***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

روز ممنوعیت ها؛ از حجاب تا ازدواج

دوشنبه, ۸ شهریور ۱۴۰۰، ۰۷:۳۹ ق.ظ

رحلت آیت اللَّه «سیدمحمد فشارکی» فقیه محقق و عالم امامی (1316 ق)

https://www.yjc.news/00HAyc

۰۰:۰۶-۳۰ شهریور ۱۳۹۱

۴۰۹۳۷۷۴

نظر دادن

اشتراک گذاری

دانلود PDF

تقویم روز؛

روز ممنوعیت ها؛ از حجاب تا ازدواج

تهاجم بالگردهای آمریکا به کشتی خدماتی «ایران اجر»، اعلام ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس فرانسه، رحلت آیت اللَّه «سید محمد فشارکی »، زادروز فریدون مشیری، اختراع اتوبوس بخار و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5شنبه 29 شهریور 1391 خورشیدی، 2 ذی القعده 1433 هجری و 19 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

 

 

 

 

اعلام ممنوعیت حجاب اسلامی در مدارس فرانسه (1373 ش)

در سال 1994 م کشور فرانسه، علی‌رغم ادعای داشتن آزادی‌های فردی و اجتماعی و نیز دموکراسی، قانونی وضع کرد که دانش‌آموزان مسلمان در فرانسه، جهت ادامه تحصیل نباید از حجاب اسلامی استفاده کنند. این قانون بعدها گسترده‌تر شد و دانشگاه‌ها و مراکز دیگر این کشور را در بر گرفت. ممنوعیت حجاب در حالی در این کشور صورت می‌گیرد که هرکس در پذیرش و انجام عقاید دینی خود، تا آن‌جا که آسیبی به دیگران وارد نسازد، آزاد است و فرانسه با آن همه ادعای خود، این اصل مهم را نقض کرده بود.


تهاجم بالگردهای آمریکا به کشتی خدماتی «ایران اجر» در خلیج فارس (1366 ش)
در 30 شهریور 1364، کشتی تدارکاتی و لجستیکی ایران، موسم به «ایران اجر» متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوی اسلامی ایران که از بندرعباس به سوی بندر بوشهر در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود، از سوی دو فروند هلی‌کوپتر آمریکایی به اتهام مین گذاری، بدون هیچ هشداری مورد حمله قرار گرفت که طی آن، 4 تن از خدمه کشتی شهید و چهارتن نیز مجروح شدند، همچنین ده ملوان دیگر این کشتی را به ناو فرماندهی آمریکا در منطقه منتقل کردند. پس از این حادثه، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که چون این کشتی در حال مین گذاری بوده است، بر اساس قوانین متعارف، مستلزم برخورد بود!.

تولد «ابن مُنَیِّر» فقیه و مفسر مسلمان مصری (620 ق)
ابوالعبّاس ناصرالدین احمد بن محمد بن منصور معروف به ابن مُنَیِّر در اسکندریه در مصر زاده شد. وی علوم مقدماتی را نزد پدرش فراگرفت و سپس رشته‌های مختلف علوم دینی چون فقه، ادبیات عرب و علوم قرآن را نزد اساتید مشهور زمان آموخت و در این رشته‌ها تخصص یافت. ابن مُنَیِّر در دوران زندگی خود، مناصب مختلفی داشته و مدتی متصدی قضاوت بوده است، هرچند که با سعایت و حسادت جمعی از دشمنانش از این کار برکنار شد. از این دانشمند مسلمان، آثار متعددی در زمینه‌ی تفسیر قرآن و دیگر علوم برجای مانده که کتاب الانصاف فیما تَضَمَّنَهُ الکَشّاف مِن الاعتِزال، بارها در قاهره به چاپ رسیده است. همچنین البحر الکبیر و نیز تحریرُ التَنزیه و تَحذیرُ التشبیه از دیگر آثار اوست. ابن مُنَیِّر در 63 سالگی در اسکندریه‌ی مصر درگذشت.

رحلت آیت اللَّه «سیدمحمد فشارکی» فقیه محقق و عالم امامی (1316 ق)
سیدمحمد بن امیر سید قاسم طباطبایی فشارکی اصفهانی، از بزرگان علمای شیعه در اوایل قرن چهاردهم هجری و از شاگردان میرزای شیرازی است. او در همان زمان، مرجعِ تدریسِ افاضل بسیاری در سامرا بود. پس از وفات استاد، راهی نجف اشرف گردید و حوزه‌ی درس وی نیز در آن سامان برپا شد. میرزای نایینی و حاج شیخ عبدالکریم حائری و دیگر بزرگان از شاگردان ایشان هستند. مراتب علم و فضل آیت اللَّه فشارکی به اندازه‌ای است که درکلمات برخی از بزرگان به «استادِ کبیر» معروف می‌باشد. علی رغم فراهم بودن شرایط لازم جهت به دست گرفتن ریاست علمی و مرجع دینی، به این امور اعتنایی نکرد و تنها به تدریس و تالیف پرداخت. اِصالةُ البَرائه، الاغتسالِ و الفُروعُ المُحَمَّدیَّه ازآثار اوست. مدفن این عالم بزرگ در نجف واقع شده است.

زادروز فریدون مشیری، شاعر مشهور معاصر (1305 ش)

فریدون مشیری در سال ۱۳۰۵ ش در تهران به‌دنیا آمد. وی سه سال اول دبیرستان را در دارالفنون گذراند و آنگاه به دبیرستان ادیب رفت. هم‌زمان با تحصیل در سال آخر دبیرستان در اداره پست و تلگراف مشغول به کار شد و در سال ۱۳۵۷ ش از خدمت دولتی بازنشسته شد. وی به دلیل علاقه به شغل روزنامه نگاری تحصیل در رشته ادبیات دانشگاه تهران را رها کرد. از سال ۱۳۳۲ ش تا ۱۳۵۱ ش مسئول صفحه شعر و ادب مجله «روشنفکر» بود. وی در سال ۱۳۵۰ ش به شرکت مخابرات ایران انتقال یافت و. مشیری، سرودن شعر را از نوجوانی و تقریباً از پانزده سالگی شروع کرد. اولین مجموعه شعرش با نام «تشنه توفان» در ۲۸ سالگی او با مقدمه محمدحسین شهریار و علی دشتی در ۱۳۳۴ ش به چاپ رسید.
فریدون مشیری از سال ۱۳۷۷ ش به آلمان و آمریکا سفر کرد و مراسم شعرخوانی او در شهرهای کلن، لیمبورگ و فرانکفورت و هم‌چنین در ۲۴ ایالت آمریکا از جمله در دانشگاه‌های برکلی و نیوجرسی به‌طور بی‌سابقه‌ای مورد توجه دوستداران ادبیات ایران قرار گرفت. معروف‌ترین اثر وی، شعر «کوچه» نام دارد که در اردیبهشت ۱۳۳۹ ش در مجله «روشنفکر» چاپ شد. این شعر از زیباترین و عاشقانه‌ترین شعرهای نو زبان فارسی است. او در سال ۱۳۳۳ ش با خانم اقبال اخوان ازدواج کرد و اکنون دو فرزند به نام‌های بابک و بهار از او به یادگار مانده است. مشیری در بامداد روز جمعه ۳ آبان‌ماه ۱۳۷۹ ش در سن 74 سالگی در تهران درگذشت.

آغاز سفر تاریخی «فرناندو ماژلان» دریانورد و مکتشف بزرگ پرتغالی (1519 م)
پس از کشفیات کریستف کلمب در اواخر قرن پانزدهم میلادی، جستجو و تلاش برای یافتن راه تجارتی تازه‌ای به شرق، ادامه یافت. در این میان فرناندو ماژلان، از جنگجویان بازنشسته پرتغال، داوطلب یافتن راه دریایی تجارتی جدیدی برای دولت اسپانیا شد. وی در 20 سپتامبر 1519 م با پنج کشتی پوسیده راه خود را در پیش گرفت و در پایان آن سال، به نزدیکی امریکای مرکزی رسید. ماژلان در اواخر سال 1520 م، از تنگه‌ای در جنوبی‌ترین نقطه قاره امریکای جنوبی گذشت که از آن روز به بعد، به نام او، تنگه ماژلان نامیده شد. او از آن پس وارد اقیانوس کبیر شد و پس از یک سفر طولانی و خطرآفرین از داخل این اقیانوس، در حالی که آذوقه‌اش رو به اتمام بود، به جزایر فیلیپین در جنوب شرق آسیا رسید. ماژلان در نهایت در 23 نوامبر 1521 م در جریان یک درگیری داخلی در فیلیپین کشته شد. با این حال تنها کشتی بازمانده از این سفر، با نام کشتی ویتوریا در سپتامبر 1522 م سالم به پرتغال بازگشت و آن نخستین کشتی بود که دور عالم را پیموده بود.

اختراع اتوبوس بخار توسط «گوردون برانز» مبتکر انگلیسی (1831 م)
در بیستم سپتامبر 1831 م، اولین اتوبوس بخاری توسط یک مبتکر انگلیسی به نام گوردون برانز ساخته شد. ساخت و اختراع این اتوبوس که از نیروی بخار برای حرکت آن استفاده می‌شد، درست دو سال پس از اختراع اتوبوس اسبی صورت گرفت. برانز پس از مشاهده اتوبوس اسبی به فکر اختراع اتوبوس بخاری افتاد و آن‌را در این روز به کار انداخت. اتوبوس جدید ظرفیت 30 نفر را داشت و سرعتِ آن بسیار کم بود. امروزه اتوبوس‌ها با استفاده از سوخت‌های جدید و تجهیزات پیشرفته، در شمار مهم‌ترین وسایط نقلیه عمومی تبدیل شده‌اند.

تولد «توماس اِلْیُوت» نویسنده و ادیب معروف انگلیسی (1888 م)

تی. اِس. اِلیوت با نام کامل توماس استرنز الیوت ۲۶ سپتامبر ۱۸۸۸ - ۴ ژانویه ۱۹۶۵ شاعر، نمایشنامه‌نویس، منتقد ادبی و ویراستار آمریکایی-بریتانیایی بود. او با آثاری چون «سرزمین هرز» (۱۹۲۲) و «چهار کوارتت» (۱۹۴۳)، رهبر جنبش نوسازی شعر و شاعری به شمار می‌رفت. سبک بیان، سرایش و قافیه پردازی وی، زندگی دوباره‌ای به شعر انگلیسی بخشید. انتشار «چهار کوارتت» الیوت، او را به عنوان برترین شاعر انگلیسی زبان در قید حیات در زمان خود، شناساند و در سال ۱۹۴۸، نشان «مِریت» و جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد.

برخی از رویدادهای 20 سپتامبر
622: طبق تقویم میلادی، در این روز حضرت محمد (ص) به شهر یثرب (مدینه) مهاجرت کردند که مبداء تقویم هجری قرار گرفته است.

1664: دولت مهاجر نشین انگلیسی «مریلند» آمریکا ازدواج زنان سفید پوست با سیاهپوستان را غیر قانونی و ممنوع اعلام داشت.
 

1945: پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، بیستم سپتامبر 1945 دولت آمریکا به عنوان یکی از فاتحان جنگ و اشغال کنندگان آلمان، آن گروه از مهندسان موشک سازو اتمی این کشور را که به دست آورده بود از جمله مهندس «فون براون» را به آمریکا انتقال داد
که برای این کشور موشک بسازند و به این کار هم موفق شدند.

2003: روسیه، بلاروس و قزاقستان طرح تجارت آزاد میان اعضای جامعه مشترک المنافع روسیه را که عبارت خواهد بود از انتقال آزاد کالا، خدمات، سرمایه و کارگر تصویب کردند.

 

 

https://www.yjc.news/fa/news/4093774/%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC