***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

 و نظر سوم نیز از محقق فشارکی«ره»این بود که ....

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله محمدمهدی شب زنده دار جهرمی 94

 

 

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله محمدمهدی شب زنده دار جهرمی94
مشخصات کتاب:
سرشناسه:شب زنده دار جهرمی، محمدمهدی
عنوان و نام پدیدآور:آرشیو دروس خارج اصول آیت الله محمدمهدی شب زنده دار جهرمی94 /محمدمهدی شب زنده دار جهرمی.
به همراه صوت دروس
منبع الکترونیکی : سایت مدرسه فقاهت
مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، ۱۳96.
مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه
موضوع: خارج اصول
عناوین اصلی کتاب شامل:
اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تعریف 94/06/16؛ اصول عملیه /مباحث مقدماتی /نسبت بین اصل و اماره 94/06/17؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /فرق بین اصول عملیه و امارات 94/06/21؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/06/22؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اصل و اماره 94/06/24؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/06/28؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/06/29؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/06/31؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/07/05؛ اصول عملیه/مقدمات /نسبت اصل و اماره 94/07/06؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/07/07؛ اصول عملیه/مقدمات /نسبت اصل و اماره 94/07/11؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /فرق بین اماره و اصل 94/07/12؛ اصل عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/07/13؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تقدیم اماره بر اصل 94/07/14؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /وجوه تقدیم اماره بر اصل 94/07/18؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /وجوه تقدیم اماره بر اصل 94/07/19؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصول شرعیه و عقلیه 94/08/09؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصول عقلیه و شرعیه 94/08/10؛ اصل عملیه/مباحث مقدماتی /اصول محرزه و غیرمحرزه 94/08/11؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /شبهات حکمیه و موضوعیه 94/08/12؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /شبهات حکمیه و موضوعیه 94/08/16؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /شبهه حکمیه و موضوعیه 94/08/18؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /شبهه حکمیه و موضوعیه 94/08/19؛ اصول عملیه/مقدمات /تعداد اصول عملیه 94/08/23؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تعداد اصول عملیه 94/08/24؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تعداد اصول عملیه 94/08/25؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تعداد اصول عملیه 94/08/26؛ اصول عملیه /مباحث مقدماتی /حصر مجاری اصول عملیه 94/08/30؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/09/01؛ اصول عملیه/مقدمات / اصاله الحظر و الاباحه 94/09/02؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/09/03؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/09/07؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحه 94/09/28؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/09/30؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/10/01؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/10/05؛ اصول عملیه/مقدمات /اصاله الحظر و الاباحه 94/10/06؛ اصول عملیه/مقدمات /اصاله الحظر 94/10/07؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/10/12؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/10/14؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/10/15؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/10/19؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/10/20؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /حکم ظاهری یا واقعی بودن اصول عملیه 94/10/21؛ اصول عملیه/مابحث مقدماتی /ادله اجتهادی و فقاهتی 94/10/22؛ اصول عملیه/مقدمات /اصطلاح تقدیم اماره بر اصل 94/10/26؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تعابیر تقدیم امارات بر اصول 94/10/27؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تاریخ اصول عملیه 94/10/28؛ بحث سیزدهم: موقف اصول عملیه در اصول و فقه عامه، بحث چهاردهم: آیا واقعاً معیار مسائل اصولیه منطبق بر ابحاث اصول عملیه هست؟/ برائت 94/11/03؛ اصول عملیه /مباحث مقدماتی /تطبیق تعریف اصول بر اصول عملیه 94/11/05؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تطبیق تعریف اصول بر اصل عملیه 94/11/06؛ اصول عملیه/برائت /مناهج تقسیم برائت 94/11/10؛ اصول عملیه/برائت /بیان منهج اصول عملیه 94/11/11؛ اصول عملیه/برائت /نظریات شک در تکلیف 94/11/17؛ اصول عملیه/برائت /ادله برائت 94/11/18؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/11/19؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/11/20؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/11/25؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/11/27؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/12/01؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/12/02؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/12/08؛ اصول عملیه/برائت / استدلال به کتاب 94/12/09؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/12/10؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/12/11؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/12/15؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/12/16؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/12/17؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 94/12/18؛ اصول عملیه/برائت /ادله برائت 95/01/14؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/01/15؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/01/16؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/01/17؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/01/21؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/01/22؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/01/24؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/01/28؛ اصول عملیه/برات /استدلال به کتاب 95/01/29؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/01/30؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/01/31؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/02/05؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/02/06؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/02/07؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/02/11؛ برائت/ادله /آیه تهلکه 95/02/12؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/02/13؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/02/18؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به کتاب 95/02/19؛ اصول عملیه/رائت /استدلال به کتاب 95/02/20؛ اصول عملیه/برائت /استدلال به حدیث رفع 95/02/25

جستجو در صفحات

مشخصات کتاب

 

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=14272&Itemid=167&lang=fa

 

 

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 443 : 4


  • محقق فشارکی«ره»(3) در رساله برائت است و آن اینکه عنوان حکم ظاهری اعم است و شامل هر دو است. البته به
    (صفحه 212)

  • ، محقق خراسانی«ره» می گفت فقط مفاد امارات حکم ظاهری هستند و نظر سوم نیز از محقق فشارکی«ره»این بود که هم
    (صفحه 228)

  • فشارکی«ره» و نیز در اوثق ذکر شده است؛«مع إمکان منع استلزامه له بالفحوی أیضا، لأنّ إضلاله تعالی عبده، إنّما هو
    (صفحه 394)

  • محقق عراقی«ره»، محقق فشارکی«ره» و شهید صدر«ره» که اینگونه استظهار کرده اند مورد اشکال قرار می گیرند
    (صفحه 428)
  •  

 

 

نکته استدراکی:

قبلا بیان شد که شیخ اعظم«ره» حکم ظاهری را فقط مفاد اصل می داند(1) و برعکس ایشان، محقق خراسانی«ره» می گفت فقط مفاد امارات حکم ظاهری هستند و نظر سوم نیز از محقق فشارکی«ره»این بود که هم مفاد اصول و هم مفاد امارات، هر دو، حکم ظاهری هستند. لکن از عبارت شیخ«ره» در اینجا استفاده می شود که ایشان همان فرمایش محقق فشارکی«ره» را صحیح می داند و از مبنای اول خویش عدول نموده است؛

«توضیح ذلک(2) : أنّ کون الدلیل رافعا لموضوع الأصل- و هو الشکّ- إنّما یصحّ فی الدلیل العلمیّ؛ حیث إنّ وجوده یُخرج حکم الواقعه عن کونه مشکوکا فیه، و أمّا الدلیل الغیر العلمیّ(3) فهو بنفسه غیر رافع لموضوع الأصل و هو عدم العلم، و أما الدلیل الدالّ علی اعتباره فهو و إن کان علمیّا، إلّا أنّه لا یفید إلّا حکما ظاهریا نظیر مفاد الأصل؛ إذ المراد بالحکم الظاهری ما ثبت لفعل المکلّف بملاحظه الجهل بحکمه الواقعی الثابت له من دون مدخلیّه العلم و الجهل، فکما أنّ مفاد قوله علیه السّلام: «کلّ شی ء مطلق حتّی یرد فیه نهی» یفید الرخصه فی الفعل الغیر المعلوم ورود النهی فیه، فکذلک ما دلّ علی حجیه الشهره الدالّه مثلا علی وجوب شی ء، یفید وجوب ذلک الشی ء من حیث إنّه مظنون مطلقا أو بهذه الأماره- و لذا اشتهر: أنّ علم المجتهد بالحکم مستفاد من صغری وجدانیّه، و هی: «هذا ما أدّی إلیه ظنّی»، و کبری برهانیّه، و هی: «کلّ ما أدّی إلیه ظنّی فهو حکم اللّه فی حقّی»، فإنّ الحکم المعلوم منهما هو الحکم الظاهریّ-، فإذا کان مفاد الأصل ثبوت الإباحه للفعل الغیر المعلوم الحرمه، کانا متعارضین لا محاله، فإذا بنی علی العمل بتلک الأماره کان فیه خروج عن عموم الأصل و تخصیص له لا محاله»(4) .

ص: 228


1- (5) -مراجعه شود به جلسه 45 سال جاری، این نکته استدراک از جلسه 45 می باشد.

2- (6) -تخصیص اصول به امارات.

3- (7) -ایشان در اینجا دلیل علمی و غیر علمی را به اصطلاح رایج در اصول معنا نمی کند بلکه دلیل علمی را قطع و غیرعلمی را ظن معتبر می داند.

4- (8) - .فرائد الأصول، ج 2، ص: 12

 

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D8%A2%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%20%D8%B4%D8%A8%20%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%20%D8%AC%D9%87%D8%B1%D9%85%DB%8C%2094&option=com_dbook&task=readonline&book_id=14272&page=228&chkhashk=9074C2A865&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۲۴