***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

با حضور محمدعلی لسانی فشارکی،عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و...


خبر: ۱۴۲۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
نشست بررسی «درآمدی بر مطالعات قرآنی در سیره نبوی»/
گروه ادب: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در نشست رونمایی و بررسی کتاب «درآمدی بر مطالعات قرآنی در سیره نبوی» گفت: این اثر آغاز طرحی نوین در عرصه مطالعات قرآن است که مطالعه آن تفاوت سیره‌شناسی و سیره‌پژوهی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر مطالعات قرآنی در سیره نبوی» شب گذشته، ۱۶ تیرماه، با حضور محمدعلی لسانی فشارکی،عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حسین مرادی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان(مؤلفان اثر) در محل بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

لسانی فشارکی با بیان اینکه اثر حاضر نخستین کتاب درباره سیره نبوی در جهان و تاریخ اسلام است، افزود: این اثر حاصل ۱۰ کارگاه است که طی یک سال برگزار شد و نتیجه آن در ۱۰ فصل تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه هر کارگاه حدود پنج ساعت بوده است، یادآور شد: عنوان‌های این کتاب به صورت وقایع‌نگاری و تاریخ‌نگاری نیستند و مطالعاتی بودن اثر را نشان می‌دهند.

آغاز طرحی نوین در عرصه مطالعات نوین قرآن
این مدرس دانشگاه ادامه داد: بر این اساس کتاب نشان‌دهنده سیره نبوی است و نوع‌ عنوان‌گذاری فصل‌ها به ترتیب خاصی صورت گرفته است که عبارتند از: «از سیره تا تفسیر»، «از تبّت تا اخلاص»، «از یاسین تا یاسین»، «از فیل تا ایلاف»، «از کوثر تا تکاثر»، «از اسراء تا ختم نبوت»، «از سلام تا صلوات»، «از هجرت تا مهاجرت»، «از کعبه تا کربلا» و «از رحلت تا میلاد».
به گفته لسانی فشارکی، این اثر آغاز طرحی نوین در عرصه مطالعات نوین قرآن است که مطالعه در آن تفاوت سیره‌شناسی و سیره‌پژوهی را نشان می‌دهد.
این کارشناس قرآنی در ادامه سخنانش گفت: اگر خداوند فرموده است که «لقد لکم فی رسول الله اسوة حسنه» این موضوع بیانگر یک اصل است که نه تنها در قرآن بیان شده، بلکه در همه کتب آسمانی نیز عنوان شده است.
وی با اشاره به اینکه مضامین مطرح شده در ۱۰ آیه از سوره اسراء در دو قسمت از تورات امروزی با وجود تحریفات نیز آمده است، ادامه داد: اینکه خداوند می‌فرماید «ولا تقف ما لیس لک به علم» یک دستور اساسی است.

تفاوت سیره‌شناسی و سیره‌پژوهی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه مسلمانان موظف به پیروی از اسوه حسنه هستند، افزود: مسلمانان همان گونه نیز موظف هستند که علم را دنبال کنند و شناسایی اسوه حسنه نیز باید بر پایه علم صورت گیرد.
لسانی فشارکی با بیان اینکه در سیره‌پژوهی چنین دغدغه‌ای وجود ندارد، گفت: در سیره‌شناسی تمام جوانب موضوعات بررسی می‌شوند که موضوع مورد نظر با چه آیاتی از قرآن کریم در ارتباط است و این آیات چطور موضوع مطرح در سیره را تبیین و تفسیر می‌کنند.
وی با بیان اینکه با چنین رویکردی به یک محور تعقل و تدبر در قرآن و به یک بسته علمی قابل اجرا و تطبیق آن با همه زمان‌ها و مکان‌ها می‌رسیم، اظهار کرد: اساس این کتاب بر آن است که نشان دهد چطور باید سیره‌پژوهی جای خود را به سیره‌شناسی دهد.
لسانی چنین رویکردی را اساس آن دانست که مباحث را از در بر داشتن نقطه ابهام مبرا می‌کند. در این راستا از بخش‌های مختلف سیره نبوی گزینش شده که این اقدام از تفسیر ترتیبی قرآن صورت گرفته است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که در ادامه قرار است چند کارگاه دیگر برگزار شود، گفت: قصد داریم سه دوره کارگاه در ۱۰ جلسه برگزار کنیم و از هر دوره یک کتاب تدوین کرده و به سیره نبوی بپردازیم.
لسانی همچنین با بیان اینکه مخاطبان این کارگاه‌ها از پیش تعیین نشده‌اند و شامل افراد علاقه‌مند می‌شوند، افزود: در این راستا از سازمان‌ها استمداد می‌کنیم که مکان مناسبی را برای این منظور در اختیار کارشناسان این طرح قرار دهند.
وی با بیان اینکه در این مسیر تأخیر بسیاری صورت گرفته و بنا را بر حرکت در این راستا گذاشته‌ایم، تأکید کرد: مطالب و مباحث باید گزینش شوند و در هر کارگاه، مباحث جلسه بعد را تعیین می‌کنیم. در این راستا کارگاه‌های با موضوعات اساسی در اولویت قرار می‌گیرند و مباحث فرعی به جلسات ۲۰ تا ۴۰ اختصاص می‌یابند.

صدر و ذیل همه سوره‌ها سیره نبی اکرم است
حسین مرادی نیز در این نشست با بیان اینکه اثر حاضر مجموعه تحقیق موضوعی است، گفت: این اقدام به صورت روشمند در قرآن کریم صورت گرفته است. سیره نبوی یکی از موضوعات مطرح در قرآن کریم است که طی ۱۰ کارگاه در سپاه ناحیه کرج برگزار شد.
وی افزود: این کتاب تفاوت سیره نبوی را با سایر کتب نشان می‌دهد و برای تحقیق در این باره بر اساس کلیدواژه به سراغ قرآن کریم رفتیم. سیره نبوی موضوعی است که همه قرآن را شامل می‌شود.
مرادی با بیان اینکه حتی آنجایی که از قصص انبیاء صحبت می‌شود،  در پایان قصد آن است که سیره پیامبر(ص) را نشان دهد، اظهار کرد: صدر و ذیل همه سوره‌ها سیره نبی اکرم است.
وی با بیان اینکه اثر حاضر تنها یک درآمد بر سیره نبوی است، ادامه داد: مبنای کتاب بر این پایه و اساس است که باید سیره نبوی را در آینه قرآن ببینیم و قرآن را هم در سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) تفسیر کنیم.

دشمنان اسلام سیره نبوی را نیز از ما گرفته‌اند
مرادی به عبارتی از شهید مطهری اشاره کرد و گفت: به گفته این شهید، دشمنان قسم خورده اسلام سیره نبوی را نیز از ما گرفته‌اند و به جای آن، گزارش تاریخی در اختیار ما قرار دادند.
وی توضیح داد: سیره یعنی خط سیر و باید نحوه سیر کردن را به ما بیاموزند. نکات تاریک در سیره نبوی در پرتو قرآن روشن می‌شود و گزارش‎های نارسیده را هم بازیابی می‌کند. بنابراین بناست که قرآن گزارش‌های نارسیده را به ما برساند و رسیده‌ها را بررسی کند.
مرادی با بیان اینکه پیام کتاب این است که سیره و تفسیر باید با هم باشند، گفت: سیره و تفسیر از آغاز با هم بودند، ولی در طول مسیر بی‌هم شدند و در این کتاب سعی شده تا به این موضوع پرداخته شود.

برچسب ها: کتاب ، سیره ، نبوی ، لسانی




http://iqna.ir/fa/news/1427137/آغاز-طرحی-نوین-در-مطالعات-قرآنی-سیره‌شناسی-با-سیره‌پژوهی-متفاوت-است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۴