***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

اما فرمایش محقق فشارکی قدس سره:

 

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله محمدمهدی شب زنده دار جهرمی 95-94

 

آرشیو دروس خارج اصول آیت الله محمدمهدی شب زنده دار جهرمی 95-94
مشخصات کتاب:
سرشناسه:شب زنده دار، محمدمهدی،1332
عنوان و نام پدیدآور:آرشیو دروس خارج اصول آیت الله محمدمهدی شب زنده دار جهرمی 95-94 /محمدمهدی شب زنده دارجهرمی.
به همراه صوت دروس
منبع الکترونیکی : سایت مدرسه فقاهت
مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، ۱۳96.
مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه
موضوع: خارج اصول
عناوین اصلی کتاب شامل:
اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تعریف 94/06/16؛ اصول عملیه /مباحث مقدماتی /نسبت بین اصل و اماره 94/06/17؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /فرق بین اصول عملیه و امارات 94/06/21؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/06/22؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اصل و اماره 94/06/24؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/06/28؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/06/29؛ اصول عملیه/مقدمات /نسبت اماره و اصل 94/06/31؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/07/05؛ اصول عملیه/مقدمات /نسبت اصل و اماره 94/07/06؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/07/07؛ اصول عملیه/مقدمات /نسبت اصل و اماره 94/07/11؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /فرق بین اماره و اصل 94/07/12؛ اصل عملیه/مباحث مقدماتی /نسبت بین اماره و اصل 94/07/13؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تقدیم اماره بر اصل 94/07/14؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /وجوه تقدیم اماره بر اصل 94/07/18؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /وجوه تقدیم اماره بر اصل 94/07/19؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصول شرعیه و عقلیه 94/08/09؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصول عقلیه و شرعیه 94/08/10؛ اصل عملیه/مباحث مقدماتی /اصول محرزه و غیرمحرزه 94/08/11؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /شبهات حکمیه و موضوعیه 94/08/12؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /شبهات حکمیه و موضوعیه 94/08/16؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /شبهه حکمیه و موضوعیه 94/08/18؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /شبهه حکمیه و موضوعیه 94/08/19؛ اصول عملیه/مقدمات /تعداد اصول عملیه 94/08/23؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تعداد اصول عملیه 94/08/24؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تعداد اصول عملیه 94/08/25؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /تعداد اصول عملیه 94/08/26؛ اصول عملیه /مباحث مقدماتی /حصر مجاری اصول عملیه 94/08/30؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/09/01؛ اصول عملیه/مقدمات / اصاله الحظر و الاباحه 94/09/02؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحه 94/09/03؛ اشکالات دلیل اول/دلیل اول/ادله اصالة الحظر /بحث هشتم: پیرامون مسأله اصالة الحذر و اصالة الاباحة/برائت 94/09/07؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحه 94/09/28؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/09/30؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/10/01؛ اصول عملیه/مباحث مقدماتی /اصالة الحظر و الاباحة 94/10/05؛ اصول عملیه/مقدمات /اصاله الحظر و الاباحه 94/10/06؛ اصول عملیه/مقدمات /اصاله الحظر 94/10/07؛ بررسی سوال اول و دوم /بحث هشتم: پیرامون مسأله اصالة الحذر و اصالة الاباحة/برائت 94/10/19؛ بررسی سوال دوم /بحث هشتم: پیرامون مسأله اصالة الحذر و اصالة الاباحة/برائت 94/10/20؛ بررسی سوال دوم و بحث نهم: در موارد اصول عملیه حکم واقعی است یا ظاهری و اگر واقعی هست، واقعی اولی است یا ثانوی/بحث هشتم: پیرامون مسأله اصالة الحذر و اصالة الاباحة/برائت 94/10/21؛ بررسی بحث دهم: دلیل، اصل، دلیل اجتهادی و فقاهتی/برائت 94/10/22؛ بررسی بحث یازدهم: آیا این گونه تعبیرات «یقدم الادلة علی الاصل»، «ترجیح الادلة علی الاصول» صحیح است؟/برائت 94/10/26؛ بررسی بحث یازدهم: آیا این گونه تعبیرات «یقدم الادلة علی الاصل»، «ترجیح الادلة علی الاصول» صحیح است؟/برائت 94/10/27؛ بررسی بحث یازدهم و بررسی بحث دوازده: تاریخ تطور مباحث اصول عملیه در نزد علماء شیعه /برائت 94/10/28؛ بحث سیزدهم: موقف اصول عملیه در اصول و فقه عامه، بحث چهاردهم: آیا واقعاً معیار مسائل اصولیه منطبق بر ابحاث اصول عملیه هست؟/ برائت 94/11/03؛ از راه تعاریف علم اصول/ بحث چهاردهم: آیا واقعاً معیار مسائل اصولیه منطبق بر ابحاث اصول عملیه هست؟/ برائت 94/11/05؛ راه اول: از طریقف تعاریف علم اصول، راه دوم: از طریق توجه به فلسفه علم اصول/ بحث چهاردهم: آیا واقعاً معیار مسائل اصولیه منطبق بر ابحاث اصول عملیه هست؟/ برائت 94/11/06

 

 

 

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=14231&Itemid=167&lang=fa

 

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 317 : 6


  • نظر سوم:و هنا نظریهٌ ثالثه من بزرگ دیگری؛ مرحوم آسید محمد فشارکی که استاد آقای نائینی و استاد آقای
    (صفحه 232)

  • خب این هم به خدمت شما عرض شود فرمایش ایشان. اما فرمایش محقق فشارکی قدس سره: در پرانتز عرض بکنم که
    (صفحه 236)

  • آخوند این جور می فرمایند، آقای فشارکی این طور می فرماید که این ها این چنینی است، حالا ما اگر بخواهیم
    (صفحه 238)

  • است و حکم واقعی هم نیست، یک حکم دیگری است.نظر سوم: مرحوم سید محمد فشارکی می فرماید که حکم ظاهری هم
    (صفحه 239)

  • مرحوم فشارکی قدس سره بود، ایشان فرموده بود نه، حکم ظاهری هم به آن جا می گویند و هم این جا می گویند.حالا
    (صفحه 267)

  • شیرازی، سید محمد فشارکی و بعد تلامذه این ها مثل آقای نائینی، آقای آقا ضیاء، آقای اصفهانی و بعد تلامذه
    (صفحه 281)

 

 

 

خب این هم به خدمت شما عرض شود فرمایش ایشان.

اما فرمایش محقق فشارکی قدس سره:

در پرانتز عرض بکنم که محقق فشارکی، از اعاظم علمای فقه و اصول است و از آن طرف هم خیلی خیلی آدم وارسته ای است. آقای حاج شیخ عبدالکریم قدس سره فرموده من بعد از فوت میرزای شیرازی مکررا دنبال می کردم ایشان را که باید رساله بدهی. خلاصه همین طور همراهش رفتم، رفتم تا درِ منزل. درِ منزل که رسیدم، قریب به این مضمون گفت که هیچ شکی در اعلمیت خودم ندارم ولی رساله هم نمی دهم. در را بست و رفت تو. بعد فرمود بعضی را دیدم از معاصرین که این ها رساله دادند، فتوا دادند، ادعای اجتهاد کردند ولی سیخ از یک جایی شان فرود می کردند و از مغز سرشان خارج می شد. یعنی باب اجتهاد، ادعای اجتهاد، فتوا دادن آسان نیست. آقای حائری می فرمودند، در نوشته شان هم دیدم، وقتی به من می گویند این مسأله را فتوا بده مو بر بدن من راست می شود. این است که ما باید خوب درس بخوانیم و ناامید هم نباشیم ولی زود ادعا کردن و هنوز هیچی چیز نشده و آدم اولیات را هم بلد نیست، بگوید مجتهد هستم، واویلا است. باید آدم حواسش جمع باشد.

خب مثل این بزرگان هنوز در فتوا دادن و .... مرحوم امام رضوان الله علیه در سخنرانی شان که از صدا و سیما پخش می شد، و من شنیدم، فرمود شصت سال زحمت کشیده و حالا تازه می گوید علی الاحوط. یعنی باز هم نمی داند. بعد از شصت سال زحمت کشیدن می گوید علی الاحوط. علی الاحوط جاهایی است که این واقع برای او خیلی روشن نیست. در اطراف علم اجمالی علی الاحوطش فتوای به احتیاط است اما جاهای دیگر که می گوید علی الاحوط این جوری نیست یعنی این واقع برای او خیلی روشن نیست. برای این که کار این جور آسان نیست که آدم بگوید همین جور من مجتهدم. خب این ها برای ما درس است.

ص: 236

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D8%A2%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%20%D8%B4%D8%A8%20%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%20%D8%AC%D9%87%D8%B1%D9%85%DB%8C%2095-94&option=com_dbook&task=readonline&book_id=14231&page=236&chkhashk=83AA6A0B41&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa

 

 

 

نظر سوم:

و هنا نظریهٌ ثالثه من بزرگ دیگری؛ مرحوم آسید محمد فشارکی که استاد آقای نائینی و استاد آقای حاج شیخ عبدالکریم قدس سرهم بودند، ایشان در آن رساله برائتش فرموده نه اعم است. حکم ظاهری هم حکمی است که مستفاد در مورد امارات است، هم در مورد اصول عملیه است. در هر دو جا به آن گفته می شود حکم ظاهری. منتها یکی از این ها یک اسم خاص هم دارد و آن، آن چه در مورد اصول عملیه هست که به آن می گویند واقعی ثانونی. دیگر آن چه در مورد امارات است به آن واقعی ثانوی نمی گویند.

پس محقق فشارکی قدس سره فرمایش او این است که عنوان حکم ظاهری هم شامل موارد اصول است، هم شامل موارد امارات است. ولی الحکم الواقعی الثانوی فقط برای موارد اصول عملیه هست.

پس سه نظر ما الان در مقام داریم که این بزرگان مَهره فن فقه و اصول این جوری فرمودند.

حالا من اول ابتدائاً کلام شیخ اعظم را بخوانم.

سؤال: قبلش لازم نیست ما ماهیت حکم را بپردازیم.

جواب: نه دیگر ما در ماهیت حکم بخواهیم وارد بشویم که ما اصطلاحش را می خواهیم بگوییم و اصلاً در ماهیت حکم نمی خواهیم وارد بشویم. آن ها دیگر مبادی خیلی بعیده است که ما بخواهیم این جا...، این جا فقط به اندازه این که...، چون عرض کردم این بحث، بحث علمی نیست، بحث جعل اصطلاح است والا واقعیات که تغییر نمی کند هیچ جا. منتها این اصطلاح را ما باید بدانیم که یک جا اگر آمد یکی گفت این حکم ظاهری است، یکی گفت واقعی و فلان است، حالا بفهمیم بر چه اصطلاحی دارد گفته می شود، چه کسی دارد می گوید، اگر شیخ اعظم بگوید این ظاهری است یک معنا هست، اگر که آقای آخوند بگوید یک معنا هست. اگر مثلاً آن بگوید. این فقط برای اطلاع از این مسأله است و الا خب بحثی نیست که این جا لا مشاهه فی الاصطلاح. از این جهت حالا عرض می کنم که خیلی نباید این را طولانی بکنیم. به اندازه این که این توجه را داشته باشیم و بدانیم این اختلاف در این مصطلح وجود دارد، بین این اعاظم و ارکان علم اصول این اختلاف وجود دارد.

ص: 232

 

 

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84%20%D8%A2%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%20%D8%B4%D8%A8%20%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%20%D8%AC%D9%87%D8%B1%D9%85%DB%8C%2095-94&option=com_dbook&task=readonline&book_id=14231&page=232&chkhashk=56953C26C0&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۲۴