***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر حمید فشارکی

www.imna.ir/news/91638/

۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳

  •  

یک فوق تخصص چشم و عضو مرکز تحقیقات چشم در اصفهان:

ذرات فلزی موجود در ترقه‌ها موجب نابینایی می شود

ذرات فلزی موجود در ترقه‌ها موجب نابینایی می شود

خبرگزاری ایمنا: ذرات فلزی موجود در ترقه ها به ویژه آهن و مس و ذرات شن به سرعت به داخل کره چشم نفوذ کرده و موجب نابینایی می شود.

دکتر حمید فشارکی در گفتگو با ایمنا با اشاره به نزدیک شدن به روزهای آخر و سال و چهارشنبه سوری، گفت: در برخی از ترقه ها که به صورت غیراستاندارد تولید می شود شیشه، شن و ماسه و بسیاری از مواد دیگر استفاده می شود که با انفجار آنان به سرعت به داخل چشم فرو می رود.
وی با بیان اینکه در هنگام انفجار این ترقه ها پوسته حاصل از آنها به سرعت به داخل چشم وارد می شود، افزود: این مواد با سرعت بسیار بالا به کره چشم نفوذ کرده و موجب سوراخ شدن کره چشم، قرنیه، عدسی و در نهایت از بین رفتن عصب بینایی و نابینایی مطلق می شود.
این متخصص چشم خاطرنشان کرد: برخی از این ضربات به قدری شدید است که برخی از ذرات آنها حتی وارد مغز شده و صدمات جبران ناپذیری را به مغز و اعصاب داخل مغز وارد می کند.
وی با اشاره به برخی ذرات فلزی موجود در این دست ترقه ها، بیان داشت: ورود این دست ذرات به داخل کره چشم موجبات ایجاد عفونت و در نهایت واکنش های اکسیداسیون در داخل کره چشم شود که به هیچ عنوان قابل بازگشت نیست.
فشارکی با تاکید بر عدم استفاده این دست ترقه ها در ایام چهارشنبه سوری، خاطرنشان کرد: در این بین اگر سازمان های درگیر سلامت بر روند ساخت این ترقه ها نظارت داشته باشند تا از تولید این مواد به صورت غیراستاندارد جلوگیری شود می تواند درکاهش این دست آسیب ها موثر واقع شود.
وی ادامه داد: حتی تاکید فراوان داریم خانواده ها از تماس کودکان خود با این دست وسایل خطرناک جلوگیری کنند.

کد خبر 91638

 

https://www.imna.ir/news/91638/%D8%B0%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%84%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D9%82%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%A8-%D9%86%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF