***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

فرار از مرجعیت توسط آیت الله فشارکی

جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۹، ۰۱:۰۸ ب.ظ

مرحوم آیت الله العظمی سید محمد فشارکی طباطبایی

آرم پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه

سبک زندگی

  مباحث نظری سبک زندگی اسلامی – ایرانی  الگوهای سبک زندگی اسلامی – ایرانی  سبک زندگی علما و بزرگان  فرار از مرجعیت توسط آیت الله فشارکی 

تاریخ انتشار : 1394/11/14

 

بازدید : 767

 

منبع : پایگاه حوزه

مرحوم سید محمد فشارکی، از بزرگ ترین شاگردان میرزای شیرازی و استاد حاج شیخ عبدالکریم حایری است. مرحوم حایری می گوید:

من از استاد خود، ایه الله فشارکی شنیدم که فرمود: ان هنگامی که میرزای شیرازی اول درگذشتند، رفتم منزل، دیدم مثل این که در دلم یک نشاطی هست، هر چه اندیشیدم جای نشاطی نبود، میرزای شیرازی در گذشته، استاد و مربی من بوده... مدتی اندیشیدم ببینم کجا خراب شده، این نشاط مال چیست؟ بالاخره به این نتیجه رسیدم که شاید نشاط از این است که همین روزها من مرجع تقلید می شوم. بلند شدم رفتم حرم و از حضرت خواستم که این خطر را از من رفع کند؛ گویا حس می کنم که تمایل به ریاست دارم.

ایشان تا صبح در حرم به سر می برد و صبح وقتی برای تشییع جنازه می اید، او را با چشمانی پر التهاب می بینند و معلوم بوده که همه ی شب را مشغول گریه بوده است و بالاخره تلاش کرد و زیربار ریاست نرفت.

لوازم مرجعیت

هنگامی که برای قبول مرجعیت، به ایه الله سید محمد فشارکی قدس سره مراجعه کردند، فرمود: (من، شایسته ی مرجعیت نیستم؛ زیرا، ریاست شرعی، به جز علم فقه و شناخت احکام، امور دیگری از قبیل اگاهی از مسایل سیاسی و شناختن موقعیت امور جاری و موضع گیری های درست در هر کار را نیز لازم دارد و اگر من در این کار دخالت کنم، به تباهی کشیده می شود. برای من، غیر از تدریس، کار دیگری جایز نیست). و بدین گونه این عالم نفس کشته، مردم را به میرزا محمد تقی شیرازی ارجاع می دهد.

مشاوره در اعلمیت

مرحوم ایه الله سید احمد زنجانی قدس سره می نویسد: فرزند مرحوم سید محمد فشارکی رحمهم الله فرموده است: بعد از وفات میرزای شیرازی بزرگ، پدرم توسط من به مرحوم اقا میرزا محمد تقی شیرازی پیغام داد که "اگر شما خود را اعلم از من می دانید بفرمایید تا من زن و بچه ام را، در امر تقلید، به شما ارجاع دهم و اگر مرا اعلم می دانید شما خانواده ی خود را در مسیله ی تقلید، به من ارجاع دهید".

هنگامی که این پیام را به میرزا رساندم، تاملی کرده و فرمود: (خدمت اقا عرض کنید که اقا خودشان، چه گونه می دانند؟). من این سوال را، که به منزله ی جواب بود، خدمت پدرم عرض کردم. پدرم فرمود: (برو عرض کن که: شما در اعلمیت، چه چیز را میزان و معیار می دانید؟ اگر دقت نظر، میزان باشد، شما اعلم اید، و اگر فهم عرفی معیار باشد، من اعلم ام).من، دو باره این پیام را به میرزا رساندم. ایشان باز تاملی کرده و فرمودند: (خودشان کدام یک از این دو را میزان قرار می دهند؟) من بازگشتم و این جواب را که سوال بود، ابلاغ کردم. اقا تاملی کرد و فرمود: (بعید نیست که دقت نظر، میزان و ملاک اعلمیت باشد. ان گاه فرمود که همگی از میرزای شیرازی تقلید کنیم.)

بخش علما و بزرگان، زندگی نامه ایت الله سیدمحمد فشارکی

 

 

 

فرار از مرجعیت توسط آیت الله فشارکی 

https://hawzah.net/fa/LifeStyle/View/7345/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%AC%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C?SearchText=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%83%D9%8Ahttps://hawzah.net/fa/LifeStyle/View/7345/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B1%D8%AC%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C?SearchText=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%83%D9%8A