
پوران حاجیان - متخصص بیهوشی
ابراهیم خوشرفتار - متخصص بیهوشی

چکیده مقاله:

مقدمه و هدف : در اغلب اعمال جراحی با درد پس از عمل مواجه هستیم که می تواند آثار سوئی را بر سیستم های مختلف بدنداشته باشد . هدف از این مطالعه بررسی تأثیر دکسترومتورفان خوراکی بر کاهش درد پس از عمل جراحی لوله بستن تحتبیهوشی عمومی می باشد.روش کار : در این مطالعه 40 زائوی (ASA Class I,II) کاندید عمل جراحی بستن لوله های رحمی در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور در دو گروه 20 نفری مورد مطالعه قرار گرفتند . پس از اخذ رضایت نامه کتبی حدودا 90 دقیقه قبل از شروع عمل جراحی، مقدار 90mg دکسترو متورفان خوراکی و پلاسبو در حجم و شکل های یکسان برای بیماران تجویز شد. سپس بیماران تحت بیهوشی عمومی با تزریق فنتانیل 1/5μg/kg، تیوپنتال 5mg/kg و سوکسینیل کولین 1/5mg/kg قرار گرفته و با لوله شماره 7 اینتوبه شدند. برای نگهداری بیهوشی نیز از N(2)O (50%) و هالوتان (0/8%) استفاده شد. در پایان عمل شدت درد برحسب VAS در ریکاوری و نیز در ساعتهای 2، 4، 8 و 24 ساعت پس از عمل جراحی بررسی و ثبت شد ، همچنین نیاز به مسکن ، تهوع و استفراغ ، دپرسیون تنفسی و احتباس ادراری نیز ارزیابی گردید. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSS 10 و توسط آزمونهای (X(2 و من ویتنی یو آنالیز گردید. نتایج : دو گروه از نظر سن و تحصیلات تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند . میزان درد در ریکاوری و ساعتهای دوم وچهارمپس از عمل جراحی در گروه دارو کمتر از پلاسبو بود و میزان درد در ساعتهای 8 و 24 پس از جراحی در دو گروه تفاوت معنیداری نداشت. همچنین میزان مصرف مسکن (پتیدین) نیز در گروه دارو کمتر بود.نتیجه نهایی : تجویز خوراکی 90mg دکسترومتورفان خوراکی ، قبل از عمل جراحی می تواند درد پس از عمل را بخصوص در دوره بلافاصله و ساعتهای دوم و چهارم پس از عمل کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها:

درد ، دکسترومتورفان ، عقیم سازی لوله ای

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-JR_SJH-JR_SJH-16-1_003.html 
کد COI مقاله: JR_SJH-16-1_003

 

 

https://www.civilica.com/Paper-JR_SJH-JR_SJH-16-1_003=بررسی-تأثیر-تجویز-دکسترومتورفان-خوراکی-قبل-از-عمل-بر-روی-درد-حاد-پس-از-عمل-جراحی-بستن-لوله.html

بررسی تاثیر تجویز دکسترومتورفان خوراکی قبل از عمل بر روی درد حاد پس از عمل جراحی بستن لوله های رحمی در دوره پس از زایمان

نویسنده:

ناهید منوچهریان ، سیدمجید هاشمی فشارکی ، پوران حاجیان ، ابراهیم خوشرفتار

پیام:

چکیده:

مقدمه و هدف

در اغلب اعمال جراحی با درد پس از عمل مواجه هستیم که می تواند آثار سوئی را بر سیستم های مختلف بدن داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر دکسترومتورفان خوراکی بر کاهش درد پس از عمل جراحی لوله بستن تحت بیهوشی عمومی می باشد.

روش کار

در این مطالعه ۴۰ زائوی (ASA Class I،II) کاندید عمل جراحی بستن لوله های رحمی در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور در دو گروه ۲۰ نفری مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از اخذ رضایت نامه کتبی حدودا«۹۰ دقیقه قبل از شروع عمل جراحی، مقدار mg ۹۰ دکسترومتورفان خوراکی و پلاسبو در حجم و شکل های یکسان برای بیماران تجویز شد. سپس بیماران تحت بیهوشی عمومی با تزریق فنتانیل mg/kg ۵/۱، تیوپنتال mg/kg ۵ و سوکسینیل کولین mg/kg ۵/۱ قرار گرفته و با لوله شماره ۷ اینتوبه شدند. برای نگهداری بیهوشی نیز از N۲O (۵۰%) و هالوتان (۸/۰%) استفاده شد. در پایان عمل شدت درد برحسب VAS در ریکاوری و نیز در ساعتهای ۲، ۴، ۸ و ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی بررسی و ثبت شد، همچنین نیاز به مسکن، تهوع و استفراغ، دپرسیون تنفسی و احتباس ادراری نیز ارزیابی گردید. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار SPSS ۱۰ و توسط آزمونهای c۲ و من ویتنی یوآنالیز گردید.

نتایج

دو گروه از نظر سن و تحصیلات تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشتند. میزان درد در ریکاوری و ساعتهای دوم وچهارم پس از عمل جراحی در گروه دارو کمتر از پلاسبو بود و میزان درد در ساعتهای ۸ و ۲۴ پس از جراحی در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. همچنین میزان مصرف مسکن (پتیدین) نیز در گروه دارو کمتر بود.
نتیجه نهایی: تجویز خوراکی mg ۹۰ دکسترومتورفان خوراکی، قبل از عمل جراحی می تواند درد پس از عمل را بخصوص در دوره بلافاصله و ساعتهای دوم و چهارم پس از عمل کاهش دهد.

کلیدواژگان:

درد ، دکسترومتورفان ، عقیم سازی لوله ای

زبان:

فارسی

انتشار در:

مجله پزشکی بالینی ابن سینا، سال شانزدهم شماره ۱ (پیاپی ۵۱، بهار ۱۳۸۸)

 

https://www.magiran.com/paper/655690

Dextromethorphan Reduces Postoperative Pain of Post Partum Tubal Ligation under General Anesthesia

Author(s):

N. Manochehrian S.M. Hashemi Fesharaki P. Hajian E. Khoshraftar

Message:

Abstract:

Introduction &

Objective

Postoperative pain has harmful effects in many systems. Dextromethorphan reduces postoperative pain in post partum tubal ligation under general anesthesia.

Materials and Methods

In this research 40 patients with ASA class I and II in double blind randomized clinical trial were studied in two groups. 90 minutes before surgery the patients received 90 mg dextromethorphan or placebo (oral). The patients induced general anesthesia with thiopental (5mg/kg), fentanyl 1.5 mg/kg and succinylcholin(1-1.5 mg/kg) and maintenance with halothane and N2O 50%. Patients were observed studied for analgesic requirement, nausea, vomiting, urinary retention and respiratory depression in recovery and 2,4,8 and 24 hours after surgery.

Results

There was no significant difference in age, education,. .. Pain in recovery, 2 and 4 hours after surgery in dextromethorphan was less than placebo group. The analgesic requirement (pethidine) in dextromethophan was less than placebo group

Conclusion

Administration of 90 mg dextromethorphan 90 minutes before the surgery under GA reduces pain in recovery time, 2 and 4 hours after the surgery.

Keywords:

Pain Dextromethorphan Sterilization Tubal

Language:

Persian

Published:

Avicenna Journal of Clinical Medicine, Volume:16 Issue: 1, 2009

Page:

23

 

https://www.magiran.com/paper/655690?lang=en