***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

منتشر شده در پایگاه 598 / 28 اسفند 1402  /  دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

 

کد خبر: ۵۳۵۲۴۶

زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۲۸ اسفند ۱۴۰۲

صفحه نخست  

598.ir/002FF0

تقوای اجتماعی شاخصه جامعه اسلامی بوده جزء سیاست‌های کلان حکومت اسلامی است و زندگی رمضانی تسهیل گر آن بوده و بستر ساز تمدن نوین اسلامی و زمینه ساز ظهور مهدوی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری 598، به مناسبت فرارسیدم ماه مبارک رمضان دکتر سید جواد هاشمی فشارکی طی مصاحبه‌ای با خبرنگار ۵۹۸ به بررسی سبک زندگی رمضانی که در راستای سبک گام دوم انقلاب می‌باشد پرداخت.

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در آغاز ضمن تبریک ماه مبارک درخصوص جایگاه ماه رمضان بیان داشت: سال قمری، یک فصل خاص و یک ماه خاص ویک شب بسیار خاص دارد و برای درک این لیله القدر که معادل کل عمر ما میباشد که با آداب خاص در ماه رجب شروع و در ماه شعبان ادامه یافته و سپس وارد ماه میهمانی خدا میشویم و در شب قدر، تقدیرمان مقدر میگردد؛ لذا نیاز به دوره سه ماهه بازسازی روحی و فکری می‌باشد؛ که جسم و جان، روح و پیکرمان در ماه رمضان مرمت و بازسازی شود.

ایشان در خصوص آداب ماه رمضان  اظهار داشت: ماه رمضان یک اداب ظاهری دارد که با امساک همراه هست و یک اداب باطنی دارد که درصورت عمل به آن  سبب تطهیر و جلا یافتن روح میگردد.

وی در خصوص تقوای روزه داری گفت: براساس آیه ۱۸۳ سوره بقره لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ، تقوا به عنوان مهمترین هدف روزه داری و انفاق عمومی از تعابیر مهم قرآن درخصوص روزه است. گرسنگی و تشنگی ظاهری، پرهیزگاری را محقق نمی‌کند. باید علاوه بر امساک دهان و فرج، دوری از گناهان چشمی و فکری و هر نوع ظلم و ستم و گناهان دیگر نیز صورت گیرد.

ایشان در خصوص ابعاد تقوا بیان داشت: تقوا دارای ابعاد و گستره مختلفی می‌باشد، تقوای شغلی، سیاسی، اقتصادی و ... و بسیاری از اشکالات موجود در جامعه نیز از بی تقوایی است؛ که لازم است این تقوا تقویت گردیده تا ضعف‌های جامعه مرتفع گردد.

وی در خصوص دو دامنه تقوا اظهار داشت: تقوا دو دامنه دارد: تقوای فردی و تقوای اجتماعی، که این دو ارتباط دو سویه‌ای با یکدیگردارند؛ اگرچه از حیث اولویت، تقوای فردی مقدم است، چون آن‌هایی که بدون تقوای فردی در جامعه حاضر میشوند، سرانجام در جایی دچار ضعف و خطا میشوند.

ایشان در خصوص آداب اجتماعی ماه مبارک گفت: اداب ماه مبارک هم بصورت فردی، و هم اجتماعی است که در بعد اجتماعی در سطح عمومی حتی اگر فردی عذر شرعی داشته باشد، نبایستی تظاهر نماید. یعنی ظاهر جامعه هم باید روزه دار جلوه کند. جامعه هم باید تطهیر و جلا یابد.

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص روزه خواری علنی، جرم مشهود چنین تبیین کرد: حکم شرعی روزه خواری در ملا عام، علاوه بر قضا و کفاره، تعزیر علنی دارد و تظاهر به روزه‌خواری  و به عبارتی در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی که عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند، جرم مشهود بوده و برخورد قانونی لازم  بایستی صورت گیرد. والبته در ماه مبارک امار خلاف‌ها کاهش می‌یابد.

ایشان در خصوص جشن آغاز ماه مبارک اظهار داشت: پیشنهاد میشود روز شروع ماه رمضان بعنوان مهمانی خدا، مراسم گرفته شود و با اداب خاصی وارد این ماه بشویم. نقاط مهم شهر و محله اذین بندی شده و جشن آغاز رمضان گرفته شود؛ و این به  یک سنت حسنه مبدل شود؛ و در هنگام نماز عید فطر، جشن تقدیر و شکر گذاری برگزار شود

وی در خصوص رمضان تمرین عبادت اجتماعی گفت: ماه مبارک دو لایه دارد، یکی زندگی رمضانی فردی و دیگری زندگی رمضانی اجتماعی است. وقتی روزانه این دعای اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ را می‌خوانیم، در آن ۱۳ درخواست (برای فقرا، گرسنگان، برهنگان، قرض داران، غم زدگان، افراد دوراز وطن، اسرا، رفع فساد در کار مسلمین، بیماران، رخنه فقر، بدی حال ما، ادا قرض و بی نیازشدن)  ازخداوند  می‌کنیم. ۱۳ عبادت اجتماعی که بایستی بدان متوجه باشیم و برای آن تلاش کنیم.

ایشان در خصوص شهر رمضانی در شهر رمضان بیان داشت: صنوف بخصوص اغذیه فروشی‌ها و مکان‌های خوردنی و نوشیدنی بایستی به آداب ماه رمضان متعهد باشند. اتحادیه‌ها با دستورالعمل ان‌ها را منضبط کنند. مسولین هدایت و نظارت نمایند و مسول کم تحرک  واهمال کار وظیفه شناس باشد و به وظایف خود عمل کند. ادارات بهتر کار کنند، کار روزه دار را راه بیاندازند، نه اینکه بگوید روزه ام و کمتر کار کنم. مردم  هم همه مشارکت کنند تا رنگ و شمیم رمضان، جان‌ها را در کوی و برزن زنده کند؛ و شهر‌ها در ماه رمضان باید جسم و روحشان رمضانی شود، بگونه‌ای که برای طول سال شارژ کنند. اراستگی ظاهری زن و مرد بهتر شود. امربه معروف روزه داری و نهی از منکر روزه خواری صورت گیرد  و به کمک رمضانی شدن شهر بیاید؛ و محوریت مدیریت شهری، بایستی ارتقای معنویت و اخلاق شهروندان باشد.

وی در خصوص فتنه دشمن در رمضان هشدار داد: ممکن است دشمن به دنبال ایجاد پویش روزه‌خواری علنی در خودرو‌ها ودر فضای مجازی و... برای حرمت شکنی این ماه مبارک و تداوم ترویجی بی ایمانی و بی حیایی در جامعه اسلامی باشد، که بایستی همه هوشیار بوده و براساس وظیفه دینی خویش عمل کنند.

ایشان در خصوص سبک زندگی رمضانی تسهیلگر سبک گام دوم انقلاب گفت: براساس بند ۷ بیانیه گام دوم انقلاب، ما موظف هستیم که با سبک زندگی منحط غربی که در جامعه مان رسوخ یافته مبارزه کنیم و نسبت به رعایت سبک زندگی اسلامی ایرانی اهتمام داشته و ترویج دهیم؛ و سبک زندگی رمضانی، میتواند چهره شهر را متفاوت کرده و تسهیل گرتحقق بیانیه گام دوم انقلاب گردد و لازم است مدیریت شهری در شهر صائم از این فرصت استثایی بهره برده و این فرایند شهر اسلامی را تسریع نماید.

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در پایان گفت: تقوای اجتماعی شاخصه جامعه اسلامی بوده جزء سیاست‌های کلان حکومت اسلامی است و زندگی رمضانی تسهیل گر آن بوده و بستر ساز تمدن نوین اسلامی و زمینه ساز ظهور مهدوی خواهد بود.

https://www.598.ir/fa/news/535246/%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AC%D8%B3%D9%85-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D8%B3%D9%87%DB%8C%D9%84%DA%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%AF

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی