***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

و عالیه را در نزد استادان و مدرسینی همچون اعتمادی، فشارکی،...و دیگران خواند.

 

https://www.farsnews.ir/mazandaran/news/13981119001165/

 

استانها / مازندران

۰

نگاهی کوتاه به 79 سال زندگی مردمی آیت‌الله طبرسی

آیت‌الله طبرسی نماینده فقید ولی فقیه در مازندران در حدود 8 دهه زندگی خود توانست کارنامه درخشانی به جای گذارد و در اذهان مردم استان مازندران به عنوان عالمی وارسته، ولایی، انقلابی و مردمی خوش بدرخشد.

نگاهی کوتاه به 79 سال  زندگی مردمی آیت‌الله طبرسی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه سابق شهرستان ساری و همچنین نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری پس از یک دوره تحمل بیماری پس از عمل جراحی مغز و تحمل بیماری سخت در تهران دارفانی را وداع گفت.

آیت‌الله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در مازندران در حدود 8 دهه زندگی خود توانست کارنامه درخشانی به جای گذارد و در اذهان مردم استان مازندران به عنوان عالمی وارسته، ولایی، انقلابی و مردمی خوش بدرخشد.

زندگی‌نامه

آیت‌الله نورالله طبرسی در فروردین ۱۳۱۹ شمسی در روستای «سوچلما» بخش هزار جریب مازندران از توابع شهرستان نکا متولد شد. پدر وی حسن طبرسی سوچلمایی فرزند آخوند ملا یدالله از علمای سرشناس هزار جریب بود. حسن طبرسی از علمای برجسته مازندران و منطقه هزار جریب بود که پس از تحصیلات در حوزه علمیه مشهد مقدس و نجف اشرف به مازندران مراجعت کرد. وی در اواخر عمر در شهرستان ساری مقیم شده بود و در مسجد شاه غازی سابق و سجاد فعلی مشغول امامت و فعالیت‌های دینی بود.

آیت‌الله طبرسی تا سن حدود 12 سالگی و در روستای خود سوچلما در مکتب خانه قرآن خواندن و نوشتن را فرا گرفته و پس از آن در حوزه علمیه کوهستان و در خدمت کوهستانی و در آن مدرسه قسمت اعظم جامع المقدمات، ادبیات عرب و صرف و نحو را فرا گرفته و به مدت دو سال در آن حوزه حضور داشت.

پس از دو سال تحصیل در حوزه علمیه کوهستان راهی حوزه علمیه قم شده و در آنجا حدود 20 سال مشغول تحصیل علوم دینی بود. سطوح مقدماتی و عالیه را در نزد استادان و مدرسینی همچون اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی؛ مکاسب و کفایه را در خدمت فاضل لنکرانی و مشکینی و سلطانی طباطبایی و بروجردی و اساتیدی همچون جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و دیگران خواند.

وی از آغاز انقلاب در سال ۴۲ به صف مبارزه با رژیم شاهنشاهی پیوسته و با شرکت در تظاهرات مردم قم و تمامی فعالیت‌های سیاسی مرسوم و متداول، از پیشگامان عرصه مبارزه محسوب می‌شود. وی همچنین یکی از دست اندرکاران مراسم استقبال از امام خمینی به قم پس از فاجعه مدرسه فیضیه و بازداشت وی در تهران بود.

طبرسی بعدها از قم مهاجرت کرد و در سال ۱۳۵۲ در ساری مقیم شد و در شهرستان ساری به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی پرداخت. در ابتدای انقلاب اسلامی با سرپرستی مصطفی صدوقی کمیته انقلاب اسلامی در ساری تشکیل داد که اداره امور شهری را به عهده داشت. آیت‌الله طبرسی در طول جنگ هشت ساله با عراق به فعالیت‌های پشتیبانی از جنگ می‌پرداخت. بارزترین نقش وی در کنار هادی روحانی در مرحله سازندگی، بازسازی سوسنگرد بوده است.

وی در سال ۱۳۵۹ از سوی امام خمینی به عنوان امام جمعه دائم ساری منصوب شد و پس از درگذشت آیت الله روحانی نماینده ولی فقیه وقت در مازندران و امام جمعه بابل ، توسط آیت الله خامنه ای، نماینده ولی فقیه در مازندران شد. سر انجام در دهم آبان سال ۱۳۹۸ به دلیل بیماری از این سمت استعفاء داد. او همچنین در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. وی در ۲۷ سالگی (سال ۱۳۴۶) ازدواج نموده و دارای چهار دختر و سه پسر می‌باشد.

فعالیت‌های سیاسی

وی از سال ۱۳۴۲ یکی از هواداران نهضت روحانیت به رهبری امام خمینی بود و در تظاهرات قم و پخش اطلاعیه و در قضیه و فاجعه مدرسه فیضیه و مراجعت امام خمینی به قم و در جشن مدرسه فیضیه برای ورود وی و نیز در تهران و مناطق حضور داشت و علیه نظام وقت فعالیت می‌کرد.

مراجعت از قم
به علت کسالت مرحوم والدشان ناگزیر از قم که مورد علاقه ایشان بود مهاجرت کردند و به سال ۱۳۵۲ شمسی در ساری مقیم شدند و در شهرستان ساری مشغول منبر و امامت جماعت تا اوائل پیروزی انقلاب و با سرپرستی مرحوم آیت الله حاج آقا مصطفی صدوقی کمیته انقلاب اسلامی در ساری تشکیل دادند که اداره امور شهری را به عهده داشتند و در نهایت از سوی حضرت امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه و نماینده ایشان در مرکز استان مازندران شهرستان ساری منصوب شدند و در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده مردم ولایتمدار مازندران در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.
 

آثار

پروا‌ پیشگان در کلام امیرالمومنین، خطبه متقین.
آئینه هدایت، شرح حال والد مکرم آیت‌الله طبرسی و کتابهای کنگره امام علی که زیر نظر وی چاپ شد.

گزارش: کبری خوانساری

انتهای پیام/3141/ع/م

استان مازندرانمازندرانمجلس خبرگان رهبریطبرسی

اخبار مرتبط

  •  

 

 

https://www.farsnews.ir/mazandaran/news/13981119001165/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D9%87-9-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%B1%D8%B3%DB%8C