***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

رحلت عالم ربانی «آخوند ملامحمد حسین فشارکی» (1313 ش) ....

۰۰:۰۶-۲۳ بهمن ۱۳۹۱

۴۲۶۱۷۸۷

نظر دادن

اشتراک گذاری

دانلود PDF

امروز در تاریخ؛

از تشکیل «کمیته انقلاب اسلامی ایران» تا تولد «ادیسون» مخترع برق

تشکیل «کمیته انقلاب اسلامی ایران» به فرمان امام، تولد «توماس آلوا ادیسون» مخترع برق، افتتاح پالایشگاه بزرگ گاز درسرخس، آزادی «نلسون ماندلا» رهبر کنگره ملی افریقا و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 23 بهمن 1391 خورشیدی برابر با 30 ربیع الاول 1434 هجری و 11 فوریه 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:


تشکیل «کمیته انقلاب اسلامی ایران» به فرمان امام (1357 ش)
با وجود سقوط رژیم شاه و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، نیروهای مردمی، همچنان درگیر نبرد برای درهم شکستن مقاومت آخرین بقایای این رژیم وابسته بودند. یک روز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، کمیته انقلاب اسلامی برای کنترل اوضاع و برقراری نظم و امنیت، تشکیل شد. از آن پس، این نهاد انقلابی به اداره و انتظام امور و حراست از انقلاب اسلامی و حفاظت از جان و مال و ناموس مردم کمر بست. همچنین به فرمان حضرت امام، سلاح‌هایی که در دست مردم بود توسط این نهاد جمع آوری شد.

از اَهَمّ وظایف کمیته انقلاب اسلامی می‌توان به: مقابله با توطئه‌های بیگانگان؛ دستگیری وابستگان رژیم پهلوی؛ جلوگیری از قاچاق اسلحه، توقیف اموال مفسدان و فراریان رژیم پهلوی، انتظامات و حفظ امنیت شهرها، روستاها و مرزها؛ مبارزه با فساد و بی‌بند وباری؛ حراست از اماکن مهم؛ مقابله با منافقان و خرابکاران و... اشاره کرد. سرانجام در سال 1369، بنا به ضرورت‌های تشخیص داده شده و با تصویب مجلس شورای اسلامی، این نهاد انقلابی با شهربانی و ژاندارمری ادغام شد ونیروی انتظامی واحدی با نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

رحلت عالم ربانی «آخوند ملامحمد حسین فشارکی» (1313 ش)
آخوند ملا محمد حسین بن محمد جعفر فشارکی در سال 1228 ش در اصفهان به دنیا آمد و مقدمات علوم را در آن شهر پشت سرگذاشت. وی سپس برای تکمیل تحصیلات خود عازم نجف اشرف گردید و در محضر استادان نامداری همچون: میرزا حبیب اللَّه رشتی، شیخ زین‌العابدین مازندرانی و میرزا محمد حسن شیرازی زانوی ادب زد. آخوند ملامحمد حسین فشارکی پس از کسب مدارج عالی و اجتهاد، به اصفهان بازگشت و به تدریس و تالیف و ارشاد مردم پرداخت. این عالم ربانی در فقه و اصول تبحر داشت و محضرش، مرکز فضلا و اهل دانش بود. همچنین تقوا و زهد ایشان شهره خاص و عام بود و مردم اصفهان، مسائل خودرا از ایشان استفتاء می‌نمودند تا این‌که در اواخر عمر به مرجعیت تامه دست یافت. از ایشان تالیفاتی بر جای مانده که حاشیه رسائل و حاشیه طهارت شیخ انصاری از آن جمله‌اند. آخوند فشارکی سرانجام در 23 بهمن 1313 ش برابر با 8 ذی‌قعده 1353 ق در 85 سالگی درگذشت و در تخت فولاد اصفهان مدفون شد.

آغاز به کار رسمی دولت موقت انقلاب (1357 ش)
دولت موقت ایران در سال ۱۳۵۷ که با نام دولت موقت انقلاب هم شناخته می‌شود، دولتی در ایران بود که پس از انقلاب از سال ۱۳۵۷ و به منظور رسیدگی به اوضاع به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و تا ۱۳۵۸، پیش از اعلام استعفای مهدی بازرگان به مدت ۹ ماه (به طور دقیق ۲۷۵ روز) بر سر کار بود.

تولد «توماس آلوا ادیسون» مخترع برق (1847 م)
توماس آلوا ادیسون مخترع معروف امریکایی در 11 فوریه 1847 م در ایالت اوهایو در امریکا به دنیا آمد. وی تنها سه ماه برای تحصیل به مدرسه رفت و از آن پس، تحت تربیت مادرش قرار گرفت. ادیسون از کودکی به آزمایش و تحقیق علاقه فراوان داشت به طوری که در جوانی در واگن کوچکی، آزمایشگاه خود را دایر کرد و در آن‌جا دست به انتشار روزنامه زد. وی در 17 سالگی تلگراف دوسره را اختراع کرد که بدان وسیله می‌توان روی یک سیم، از دو طرف مخابره کرد. از آن پس همه وقت خود را صرف آزمایش کرد و از سال 1886 م کارخانه و آزمایشگاهی در منزل خود برپا نمود که چهل و پنج سالِ باقی عمر را در آن‌جا به کار و تفکر و اختراع پرداخت.

او اختراعات فراوانی به ثبت رساند اما مهم‌ترین اختراع ادیسون، چراغ برق بود. وی در این راه هرگز ناامید نشد و سرانجام پس از ده هزار بار آزمایش برای ذخیره برق در باتری، به نتیجه مطلوب رسید. از دیگر اختراعات وی، میکروفون، ضبط صوت، گرامافون، لامپ الکتریکی نور سفید، دینام برقی، لوکوموتیو برقی، دستگاه انتقال برق، فیلم و دوربین فیلم‌برداری، و دستگاه ذخیره برق و قابل ذکرند. وی سرانجام در 18 اکتبر 1931 م در 84 سالگی درگذشت.

افتتاح پالایشگاه بزرگ گاز در منطقه خانگیران خراسان در سرخس (1362 ش)
پالایشگاه گاز خانگیران خراسان به عنوان یکی از کم نظیرترین پالایشگاه‌های گاز، در نوع خود از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین پالایشگاه‌های مشابه در جهان است که در آستانه ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور رییس جمهور وقت، آیت‌اللَّه سید علی خامنه‌ای و تعدادی از مسؤولان افتتاح شد. این پالایشگاه با نام شهید هاشمی نژاد، با ظرفیت پانزده میلیون مترمکعب گاز می‌تواند به مدت هشتاد سال گاز مورد نیاز ناحیه خراسان و شمال کشور را تأمین کند. تأسیسات عمده پالایشگاه گاز خانگیران که در 35 کیلومتری غرب شهر مرزی سرخس و تحت مدیریت و نظارت مستقیم مسؤولان ایرانی شرکت ملی گاز ایران انجام گرفته است شامل واحدهای تصفیه گاز، بازیافت گوگرد، واحد برق، بخار، واحد آب و... می‌باشد. این مجتمع به صورت یکی از مراکز عمده و قطب فعال صنعتی کشور به شمار می‌آید.

حمله موشکی مقابله به مثل ایران علیه شهرهای عراق (1362 ش)
باگذشت نزدیک به چهل ماه از آغاز جنگ تحمیلی و در حالی که مردم و مسؤولان کشور، خود را برای برپایی مراسم سالگرد یوم‌اللَّه 22 بهمن آماده می‌کردند، رژیم بعث عراق، با بهانه‌تراشی، زمینه را برای بمباران و موشکباران شهرهای ایران فراهم کرد و برای این مقصود ادعا نمود به خاطر گلوله باران شهرهای مرزی عراق از سوی ایران، هفت شهر ایران مورد حمله موشکی و هوایی قرار خواهند گرفت. با حملات موشکی عراق به شهرهای ایران دولت جمهوری اسلامی ایران طی پیامی به مردم شهرهای بصره، خانقین و مندلی اعلام داشت که ایران در صدد مقابله به مثل است و اهالی این مناطق، هرچه زودتر آن‌جا را تخلیه کنند. سرانجام در 23 بهمن 1362، اولین حمله تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به 118 حمله موشکی و هوایی به شهرهای ایران، با گشوده شدن آتش توپخانه‌های ایران به روی شهرهای یاد شده انجام گرفت.

سقوط هواپیمای مسافربری توپولوف 154 ایران در حوالی خُرَّم‌آباد (1380 ش)
در 23 بهمن 1380، هواپیمای مسافربری توپولوف 154 که از تهران عازم خرم آباد بود، با ارتفاعات سفیدکوه در نزدیکی خرم‌آباد برخورد کرده و تمام 119 سرنشین آن کشته شدند. اجساد قربانیان این حادثه در روزهای بعد، از شیارها و حفره‌های کوه جمع آوری شد.

آغاز حکومت امپراتوری و سلطنت اولین امپراتور ژاپن (660 ق. م)
در 11 فوریه 660 ق. م اولین امپراتور ژاپن به نام «یی مو» به تخت سلطنت نشست. به این ترتیب، قدیمی‌ترین و ماندگارترین نظام سلطنتی در جهان که هنوز ادامه دارد، آغاز شد. این نظام در طول زمان، دستخوش دگرگونی‌های فراوان شده است و امروزه، امپراتور در کشور ژاپن، مقامی تشریفاتی است و قدرت اصلی در دست نخست وزیر است. با این حال، ژاپنی‌ها روز آغاز سلطنت در این کشور را عید ملی می‌نامند و همه ساله این روز را جشن می‌گیرند.

نخستین پرواز به دور زمین در 363 ساعت
نخستین هواپیمای دوباله «تی. دبلیو 3» که با استفاده از تجربه های جنگ جهانی اول و تکنولوژی تازه تر در فوریه سال 1924 ساخته شد و پروازهای آزمایشی مرسوم انجام گرفت. درسپتامبر (شهریور) همین سال سه خلبان آمریکایی با یک هواپیما «تی. دبلیو 3 » پرواز به دور کره زمین را انجام دادند و دور زمین را در 363 ساعت طی کردند و 28 سپتامبر به آمریکا باز گشتند.

آزادی «نلسون ماندلا» رهبر کنگره ملی افریقا از زندان آپارتاید (1990 م)
نلسون ماندلا، معروف‌ترین زندانی سیاسی جهان، در سال 1918 به دنیا آمد. وی در سال 1944 م در حین تحصیلاتْ عالیه به کنگره ملی افریقا که پیش از آن با هدف مبارزه علیه رژیم اقلیت سفیدپوستان حاکم بر افریقای جنوبی و احقاق حقوق سیاهان به وجود آمده بود پیوست و در سال‌های دهه چهل و پنجاه از چهره‌های اصلی این کنگره در مبارزه علیه آپارتاید به شمار می‌رفت. در سال 1960 م، پلیس رژیم نژادپرست افریقای جنوبی، ده‌ها تن از سیاه‌پوستان را به قتل رساند.

این امر باعث شد تا ماندلا در همان سال شاخه نظامی کنگره ملی افریقا را ایجاد کند و از سال بعد حملات مسلحانه خود را علیه مراکز و مقرهای پلیس و انتظامی رژیم آپارتاید انجام داد. نلسون ماندلا در سال 1962 م به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت افریقای جنوبی به حبس ابد محکوم شد و تا سال 1989 م بیست و هفت سال را در زندان گذراند. با این حال در پی تغییرات در کادر رهبری رژیم افریقای جنوبی و پاره‌ای اصلاحات کمرنگ سیاسی در این کشور، نلسون ماندلا در نهایت در یازدهم فوریه 1990 م از زندان آپارتاید آزاد شد و به هدف خود که رفع تبعیض نژادی در افریقای جنوبی بود، رسید.

23  بهمن در هشت سال دفاع مقدس
اجرای مانور آزادی قدس در بیش از 90 منطقه کشور
ایران برای اولین بار شهرهای بصره – مندلی و خانقین را در هم کوبید.

برخی از رخدادهای امروز
1531: هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان از این روز رئیس فائقه کلیسای انگلستان هم شد. هنری قبلا همه ارتباط کلیسای انگلستان را با پاپ قطع کرده بود زیرا که پاپ اورا به سبب ازدواج مجدد تکفیر کرده بود. هنری هشتم در مواردی به جای طلاق، زنان خودرا اعدام کرده بود. پیش از جداشدن کلیسای انگلستان از دستگاه پاپ، طلاق و ازدواج مجدد در این کشور ممنوع بود.
1814: نروژ از اتحادیه کالمار Kalmar جداشد و استقلال کامل یافت. با خروج نروژ، اتحادیه کالمار مرکب از کشورهای سوئد، دانمارک و نروژ نیز از میان رفت. در طول عمر این اتحادیه هم در چند مورد اعضای آن اختلاف شدید پیدا کرده و به جان هم افتاده بودند بودند.
1826: دانشگاه لندن آغاز بکار کرد.
1953: شوروی مناسبات خود را با اسرائیل قطع کرد.
1964: زد و خورد یونانی زبانهای قبرس با ترکهای این جزیره در بندر لیماسول آغاز شد.

 

 

https://www.yjc.news/fa/news/4261787/%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%B3%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D9%82