***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر  سیدجواد  هاشمی فشارکی 

منتشر شده در خبرگزاری ایثار پرس

نشانی منبع انتشار :

http://www.isarpress.ir/?p=4435

 

گروه : آخرین اخبار / ادبیات پایداری / تاپ / صفحه اول

شناسه : 4435

22 اسفند 1399 - 16:51

شرحی بر اعلامیه رژیم بعث عراق :

ابوالفضل های خمینی ، امان نامه نپذیرفتند !

 

رژیم بعث عراق برای رسیدن اهداف تجاوزکارانه خود ، از روشهای مختلفی استفاده کرد . یکی از این روشها ، پخش اعلامیه در جبهه های جنگ بود . که در این نوشتار بدان پرداخته شده است .
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

 

جنگ ویا عملیات روانی

  • جنگ روانی به معنای استفاده طراحی و برنامه ریزی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است در زمان جنگ یا صلح به منظور تاثیر گذاری بر رفتار و کردار دشمن، گروه بی طرف یا گروههای خودی به منظور پشتیبانی واز اهداف و مقاصد است .
  • «جنگ روانی مجموعه اقداماتی است که کشوری به هنگام جنگ یا مواقع بحرانی، برای تضعیف روحیه مقاومت در مردم کشور دشمن اعمال می کند»
  • «سن تزو» فرمانده نظامی و سیاستمدار کهنه کار چینی در ۲۴ قرن پیش، عقیده خود را پیرامون ون اهمیت جنگ روانی و اثرش بر قوای دشمن ، این گونه مطرح می سازد : «اصول جنگ عبارت است از تحمیل اراده خود به دشمن و وادار کردن او به پراکنده شدن و کسب اطلاعات دایم از دشمن ( جنگ روانی و چگونگی شکل گیری آن، شورای عالی دفاع – ستاد تبلیغات جنگ ص ۷٫)
  • «مائوتسه تونگ» پس از گذشت ۲۳ قرن با پیروی از پیشینیان خود خاطرنشان ساخت که: «هر نوع جنگ برپایه اغفال بنا شده است» وی در ادامه ، «برتری روانی توده ها و بسیج تمامی انرژی آنان را به مثابه اصلی در جنگ دانسته است . (همان ماخذ ص ۶٫)
  • «چرچیل»، نخست وزیر مشهور بریتانیا درباره جنگ روانی می گوید: «چه بسیار اتفاق افتاده که جنگ روانی مسیر تاریخ را تغییر داده است. در تاریخ جنگها مثالهای بی شماری از پیروزیهایی که نیروی ماشین جنگی دشمن را از کار انداخته ،اما نتوانسته روحیه معنوی نیروها را از پای درآورد، یافت می شود. به همین دلیل این پیروزیهای ناقص مدت کمی دوام آورده، پس از آن نیروی غالب شکست خورده و جناح مقابل پیروزی خود را تثبیت کرده است..» ( همان ماخذ ص۲ )
    به همین دلیل، «ژنرال دوگل» رمز پیروزی در تخاصمات دول را تداوم عملیات روانی می داند و توصیه می کند که:
    «برای آن که دولتی در جنگ پیروز شود، باید جنگ روانی را قبل از حرکت نیروهایش به سمت میدانهای نبرد آغاز نماید و تا اتمام عملیات رزمی برای پشتیبانی نیروهایش بدان ادامه دهد.» (همان ماخذ ص۱ )
  • بدین ترتیب، روشن است که جنگ روانی بعنوان شگفت انگیزترین پدیده اجتماعی ریشه در اعصار گذشته دارد که با گذشت زمان تکامل یافته و امروزه به یکی از پیچیده ترین و خطرناکترین پدیده (سلاح) ، مبدل شده است.

 

انواع جنگهای روانی

  • الف)جنگ روانی استراتژیک : معمولاً اهداف بلندمدت طراحی می شوند و هدف آنها تاثیرگذاری بر روحیه مردم و نیروهای نظامی یک منطقه (بطور کلی) ، است شاهد عینی آن حضور تجاوزکارانه کشورهای قدرتمند در منطقه خلیج فارس خاورمیانه، آفریقا، آمریکای جنوبی است که بصورت خزنده به استعمار کشورها مبادرت ورزیده اند.
  • ب) جنگ روانی تاکتیکی: جهت اصلی تهاجمش، در هم شکستن نیروهای نظامی شرکت کننده درجنگ و عناصر پشتیبانی کننده آنهاست.
  • ج) جنگ روانی تحکیمی: با حرفه تظاهر به دوستی و دلسوزی با مردم و ساکنین مناطق تسخیر شده (یا آزاد شده) ، انجام می گیرد و هدف آن ایجاد تغییر در فکر و عقیده مردم سرزمین آزاد (یا تسخیر شده). به نفع نیروهای خودی است . بطوری که با تغییر ایده از آن، اولاً حضور خود را مشروع جلوه دهند. ثانیاً: نیروهای متخاصم با استفاده از نیروهای بالقوه مردم آن سرزمین در جهت تجیهز عملیات نظامی به نفع خود بهره برداری می کنند. مانند حضور امریکاییها ، فرانسویها و انگلیسیها و در کردستان عراق پس از پایان جنگ نفت و حضور ناتو در بوسنی هرزگوین پس از پیمان «دیتون».

 

امان نامه وعملیات روانی در عاشورا

شمر که با قصد جنگ با اصحاب امام حسین (ع )وارد کربلا شده بود، از عبیداللّه‏ بن زیاد امان نامه‏ای برای خواهرزادگان خود و از جمله حضرت عباس (س) گرفته بود .و امان نامه را بر آن حضرت عرضه کرد و ایشان نپذیرفت. حضرت عباس (س)  بانگ زد: بریده باد دست‌هاى تو و لعنت خدا بر تو و امان نامه‌ات. اى دشمن خدا، ما را دستور مى‌دهى که از یاران برادر و مولایمان حسین علیه السلام دست برداریم و سر در طاعت ملعونان و فرزندان ناپاک آنان درآوریم. آیا ما را امان مى دهى ولى براى فرزند رسول خدا صلى الله علیه و آله امانى نیست؟

 

جنگ روانی رژیم بعث عراق

رژیم بعث عراق برای رسیدن اهداف تجاوزکارانه خود ، از روشهای مختلفی استفاده کرد . یکی از این روشها ، پخش اعلامیه در جبهه های جنگ بود .

این نامه که نگارنده در جریان بمباران هواپیماهای رژیم بعث در دوران جنگ تحمیلی پیدا کرده ،  بنام فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق و به فارسی تهیه و ریخته شده بود ، بعنوان یک واقعیت تلخ و سخت ، که با عملیات روانی ، باهدف تضعیف روحیه دفاعی و.مقاومت رزمندگان تهیه شده بود ، حاوی نکاتی است :

 

نکات این اعلامیه:

  • صدام اغاز گر جنگ و مسبب جنایات، مدعی صلح طلبی شده است !
  • دفاع ما را در برابر تجاوز و بیرون راندن اشغالگر ، جنگ و خونریزی نامیده است !
  • ما را تحریک به مقابله با نظام مردمی واسلامی کرده است !
  • ادعای قدرتمند بودن کرده ، درحالیکه، نشان داد اتکای به تجهیزات غربی ها و دیکتاتوری در جبهه های عراق ، پوشالی بوده و با شکست های مکرر مواجه شد .!
  • رجز خوانی کرده که بر سر ایران بلا خواهد آورد ، درحالیکه بجز تلفات انسانی و خسارات مادی ، کاری نتوانستند بکنند !
  • خدا را بهترین داور یاد کرده و قطعا یگانه داور عادل دو جهان بد فرجامی را برای صدام و بعث در این دنیا رقم زد .ودر سرای آخرت نیز بد فرجامی در انتظارشان هست . !
  • درخواست یاری کرده ، یاری به ظالم و جانی هرگز !!
  • و…..

 

سخن پایانی

رزمندگان اسلام نه تنها هیچگاه فریب تبلیغات دشمن را نخورده وحتی به مخیله خود نیزبه امان نامه توجه نکردند ، بلکه در حراست از انقلاب ودستاوردهایش تا پای جان ایثاری کردند

گرچه به ظاهر جنگ تحمیلی پایان یافت ولی همواره به شیوه های دیگر و با ابزار رسانه و دیپلماسی و…. این عملیات روانی علیه مردم و کارگزاران نظام ادامه داشته و بعضا تاثیرات منفی زیادی نیز گذاشته است و لازم است نهادهای فرهنگی و… اقدامات لازم را بعمل آورند .

 

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ، پژوهشگر ومولف کتاب مدیریت شهری ومدیریت بحران

 

 

http://www.isarpress.ir/?p=4435

 

http://www.isarpress.ir/1399/12/22/%d8%a7%d8%a8%d9%88%d8%a7%d9%84%d9%81%d8%b6%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d9%85%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%8c-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%86%d9%be%d8%b0%db%8c%d8%b1%d9%81%d8%aa/