***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

و در محضر اساتیدی همچون آیات عظام: سیدمحمد فشارکی، ... تلمذ کرد.


مجله  افق حوزه  شهریور ماه سال 1389 شماره 279 
ریشه توفیقات آیت اللّه یثربی(ره) محبوبیت مردمی ایشان بود

در بزرگداشت امام جمعه فقید کاشان عنوان شد

ریشه توفیقات آیت ‌اللّه یثربی(ره) محبوبیت مردمی ایشان بود

 

مراسم چهارمین سالگرد رحلت عالم ربانی، مرحوم آیت ‌اللّه حاج سیدمهدی یثربی قدس‌سره شامگاه سه‌شنبه 26 مرداد ماه مصادف با ششم رمضان، با حضور جمع کثیری از اقشار مختلف مردم قدرشناس کاشان در مسجد جامع حبیب‌بن‌موسی علیهما‌السلام برگزار شد. در این مراسم، آیت ‌اللّه استادی به تجلیل از مقام علمی و خدمات ایشان پرداخت و در مورد جایگاه علم و عالم و لزوم قدردانی از علمای ربانی، بیاناتی ارائه نمود. عضو شورای عالی حوزه اظهار داشت: مقصود از برگزاری چنین جلساتی، اولاً طلب رحمت و مغفرت برای آن مرحوم است و در ثانی، ابراز قدردانی مردم از کسی است که برای آنان سال‌ها رنج و زحمت کشیده و خدمات فراوانی به آنان کرده است. امام جمعه قم با اشاره به این‌که چه عواملی باعث می‌شود که یک روحانی بتواند به تنهایی منشأ برکات و خدمات فراوانی برای مردم یک شهر باشد، عنوان کرد: یکی از مواردی که باعث شد ایشان بتواند خدمات فراوانی به مردم کاشان بنماید، همکاری و محبت مردم به ایشان بود که این همکاری و محبت نیز نتیجه رفتار محبت‌آمیز و خدمات بی‌شائبه ایشان به مردم بود. استاد حوزه علمیه قم افزود: اولین خصوصیت این عالم ربانی دینداری او بود. آیت ‌اللّه یثربی به واقع فردی متدین بود که این دینداری در همه احوالات ایشان نمایان ‌بود؛ دومین خصلت ایشان تواضع و فروتنی و سومین خصوصیت ایشان نیز حسن خلق بود، به گونه‌ای که هیچ‌گاه لبخند از لبان ایشان دور نمی‌شد و با روی گشاده با مردم صحبت می‌نمود. آیت اللّه استادی، انصاف در معاشرت را چهارمین خصوصیت مرحوم آیت اللّه سیدمهدی یثربی عنوان کرد و افزود: ایشان فقط چشم امید به خدا داشت و با همه مردم از فقیر و غنی و... یکسان رفتار می‌نمود.

نیم‌نگاهی به حیات پربرکت عالم ربانی‌‌آیت ‌اللّه سیدمهدی یثربی (ره)  ‌

نسب خانوادگی:

نسب خاندان یثربی به »عبداللّه الباهر« فرزند امام سجاد ظ می‌رسد که او و امام محمدباقر ظ هر دو از مادری به نام ام‌عبداللّه )فاطمه(، فرزند امام حسن مجتبی ظ هستند. از لحاظ علمی باهر را فاضلی فقیه شمرده‌اند که احادیث بسیاری را از نیاکان بزرگوارش نقل کرده است. دیگر نوادگان او هم از وکلا و بزرگان شیعه در قم، ری و کاشان شدند و در عصر خود به زعامت شیعیان منطقه پرداختند. از این رو، آیت ‌اللّه سیدمحمدرضا یثربی‌کاشانی پدر آیت ‌اللّه یثربی هم از دانش آموختگان حوزه نجف و کربلا بود و در محضر اساتیدی همچون آیات عظام: سیدمحمد فشارکی، سیدمحمدحسن شیرازی، میرزا‌حسین نوری و سیداسماعیل صدر تلمذ کرد.

 برادر آیت ‌اللّه سید‌مهدی یثربی، آیت ‌اللّه آقا سید علی، نیز از علمای بزرگ عصر خود بود و علمای بزرگی چون آیات عظام    امام خمینی، سیدشهاب‌الدین مرعشی‌نجفی، سیدمحمد محقق‌ داماد،  میرزاهاشم آملی و... نزدش شاگردی کردند. آیت ‌اللّه سیدعلی یثربی پس از درگذشت پدرش در سال 1347 هجری‌قمری به امور شرعی مردم و تدریس در کاشان پرداخت. او اگرچه در عداد مراجع قرار داشت، اما فتوای مشهور را می‌گفت و معتقد بود: »در هر عصری یک رساله علمیه برای مردم آن عصر کافی است... تمام علما و مراجع باید با آقای بروجردی موافق باشند و تا او زنده است، نیازی به نوشتن رساله دیگری نیست. چون علم به دست آقای بروجردی است، رساله هم باید یکی باشد.« پس از رحلت برادر، آیت ‌اللّه سید‌ مهدی یثربی وارث معنوی و حوزوی او شد.

تحصیلات:

آیت ‌اللّه سیدمهدی یثربی پس از ششم ابتدایی با توجه به شرایط بد اقتصادی خانواده مجبور می‌شود کار کند، اما پس از تعطیلی حوزه کاشان، یکی از بازاریان کاشان مشوقش می‌شود و به قم می‌رود و با برپایی دوباره حوزه کاشان به این شهر بازمی‌گردد؛ سیوطی، مغنی، حاشیه، شمسیه و مطول را نزد آیت ‌اللّه حاج‌شیخ‌محمود نجفی و معالم، رسائل و مکاسب را در محضر آیت ‌اللّه‌العظمی آقامیر‌سیدعلی یثربی فرا می‌گیرد.

هم‌چنین دروس سطوح عالی را در نزد حضرات آیات سیدمحمدباقر طباطبائی سلطانی و سید‌شهاب‌‌الدین مرعشی و هم‌چنین حاج‌شیخ‌عبدالجواد سده‌ای گذراند و سپس در درس خارج آیت ‌اللّه‌العظمی بروجردی حاضر شد و در کنار آن، در درس خارج فقه و اصول سایر اساتید، هم‌چون حضرات آیات: سیدمحمد محقق داماد، امام خمینی، سیدمحمدرضا گلپایگانی و محمدعلی اراکی حضور یافت. البته در این میان، محفل تفسیر علامه طباطبایی قدس‌سره را نیز برگزید و از این جلسات کسب فیض کرد.

 درگذشت برادرش، آیت ‌اللّه میرسید علی یثربی در کاشان، مسیر حضورش در قم را به سوی کاشان تغییر داد. بزرگان کاشان به دلیل جایگاه علمی‌اش، او را برای جانشینی برادر برگزیدند و آیت ‌اللّه‌العظمی بروجردی هم از او خواست تا برای اداره امور شرعی و وکالت ایشان به کاشان برود.

تدریس  و تبلیغ:

آیت ‌اللّه سید‌مهدی یثربی با ورود به کاشان جلسه درس خود را بر‌پا کرد؛ از معالم‌الاصول تا قسمتی از رسائل تدریس می‌کرد. اما آن‌چه بیش از تمام اقدامات او به چشم می‌‌‌‌آمد، تقویت سازمان روحانیت و سازماندهی امور تبلیغی طلاب در سه ماه محرم، صفر و رمضان بود. او به زیبایی این اقدام خود را بیان کرده بود: »ابتدای حضور در کاشان و پذیرفتن مسئولیت، با آمارگیری از تک‌تک روستاها برنامه‌ریزی کردم و نگذاشتم محلی بدون روحانی باشد و بحمداللّه این سنت ادامه پیدا کرد. هم‌چنین به مجرد حضور در کاشان، در منزل را به روی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، مشهد، اصفهان و بعضا نجف باز کردم و در ایام محرم و رمضان در اعزام آنان به روستاها و بعضا مجالس و مساجد شهر، اهتمام کامل نشان دادم...«.

نقش‌آفرینی در انقلاب اسلامی:

آیت ‌اللّه مهدی یثربی در آغاز نهضت امام خمینی، نه‌تنها از فرستادن طلاب انقلابی به تبلیغ ابایی نداشت، بلکه خود نیز در آغاز سال‌های حضورش در کاشان طی حکمی از سوی آیت ‌اللّه‌العظمی خمینی، به وکالت امور شرعی ایشان منصوب شد. پس از آن نیز، گاهی امام در نامه‌هایی در مورد برخی افراد به ایشان توصیه می‌کردند.

آیت ‌اللّه یثربی جایگاه کاشان و نقش خود در این امور را این‌گونه ترسیم کرده بود: »در رژیم سابق با توجه به حساسیت‌هایی که بعد از سال 41 به وجود آمد و لزوم آشنا‌کردن مردم به مقام مرجعیت امام خمینی که ظرافت‌خاصی را می‌طلبید، شهرستان کاشان مأمنی برای انقلابیون شد؛ به نحوی که بسیاری از روحانیونی که بعدا مصدر امور کشور شدند، در بسیاری از روستاهای کاشان پایگاه داشتند.

سیدمهدی یثربی برای تبلیغ احکام شریعت و تقویت نهاد روحانیت، فقط به دعوت طلاب از حوزه قم، اصفهان، مشهد و نجف اکتفا نکرد و خود نیز حوزه کاشان را که تقریبا راکد شده بود، بازسازی کرد و حوزه‌ای به نام برادر بزرگوارش در سال 1347 هجری‌ شمسی راه‌اندازی نمود، تا بنا بر قول خودش، از یک سو به احیا و تقویت حوزه علمیه کهنسال کاشان بپردازد و از دیگر سو به تبلیغ و ارشاد مردم کاشان و اطراف آن.   ‌

اامامت جمعه و حضور در مجلس خبرگان:

با پیروزی انقلاب اسلامی، آیت ‌اللّه سیدمهدی یثربی از سویی یکی از مدافعان سرسخت نظام بود و در جهت پیش‌برد دغدغه‌های امام خمینی قدس‌سره تلاش می‌کرد و از سوی دیگر به امور شرعی و نیازهای مردم کاشان توجه جدی داشت.

این‌گونه بود که وقتی در تمامی شهرها حاکم شرع منصوب می‌شد، از ایشان نیز این امر را خواستند، اما نپذیرفت و قبول این سمت را مانع ادامه اقدامات گذشته خویش دانست. پس از آن، از او جهت قبول سمت امامت جمعه دعوت شد و آقای اشراقی، داماد امام واسطه این دعوت بود و در قبول این سمت اصرار کرد و گفت: »اگر قبول نکنید، آقا از دست شما ناراحت می‌‌شود.« سپس او پذیرفت و مرداد 58 حکم او توسط امام صادر شد.

در حماسه دفاع مقدس، آیت ‌اللّه یثربی از ائمه جمعه‌ای بود که بیشترین حضور را در جبهه‌ها داشت. ایشان هم‌چنین در مجلس خبرگان دوره اول و دوم به نمایندگی از مردم استان اصفهان با رأی بالایی انتخاب شد. او حوزه علمیه کاشان را مستحکم و در کنار آن، حوزه‌های قمصر، اردهال، مکتب کوثر و برزک را هم برپا و مساجد و هیئت‌های مذهبی و نظام تبلیغ را منسجم و سازماندهی کرد و الگویی برای علمای بلاد شد.

این عالم ربانی چنان زیست که پس از درگذشتش، در 8 مهر 1385 مصادف با 6 رمضان 1427، دهها هزار نفر از اقشار مختلف مردم در مراسم تشییع‌ پیکرش، از منزل ایشان تا دارالسلام کاشان به فاصله چند کیلومتر حضور یافتند.                             روحش شاد

منبع: ویژه‌نامه سالگرد ارتحال آیت اللّه یثربی




https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6435/7803/99487/ریشه-توفیقات-آیت-اللّه-یثربی(ره)-محبوبیت-مردمی-ایشان-بود/?SearchText=فشارکی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۶