***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

استاد راهنما : دکتر لسانی فشارکی، محمدعلی



پایان نامه های نبوی (21)







عنوان پایان نامه : هجرت پیامبر اسلام در قرآن و حدیث

پژوهشگر : اسماعیل احمداف
مقطع تحصیلی : کارشناسى ارشد
دانشگاه : تربیت مدرس
سال دفاع : 1381
استاد راهنما : لسانی فشارکی، محمدعلی
تعداد صفحات : 184
زبان : فارسی

چکیده : 

تحقیقی تاریخی در مورد هجرت پیامبر (ص) و عوامل و زمینه‌های آن است. این پایان‌نامه ابتدا با تحلیلی از اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی صدر اسلام، به تصمیم پیامبر اسلام (ص) در یافتن پایگاهی برای ایجاد حکومت اسلامی اشاره دارد و انگیزه‌های این هجرت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. نویسنده با طرح اهمیت و ضرورت هجرت، آن را بهترین گزینه در صدر اسلام برای گسترش فرهنگ و احکام اسلامی معرفی می‌کند و آثار و برکات زیادی را بر آن مترتب می‌سازد. به گفته او پیامبر اسلام در طول 13 سالی که در مکه حضور داشت، تلاش‌های زیادی را به منظور آشنا ساختن مسلمین با مفاهیم اصلی دین اسلام انجام داد و برای اینکه این تعلیمات غنی دستخوش تهاجم قرار نگیرد و بر اثر فشارهای سیاسی و اجتماعی قریش بر مسلمانان تضعیف نشود، آن حضرت مأمور شد تا برای نیل به هدف الهی خود در جستجوی محل امنی برآید. از این رو مسلمانان در دوران مکی با تعلیمات حکیمانه پیامبر اکرم، مرحله اول اسلام را با موفقیت طی کردند و برای حفظ دین و عقیده خود به سرزمین طائف روی آوردند. نویسنده در ادامه به هجرت عده‌ای از مسلمانان به حبشه اشاره دارد و علت انتخاب حبشه را برای هجرت، موقعیت سیاسی و اجتماعی آن و عدم تسلط قریش بر این منطقه اعلام می‌کند که سایر مناطق مثل ایران و شام و حیره از این شرایط برخوردار نبودند. او می‌افزاید اگر این قبیل هجرت‌ها در صدر اسلام صورت نمی‌گرفت، اسلام در همان ابتدا ضعیف و نابود می‌گشت. وی در ادامه آیات و روایات متعددی را که در باب هجرت آمده، مورد تحلیل قرار می‌دهد و محتوای آیات و سوره‌های نازل شده در قبل و بعد از هجرت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و آن را از نظر علمی و تربیتی و فقهی و تفسیری و کلامی دارای اهمیت فراوانی می‌شمارد. 

پایان نامه های نبوی (21)





http://rasekhoon.net/article/show/159684/پایان-نامه-های-نبوی-(21)/



هجرت پیامبر اکرم(ص) و یاران وفادار او(یعنی مهاجرین) از مکه به مدینه در صدر اسلام که در آیات متعددی از قرآن کریم بدان اشاره شده است از این رو از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین هجرت را می توان به دو قسمت تقسیم کرد: 1-هجرت درونی. 2-هجرت بیرونی. هجرت درونی یعنی روح و نفس خود را از زشتیها و پلیدیها دور کردن . و البته این امر بسیار سخت و مشکل است . از این رو بود که مسلمانان دردوران مکی با تعلیمات حکیمانه پیامبر اکرم مرحله اول را با موفقیت طی کرده و برای حفظ دین و عقیده خود به سرزمین امن رو آوردند. نه ترک وطن، خانه و کاشانه خود و دوری از خویشاوندان ، نه محروم شدن از دارایی ها و نه خطرات و مصائبی که همواره آنان را تهدید می کرد به هیچ وجه آنان را ناامید نکرد و از تصمیمی که گرفته بودند نتوانست آنان را از آن باز دارد. 
نمایه ها: 
هجرت | 
محمد | 
ص | 
کد نوشتار : 45453


https://ganj-old.irandoc.ac.ir/articles/33578