***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

نویسنده(گان):
 فرشته فشارکی،



مجله طب سنتی اسلام و ایران ، سال ششم، شماره 3



عنوان:
انگیزه های خودمراقبتی از منظر آیات و روایات


نویسنده(گان):
محسن قربانیان، فرشته فشارکی،


چکیده:
سابقه و هدف: خودمراقبتی، رفتاری است که فرد با اتکا به دانش، توان و مهارت خود از سلامت خویش، مراقبت می کند و ارتباط مستقیمی با خواست و انگیزه افراد دارد؛ زیرا انگیزه ها، چراهای رفتار هستند و موجب آغاز و ادامه فعالیت می شوند. از طرفی، پیشوایان دینی به منظور جهت بخشی رفتاری و ارتقای سبک زندگی پیروان خود، همواره چراهای رفتارهای مورد انتظار دین از آنان را تبیین کرده اند و با بیان فلسفه احکام و نیز ذکر آثار و فواید عمل به دستورات دینی، انگیزه های افراد را برای تکرار و تقویت رفتار مورد نظر، افزایش داده اند. این مقاله، به منظور تعیین و دسته بندی انگیزه های تقویت کننده رفتار های خودمراقبتی که در آیات و روایات ذکر شده، تنظیم شده است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر، با روش کتابخانه ای و با مطالعه قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) انجام شده است. در مطالعه روایات ابتدا با مرور جامع «دانش نامه احادیث پزشکی»، تالیف آیت الله محمدی ری شهری و نیز کتاب طب النبی(ص)، روایات متناسب با هدف پژوهش انتخاب و سپس با مراجعه به منابع اصلی، روایات مطالعه و استخراج شد.
یافته ها: در پژوهش حاضر، پانزده انگیزه تقویت کننده رفتار خودمراقبتی از قرآن و روایات استخراج و بر اساس منبع انگیزش آنها در قالب چهار دسته کلی منبع انگیزش معنوی، منبع انگیزش مادی (جسمی)، منبع انگیزش کسب خوشی و منبع انگیزش اجتناب از ناخوشی دسته بندی شده و هر کدام با استناد به آیات یا روایات مربوطه، توضیح داده شده است.
بحث و نتیجه گیری: دین اسلام جهت تقویت رفتار خودمراقبتی در افراد، انواع مختلفی از انگیزه ها را به کار گرفته است؛ به بیان دیگر، آموزه های دینی از منابع انگیزش مختلف (درونی- بیرونی و یا پنج دسته منبع انگیزش فردی) استفاده کرده و به این ترتیب به تقویت رفتار مخاطبان خود در سطوح مختلف پرداخته است. شناخت این انگیزه ها، مسئولان و سیاست گذاران عرصه سلامت را یاری می دهد تا با تقویت باورهای دینی افراد، در راستای فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ خودمراقبتی در جامعه گام های موثرتری بردارند.



کلیدواژگان:
انگیزه، خودمراقبتی، تقویت رفتار، آموزه های اسلام




http://www.magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=1506376