***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

تحفةالفاطمیه ‌ - کتاب

سه شنبه, ۲ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۳۹ ق.ظ

صحت مندرجات آن به تقریظ عالم بزرگوار آیت ا... فشارکی رسیده است.

 

تقریظ آیه الله فشارکی بر "تحفه الفاطمیه"

 

 

کتاب "تحفه الفاطمیه"

 

در مناقب حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها.

ص:349

این کتاب در سال 1328ق در اصفهان با چاپ سنگی و در قطع جیبی منتشر شده است. مرحوم قدسی در بیان علت تألیف این کتاب گفته بود:

سالیان دراز بود که به وفای نذری دهه فاطمیه را در محل مدرسه مجلسی تشکیل می دادم و از عده ای خطبا برای وعظ و ذکر مصیبت دعوت می نمودم، اما از مجموعه بیانات آنان آنچه مستفاده می شد تحت عنوان نام و فضائل دخت ارجمند پیامبر گرامی اسلام، موجودی پهلو شکسته و ضعیف بود که فدکش را غضب کرده بودند و من از این گونه منقبت گویی رنج می بردم؛ به ناچار در صدد تألیف رساله ای برآمدم که مطالب آن با استناد به مأخذ صحیح از زندگی راستین و واقعی بانوی ارجمند که در دامان پرورش رسول الله صلی الله علیه وآله تربیت شده و شایستگی همسری علی بن ابیطالب علیه السلام را یافته بود پرده بر گیرد. و "تحفه الفاطمیه" از این رهگذر پدید آمد.(1)

 

ص:350


1- مجله هنر و مردم ش 157 ص 108.

مرحوم قدسی در آغاز این اثر ارزشمند می نویسد:

"بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله الذی جعل الامامه فی نسل البتول وبضعه الرسول، الانسیه الحوراء، فاطمه الزهراء؛ والصلاه والسلام علی ابیها محمد خاتم النبیین وعلی بعلها وبنیها حجج الله علی الناس اجمعین، واللعنه الدائمه علی من فرق شملها واسقط حملها.

وبعد، چنین می نگارد تراب اقدام العلماء، العبد الحقیر المذنب الجانی، عبدالحسین بن محمد علی الاصفهانی - عفی الله عنهما وتجاوز عن سیئاتهما - که علماء اخیار و ناظران آثار و اخبار در مصائب ائمه اطهار علیهم السلام کتاب ها تصنیف و رساله ها تألیف فرموده که ذخیره یوم الحساب بوده باشد و شاید بدین واسطه به مقامات عالیه نایل گردند.

و محض سهولت امر بر اهل منبر، اغلب آن ها را مشتمل بر خطبه و آیه و تفسیر آیه و اخبار مناسب و ذکر مصیبت مناسب نموده؛ ولی چون در مصائب حضرت صدیقه طاهره علیها السلام، الی زماننا هذا کتابی که به ترتیب مذکور باشد به نظر نرسیده بود، لهذا این ذرّه بی مقدار را به نظر رسید که محض سهولت امر بر اهل منبر، رساله ای که مشتمل بر فضایل و مصائب آن معصومه علیها السلام باشد، به ترتیبی که ذکر شد تألیف نموده که ذخیره "یوم لا ینفع مال ولا بنون" بوده باشد؛ ولیکن به واسطه کثرت اشتغال و قلّت مجال، در عهده تعویق بود تا این اوقات بعضی از اهل منبر که اسباب جمعی نداشتند اصرار فرمودند به تألیف چنین رساله ای؛ با

خود گفتم:

من کاین شکرم در آستین است

ریزم که حریف نازنین است

ص:351

بر جمله جهان فشانم این نوش

تا خلق چه دُرّ کنند در گوش

... لیکن از آن جایی که هرکس آغاز چنین داستانی بنماید، آتش حقد اقران به زبانه درآید، و زبان به طعن و دق گشایند و به دیده انصاف نظر ننمایند و گویند چنین شخصی لایق این گونه سعادتی نبوده و این گوی سبقت را چرا قبل از ماها ربوده؟ أقول: وذلک "فضل الله یؤتیه من یشاء"، "انظروا إلی ما قال ولا تنظروا إلی من قال". خوب گفته:

در سخن پنهان شدم چون بوی گل در برگ گل

هرکه می خواهد ببیند، در سخن بیند مرا

وچون این خدمت ناقابل را هدیه بارگاه آن مظلومه نموده، این رساله را مسمّی ساختم به "تحفه الفاطمیه" و مشتمل ساختم بر ده مجلس و یک مقدمه".

در پایان کتاب نیز چنین آمده است:

"مخفی نماند که متن و حواشی این کتاب هر دو تألیف خود مصنّف است و اعتقاد مصنّف چنان است که حواشی این کتاب بیشتر از متن قابل توجّه اهل علم و معرفت است؛ زیرا که در متن کتاب ملتزم بوده که نوع مردم از آن منتفع بشوند لهذا کمتر مطالب علمیه در متن مندرج شده، به خلاف حواشی که نوعاً مطالب علمیه مندرج شده، از قبیل ردّ و ایراد و دفع شبهه بعضی اخبار با بیان مراد، یا معنای تازه از لغات اخبار، و یا توضیح بعضی از اعراب کلمات اخبار، یا ذکر بعضی از حکایات یا اخبار مناسب با متن.

ص:352

تصویر

 

و به علاوه ذکر پاره ای از اشعار عربی و فارسی، چه در مصائب و چه در مناقب و چه در مطالب، چه از خود مصنف و چه از اساتید، از قبیل حکیم سنائی یا نظامی یا سعدی یا قاآنی یا عمّان و امثال این ها که کمتر می توان پیدا کرد".

گفتنی است که این اثر ارزشمند در سال 1378ش به وسیله محقق ارجمند آقای سید جواد میرشفیعی خوانساری، با تحقیق و ذکر منابع و مآخذ آن، در شهر مقدس قم در 336 صفحه چاپ و در سال 1382ش نیز تجدید چاپ گردیده است.

ص:353

تقریظ آیه الله فشارکی بر "تحفه الفاطمیه"

 

تقریظ عمده الفقهاء والمجتهدین، فخر الفقهاء والمحدثین، ناصر المله والدین، ظهیر

الاسلام والمسلمین، فقیه اصولی، عالم جلیل، علامه مجتهد، آخوند ملا محمد حسین

فشارکی:

"بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله وصلّی الله علی خیر خلقه محمد وآله الطاهرین

ولعنه الله علی اعدائهم اجمعین. وبعد، چون جناب مستطاب، نخبه الفضلاء والصلحاء

العظام، صاحب المناقب والمفاخر، الجمیله الحسب، الجلیل النبیل، ذی المجد والشرف

والرفعه، ابوالمکارم والفضائل، البریء من کلّ شین، آقا میرزا عبدالحسین الشهیر

بخوشنویس، لازال محفوظا مؤیدا مسدّدا بتوفیق الله تعالی عزّ اسمه العظیم تألیفی

در فضایل و مناقب و مصائب سیده نساء عالمین، صدیقه طاهره، علیها السلام، مشتمل

بر مجالسی که ملاحظ کثیری از آن ها را احقر کرده، که ازمتقنه و اخبار معتبره، مشتمل بر بیانات وافیه کافیه مرضیه محبوبه در شریعت مقدسه بود، که می توان گفت:

مجلس مذاکره این مؤلف شریف و کتاب منیف، از مجالس محبوبه مرضیه نزد خدا

و رسول و ائمه علیهم السلام است؛ و مجلس علم و نزول رحمت و برکات الهیه

است، و مجلس مغفرت و مجلس معرفت و مجلس اجابت است از برای حاضرین و

متمسکین به استماع آن معارف و فضائل و مناقب.

و سزاوار بر اهل ترویج و منبر و ذاکرین مصائب این است که قدر این جمع

شریف را بدانند و زحمت ایشان را تشکر بفرمایند و از روی آن بخوانند؛ بلکه عامّه

ص:354

 

مؤمنین نسخه آن را مراجعه و مذاکره و در مجالس خود به توسل به این مذاکره فایز و مایل شوند. لهذا محض توسل خودم به خانواده عصمت و طهارت و به صدیقه طاهره، صلوات الله علیهم وعلیها، و محض ارائه اخوان ایمانی و اطلاع اهالی منبر و ذاکر فضائل و مصائب، تصدیع دادم که قدر این نسخه شریفه را بدانند و آن را مرجع و مأخذ منابر و وسائل خود قرار بدهند و از طبع این نسخه نفیسه که اسباب سهولت تشرّف است به برکات مذاکره او و اطلاع بر مضامین او، اوّلاً خود متشکر هستم و ثانیاً عموم اهالی ایمان متشکر باشند و وجود این نسخه را در خانه های خود اسباب نزول برکات الهی بدانند. والسلام علی المؤلف السدید وأخوانی المؤمنین ورحمه الله وبرکاته. حرره الأحقر حسین بن جعفر الفشارکی فی لیله هفتم شهر جمادی الاولی سنه 1328".

 

file:///C:/Users/HF/Downloads/14066-f-13970612-bazme-ghodsiyan%20(1).htm

 

 

سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

‏شماره کتابشناسی ملی : ۱۷۰۲۶۷۴
‏عنوان و نام پدیدآور : تحفةالفاطمیه[چاپ سنگی]/عبدالحسین‌بن‌محمدعلی اصفهانی ؛ کاتب: عبدالحسین خوشنویس
‏وضعیت نشر : اصفهان: محمداسماعیل طهرانی، ۱۳۲۸ق.:کارخانه محمودخان شیرازی
‏مشخصات ظاهری : ۱۸۰ص.، راده؛ قطع:۱۰۴×۱۷۱
‏یادداشت : زبان:فارسی - عربی
‏آغاز، انجام، انجامه : آغاز: بسمله، الحمد لله الذی جعل الامامة فی نسل البتول . . . و بعد چنین مینگارد تراب اقدام العلمآء العبد الحقیر المذنب الجانی عبدالحسین بن محمد علی الاصفهانی ...
انجام: ... فوقع ع الی الارض علی خدّه الایمن ثمّ استوی جالساْ و نزع السّهم من حلقه بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد* اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد الا لعنة الله علی القوم الظالمین.
‏مشخصات ظاهری اثر : نوع و درجه خط:نستعلیق -نسخ
نوع کاغذ:فرنگی نخودی
تزئینات متن:جدول مزدوج دور متن و کمند اندازی در تمام صفحات، خط کشی بالای برخی عبارات
نوع و تز ئینات جلد:مقوایی با روکش کاغذ ابرو باد، عطف پارچه قرمز، اندرون کاغذی
‏یادداشت تملک و سجع مهر : شکل و سجع مهر: مهر بیضی آیت ا..حسین فشارکی با سجع:«حسین منی و انا من حسین» در صفحه آخر کتاب
‏توضیحات نسخه : نسخه بررسی شد.فروردین ۹۸
‏معرفی چاپ سنگی : این کتاب با بهره گیری از تفسیر روایی آیات قرآن کریم در شان حضرت فاطمه(ع) در ده مجلس مناسب با استفاده اهل منبر و موعظه تنظیم شده، که صحت مندرجات آن به تقریظ عالم بزرگوار آیت ا... فشارکی رسیده است.
‏شماره بازیابی : ۶-۳۲۷۲۳ ( جلد کاغذی قهوه ای، عطف پارچه ای مشکی؛یادداشت وقف: بسمه تعالی هدیه وقف خانواده استاد فقید حجه الاسلام و المسلمین حاج اقای سید عبدالحسین سیدی ۵/۸/۶۵»( ابتدای کتاب)
‏شماره دستیابی : ۶-۱۷۶۷۱
 

تحفةالفاطمیه

http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1702674&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_&sortKeyValue2=sortkey_

 

تحفةالفاطمیه