***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

حرم آستانه میثم تمّار

يكشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۴۵ ق.ظ






آستانه میثم تمّار
  

آستانه میثم تمّار

مدفن ابوسالم میثم تمار فرزند یحیی کوفی ، از اصحاب خاص حضرت امیر(علیه السلام) و از نزدیکترین شیعیان به خاندان عصمت و طهارت؛ در فاصله 1000 متری مسجد اعظم کوفه ، در غرب مسجد کوفه و در راه کوفه به سمت نجف اشرف واقع است .

میثم از اکابر دانشمندان شیعه در کوفه بود که زندگی خویش را با فروش خرما می گذراند، لذا به تمار شهرت یافت . عبیدالله بن زیاد وی را به زندان افکند و پس از شهادت حضرت مسلم ، در ذی حجه سال 60 قمری و ده روز قبل از ورود حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) به عراق توسط ابن زیاد به دار آویخته شد. آستانه مبارکه وی در فاصله 1000 متری مسجد اعظم کوفه ، در غرب مسجد کوفه و در راه کوفه به سمت نجف اشرف واقع است .

عامه مردم اعتقاد دارند که هر کس حرم میثم تمار را جارو کند هر حاجتی که دارد برآورده می شود . این آستانه یکی از مراکز تجمع شیعیان و از زیارتگاههای آنان در عراق است که شیعیان موقع زیارت نجف و کوفه به تشرف این آستانه می شتابند و نذورات زیادی به آن اهداء می نمایند .

عمارت اول : چنانکه از تعمیرات اخیر آستانه میثم تمار و پیهای قدیم که بدست آمده ، برمی آید ، ظاهراً قبر شریف در قرن اول بی حفاظ بوده و در قرن دوم و سوم حرم کوچک داشته است . در عصر آل بویه که توسط عضدالدوله دیلمی تعمیرات وسیعی در عتبات عالیه شروع می گردد ، آستانه ای بر قبر شریف میثم تمار بنا می شود .

 عمارت دوم : توسط شیخ ملا علی فرزند میرزا خلیل نجفی آل خلیلی (1226-1297 قمری) که یکی از اکابر علمای امامیه در نجف اشرف بوده ، در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری ، انجام گرفته است .

عمارت سوم : در مطلع قرن چهاردهم هجری ، توسط سید عطاءالله رومی (م 1321 قمری) یکی از مجتهدین بزرگ نجف اشرف که در امور خیریه پیش قدم بوده و آثار زیادی از خود در کوفه باقی گذاشته انجام یافته است . وی حرم مجلل و گنبد بزرگی بر روی قبر مطهر میثم تمار بنا کرد و صحنی در اطراف حرم شریف تأسیس نمود .

سپس گنبد آستانه توسط حاج عباس ناجی نجفی و به دست هنرمندان ایرانی با کاشی فیروزه ای تزیین گشت . بعد بوسیله یکی از شیعیان مسقط ، در این آستانه تعمیراتی انجام شد . سپس دیوارهای فرسوده صحن مطهر توسط شیعیان اسماعیلیه  تعمیر شد . در سال 1360 قمری حاج خضر سیاب نجفی صندوقی از چوب ساخت که بر روی آن چنین ثبت است : « مرقد صاحب امیرالمؤمنین علیه السلام ، میثم بن یحیی التمار ، سنه 1360 هجری » و آنرا روی قبر شریف نهادند و سنگ قدیمی که نام میثم بر روی آن حک شده بود زیر این صندوق قرار گرفت .

عمارت چهارم : در سال 1382 قمری تمامی عمارت آستانه میثم تمار توسط حاج محمد رشاد ، فرزند ناصر نجفی آل مرزه ، یکی از بازرگانان خیر نجف اشرف خراب گشت و حرم با شکوه و مجللی دارای رواق و یک ایوان شرقی در مقابل حرم شریف بنا شد و بر روی حرم مطهر گنبد بزرگی که با کاشی آبی رنگ مزین است احداث گردید. شروع عمارت چهارم آستانه میثم تمار در روز 26 حزیران 1962 م/ 1382 قمری و پایان آن در 4 تشرین الثانی 1964 م/ 1384 قمری می باشد .

منبع : دایرة المعارف تشیع جلد یک (آب - احیاء) زیر نظر؛ احمد صدر حاج سید جوادی ، بهاءالدین خرمشاهی ، کامران فانی 1383 چاپ پنجم نشر شهید سعید محبی ، صفحه 112




http://fa.atabat.org/view/3342/آستانه-میثم-تمّار

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۲۲