***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکترسیدجوادهاشمی فشارکی

یادداشت منتشرشده در خبرگزاری ایسنا

توضیح ضروری ایسنا درباره برخی تحرکات

https://www.isna.ir/news/99021510688/پیامدها-و-پسامدهای-موج-کرونا-در-جامعه-ایرانی

 

  • دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
  •  
  • GMT 19:07
  •  دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۸
  •  دسته‌بندی: قزوین
  •  کد خبر: 99021510688
  •  خبرنگار : 50059

/یادداشت میهمان/

پیامدها و پسامدهای موج کرونا در جامعه ایرانی

پیامدها و پسامدهای موج کرونا در جامعه ایرانی

ایسنا/قزوین یادداشت میهمان از سید جواد هاشمی فشارکی، مؤلف کتاب «مدیریت بحران و مدیریت شهری»؛ انتشار و شیوع ویروس کرونا تنها خبری است که تمام کشورها مستقیماً با آن درگیر شده و تمامی امور جوامع را تحت‌الشعاع خود قرار داده و به عبارتی امور زندگی همه افراد جامعه را مختل کرده است؛ با این حال این ویروس منحوس روی دیگری نیز دارد که مذاق بشر را شیرین می‌کند.

ویروس ناشناخته‌ای که از ووهان چین شیوع یافت و به‌سرعت کل جهان را درنوردید و جهانیان را با بزرگ‌ترین بحران مواجه کرد. در این صحنه جهانی، اوج ایثار در شرایط بحرانی در کشور ایران با بسیج ملی باسابقه پشتیبانی دفاع مقدس و محور مقاومت تجلی یافت و در کشورهای متکبر غربی با سرقت انبوه لوازم بهداشتی درمانی دیگر کشورها بروز یافت، این نشانه دیگری بود از پوشالی بودن قدرت‌های سلطه‌گر و تهی بودن تمدن پرزرق‌وبرق و غیرقابل اتکا بودن آنان و از سوی دیگر معطوف شدن توجه جهانیان به موضوع و معضل واحد و انتظار واحد برای گشایش معضل فلج‌کننده جهانی، شرایطی که باعث شد مردم جهان منجی عالم را یک صدا بخواهند. در این یادداشت به‌طور اجمالی، جلوه‌هایی از ابعاد پیامدها و پسامدهای مثبت بحران ویروس کرونا بررسی شده است:

رهبری عزیز با پیشگام شدن و با پیام خردمندانه، همگان را به رعایت اصول بهداشتی و نیز کمک به همنوعان تشویق و ترغیب و مردم نیز با تمام وجود اطاعت کردند و چون همیشه در این ایام نیز التیام‌بخش و آرامش‌بخش جامعه شدند، همچنین با فرمان خود به نیروهای مسلح آن‌ها را با اقتدار تمام به کمک مردم و کشور به میدان آورده و بسیجیان فداکار شبانه‌روز در تمام نقاط کشور با روحیه جهادی به مبارزه و مهار آن پرداختند.

به علت مشکلات و هیاهوی زندگی عصر حاضر حضور افراد در خانه کم شده است، اما کرونا این حضور را میسر و فراهم و آن را مطول کرد. برخی خانواده‌ها به‌خصوص آنان که در آپارتمان‌های کوچک شهری و بدون حیاط و فضای سبز زندگی می‌کنند، خود را گرفتار در قفس دیده و پس از کرونا خود را رها یافته قلمداد خواهند کرد و مراجعه به بوستان‌های شهری و مراکز تجمع و تفریحی خواهند داشت و این مکان‌ها که هم اکنون در خلوتی و استراحت به سر می‌برند دوباره پرجنب‌وجوش خواهند شد.

برخی افرادی که به خوردوخوراک و عدم تحرک مشغول بوده و با تغییر اندام مواجه شده‌اند، احتمالاً به مراکز بدن‌سازی مراجعه و تا مدتی این مراکز با ازدحام مواجه خواهد شد؛ همچنین آرایشگاه‌های مردانه و زنانه که به علت امکان زیاد انتقال ویروس تعطیل بودند کم کم با رعایت برخی نکات بهداشتی باز خواهند شد و مردم با نگرانی و وسواس و اضطرار بدان مراجعه خواهند کرد.

اما در خصوص پیامدهای کرونا، تنها چیزی که امکان توقف ندارد تولد و بیماری و مرگ است، نوزادان بدون خبر از دنیای ما، رحم مادر را ترک کرده و در شدت مراقبت قرار می‌گیرند ولی در پسا کرونا حالت عادی خود را خواهند یافت. بیمارانی که نیاز به مداوا دارند به همراه خطر احتمال کرونا به دنبال مداوا می‌روند و آن‌هایی که عمرشان به پایان رسیده، با حداقل افراد تشیع کننده سر به تیره تراب می‌گذارند و برای بسیاری حتی امکان برگزاری مراسم ختم هم میسر نشده است و چه‌بسا در پسا کرونا برای آن‌ها یادبود گرفته شود.

مجالس عروسی که به علت کرونا تعطیل‌شده بود و تالارهای پذیرایی که به استراحت دوسه‌ماهه رفته بودند، با تراکم مراجعات مواجه خواهند شد. مهمانی‌ها و دیدوبازدیدها، حتی برای اقوام نزدیک که کلاً لغو و به تلفن و فضای مجازی بسنده شده بود مجدداً فعال‌ شده و دست دادن‌ها و روبوسی کم‌کم و بااحتیاط برقرار خواهد شد.

نمازهای جماعت و جمعه که تعطیل‌شده بودند بیش از سابق برپا خواهند شد و به شکرانه سلامتی و رفع بلا سجده به درگاه الهی نهاده خواهد شد. مراکز زیارتی که تعطیل‌شده بودند، شوق اشتیاق را افزون کرده و زائران بی‌صبرانه به زیارت حرم ائمه و اهل‌بیت (ع) خواهند شتافت.

چرخ بسیاری از صنایع که متوقف شده بود، دوباره فعال خواهد شد و با تدابیر لازم با جهش تولید مواجه خواهند گشت؛ برخی از صنایع بهداشتی و دارویی که برای تأمین نیازهای شرایط بحران، به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده‌اند، به روال عادی خود برمی‌گردند و البته اگر تدبیری اندیشیده شود، می‌توانند به کشورهای نیازمند صادرات داشته باشند.

تولید و توزیع کالاهای اساسی که موردنیاز مردم بود، بدون تعطیلی به کار خود ادامه داده و خواهند داد و ممکن است در برخی کالاها تغییر میزان مصرف به وجود آید؛ بازارها و مراکز تجاری بزرگ که به علت امکان گسترش ویروس تعطیل‌شده بودند، مجدداً فعال‌شده و برای جبران وقفه خود در تلاش خواهند شد، به‌خصوص آن دسته که سررسید موعد چک داشته و یا دارند و باید به نحوی آن را تأمین کنند، به دنبال راه‌هایی برای حل مشکلات خود خواهند بود.

بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری که با تغییر در ارائه خدمات مواجه بودند، کم‌کم به روال عادی خود برمی‌گردند و برای مشکل تأخیر در پرداخت اقساط وام‌ها، باید استمهال منطقی در نظر بگیرند تا مردم با فشار مضاعفی مواجه نشوند.

اغلب ادارات که در تعطیلی طولانی به سر می‌بردند و برخی به دورکاری مشغول بودند، کم‌کم سرکار خود حاضرشده و احتمالاً برخی از کاهلان در خدمتگزاری تا ماه‌ها بهانه تعطیلی کرونا را خواهند داشت و برخی خادمان جبران عقب‌افتادگی خواهند کرد.

مدارس و دانشگاه‌ها که در تعطیلی طولانی و اجباری میان درس و کلاس و ترم قرار داشتند، زودتر از بقیه مکان‌ها کارشان به تعطیلی کشید و آموزش از طریق تلویزیون رونق گرفت و برخی نیز شیوه تدریس مجازی و حتی برخط (آنلاین) را برقرار کردند ولی مع‌هذا چه در کیفیت آموزش و چه در برقراری آزمون و امور کارگاهی جواب لازم را نگرفته و احتمالاً با برنامه‌های جبرانی تداوم و یا با تعویق ترم مواجه خواهند بود و شاید بتوان گفت برخی دلشان برای کلاس و درس و بحث تنگ‌شده و مشتاقانه به‌سوی آن خواهند شتافت.

شهرها به‌خصوص شهرهای بزرگ که میان دود و هیاهوی و ترافیک سنگین بی‌رمق شده بودند، به‌یک‌باره و بی‌سابقه شهروندانش در خانه‌ها محبوس اختیاری شده و خلوت و کم تردد شدند تا شهرها یک‌نفس راحت بکشند، حال می‌رود تا آهنگ جنب‌وجوش نواخته و مردمانش از قفس آهن و بتن و آجر بیرون بروند و در قفس‌های آهنی متحرک پشت راه‌بندان‌های طولانی قرار گیرند. صدای جرثقیل و کامیون و خالی کردن آهن و بتن که چندی بود از شهرها و نقاط مختلف رخت بربسته بودند و کارهای عمرانی که با توقف مواجه بودند کم‌کم به جوش‌وخروش افتاده و برنامه‌های زمان‌بندی تحویل آن‌ها بایستی به‌روزرسانی شده و اگر با مسیر بحرانی مواجه باشند با تأخیر تحویل خواهند شد.

جاده‌ها، حمل‌ونقل ریلی، پروازهای داخلی و خارجی، بنادر، پایانه‌های مسافری و غیره از یک دوره رکود و خلوتی کم‌کم به ازدحام حداکثری خود بازمی‌گردند.

بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که با تغییر محیط خود پذیرای بیماران کرونایی بودند و شبانه‌روزی مشغول کار ایثارگرانه بودند، فرصت استراحت یافته و توشه‌ای ماندگار برای دو سرای خود فراهم کردند.

شیرینی‌های هنگامه بحران کرونا در تاریخ ثبت و ضبط شد، مردم صبورانه تحمل و همراهی کردند و بسیجیان دلاور، باتجربه گران‌قدر دفاع مقدس عرصه‌دار کارزار مبارزه با کرونا شد و شبانه‌روزی و بی چشمداشت در غربالگری کل کشور در برابر ویروس، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و حتی خوراکی و کمک به نیازمندان و غیره تلاش‌های ایثارگرانه‌ای داشتند و علیرغم ایجاد کمبود و گرانی در مواد غذایی و نیازهای اساسی مردم در برخی کشورها با تلاش‌های صورت گرفته کشورمان دچار آن نشد.

پزشکان و پرستاران و کارمندان بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا، مجدانه و شبانه‌روزی، وظیفه‌شناسی خود را آن‌هم در شرایط خطر به درستی انجام دادند. خیرین کمک‌های مالی و اقلامی خود را برای نیازمندان سرازیر کردند و در آینده مراسم تقدیر از مدافعان سلامت نیز برگزار خواهد شد ولی پاداش اصلی و جاودانه آن‌ها نزد خداوند متعال محفوظ خواهد بود.

قرار گرفتن اوقات بیشتر اعضای خانواده‌ها در کنار هم، حضور بلندمدت بچه‌های مهدکودکی نزد والدینشان، همدلی و همراهی مردم با یکدیگر، استمهال پرداخت اجاره مسکن و حتی بخشش دو سه ماه توسط بسیاری از مردم نیکوکار، کتاب‌خوانی بیشتر و افزایش سطح مطالعه عمومی، استمهال پرداخت مالیات از سوی اداره مالیات، افزایش دعا و استغاثه به درگاه الهی از عجز و ناتوانی در برابر بیماری و استمداد شفا، خروج از شیوه یکنواخت و تغییر سبک‌کار و زندگی، بخشش اجاره دوماهه مغازه‌ها از سوی موجران، پرداخت دو سه ماه دستمزد خدمت‌کاران و نظافتچی‌های ساختمان‌هایی که در این مدت تمیز نشده‌اند توسط صاحب‌کاران خیر، کاهش بزهکاری و جرم از دیگر اتفاقاتی است که در ایام شیوع کرونا رخ داده است.

همچنین کاهش خرید شیرینی‌ها و تنقلات مضر، مشخص شدن بی‌خاصیت بودن برخی ادارات که با نبودشان نیز اتفاقی در جامعه نمی‌افتد و لزوم حذف و یا کاهش آنان، کاهش جابه‌جایی پول دستی، مردانی که در خانه کمک‌کار خانم خانه شدند و حتی آشپزی یاد گرفتند، کاهش هزینه زندگی با حذف هزینه مسافرت در ایام تعطیلات نوروزی، حذف مراسم‌های زائد مسئولان در مناسبت‌ها، کاهش هزینه‌های جاری چندماهه دولت، خستگی‌ناپذیر بودن بخش‌های عمده‌ای از مردم در خدمت‌رسانی در حوزه‌هایی که در شرایط بحران موردنیاز جامعه بوده، تداوم حفاظت از مرزها و امنیت جامعه، تداوم خدمت مدافعان حرم، تبدیل برخی مساجد به کارگاه‌های تولید لوازم بهداشتی و پخت غذا برای بیماران و غیره، حضور برخی امامان جماعت و طلبه‌ها در این فعالیت‌ها،‌ برقراری پیام جمعه در شرایط تعطیلی نماز جمعه، بالا رفتن آستانه تحمل ملی و ایثار اجتماعی، عیان شدن ماهیت پوشالی بودن تمدن و تجدد غرب در عجز و ناتوانی آنان در مقابله با بیماری و عیان شدن چهره غیرمردمی‌شان، عیان شدن نشانه قدرت و رحمت الهی، فعال‌تر شدن فروش اینترنتی و غیرحضوری، افزایش بهداشت محیط‌های عمومی به علت کاهش حضور جمعیت، سم‌زدایی محیط شهرها و روستاها، احتمال افزایش زادوولد آذر و دی و بهمن ۹۹ نسبت به مدت مشابه قبل، اخراج جاسوسان غربی با پوشش کمک‌های انسان دوستانه که تحت عنوان برپایی بیمارستان صحرایی به ایران آمده بودند، کم شدن مأموران وهابی در قبرستان بقیع و امکان زیارت قبور ۴ امام معصوم و صحابه صدر اسلام، شنیدن صدای اذان در کشورهایی که ممنوع اعلام شده بود، ارسال ماهواره نظامی سپاه پاسداران به فضا در شرایط تحریم دشمنان و در شرایط وجود کرونا از دیگر آثار و پیامدهای آن است.

ترویج سبک جدیدی از نرمش‌ها، ورزش‌ها و بازی‌های خانگی، آزادی بیشتر زندانیان مشمول عفو رهبری نسبت به دوره‌های قبل، فاصله‌گذاری اجتماعی که فرصت مناسبی شد برای یافتن فضای خلوت و خلوت‌گزینی و تفکر، تمرین کشیدن ترمز قطار مصرف‌گرایی و توجه به مصرف بهینه و به‌اندازه، تغییر سطح و سیاق تأمین رفاه فردی و اجتماعی، مستولی شدن ترس و وحشت بر دنیاپرستان و متکبران، تعطیل شدن همایش‌ها و کنگره‌های پرطمطراق و بی‌خاصیت، تعطیل شدن سفرهای خارجی پرهزینه افراد متمول و سفرهای غیرضروری مسئولان، تولد دوباره آحاد جامعه در بازگشت مجدد به زندگی و صدها مورد دیگر که در این مجال نمی‌گنجد.

 
انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/99021510688/پیامدها-و-پسامدهای-موج-کرونا-در-جامعه-ایرانی

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۱۵

نظرات  (۱)

خیلی عالی بود این مطلب
امید وارم بازم مطلب بزارید