***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

در چهارمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج

سه شنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۰۶:۳۳ ق.ظ

 سپس از پنج تن از اساتید نمونه، حضرات آیات و حجج اسلام:...، فشارکی و .. توسط نماینده شورای عالی و مدیر حوزه علمیه قم تقدیر به عمل آمد.


مجله  افق حوزه  اول تیر ماه 1381 شماره یکم 
حوزه های علمیه باید با زبان روز دنیا آشنا شوند

آیةالله جوادی آملی در چهارمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج

شهر مقدس قم روز سه شنبه 21/3/81 شاهد برگزاری همایش چهارم اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم بود. این نشست که هر ساله در راستای تبادل نظر و همکاری بیشتر مدیریت و اساتید حوزه برگزار می گردد ثمرات مبارکی را تاکنون به همراه داشته است.

همایش فوق که در مدرسه حضرت آیةالله العظمی گلپایگانی رحمةالله علیه برگزار شد با حضور چشمگیر اساتید، علما و نمایندگان مراجع عظام با تلاوت آیاتی از قرآن شروع شد و سپس با اشعاری توسط شاعر معروف اهل بیت علیهم السلام آقای حسان در مدح امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه یافت.

سخنران این مجلس باشکوه حضرت آیةالله جوادی آملی بودند که طی بیاناتی اهم مسایل حوزه را بررسی فرموده و بیان داشتند: علما، وارثان انبیا هستند و این وراثت تنها با خواندن و درس دادن و کسب مدارج علمی به دست نمی آید. انسان باید جذب و دفع را رقیق کند، شهوت و غضب را ترقیق و تلطیف کند تا به تولی و تبری بینجامد و این مهر و قهر به امامت و دوستی اهل بیت علیهم السلام انجام می شود؛ آن گاه انسان می تواند خود را وارث انبیا بداند.

امام صادق علیه السلام درباره علم فرموده اند: «انما العلوم ثلاثه، انما العلم ثلاثه.» به تعابیر گوناگون می رساند که حوزه های علمیه باید چه بخوانند، چه بنویسند و چه کنند.

آیةالله جوادی افزودند: حوزه ها باید با زبان روز دنیا آشنا شوند، تا اشکالات را از خارج بفهمند و جواب بدهند.

ایشان در ادامه توصیه های خویش فرمودند: خوب است اساتید به دنبال مایه عمیق علمی بروند و به کمتر از وراثت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم راضی نشوند.

سخنران دوم همایش حضرت آیةالله استادی بودند. ایشان طی بیاناتی از زحمات فراوان مدیریت حوزه قدردانی کرده و در پاره ای از مشکلات در این راه اشاره و برخی از کاستی های حوزه را رد نارسایی وضعیت معیشتی طلاب و کیفیت پرداخت شهریه دانسته و فرمودند: از مشکلات دیگر، وضعیت مسکن طلاب بوده که تاکنون حل نشده است. ایشان بر ضرورت تشکیل کلاس های اخلاق تأکید کرده و ادامه دادند: این میراث عظیم بزرگان حوزه است و آنان اقدام به توصیه های اخلاقی در درس و بحث خود داشتند و به تربیت و نفوس زکیه می پرداختند؛ چنان چه مرحوم میرزای قمی در ابتدای درس، مباحث اخلاقی را برای شاگردان خویش مطرح می فرمودند. از کاستی های دیگر، میزان کمی و کیفی حجم دروس ارائه شده است که باید به یک استاندارد مشخص بینجامد.

عضو شورای عالی سیاست گذاری حوزه بر حضور منظم طلاب در کلاس های درس تأکید نموده و مطالعه جزوات درسی را برای امتحان ناکافی به شمار آوردند و معرفی اساتید مجرب برای تشکیل کلاس های فلسفه و عرفان را ضروری دانستند. ایشان با اشاره به وضعیت تبلیغات، وظایف اصلی مراکز تبلیغی را سروسامان دادن به بخش تبلیغات دانسته و آن ها را از پرداختن به کارهای متفرقه برحذر داشتند.

سخنران دیگر مجلس، حجة الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری بودند که در بیانات خود ضمن اشاره به ویژگی ها و کاستی های موجود، مسئولیت حوزه های علمیه را در چهار محور دانستند:

1- حفظ و ترمیم و بالندگی حوزه ها؛ 2- حفظ باورها و اعتقادات مردم؛ 3- ایستادگی در برابر تهاجمات دشمن به باورهای اعتقادی؛ 4- حفظ حکومت اسلامی.

ایشان در ادامه، هماهنگی بین مدیریت حوزه و اساتید محترم را از ضروریات برشمردند و بخشی از کاستی های حوزه را در تعطیلات طولانی آن دانسته و اظهار داشتند: به خوبی می شود درس های حوزه را تا اول تیرماه ادامه و تعطیلات ده روز اربعین را به یکی ـ دو روز تقلیل داد و از تعطیلات تابستان نیز به شکل دیگری برای ادامه درس های ناتمام مانده کمک گرفت. هم چنین پیش بینی شده است تا مدارسی را در سطح شهرستان های خوش آب و هوا در تابستان فعال کنیم و از اساتید محترم دعوت شود تا به آن جا هجرت کرده و مدت تعطیلات را به تدریس مشغول باشند.

مدیر حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود برای بهبود کیفیت اداره حوزه های علمیه پیشنهاد کرد: برنامه ای برای حضور و غیاب منظم طلاب محترم در درس ها ارائه شود و برنامه امتحانات آنان از حالت تمرکزی خارج و به دست اساتید هر رشته انجام گیرد.

ایشان در ادامه افزودند: البته کارهای خوبی انجام پذیرفته که قابل انکار نیست؛ از جمله در بخش آموزش، تشکیل دوره های تربیت مدرس و در بخش تبلیغ، طرح هجرت طلاب به نقاط محروم کشور است که بسیار موفق بود و در بخش تفسیر حدوداً 80 بحث تفسیری در حال حاضر جریان دارد و در بخش تحقیقات و پاسخ به سؤالات، جمعی به جمع آوری شبهات و پاسخ به آن ها مشغول اند.

ایشان با اشاره به دایربودن رشته های تخصصی جدید نظیر علم الحدیث، تاریخ و فرق و مذاهب اسلامی اظهار داشت: الآن در جامعه ما زمینه برای فعالیت های فرقه هایی چون صوفیه، شیخیه و فرق و مذاهب دیگر فراهم شده و این ها با روش های مختلف سعی در جذب جوانان و دانشجویان ما دارند؛ لذا ما باید آمادگی لازم، برای مقابله با این ها را داشته باشیم که دایرکردن این رشته ها در همین راستاست.

مدیر حوزه، همکاری با آموزش و پرورش و تشکیل رشته های مختلف در پژوهش را از اقدامات انجام شده برشمرده و ادامه دادند: کارهای دیگری نیز در اولویت قرار گرفته که ضرورت دارد با جدیت به آن ها پرداخته شود؛ از جمله: باروری و بالندگی کلاس های اخلاق، ساخت وساز مدارس جدید جهت رفع کمبود فضای آموزشی، سامان دادن به متون آموزشی و تقویت بنیه ادبی در حوزه.

ایشان در پایان، استقبال طلاب جوان را از حوزه های علمیه مثبت ارزیابی کرد.

در بخش دوم این نشست، صاحبان مقالات برتر که در فراخوان مقاله دفتر امور اساتید شرکت نموده بودند مقالات خود را قرائت کردند و سپس از پنج تن از اساتید نمونه، حضرات آیات و حجج اسلام: شب زنده دار، تهرانی، دوزدوزانی، فشارکی و عراقچی توسط نماینده شورای عالی و مدیر حوزه علمیه قم تقدیر به عمل آمد.



https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6435/8058/105828/حوزه-های-علمیه-باید-با-زبان-روز-دنیا-آشنا-شوند/?SearchText=فشارکی