***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

استاد راهنما:  محسن محمدی فشارکی 

 

https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/52956f72f2a8a796608ca1db791ffb59

Logo irandoc checkهنر و آیین در مراسم نخل برداری (حوزه فرهنگی یزد)


 پارسای داخل کشور

 کارشناسی ارشد

 1392

 موضوع: نقاشی ایرانی ، نگارگری

 رشته: هنرهای نمایشی

 پدیدآور: آسیه اردانی استاد راهنما: جبار رحمانی استاد راهنما: محسن محمدی فشارکی استاد مشاور: علی‌رضا خدامی

 دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده هنر

چند برگ نخستتمام‌متن

https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/52956f72f2a8a796608ca1db791ffb59?sample=1

آیین نخل برداری یکی از مهمترین آیین های عزاداری در حوزه فرهنگی یزد محسوب می شود که بررسی آن به فهم بهتر فرهنگ و هنر این منطقه می انجامد. این آیین در این حوزه به مثابه یک نظام فراگیر عمل کرده ، به گونه ای که به بخشی از فرهنگ مشترک این حوزه تبدیل شده است .پژوهش حاضر به بررسی آیین نخل برداری در چهار منطقه (اردکان،تفت،میبد و یزد) پرداخته و در جهت شناسایی کارکرد های هنر و آیین نخل برداری در حوزه فرهنگی یزد به مطالعه زمینه های شکل گیری آن پرداخته است. در همین راستا به منظور دست یابی به اهداف اصلی پژوهش، اهداف فرعی ذیل دنبال گردیده است: معرفی و بررسی تزئینات به کار رفته در آیین نخل برداری چهار حوزه فرهنگی ذکر شده ، توصیف فرایند نخل بندی و نخل آرایی در این چهار خرده حوزه ، بررسی ارزش ها و عقاید و رفتارهای ویژه مردم این مناطق؛ تحلیل جایگاه فرهنگی نخل در بین مردم ،همچنین اهداف اصلی این پژوهش بررسی زیبایی شناسی پیکره چوبی نخل، بررسی معنای فرهنگی تزئینات نخل ، بررسی تأثیر حسی تزئینات بکاررفته در آرایش نخل بر مخاطبان آن ، درک نقش زنان در تزیین نخل و نخل برداری و مقایسه تطبیقی تزئینات نخل در چهار خورده حوزه فرهنگی مورد پژوهش را شامل می شود .پژوهش حاضر پژوهشی است بنیادی که با مشاهده مشارکتی و تحلیل کیفی از منظر جامعه شناسانه را برگزیده است و نیز شیوه تفسیری و توصیف فربه کیلفورد گیرتز در فرایند جمع آوری و تحلیل داده ها مورد توجه قرار گرفته است. فنون گردآوری داده ها در این پژوهش شامل مشاهده مستقیم و مشارکتی، مصاحبه عمیق، عکس برداری و فیلم برداری و استفاده از اسناد مکتوب می باشد و با توجه به سوابق پژوهش نخل برداری در حوزه فرهنگی یزد با دیگر مناطق تفاوت هایی دارد.عمده ترین تفاوت ها را می توان در سازه، اندازه سازه، تزئین و شیوه اجرا بیان کرد که در حوزه پژوهش (چهار خرده حوزه فرهنگی اردکان، تفت، میبد و یزد) نیز تفاوت های مذکور مشاهده می گردد. در تزیین، عناصر بومی و هنر مردمی تأثیرگذار است. عناصر تزئینی، نشأت گرفته از باورهای سنتی و عقاید مردمی است و با نذر و حک کردن نام وقف کنندگان ریشه های هنر مردمی را آشکار می کند. تزئینات با توجه به محیط پیرامونی، رفتارهای سنتی، محله ای و شهری از ساده به ترکیبی و تعدد تزئینات تغییر می یابد. آیین نخل آرایی، با مشارکت مردمی صورت می گیرد. در این مشارکت زنان مناطق کوچک و محلات با توجه به ذهنیت تاریخی حضورشان در جامعه و منع های سنتی فرصت حضور و ارائه نقش کلیدی تر را پیدا می کنند. این مشارکت متناسب با روحیه و توانمندیهای زنانه آن ها می باشد.

عاشورا / Ashura

نخل‌برداری (مراسم) / Nakhl bardari (ceremony)

آیین-نخل برداری

یزد - تفت- اردکان - میبد

هنر / Art

آیین / Rituals

یزد (استان) / Yazd (province)

همرسانی

فصل اول: کلیات تحقیق 1
1-1- مقدمه ………………………………………………….………………………………………………………………2
1-2- بیان مسأله …………………………….……………………………………………………………………………………..…3
1-3- اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش …………………………………………………..………………………………………4
1-4- پرسش‌های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………5
1-5- اهداف پژوهش …………………………………………………………………………..……………………………….……5
1-6- قلمرو مکانی پژوهش ……………………………………………………………….…………………………………………6
1-7- قلمرو زمانی پژوهش ……………………………………………………………..……………………………………………7
1-8- روش نمونه‌گیری و تعیین حجم نمونه …………………………………..………………………………………………10
1-9- ابزار گردآوری داده‌ها …………………………………………………………………..……………………………………11
1-10- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها …………………………………………………………………………...…………………13
1-11- محدودیت‌های پژوهش ………………………………………………………………………………….…………………14
1-12- شرح واژه‌ها و اصطلاحات به کار رفته در پژوهش …………………………….………………………………………14
1-12-1- هنر ………………………………………………………………………………………..………..…….………………14
1-12-2- آیین ……………………………………….……………………………..……………………….………………………15
1-12-3- نماد ………………………………………………………………………………….……………………………………16
فصل دوم: چارچوب نظری تحقیق 17
2-1- پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………..….……………………………18
2-1-1-آثار نظری…………………………………………………………………………………………………………..18
2-1-2- آثار دیداری …………………………………………………………………………………………………….. 20
2-2- چارچوب نظری…………………………………………………………………………………………………... 20
فصل سوم: مردم‌نگاری فرهنگ مورد مطالعه 29
3-1- شهرستان اردکان ………………………………………………………….…………………………………………....30
3-1-1- جغرافیا ………………………………………………………………….…………………………………………….…....30
3-1-2- تاریخ و سیاست ………………………………………………………………………………………..…………………31
3-1-3- شیوه معیشت ……………………………………………………….......................................................…32
3-1-4- اعتقادات دینی …………………………………………………………………………………………………………32
3-1-4-1- آیین‌های مذهبی و عزداری در شهرستان اردکان …………………………………..………………………33
3-1-5- مکان‌های تاریخی ………………………………………………………………………………….…………………34
3-2- شهرستان تفت …………………………………………………………………………………………….……………34
3-2-1- جغرافیا …………………………………………………………………………………………………………………34
3-2-2- تاریخ و سیاست ………………………………………………………………………………...……………………35
3-2-3- شیوه معیشت ……………………………………………………………………………………………….…………36
3-2-4- اعتقادات دینی ………………………………………………………………………………….………….…..……37
3-2-4-1- آیین‌های مذهبی و عزداری در شهر یزد ……………………………….……………………….……………37
3-2-5- مکان‌های تاریخی …………………………………………………………………………..……….………………39
3-3- شهرستان میبد……………………………………………………………………………….……….…….……………39
3-3-1- جغرافیا …………………………………………………………………………………..……………...……………40
3-3-2- تاریخ و سیاست ……………………………………………………………………….……………….……………41
3-3-3- شیوه معیشت ………………………………………………………………………………….……….……...……41
3-3-4- اعتقادات دینی ……………………………………………………………………………..…….……….…………42
3-3-4-1- آیین‌های مذهبی و عزداری در شهرستان میبد …………………………….……………..………………42
3-3-5- مکان‌های تاریخی ……………………………………………………………………………………..……………44
3-4- شهرستان یزد ………………………………………………......………………………………………….……………44
3-4-1- جغرافیا ………………………………………………….……………………………………….……………………45
3-4-2- تاریخ و سیاست……....………………………….……………………………..……………………………………45
3-4-3- شیوه معیشت …………………………………………….…………………………………….……………………46
3-4-4- اعتقادات دینی …………………………………………………………….….…………………..………....………46
3-4-4-1- آیین‌های مذهبی و عزداری در شهرستان اردکان ………..……..……………………..…………………47
3-4-5- مکان‌های تاریخی ………………………………………………………..…..………..……………..……………48
فصل چهارم: 49
4-1- آئین نخل برداری در خوزه فرهنگی شهرستان اردکان ………………………..……….……….………….52
4-1-1 آئین های قبل از نخل برداری در محله ی چرخاب……………………………………….……………………53
4-1-2- آئین نخل بندی در محله ی چرخاب……………….….………………………………………………....55
4-1-3- آئین نخل برداری در محله ی چرخاب………………..…….…………………………………………....57
4-2- آئین نخل برداری در حوزه فرهنگی شهرستان تفت…………………………………………………………..58
4-2-1 آئین های قبل از نخل برداری در محله شاه ولی …………………………………………………………..…59
4-2-2- آئین نخل بندی در محله ی محله شاه ولی…………….…………………………………………………….60
4-2-3- آئین نخل برداری در محله ی شاه ولی……………….……………………………………………………….62
4-3- آئین نخل برداری در حوزه فرهنگی شهرستان میبد…………………………………………………………..64
4-3-1 آئین های قبل از نخل برداری در محله فیروزآباد ………………………………………………………………64
4-3-2- آئین نخل بندی در محله ی فیروزآباد………………………………………………………………………....65
4-3-3- آئین نخل برداری در محله ی فیروزآباد…………..…………………………………………………………..69
4-4 آئین نخل برداری در حوزه فرهنگی شهرستان یزد…………………………………………………………….….70
4-4-1 آئین های قبل از نخل برداری محله شاه ابوالقاسم……………………………………………………………. 71
4-4-2- آئین نخل بندی در محله ی شاه ابوالقاسم……………………………………………………………………..72
4-4-3- آئین نخل برداری در محله ی شاه ابوالقاسم……………………………………………………………….…..76
فصل پنجم : تجزیه و تحلیل داده ها و نتیجه گیری……………..……………………………………………...78
5-1 - نخل شیئ هنر………………………….…………………………………………………………………………...79
5-2- جنس و فرم ساختاری………………………………………………………………………………………………81
5-3- طریقه ی ساخت نخل………………………………………………………………………………………………..83
5-4- تحلیل زیبایی شناسی نخل………………………………………………………………………………………....84
5-4-1- زیبایی شناختی بدون تزئین……………………………………………………………………………………..85
5-4-2- زیبایی شناختی با تزئین………………………………………………………………………………………...86
5-4-3- زیبایی شناختی اجرای مراسم نخل برداری……………………………………………………………………..93
5-5- کارکردهای نخل برداری……………………………………………………………………………………………...93
5-6- معنا در هنر آئینی نخل برداری……………………………………………………………………………………..97
5-6-1- تزئین نخل ………………………………………………………………………………………………………...98
5-6-2- زمان و مکان نخل بردار…….…………………………………………………………………………………...106
5-7- نتیجه گیری……………………………………………………………………………….………………………106
منابع و مآخذ……….…………………………………………………………………………………………………….110





فهرست نقشه‌ها
عنوان صفحه
نقشه (3-1): شهرستان تفت، مأخذ: سایت نقشه‌برداری کشوری http://ncc.org.ir…........…….………………31
نقشه (3-2): شهر یزد، مأخذ: http://ncc.org.ir……………………….......................…………….……......……35
نقشه (3-3): شهرستان میبد، مأخذ: yazdchto.ir………………………………………..……………….…………...…41
نقشه (3-4): شهرستان اردکان، مأخذ: سایت نقشه‌برداری کشوری http://ncc.org.ir……........….……………46
نقشه (4-1):محله ی چرخاب اردکان ،پیری اردکانی،1385،213………….……………………………………….55
نقشه (4-5)محله شاه ولی تفت www.taftiau.ac.ir.................................................................61
نقشه (4-18)محله شاه ابوالقاسم ،خادم زاده،1386،86……………………………………………………………. 73


فهرست عکس¬ها
عنوان صفحه

عکس (4-2) ..............................................................................................................................57
عکس(4-3) ..............................................................................................................................59
عکس(4-4) ................................................................................................................................60
عکس(4-6)................................................................................................................................ 63
عکس(4-7).................................................................................................................................63
عکس(4-8) ................................................................................................................................64
عکس (4-9).............................................................................................................................. 65
عکس (4-10) .............................................................................................................................65
عکس (4-11)............................................................................................................................. 66
عکس (4-12) .............................................................................................................................68
عکس (4-13)............................................................................................................................. 69
عکس (4-14)............................................................................................................................. 69
عکس (4-15)............................................................................................................................. 70
عکس (4-16)............................................................................................................................. 71
عکس (4-17)............................................................................................................................. 72
عکس (4-19)............................................................................................................................ 75
عکس (4-20)............................................................................................................................. 75
عکس (4-21)............................................................................................................................. 76
عکس (4-22)............................................................................................................................. 76
عکس (4-23)............................................................................................................................. 77
عکس (4-24)............................................................................................................................. 78
عکس (4-25)............................................................................................................................. 78
عکس (4-26)............................................................................................................................. 79
عکس (5-1)............................................................................................................................... 82
عکس (5-2)............................................................................................................................... 83
عکس (5-3)............................................................................................................................... 84
عکس (5-4)............................................................................................................................... 84
عکس (5-5)............................................................................................................................... 85
عکس (5-6)............................................................................................................................... 87
عکس (5-7) .............................................................................................................................. 88
عکس (5-8) .............................................................................................................................. 89
عکس (5-9) .............................................................................................................................. 89
عکس (5-10) ............................................................................................................................ 90
عکس (5-11) ............................................................................................................................ 91
عکس (5-12) ............................................................................................................................ 91
عکس (5-13) ............................................................................................................................ 92
عکس (5-14) ............................................................................................................................ 92
عکس (5-15) ............................................................................................................................ 93
عکس (5-16) ............................................................................................................................ 93
عکس (5-17) ............................................................................................................................ 93
عکس (5-18) ............................................................................................................................ 94
عکس (5-19) ........................................................................................................................... 101
عکس (5-20)............................................................................................................................105

همرسانی

- افشار، ایرج. 1375.یادگارای یزد.معرفی ابنیه تاریخی و آثار باستانی یزد. تهران :خانه کتاب: انجمن آثار مفاخر فرهنگی.
-احمدی، بابک 1387 حقیقت و زیبایی : درس های فلسفه هنر ، تهران :نشر مرکز .
-افتخارزاده، محمدرضا.1377. ایران، آیین و فرهنگ(چاپ اول)، تهران: فروهر.
-افشار ، ایرج .1378. شناخت استان یزد . تهران :انتشارات هیرمند.
-افشار، ایرج . 1348 . یادگارهای یزد. تهران: انجمن آثار ملی.
-افشار، ایرج. 1354. یادگارهای یزد.جلد اول. تهران: انجمن آثار ملی.
-الیاده ، میرچاه . 1376. رساله در تاریخ ادیان.ترجمه جلال ستاری.تهران :انتشارات سروش.
-ایزدی جیران ،اصغر. 1390 «ظهور انسان شناسی: فاگ ،مان،فورگ و بیبیویک» نخستین همایش ملی انسان شناسی هنر اردیبهشت اصفهان: دانشگاه هنر .
-ایزدی جیران و فیاض، اصغر و ابراهیم .1388.« روایت های فرهنگی در انسان شناسی هنر». فصلنامه هنر81 : 108-200.
-آیت الهی، حبیب الله.1377. مبانی نظری هنرهای تجسمی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).چاپ اول.
-آیتی، عبدالحسین.1317.تاریخ یزد.یزد:گلبار.
-بختیاری، محمد عزیز وحسامی، فاضل.1382.نظریه های اجتماعی دین .تهران:موسسه پژوشی امام خمینی .
-بروس،ژاک.1376.درخت مقدس.مجله پیام یونسکو.سال بیستم.شماره 224.
-بلوک باشی ،علی . 1380 نخل گردانی،نمایش تمثیلی از جاودانگی حیات شهیدان. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
-بهار،مهری و جمعی از نویسندگان .1383مجموعه مقالات همایش بین المللی محرم و فرهنگ مردم (به کوشش پژوهشکده مردم شناسی ) تهران: انتشارات میراث فرهنگی و گردشگری
-بیتس، دانیل و فرد پلاگ. 1375. انسان شناسی فرهنگی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران:علمی.
-بیرو،آلن .1370.فرهنگ علوم اجتماعی». ترجمه باقر ساروخانی ،تهران انتشارات کیهان چاپ دوم.
-پاکباز، رویین.1386. دایره المعرف هنر. تهران:فرهنگ.
-پانوف ،میشل و پرن. میشل .1368. فرهنگ مردم شناسی ، ترجمه اصغر عسگری خانقاه، تهران .نشر ویس
-پلتو، پرتی.ژ.1375. روش تحقیق در انسان شناسی. مترجم محسن ثلاثی . تهران:علمی.
پورخالقی چترودی،مهردخت.1380.«درخت زندگی و ارزش فرهنگی».مجله مطالعات ایرانی شماره 1 سال اول.-
-پورداود، ابراهیم(2517). یسنا(چاپ اول)، تهران: انجمن ایران‌شناسی
-پویا، سید عبدالعظیم.1371. سیمای باستانی شهر میبد. یزد:انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی میبد.
-پویا،سید عبدالعظیم .1373.سیمای باستانی شهر میبد. یزد:دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، نگاهی به موقعیت جغرافیایی منطقه.
-پیری اردکانی ، نادر. 1385 .پله هشتم . به سفارش میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان یزد¬-قم:مجمع ذخائر اسلامی
-تاتارکیه ویچ،و،دوم 1381. فرم در تاریخ زیبایی شناسی، ترجمه کیوان دوستخواه، فصلنامه ی هنر، شماره52
-جانب الهی، محمد سعید.1373.نخل بندی و نخل گردانی در میبد. کتاب کادوس.تهران :معلم
-جانب الهی، محمد سعید.1385. چهل گفتاردر مردم شناسی میبد، تهران.
-جعفری، جعفربن محمد بن حسن.1338. تاریخ یزد. به کوشش ایرج افشار. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
-جل،آلفرد.1390.عاملیت و هنر.ترجمه احمد صبوری.تهران:انتشارات فرهنگستان هنر
-جوانی ، اصغر . 1379 . هنر و نماد (درخت).هنرنامه .سال سوم .شماره
-جونیستن، جان آر. هال و مری. 1390. فرهنگ از دیدگاه جامعه شناختی. مترجم فریبرز مجیدی. تهران: سروش
-حریری،نجلا.1385.اصول وروش های پژوهش کیفی.تهران:دانشگاه ازاد اسلامی –واحد علوم وتحقیقات.
-خادم زاده ، محمدحسن . 1386.محلات تاریخی یزد.تهران:انتشارات سبحان نور
-خان محمدی، کریم.1385. تحلیل مردم شناختی مناسک مذهبی در فرایند جهانی شدن. فصلنامه شیعه شناسی. سال 4. شماره 13.
دوبوکور،مونیک.1373.رفوهای زنده جان.مترجم جلال ستاری. تهران:نشر مرکز.-
-دورکیم، امیل. 1383.صور ابتدایی حیات دینی. ترجمه باقر پرهام. تهران:مرکز
-دورکیم، امیل.1373.قواعد روش جامعه شناسی. ترجمه علی محمد کاردان. تهران: انتشارات تهران
-دهخدا، علی اکبر.1349. لغت نامه. تهران : دانشگاه تهران .موسسه لغت نامه
-رحمانی ،جبار.1385.« کیلفورد گیرتز: دین به مثابه نظام فرهنگی » فصل نامه انسان شناسی ، شماره 2 و 3
-رحمانی جبار 1385 اسطوره شناسی شیعی .فصلنامه انسان شناسی شماره 4
-رضی ،هاشم . 1371 . آئیین مهر :تاریخ آئیین رازآمیز میترایی در شرق و غرب،تهران :انتشارات بهجت
-رمضانخانی ،صدیقه .1386. مراسم عزاداری در استان یزد:طرح پژوهشی به سفارش میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی.
-رمضانخانی،صدیقه.1376.گنجینه ای از تاریخِ فرهنگ ایرانی،فرهنگ زرتشتیان یزد.تهران:سبحان نور
-ریرویر، کلود.1391. درآمدی بر انسان شناسی. ترجمه ناصر فکوهی. تهران:نشر نی.
-سپهری اردکانی ،علی .1364.نگاهی به تاریخ اردکان . ناشر کانون کتاب ولی عصر (عج) اردکان با همکاری ادار کل ارشد استان یزد
-سپهری اردکانی، علی. 1385. یونان کوچک. اردکان: انتشارات قداست.
-سپهری اردکانی، علی.1385 یونان کوچک. اردکان: انتشارات قداست
-سپهری اردکانی،علی.1374. کتاب تاریخ اردکان. انتشارات حنین اردکان
-سهروردی،شهاب الدین یحیی .1380.مجموعه مصنفاف شیخ اشراق.تصحیح و مقدمه:هانری کربن.جلد2.تهران:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
-سیدحسینی ، محمدرضا .1381. یزد در یک نگاه.راهنمای جهان گردی استان یزد.سازمان ایران گردی و جهان گردی
-شهشهانی، سهیلا.1386.روش تحقیق در انسان شناسی و پرسشنامه روستا.فرهنگ و انسان.3(1):3-58
-طباطبایی اردکانی، سید محمود.1381.فرهنگ عامه اردکان. تهران:شورای فرهنگ عمومی استان یزد.
-عبداللهیان، بهناز. 1378. نماد ای مهر و ماه در سفالینه های پیش از تاریخ ایران . هنر نامه شماره 2 سال اول:63-46.
-عسگری خانقاه. اصغر . 1373.مردم شناسی (روش ،بینش،تجربه). تهران : نشر شب تاب .
-عمید، حسن 1362 فرهنگ عمید ج1 تهران: امیرکبیر
-فره وشی،بهرام. 1374.ایرانویچ. تهران:دانشگاه تهران
-فکوهی ، ناصر. 1385.«انسان شناسی هنر: از بدوی گرایی تا هنر مدرن». فصلنامه ی خیال. 19-6
-فکوهی ، ناصر.1377. مردم شناسی هنر چیست؟. کتاب ماه هنر. شماره ی1: 22-19
-فکوهی، ناصر. 1381. تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی. تهران: نشر نی.
-فکوهی، ناصر. 1391. مبانی انسان شناسی. تهران. نشر نی.
-فکوهی، ناصر. 1378، اسطورهشناسی سیاسی، تهران: انتشارات طوس.
-فیاض و ایزدی جیران، ابراهیم و اصغر.1388.« روایت های فرهنگی در انسان شناسی هنر». فصلنامه هنر81 : 108-200.
-فیاض و رحمانی،ابراهیم و جبار. 1386. مناسک عزاداری و وجدان جمعی در تشیع ایرانی. فصلنامه صادق. شماره 2- صفحات 110-119
-کاتب،احمد. 1345. تاریخ جدید یزد.
-کاظمی،سمیه.1391. بررسی انسان شناختی هنرهای تزیینی در مناسک نخل گردانی روستای ابیانه. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
-کاظمینی، محمد.1381. نخل. یزد: انتشارات بنیاد فرهنگی- پژوهشی ریحانه الرسول. چاپ اول
-کوزر،لوئیس.1390 .زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، نشر علمی
-کویاجی،جهانگیر.1362.آئیین ها و افسانه های ایران و چین باستان.ترجمه جلیل دوستخواه.تهران:شرکت سهامی کتب جبیبی
-کی منش.الهام. 1384.سرو در باورمردم یزد.فصل نامه فرهنگ یزد شماره 14و15- سال 5- بهارو تابستان .ص 44-50
-گال، مردیت و دیگران.1387. روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. تهران:انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
-گدار، آندره.1375. آثار ایران. ترجمه ابوالحسن سرو قد مقدم. مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی
-گوت، بریس و مک آیور لوییس، دومنیک.1384.دانشنامه زیبایی شناسی، ترجمه:گرو مترجمان زیر نظر مشیت علایی. تهران:فرهنگستان هنر.
-لیتل،دانیال.1381.تبیین در علوم اجتماعی،ترجمه عبدالکریم سروش؛ تهران:موسسه فرهنگی صراط
-محمد پور، احمد و مهدی علیزاده.1390.«بنیان های پارادایم تفسیر گرایی در انسان شناسی با تأکید بر رویکرد تفسیری گیرتز» .
-مسرت،حسین. 1376. یزد یادگار تاریخ. تهران: انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد.
-معین محمد 1364 فرهنگ معین ج 1 چاپ هفتم تهران: امیرکبیر
-ملکی، توکا. صالحی لرستانی، شرار.1385.«هنر فاخر یا هنر مردمی :شیوه های هنری موثر در بطن جامعه» کار و گارگر
-مورفی، هوارد. 1385. انسان شناسی هنر. ترجمه هایده عبدالحسین زاده. خیال17: 69-20
-مورن، ادگار . 1370 سرمشق گمشده ترجمه علی اسدی تهران :سروش
-موریس، برایان. 1383. مطالعات مردم شناسی دین. حسین شرف الدین و محمد فولادی. قم:زلال کوثر.
موسوی بجنوردی، کاظم. دایره المعارف بزرگ اسلامی. تهران: مرکز دایر المعارف بزرگ.-
-میراث فرهنگی 1383 .همایش بین المللی محرم و فرهنگ مردم .تهران :سازمان میراث فرهنگی
-نصیب، سید امیرعلی.1382 .مردم نگاری تفت.یزد :اداره کل میراث فرهنگی یزد.
-نوذری،حسینعلی.1379.فلسفه تاریخ ،تهران:طرح نو.
-همیلتون ،ملکم .1377.جامعه شناسی دین .محسن ثلاثی.تهران:تبیان
-یا حقی، محمد جعفر. 1375. فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران:نشر سروش.
-یونگ،مایکل و دیگران .1373.تروبریاندها ،پژوهش مردم شناسی مالینوفسکی .ترجمه عباس مخبر.تهران: طرح نو
http://anthropology.ir/node/17040

http://anthropology.ir/node/10746
http://anthropology.ir/node/8560

همرسانی

Murchison,Julian M. 2010.Ethnography essentials:Designing,Conducting,and presenting your Rasearch,sanfamcs co.
آثار دیداری - شنیداری:
1. احمدی، محمدرضا. (کارگردان. 1414. نخل. شهرستان تفت.30 دقیقه)
2. کوشایی، مرتضی. (کارگردان وتهیه کننده. 1385. محرم در تفت. 73 دقیق

همرسانی

 

آیین نخل برداری یکی از مهمترین آیین های عزاداری در حوزه فرهنگی یزد محسوب می شود که بررسی آن به فهم بهتر فرهنگ و هنر این منطقه می انجامد. این آیین در این حوزه به مثابه یک نظام فراگیر عمل کرده ، به گونه ای که به بخشی از فرهنگ مشترک این حوزه تبدیل شده است . پژوهش حاضر به بررسی آیین نخل برداری در چهار منطقه (اردکان،تفت،میبد و یزد) پرداخته و در جهت شناسایی کارکرد های هنر و آیین نخل برداری در حوزه فرهنگی یزد به مطالعه زمینه های شکل گیری آن پرداخته است. در همین راستا به منظور دست یابی به اهداف اصلی پژوهش، اهداف فرعی ذیل دنبال گردیده است: معرفی و بررسی تزئینات به کار رفته در آیین نخل برداری چهار حوزه فرهنگی ذکر شده ، توصیف فرایند نخل بندی و نخل آرایی در این چهار خرده حوزه ، بررسی ارزش ها و عقاید و رفتارهای ویژه مردم این مناطق؛ تحلیل جایگاه فرهنگی نخل در بین مردم ،همچنین اهداف اصلی این پژوهش بررسی زیبایی شناسی پیکره چوبی نخل، بررسی معنای فرهنگی تزئینات نخل ، بررسی تأثیر حسی تزئینات بکاررفته در آرایش نخل بر مخاطبان آن ، درک نقش زنان در تزیین نخل و نخل برداری و مقایسه تطبیقی تزئینات نخل در چهار خورده حوزه فرهنگی مورد پژوهش را شامل می شود . پژوهش حاضر پژوهشی است بنیادی که با مشاهده مشارکتی و تحلیل کیفی از منظر جامعه شناسانه را برگزیده است و نیز شیوه تفسیری و توصیف فربه کیلفورد گیرتز در فرایند جمع آوری و تحلیل داده ها مورد توجه قرار گرفته است. فنون گردآوری داده ها در این پژوهش شامل مشاهده مستقیم و مشارکتی، مصاحبه عمیق، عکس برداری و فیلم برداری و استفاده از اسناد مکتوب می باشد و با توجه به سوابق پژوهش نخل برداری در حوزه فرهنگی یزد با دیگر مناطق تفاوت هایی دارد.عمده ترین تفاوت ها را می توان در سازه، اندازه سازه، تزئین و شیوه اجرا بیان کرد که در حوزه پژوهش (چهار خرده حوزه فرهنگی اردکان، تفت، میبد و یزد) نیز تفاوت های مذکور مشاهده می گردد. در تزیین، عناصر بومی و هنر مردمی تأثیرگذار است. عناصر تزئینی، نشأت گرفته از باورهای سنتی و عقاید مردمی است و با نذر و حک کردن نام وقف کنندگان ریشه های هنر مردمی را آشکار می کند. تزئینات با توجه به محیط پیرامونی، رفتارهای سنتی، محله ای و شهری از ساده به ترکیبی و تعدد تزئینات تغییر می یابد. آیین نخل آرایی، با مشارکت مردمی صورت می گیرد. در این مشارکت زنان مناطق کوچک و محلات با توجه به ذهنیت تاریخی حضورشان در جامعه و منع های سنتی فرصت حضور و ارائه نقش کلیدی تر را پیدا می کنند. این مشارکت متناسب با روحیه و توانمندیهای زنانه آن ها می باشد. 
کد نوشتار : 267277

 

 

 

 

https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/674440

 

 

‏دسترسی به فایل تمام متن : برای دستیابی به فایل تمام متن منبع، به "تالار منابع رقمی" مراجعه فرمایید. آدرس الکترونیکی منبع
‏وضعیت نمایه سازی : اطلاعات ثبت
‏شماره کتابشناسی ملی : ۴۶۰۹۶۴۷
‏عنوان و نام پدیدآور : هنر و آیین در مراسم نخل‌برداری (حوزه فرهنگی یزد) ‌[منابع الکترونیکی: پایان نامه]/پژوهشگر آسیه اردانی؛استادان راهنما جبار رحمانی، محسن محمدی‌فشارکی؛استاد مشاور علیرضا خدامی.
‏مقطع و رشته تحصیلی : (کارشناسی ارشد): هنر اسلامی، گرایش نگارگری.
‏محل و سال اخذ مدرک : ، ۱۳۹۲.
‏نام دانشگاه/ پژوهشگاه : دانشگاه هنر اصفهان،دانشکده هنر و ادیان اسلامی،گروه هنر اسلامی.
‏مشخصات ظاهری : ۱لوح فشرده.: بی‌کلام.

 

http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=4591553&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_&sortKeyValue2=sortkey_