***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

خانم 


بررسی اثربخشی آموزش گروهی ایمن سازی در مقابل استرس بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز 

مقاله نشریه: پرستاری و مامایی ارومیه » شماره1
چکیده: 
پیش زمینه و هدف: افسردگی و اضطراب به عنوان شایع ترین اختلال روان پزشکی در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه است. استرسورهای روانی در این بیماران منجر به کاهش رعایت رژیم های درمانی و درنتیجه افزایش مرگ ومیر و بستری شدن این بیماران می گردد. تکنیک آموزش ایمن سازی در مقابل استرس ازجمله تکنیک هایی است که می توان به آن اشاره کرد. در این مطالعه تاثیر آن بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز موردبررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار: این مطالعه طرحی نیمه تجربی بود که بر روی 64 بیمار انجام شد. بیماران به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمون به مدت 8 هفته تحت آموزش گروهی ایمن سازی در مقابل استرس قرار گرفت. با استفاده از پرسشنامه DASS-42 میزان استرس اضطراب و افسردگی شرکت کنندگان در هر گروه سه بار مورداندازه گیری قرار گرفت: یک بار قبل از مداخله، یک بار بعد از مداخله و یک بار بعد از گذشت یک ماه از مداخله (مرحله پیگیری).
یافته ها: نتایج آنالیز داده ها حاکی از آن بود که این روش باعث کاهش معناداری در استرس، اضطراب و افسردگی گروه آزمون نسبت به گروه کنترل گردید.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش گروهی ایمن سازی در مقابل استرس بر میزان استرس اضطراب و افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز موثر است.

کلیدواژگان: ایمن سازی در مقابل استرس، استرس، اضطراب و افسردگی، همودیالیز
https://elmnet.ir/article/1565363-69061/بررسی-اثربخشی-آموزش-گروهی-ایمن-سازی-در-مقابل-استرس-بر-میزان-استرس،-اضطراب-و-افسردگی-بیماران-تحت-درمان-با-همودیالیز
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۲