***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

شیخ اسدالله فهامی

دوشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۷، ۰۴:۵۶ ق.ظ

زنجانی و درس خارج را در محضر مرحوم آیت الله آخوند ملا محمد فشارکی .... گذراند.


شیخ اسدالله فهامی  
۱۳۷۲ قمری :تاریخ فوت
خوانساری :محل دفن
   
 
 

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین

حاج شیخ اسد الله فهامی

سنّشان قریب به هفتاد سال بوده، فرزند مرحوم مغفور ملآ محمّد از تجّار معروف اصفهان بودند که حاصل این عمر با برکت دو پسر به نامهای حاج شیخ محمّد تقی و حاج شیخ مرتضی می باشد. مرحوم حاج شیخ اسدالله در بازار همراه پدر مشغول به کسب و تجارت بودند ولی در اثر ایمان به خدا و عشق به خاندان نبّوت علیهم السلام و همچنین علاقه وافر به علم و علماء زمان خود تصمیم گرفتند که وارد حوزه علمیه بشوند، لذا دوره سطح را نزد مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج میرزا محمد زنجانی و درس خارج را در محضر آیت الله مرحوم آقا سید مهدی درچه و مرحوم آیت الله آخوند ملا محمد فشارکی گذراند.

او از خواص و نزدیکان مرحوم آیت الله فشارکی و گرداننده بیت آن مرحوم بوده، به طوری که مهر آقا در اختیار آن بزرگ مرد قرار داشته و جواب استفتائات و سئوالات را می داده.مرحوم آیت الله فشارکی درباره حاج شیخ می فرماید: اگر ایشان در بازار کار نمی کرده بود هم اکنون یکی از فضلا و مجتهدین زمان خود می بود.

هر کس از محله باب الدّشت برای حساب سال خود به خدمت آیت الله آسید ابوالحسن اصفهانی در نجف مشرف می شد، ایشان می فرمودند، دست شیخ دست من است.

بعضی از مومنین به خدمت مرحوم آیت الله العظمی آسیّد ابوالحسن اصفهانی در نجف می رسند و از ایشان می خواهند برای نزول باران دعا کنند، آقا می فرمایند:بروید در اصفهان از قول من به حاج شیخ اسدالله بگوئید در مراسم دعای کمیل در تخت فولاد برای باریدن باران دعا کنند، پیغام حضرت آیت الله به حاج شیخ می رسد در شب جمعه در این قسمت از دعا که می فرماید: ( افمن کان مومناً کمن کان فاسقاً لایستوون) عرض می کند خدایا یک مجتهد از من خواسته است برای نزول باران دعا کنم که باران بیاید( خدایا اسدالله را پیش آیت الله کوچک مکن) سپس به مردم دستور می دهند به قصد نزول باران ۱۴ مرتیه آیه ( امن یجیب) را بخوانید بلافاصله بعد از اتمام ختم باران نازل می شود.

مرحوم آ شیخ اسدالله از حافظه عجیبی برخوردار بوده و مدت چهل و پنج سال در تخت فولاد شبهای جمعه مراسم احیاء و شب زنده داری بر پا و دعای کمیل را از حفظ برای مردم مؤمن و عاشق اهلبیت می خواند.

مرحوم حاج شیخ مؤسس جلسه ( دعای ابوحمزه ثمالی) در شبهای ماه مبارک رمضان بوده و به طوری که نقل می کنند یک شب در طول ماه بدون چراغ تمام دعا را از حفظ می خوانده و معنا می کرده است.

نماز شب آن مرحوم ترک نشده و شب زنده داری او زبانزد خاص و عام بوده و در دوره سال کلید مسجد آقا نور نزد ایشان بوده است.

شبها تا اذان صبح به مناجات و نماز شب برنامه احیاء داشته که مرحوم آیت الله خاج شیخ میرزا علی شیرازی پیغام می دهند برای حاج شیخ که چون کسالت دارید شبها بروید استراحت کنید و همان شبهای جمعه برای احیاء کافی است.

مرحوم آیت الله فانی زمانی که در نجف بودند، روز گذشته حاج شیخ در مجلس درس خود می فرمایند: در اصفهان خبری بوده؟ یکی از طلاب می گوید : حاج شیخ اسدالله از دنیا رفته است و ایشان می فرمایند دیشب در عالم رویا خواب دیدم فرشتگان زیادی به طرف وادی السلام می روند گفتم چه خبر است؟ جواب دادند: حاج شیخ اسدالله را می آورند.

ماده تاریخ سال رحلت را مرحوم نیّر چنین به نظم درآورده است:

اسدالله بجنت محل بگرفته

حاج شیخ آنکه ره علم و عمل بگرفته

رفت فهامی آن جوهر قدس و تقوی

این چه شیوه است که دنیای دغل بگرفته

بود اهل صفاهان زکوی باب الدشت

رکن محراب و دعا حال خلل بگرفته

فقد وی چارم از ماه جمادی الاولی

سالها بوده کسالات و علل بگرفته

کلک نیّر پی تاریخ وفاتش بنکاشت

اسدالله بجنّات محل بگرفته

مرقد مطهر و منوّر آن عالم جلیل القدر در تکیه علامه خوانساری در تخت فولاد اصفهان زیارتگاه عاشقان علم و معرفت می باشد.

خواننده گرامی : هرگونه اطلاعاتی اعم از عکس، سند، صوت و ...که از این شخصیت در اختیار دارید برای ما به نشانی takhtfoulad@isfahan.ir ارسال کنید تا برروی سایت قرار گیرد.
تلفن تماس : ۶۶۳۶۶۱۰ - ۰۳۱۱
بالای صفحه



http://isfahan.ir/ShowPage.aspx?Page_=dorsaetoolsfame&lang=1&sub=48&PageID=858&PageIDF=0&tempname=ISFInternal

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۷