***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

اخبار علم، فناوری در هفته پایانی سال 95

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۰۷ ق.ظ

، 'محمد جعفری فشارکی' با طرح 'سقف مرکب بتنی با پروفیل فولادی از ورق نورد سرد خم شده'، '......' از دیگر دانشجویان حاضر در این رقابت فناورانه بودند.

 

https://www.imna.ir/news/275639/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-95

 

۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳

  •  

اخبار دنیای فناوری را اینجا کلیک کنید؛

اخبار علم، فناوری در هفته پایانی سال 95

اخبار علم، فناوری در هفته پایانی سال 95

آخرین هفته سال 95 با برگزاری رویدادهای علمی پژوهشی متنوعی همچون رونمایی از طرح کلان ملی سیستم پروتز عصبی، اعلام نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور و اعطای جایزه تحصیلی امام صادق(ع) از سوی سازمان اوقاف به مستعدان برتر و امضای تفاهم نامه های همکاری همراه بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برگزاری بیست و دومین کنفرانس ملی سالانه کامپیوتر ایران، امضای تفاهم نامه توسعه آموزش های علمی مهارتی میان دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و آموزش و پرورش، اختتامیه ششمین جشنواره بازی های رایانه ای و امضای تفاهم نامه همکاری بین انجمن فیزیوتراپی ایران و سازمان بهزیستی نیز از دیگر رویدادهای علمی واپسین هفته امسال بود.
در میان اخبار مهم محیط زیستی هفته نیز می توان به ارائه گزارش عملکرد دستگاه های مرتبط در امر مبارزه با ریزگردها به رئیس جمهوری، امضای سند همکاری محیط زیست دریایی ایران و جایکا (آژانس همکاری های بین المللی ژاپن)، ابلاغ مصوبه اختصاص 8 ‌هزارمیلیارد ریال برای عملیات در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از سوی معاون اول رئیس جمهوری و آغاز پویش مردمی «همین یک زمین» برای صیانت از جنگل ها و منابع طبیعی اشاره کرد.
طرح کلان ملی سیستم پروتز عصبی رونمایی شد
طرح کلان ملی سیستم پروتز عصبی پاراواک parawalk روز دوشنبه (23 اسفندماه) با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان توانبخشی رُفیده تهران رونمایی شد. 
محصول این طرح حاصل تلاش 20 ساله محققان پژوهشکده مهندسی عصبی ایران است که برای کمک به ایستادن و قدم برداشتن افراد دارای ضایعه نخاعی در سطح کمر که هیچ حس حرکتی ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.
از آنجا که افراد دارای ضایعه نخاعی به مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان نارسایی قلبی و عروقی مبتلا می شوند، فناوری عصبی به عنوان یکی از روش های مطرح برای برون رفت از ضایعه نخاعی محسوب می شود که مکانیزم آن در این دستگاه، طراحی شده است.
در زمان حاضر، یک نمونه تایید شده این فناوری در کشور آمریکا وجود دارد که هر دستگاه به قیمت 13 هزار دلار به فروش می رسد درحالی که نمونه ایرانی، ضمن برخورداری از برتری های فراوان، قیمت بسیار کمتری دارد.
وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از این طرح کلان ملی گفت: در حوزه تامین تجهیزات توانبخشی زیاد به آن پرداخته نشده و با شرایط مطلوب فاصله داریم، اما اقدامات خوبی در حال انجام است.
سید حسن قاضی زاده هاشمی، ساخت تجهیزاتی مانند دستگاه پاراواک را موجب افزایش اعتماد به نفس و ایجاد آرامش در بیماران ضایعه نخاعی و خانواده های آنان دانست.
به گفته وی، اکنون حدود ٩٠ هزار بیمار با ضایعه نخاعی در کشور وجود دارد و سالانه ٥ هزار بیمار به این تعداد اضافه می شود که بیشتر این افراد به علت حوادث و سوانح جاده ای از نعمت راه رفتن محروم شده اند. 
سیستم پروتز عصبی پاراواک به بیماران ضایعه نخاعی کمک می کند با کمک واکر چند گام راه بروند و بخشی از مشکلات این افراد را برطرف می کند و از طریق تحریک و تقویت عضلات این بیماران، از بروز زخم بستر نیز جلوگیری می کند.
پروتز عصبی حرکتی پاراواک یک سامانه میکروالکترونیکی با کنترل تراشه ریزپردازنده‌ای است که بر مبنای سامانه عصبی مرکزی انسان، حرکت را در عضو ایجاد و کنترل می‌کند. این سامانه قابلیت برنامه‌ریزی حرکتی دارد و با توجه به حرکت مورد نظر، میزان انقباض را در طول حرکت کنترل خواهد کرد.
سامانه پاراواک با به کارگیری الگوهای ریاضی از سامانه ‌های اسکلتی- عضلانی و راهبردهای کنترلی، میزان انقباض عضلات فلج را در طول حرکت کنترل می‌کند.
نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور اعلام شد
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نتایج رتبه بندی سال 1394- 95 دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور را منتشر کرد که براساس آن، دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، هنر اسلامی تبریز، علوم پزشکی تهران و پژوهشگاه دانش های بنیادی، رتبه های نخست را در 5 زیرگروه کسب کردند. 
این رتبه بندی برای ششمین سال متوالی و براساس شاخص ها و معیارهای مصوب ششمین نشست فوق العاده وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی صورت گرفته و در آن، 159 دانشگاه و موسسه پژوهشی دولتی ایران توسط 26 شاخص در قالب 5 معیار کلی پژوهش ، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات- امکانات و فعالیت های اجتماعی-اقتصادی و صنعتی رتبه بندی شده اند. 
نتایج رتبه بندی ISC در پنج زیرگروه دانشگاه های جامع، دانشگاه های صنعتی، پژوهشگاه ها، دانشگاه های هنر و دانشگاه های علوم پزشکی ارائه شده است. 
دانشگاه تهران در میان 72 دانشگاه جامع کشور در رتبه بندی سال 95-1394 رتبه اول کشور را به دست آورد، از میان 39 دانشگاه وابسته به وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران به عنوان برترین دانشگاه پزشکی کشور معرفی شد. 
در بخش دانشگاه های صنعتی این رتبه بندی نیز 22 دانشگاه حضور داشتند که صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت به ترتیب جزو رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند.
از میان 22 پژوهشگاه و موسسه پژوهشی کشور حاضر در این رتبه بندی نیز پژوهشگاه دانش های بنیادی رتبه نخست فهرست را از آن خود کرد و دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز دانشگاه برتر هنر کشور شناخته شد.
رقابت طرح های دانش بنیان دانشجویی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران 
دومین مسابقه دستاوردهای نهایی برنامه شکوفایی (1) پارک علم و فناوری دانشگاه تهران روز یکشنبه با معرفی نفرات برتر خاتمه یافت. 
در این رویداد، 'سید ایمان اسحق حسینی' با ارائه طرح 'ساخت میکروسیستم جهت بررسی دقیق و سریع سلول های سرطانی' ، 'صدیقه اسکندری' با پروژه 'بهبود عملکرد PMA در ایجاد تمایز مگاکاریوسیتی در سلول های K562' ، 
'محمد امید افتاده' با طراحی و ساخت 'داربست زیست تخریب پذیر زیست سازگار هادی جریان الکتریسیته بر پایه کیتوزان/نانوذرات هیدروکسی آپاتیت/ پنتامر آنیلین' و 'راضیه اکبری' با طراحی و تولید 'سطح فوق آب گریز' در این رقابتها شرکت کردند.
'مسلم بهمن کار' با ارائه طرح 'تولید زیره سبز مقاوم به بیماری قارچی و شناسایی بهترین ارقام زیره سبز ایران از نظر ترکیبات دارویی' ، 'محسن تاج الدینی' با طرح 'افزایش عمر و ظرفیت باتری یون لیتیومی به کمک نانوتکنولوژی' 
، 'محمد جعفری فشارکی' با طرح 'سقف مرکب بتنی با پروفیل فولادی از ورق نورد سرد خم شده'، 'عبدالرحمن حسین فر' با طراحی و تولید 'پوشش ضد رادار و ضد امواج' و 'محسن خدادادی یزدی' با 'سنتز نانوکامپوزیت­های پلی­آنیلین/گرافن دارای پایداری حرارتی و نوری بهبودیافته برای تولید شیشه های هوشمند' از دیگر دانشجویان حاضر در این رقابت فناورانه بودند.
'نرم افزار تشخیص و شناسایی خودکار سلول های خون و محیطی' حاصل تلاش 'محمد جواد عباس زاده'، تولید 'کامپوزیت فوق سبک Mg-Li به روش جوشکاری همزن اصطکاکی' به همت 'سیدعلیرضا عسگریانی' ، 'دستگاه بیوراکتور مه کشت بافت و سلول گیاهی' متعلق به 'امید غلامی بنادکوکی'، 'نانوذرات مغناطیسی عامل دار شده با گروه اپتامر' کار 'ریحانه فیاضی بروجنی' و 'تولید بیودیزل از روغن پسماند' محصول تلاش 'امید کوه شکن' از دیگر طرح هایی بود که در این رقابتها عرضه و معرفی شدند.
'جواد محمد مردادی' با 'بررسی و تعیین ژنهای موثر بر رنگ پرندگان با استفاده از تصاویر چندطول موجی'، 'اکرم مرادی تنها' با 'کمپلکس کیتین گلوکان از قارچ گنودرمالوسیدوم به عنوان ماده فعال زیستی در ساخت پوشش زخم نانوالیاف' ، 'حمزه منصورنیا' با 'کامپوزیت های پلیمری دارای خاصیت آنتی استاتیک' ، 'مژده مهرپرور' با 'تولید مواد ضدعفونی کننده و گندزدا برای دست و سطوح' و 'آرش وشکینی' با 'فرمولاسیون مکمل حمایتی دوره قبل و بعد زایش' در دومین رقابتهای برنامه شکوفایی (1) پارک علم و فناوری دانشگاه تهران حضور داشتند.
هیات داوران پس از بررسی این پروژه های دانشجویی دارای طرح کسب و کار، محسن تاج الدینی و عبدالرحمن حسینی فر را به عنوان برگزیدگان این رویداد فناورانه انتخاب و معرفی و به هریک از آنها مبلغ 10 میلیون ریال جایزه اعطا کرد.
اعطای جایزه تحصیلی امام صادق (ع) به مستعدان علمی برتر 
مراسم اعطای نخستین دوره جایزه تحصیلی موقوفه امام صادق (ع ) هفته گذشته با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس سازمان اوقاف و خیریه برگزار شد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، اعطای جایزه تحصیلی امام صادق(ع) از سوی سازمان اوقاف به مستعدان برتر را اقدامی فرهنگی عنوان کرد و گفت: توسعه علمی کشور نیازمند ورود بخش خصوصی و گسترش تعامل با نهادها و دستگاه های حکومتی و دولتی است.
سورنا ستاری، مهمترین اولویت دولت و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از ابتدای کار دولت یازدهم را اصلاح فرهنگ اقتصادی کشور عنوان کرد.
وی نیروی متخصص و متعهد را مهم ترین پایه اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت : همه کشورهای پیشرفته که امروزه به عنوان قطب های اقتصادی مطرح می شوند در حوزه علم و فناوری نیز پیشران هستند و این موضوع نشان می دهد که اقتصاد امروز جهان بر پایه مغز و دانش استوار است.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم اصلاح ساختار فرهنگی کشور گفت: خوشبختانه در سال های اخیر اقدامات مهمی در حوزه فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ دانشگاه به سمت کارآفرینی و استارتاپ صورت گرفته و همین موضوع سبب شده است که شرکت های دانش بنیان بسیاری ایجاد شود که دربازه زمانی کوتاهی به ارزش چند هزار میلیارد دلاری برسند. این شرکت ها قطعا در آینده نزدیک به عنوان مهم ترین اهرم های اقتصادی کشور جایگزین شرکت های نفتی خواهند شد .
امضای تفاهم نامه گسترش آموزش علمی و مهارتی میان وزارتخانه های صنعت و آموزش و پرورش
تفاهم نامه گسترش آموزش های علمی و مهارتی روز یکشنبه به امضای برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و دکتر علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش رسید. 
این تفاهم نامه با هدف اجرای نظام جدید آموزش متوسطه در راستای افزایش ارتباط و تعامل میان آموزش های رسمی با نیازهای بازار کار و تامین شرایط و بستر مناسب آموزشی تنظیم شده است.
تحقق اهداف مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت آموزش و پرورش در هدایت، تربیت و استفاده بهینه از ظرفیت آموزشی مشترک به منظور توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور از دیگر اهداف این تفاهم نامه همکاری است.
برگزاری اختتامیه ششمین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای تهران 
آیین اختتامیه ششمین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای تهران هفته گذشته با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان و فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.
سورنا ستاری در این مراسم بر ضرورت حمایت از فعالان جوان اقتصادی همچون بازی ‌سازان و تجاری سازی حوزه بازی های رایانه ای و انیمیشن تاکید کرد.
وی شکل‌گیری محیط کسب و کار جدید بر مبنای زیست بوم کارآفرینی و نوآوری را ضرورتی برای تجاری‌‌سازی خلاقیت‌های حوزه فرهنگ دانست و اظهار داشت: پایه این اقتصاد و کسب و کار، نیروی انسانی جوان و خلاقی است که اگر بارها هم زمین بخورد، اما باز برمی ‌خیزد و هدفش را دنبال می ‌کند. 
ستاری افزود: تهران به عنوان پایتخت ایران با جمعیت جوان آن، ظرفیت بسیار بالایی برای تحول در حوزه اقتصاد و خدمات فرهنگی دارد و واقعیت این است که باید به سنت‌ ها و گذشته‌ مان برگردیم و ببینیم گذشتگان ‌ما چگونه در حوزه اقتصاد و فرهنگ در دنیا آقایی می ‌کردند و روی همین اصول اقتصاد تازه خود را بنا کنیم. 
وی گسترش و تجاری ‌سازی حوزه بازی های رایانه ای که به نوعی تجاری‌‌ سازی حوزه علوم انسانی است را یکی از بزرگترین اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد.
معاون علمی رییس جمهوری تصریح کرد: حوزه بازی رایانه ای و انیمیشن از حوزه ‌هایی است که به این تجاری ‌سازی کمک می ‌کند و ما آمادگی کامل برای حمایت از این حوزه ‌ها داریم.
برگزاری بیست و دومین کنفرانس ملی کامپیوتر ایران
بیست و دومین کنفرانس ملی سالانه کامپیوتر ایران با همکاری انجمن کامپیوتر ایران، مرکز راهکارهای اطلاعاتی هوشمند و پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، جمعی از استادان و صاحبنظران این حوزه برگزار شد.
مقالات و مباحث علمی کنفرانس امسال در 11 شاخه اصلی شامل مهندسی نرم افزار، سیستم های هوشمند و رایانش نرم، امنیت داده و شبکه های کامپیوتری، سیستم های موازی و توزیعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، داده های حجیم و رایانش ابری، الگوریتم‏ و نظریه محاسبات، معماری کامپیوتر و سیستم های دیجیتال، پردازش سیگنال، شبکه های اجتماعی و شبکه های کامپیوتری ارائه شد.
هیات داوران کنفرانس متشکل از 100 کمیته علمی، از مجموع بیش از 250 مقاله ارسالی به دبیرخانه، 63 مقاله برای ارائه به صورت سخنرانی و 54 مقاله برای ارائه در قالب پوستر انتخاب و معرفی کرد.
در جریان کنفرانس سالانه کامپیوتر ایران، 18 نشست علمی در مدت سه روز برگزار شد و معرفی مقالات برتر، بازدیدهای علمی از موزه کامپیوتر و مرکز داده جدید دانشگاه دانشگاه صنعتی شریف و برپایی نمایشگاه از برنامه های جنبی این رویداد تخصصی بود.
جایزه 100 هزار دلاری دولت استرالیا در دستان دو مهندس ایرانی 
طرح ابتکاری دو مهندس ایرانی برای شستشوی خودرو بدون نیاز به آب، برنده جایزه 100 هزار دلاری دولت ایالت 'نیوساوت ولز' استرالیا شد.
این دو مهندس ایرانی ساکن سیدنی استرالیا که این جایزه را به خود اختصاص دادند تصمیم دارند انقلابی مانند 'اوبر'، (سرویس سفر آنلاین) اما این بار در صنعت کارواش (شستشوی خودرو) بوجود آورند. 
'رضا کشاورزی' دارای دکترای مهندسی مکانیک و 'فرید میرمحسنی' مهندس شیمی به تازگی توانسته اند با توسعه یک فناوری شستشوی خودرو بدون نیاز به آب و تشکیل مجموعه ای ابتکاری کاملا نو را در صنعت شستشوی خودرو ایجاد کنند درحالیکه شستشوی یک خودرو به روش های معمول، بین 100 تا 300 لیتر آب لازم دارد.
اما این دو ایرانی مبتکر در استرالیا، روشی را ابداع کرده اند که در آن بدون استفاده از آب و ضمن استفاده از محصولی که خود اختراع کرده اند، می توان یک خودرو را شستشو داد.
امضای تفاهم نامه همکاری بین انجمن فیزیوتراپی ایران و سازمان بهزیستی
محمدعلی محسنی بندپی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران و دکتر انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور روز دوشنبه به منظور گسترش همکاری های علمی، آموزشی، پژوهشی و توانبخشی، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
امضای این تفاهمنامه در راستای ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و به منظور ایجاد زمینه مشارکت و توسعه همکارهای آموزشی، پژوهشی، درمانی و توانبخشی صورت گرفت که براساس آن، همکاری ها و مشارکت دوجانبه در زمینه ارائه خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی به منظور پیشگیری و شناسایی بیماری های عصبی، اسکلتی و عضلانی و همچنین ناتوانی ها و معلولیت های ناشی از آنها، توسعه خواهد یافت.
ارائه درمان های فیزیوتراپی و توانبخشی در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط با سازمان بهزیستی کشور نیز از دیگر محورهای مورد تفاهم میان این دو نهاد طرف امضا بود.
از جمله تعهدات انجمن فیزیوتراپی ایران در قالب این تفاهم نامه می توان به مشارکت در غربالگری نونهالان و کودکان مهدهای کودک وابسته به سازمان بهزیستی در تشخیص و درمان اختلالات عصبی-اسکلتی و عضلانی، همکاری با بهزیستی برای نظارت بر مراکز روزانه و شبانه روزی توانبخشی، برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های مدون برای آموزش ضمن خدمت فیزیوتراپیست های سازمان بهزیستی و انجام برنامه های آگاه سازی با تهیه و تدوین جزوه آموزشی برای عموم مردم در زمینه اثربخشی خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی اشاره کرد. 
سازمان بهزیستی نیز برمبنای این تفاهم نامه متعهد شد تا در زمینه تعیین موضوعات آموزشی و تعیین محورهای پژوهشی و تحقیقاتی قابل واگذاری به انجمن فیزیوتراپی و همچنین استفاده از ظرفیت انجمن در اجرای پروژه های درمانی و توانبخشی و استفاده از نظر متخصصان انجمن در کمیته های توانبخشی و کمیسیون های تشخیص معلولیت جسمی- حرکتی اقدام کند. 
استفاده از ظرفیت انجمن در غربالگری نونهالان و کودکان در مهدهای کودک وابسته به سازمان برای شناسایی و تشخیص و درمان بیماری ها و اختلالات سیستم عصبی- اسکلتی- عضلانی و استفاده از متخصصان انجمن در نظارت دوره ای مراکز شبانه روزی سالمندان و معلولان و ارزیابی وضعیت جسمانی و مراکز فیزیوتراپی و توانبخشی دولتی و غیردولتی سازمان بهزیستی نیز از دیگر تعهدات این سازمان بود. 
11130/130/1
منبع ایرنا

کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews  

کد خبر 275639

 

 

https://www.imna.ir/news/275639/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-95