***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

..... و دکتر سید جواد هاشمی فشارکی  و  .....

 

بسم الله الرحمن الرحیم

باید هرچه ممکن است محیط زندگی شهر، به گونهای طراحی و ساخته شود

که تحقّق سبک زندگی اسلامی، راحتتر امکانپذیر باشد

مقام معظم رهبری، 23 / 10 / 13

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر رئیسی

با سلام و تحیت

احتراماً پیرو ابلاغ مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص موافقت با بلند مرتبه سازی در برخی عرصه های شهر تهران تا 15 طبقه به استحضار می رساند که این مصوبه به دلایل متعددی که بعضا به شرح ذیل تقدیم می گردد نه وجاهت علمی دارد و نه وجاهت شرعی:

 

1 - یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها و به ویژه تهران، بلند مرتبه سازی هایی بوده است که طی چند دهه اخیر انجام شده است و این نوع توسعه های عمودی سبب تغییر گلباد شهر تهران در فصول مختلف و مسدود شدن جریان طبیعی هوا و بالطبع، انباشت آلودگی هوا در کلانشهرها شده است. گزارش های قبلی خود این نهاد )شورای عالی شهرسازی و معماری( موید این ادعا است و عجیب اینکه این نهاد به گزارش های قبلی خود نیز چنین بی اعتنا است.

2 - بلند مرتبه سازی سبب تضییع حقوق شهروندان در برخی حقوق و مواهب طبیعی نظیر بهرهمندی از نور و باد طبیعی و ... می شود و به همین دلیل، قانونی کردن آن، نوعی تضییع حقوق عمومی است؛ مگر آنکه سیاستگذاران اعلام نمایند که فاصله بلوکها از یکدیگر آنقدر زیاد باشد که مزاحم بهره مندی از نور و باد و ... در بلوکهای مجاور نشوند که در آن صورت، معضلات جدید دیگری بروز می یابد؛ نظیر عدم شکل گیری فضای شهری بین بلوکها و کاهش همبستگی اجتماعی بین شهروندان به دلیل فاصله زیاد بلوکها از یکدیگر و غیره. این ایده، چند دهه قبل در تئوری های برخی معماران وشهرسازان مشهور غربی بارها اجرا شد و اکنون عدم مطلوبیت و شکست آن در خود کشورهای غربی نیز مبرهن شده است.

3 - حسب برخی تحقیقات علمی، فیزیولوژی بدن انسان تناسب چندانی با ارتفاع زیاد ندارد و به همین دلیل، در ارتفاع زیاد، برخی مسائل و مشکلات پزشکی برای شهروندان تشدید می گردد.

4 - بلند مرتبه سازی با بسیاری از شاخصه های سبک زندگی اسلامی ایرانی تطبیق ندارد و در تعارض با برخی آموزه های دینی است که در این خصوص تاکنون پژوهش های میان رشته ای متعددی هم در دانشگاه ها و هم در حوزه های علمیه منتشر شده است که شرح مبسوط آنها در این مجال نمی گنجد.

5 - این ابلاغیه، با سیاستهای قبلی نظام در خصوص لزوم ایجاد مهاجرت معکوس از کلانشهرها به سمت زیست گاه های کوچکتر در تعارض است و سبب تشدید تراکم و آفات ناشی از آن در کلانشهرها خواهد شد.

با توجه به مجموع نکات فوق، چنین به نظر می رسد که متاسفانه هنوز درک درستی از لزوم ریل گذاری صحیح در عرصه آمایش سرزمین برای اصلاح وضعیت موجود شهرسازی و معماری ایران شکل نگرفته است و به جای بازنگری اساسی در سیاستهای اشتباه قبلی، هنوز همان سیاستهای اشتباه در حال تعمیق است. لذا مستدعیست به عنوان گام جدی اول برای ساماندهی وضع موجود شهرسازی و معماری ایران، دستور فرمایید در اولین فرصت ممکن نسبت به لغو ابلاغیه مذکور اقدام نمایند. انشاالله پس از لغو این ابلاغیه، مجموعه نهادهای حقوقی تنظیم کننده این نامه آمادگی خود برای هر نوع همکاری و همفکری با مسئولان ذیربط را برای بازنگری در سیاستهای موجود اعلام می نمایند.

و من الله التوفیق

سوم دی 1400

***********************************************

ضوابط بلندمرتبه‌‌‌‌سازی در تهران ابلاغ شد

شورای عالی شهرسازی و معماری مقررات مکان‌‌‌‌یابی و ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه در محدوده شهر تهران را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مصوبه از سوی فرزانه صادق‌‌‌‌مالواجرد، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به شهردار تهران، استاندار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران ابلاغ شد. این مصوبه شامل نقشه پهنه‌‌‌‌ها و محورهای مجاز برای استقرار ساختمان‌‌‌‌های بلند و نیز ضوابط و مقررات احداث بنا در پهنه‌‌‌‌ها و محورهای مجاز است.  با این مصوبه، شهرداری و کمیسیون ماده پنج شهر تهران مجاز به بررسی پرونده‌‌‌‌های مغایر با اسناد ابلاغ شده مذکور نخواهند بود و مراتب حسب ضرورت در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تعیین‌تکلیف می‌شود.  در این مصوبه در مورد پادگان‌‌‌‌های داخل محدوده شهر با کاربری نظامی تصمیم به «تثبیت» اتخاذ و عنوان شده: در صورت اجرای قانون فروش و انتقال پادگان‌‌‌‌ها و سایر اماکن متعلق به نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها، پیشنهاد بلندمرتبه‌‌‌‌سازی، با ارائه طرح شهرسازی و به شرط تامین کاربری خدمات عمومی، جهت تصویب به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود.  همچنین در مورد بلندمرتبه‌‌‌‌سازی در اراضی با وسعت یک هکتار و بیشتر این‌‌‌‌طور تصمیم‌گیری شده که در این اراضی، مشروط به عدم‌استقرار در عرصه واجد محدودیت یا ممنوعیت بلندمرتبه سازی، افزایش تعداد طبقات و قرارگیری در یک بلوک شهری حداکثر تا ۱۵ طبقه و مشروط به رعایت سقف تراکم پهنه مجاز خواهد بود.

 

 تاریخ چاپ: 

 

توقف بلند مرتبه سازی‌ در پایتخت

اقتصادی،   

عضو شورای شهر تهران با اشاره به توقف بلند مرتبه سازی‌ در پایتخت گفت:صدور مجوز اضافه طبقه در منطقه یک پایتخت به صفر رسید.

 

 

برگشت به عمودی سازی در پایتخت

پس از توقف صدور مجوز بلند مرتبه سازی از زمستان سال 94 تاکنون ، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مکان‌یابی و ضوابط و مقررات ساخت بنا‌های بلندمرتبه در محدوده شهر تهران را تصویب کرد.