***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

آئینه ایام

سه شنبه, ۸ آبان ۱۳۹۷، ۰۵:۱۱ ق.ظ

3 ذوالقعده 1316 ه ق در گذشت سید محمد فشارکی (استاد کبیر)محمدبن قاسم طباطبایی فشارکی اصفهانی، عالم امامی، فقیه، محقق و

 مدرس در فشارک اصفهان متولد شده و نزد فاضل اردکانی و میرزامحمد شیرازی تحصیل کرد. حاج میرزاحسین نایینی و شیخ عبدالکریم حائری

 از جمله شاگردان ایشان هستند. آثارش عبارتند از: کتاب فی البراءه، الاغسال، شرح اوائل البراءه انصاری، الفروع المحمدیه و... 

سید محمد فشارکی در سوم ذی قعده 1316 یا(1318)ه ق در نجف وفات یافت.



مجله  فرهنگ کوثر  اسفند 1377، شماره 24 
آئینه ایام
79

1 اسفند 1358 انتخاب اولین گروه فقهای شورای نگهبان قانون اساسی از سوی امام خمینی(ره)

1 اسفند 1364 ه ش شهادت شیخ فضل الله محلاتی شهید فضل الله محلاتی، فرزند غلامحسین در 18 تیرماه 1309 در محلات به دنیا آمد.

با تلاش آیت الله سید محمد تقی خوانساری در سال 1324 ه ش واردحوزه علمیه قم شد. و از محضر شیخ علی پناه اشتهاردی، محمدصدوقی، مرتضی مطهری، مرتضی حائری، محمد حسین طباطبایی، حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی، باقر سلطانی، عبدالجواداصفهانی، شیخ علی مشکینی، سید احمد خوانساری، محمد تقی آملی، سیدابوالحسن رفیعی قزوینی و آشتیانی سود برد. مبارزه سیاسی وی از تظاهرات که بر علیه دفن جنازه رضاخان در قم صورت گرفت وسرانجام در اولین روز از اسفندماه 1364 هواپیمای حامل وی ویارانش مورد حمله جنگنده های عراق قرار گرفت و تمام سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

29 اسفند1369 ه ش در گذشت عالم و نویسنده اسلامی مصطفی زمانی استاد مصطفی زمانی در 20 شعبان 1353 ه ق در نجف آباد متولدشد. در17 سالگی به تشویق آیت الله ابراهیم ریاضی و شهید نواب صفوی تحصیل علوم دینی را آغاز کرد. و دو سال بعد راهی قم شد.

او از محضر بزرگانی چون حسین نوری، ستوده، مصطفی اعتمادی،مشکینی، محقق داماد، پسندیده، علامه طباطبایی، آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) استفاده کرد. استاد زمانی با سلاح قلم به میدان مبارزه وارد شد و انتشارات پیام اسلام و الزهرارا بنیان نهاد. وی به همراه یاران شهید امام «ربانی قدوسی وربانی املشی » به مبارزه با طاغوت پرداخت و سر انجام در سال 1352 به بهانه چاپ کتاب (نماز گفتگو با خدا) دستگیر و درزندان قزل قلعه زندانی شد. بعد از آن نیز بارها زندانی شد.

کتاب کشف الاسرار امام خمینی(ره) را اولین بار او به چاپ رساند. تواضع و کار برای قشر جوان از خصوصیات عمده اش بود و درعرصه داستانهای اسلامی، جهان اسلام و... بیش از47 اثر از خودبه چاپ رساند. استاد سرانجام در29 بهمن 1369 در 58 سالگی وفات یافت و در صحن مطهر حضرت معصومه(س) حجره سوم به خاک سپرده شد.

3 ذوالقعده 1316 ه ق در گذشت سید محمد فشارکی (استاد کبیر)محمدبن قاسم طباطبایی فشارکی اصفهانی، عالم امامی، فقیه، محقق و مدرس در فشارک اصفهان متولد شده و نزد فاضل اردکانی و میرزامحمد شیرازی تحصیل کرد. حاج میرزاحسین نایینی و شیخ عبدالکریم حائری از جمله شاگردان ایشان هستند. آثارش عبارتند از: کتاب فی البراءه، الاغسال، شرح اوائل البراءه انصاری، الفروع المحمدیه و... سید محمد فشارکی در سوم ذی قعده 1316 یا(1318)ه ق در نجف وفات یافت.

21 فوریه 1965 م (دوم اسفند) شهادت مالکوم ایکس (رهبرمسلمانان سپاه پوست آمریکایی) دهه 60 را می توان در ایالات متحده آمریکا نقطه عطفی در مبارزات سیاهپوستان به شمار آورد.

در این دهه آنان با اجتماعات و راهپیماییها، فریاد مظلومیت خود را به گوش جهانیان رساندند. نهضت رو به رشد مسلمانان سیاهپوست آمریکا و حرکت رهایی بخش این ستمدیدگان در آن سالهابه تلاش مردانی چون مالکوم ایکس توانست نقش خود را در این مبارزات ایفا کند. او مسلمان خستگی ناپذیری بود که توانست اسلام را به اعماق جان محروم ترین اقشار جامعه آمریکا ببرد. وسرانجام در 21 فوریه 1965 سینه او نیز مانند بسیاری ازآزادی خواهان اماج گلوله های آمریکایی قرار گرفت و به شهادت رسید.

4 ذی قعده 681 ه ق وفات خواجه عطاءالملک جوینی عطاء الله بن بهاء الدین محمد، ملقب به علاء الدین و معروف به عطاء ملک،مولف تاریخ جهانگشای فارسی است. این کتاب شامل حالات چنگیز وهلاکو و مغول است. خواجه عطاء الملک متولی حکومت بر ممالک ایران بود و نسبتش به «ابوالمعانی جوینی » امام شافعیه منتهی می شود. اما خودش از شیعیان و دوست داران خاندان عترت(ع) بود.

و شهر بغداد را آباد کرد و نهری در نجف احداث نمود تا آب فرات را به شهر برساند. شیخ کمال الدین ابن میثم بحرانی، کتاب «شرح نهج البلاغه » را به نام او نوشت. وی در سال 680 یا 681یا983 ه ق در گذشت و نهری در نجف که بیش از صد هزار دینارزر سرخ هزینه آن شد از آثار او است.

5 ذوالقعده 664 ه ق وفات سید بن طاووس علی بن موسی بن جعفرکه کنیه اش ابوالقاسم وابو الحسن و ابوموسی و لقبش ابن طاووس است و نسبتش به امام حسن(ع) منتهی می شود، در سال 589 متولدشد. وی از بزرگان علمای شیعه، فقیه، ادیب و شاعر و صاحب کرامات بود. با حضرت ولی عصر(عج) ارتباط داشت و از کثرت ورع وتقوی از فتوی دادن امتناع می ورزید. چهل و چهار اثر از اوبرجای ماند که برخی عبارتند از: الاجازات لکشف طرق المغازات،الاختیارات من کتاب ابن عمر و الزاهد فی الحدیث، ادعیه الساعات، اسرار الدعوات لقضاء الحجات و ما لایستغنی عنه، کشف المحجه، اغاثه الداعی، الانوار الباهره فی انتصار العتره الطاهره، الاقبال لصالح الاعمال و. .. سید بن طاووس در روزدوشنبه پنجم ذیقعده سال 664 ه ق در بغداد وفات یافت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

13 اسفند1229 ه ق کودتای انگلیسی رضاخان

13 اسفند 1295 ه ق در گذشت ادیب الممالک فراهانی

6 ذی قعده 1315 ه ق وفات میرزاحسن نایینی

6 ذی قعده 1351 ه ق در گذشت میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی

6 اسفند 1372 ه ش کشتار مسلمانان در مسجد الخلیل

8 ذی قعده 1353 ه ق در گذشت ملا حسین فشارکی ملاحسین فشارکی فرزند محمد جعفر، در 30 ذی قعده سال 1266 ه ق در اصفهان متولد شد. در محضر برادرش محمد باقر فشارکی، محمد باقر مسجدشاهی و محمد هاشم چهار سوقی به تحصیل پرداخت. در نجف نیز ازمحضر میرزا حبیب الله رشتی و شیخ زین العابدین مازندرانی استفاده کرد. و پس از اجتهاد به اصفهان آمد و به بحث، و تدریس و اقامه جماعت مشغول شد و در اواخر واجد مقام مرجعیت تامه نیزگردید. جمع زیادی از علما اصفهان از شاگردانش هستند. وی بربسیاری از کتب علمیه و رسائل علمیه حاشیه نوشت از جمله آثارش حاشیه رسایل و حاشیه طهارت شیخ انصاری است. این عالم بزرگ،فقیه، ادیب، اصولی و متکلم و رجالی امامیه در شب سه شنبه هشتم ذی قعده 1353 ه ق در اصفهان وفات یافت و در بقعه شیخ مرتضی ریزی به خاک سپرده شد.

8 ذی قعده 1316 ه ق وفات آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی

7 اسفند 1371 ه ق وفات میرزا هاشم آملی.

7 اسفند 1334 ه ق وفات علی اکبر دهخدا.

علی اکبر فرزند آقاخان از بزرگان عصر بود. در اواخر سال 1298ه ق در تهران به دنیا آمد. بعد از تحصیل مقدمات و مقداری ازفقه، اصول، منطق، حکمت و کلام در سال 1317 در مدرسه سیاسی به تحصیل پرداخت. با ظهور مشروطیت و تبدیل حکومت استبدادی به نویسندگی در روزنامه صور اسرافیل پرداخت. در هر شماره سرمقاله ای جدی و مقاله ای هکاهی نیز در آخر روزنامه چاپ می کرد.

پس از بسته شدن مجلس به اروپا تبعید شد. و بعد از سوئیس، به اسلامبول رفت و روزنامه سروش را منتشر کرد. وی چهار روز بعد ازتبعید رضاخان معزول شد. امثال الحکم، ترجمه روح القوانین مونتیسکیو، ترجمه علل انحطاط و ترقی و لغت نامه معروف دهخدارا به رشته تحریر در آورد.

8 اسفند 1030 ه ش در گذشت شیخ حسن (نویسنده معالم الاصول)جمال الدین شیخ حسن بن زین الدین (شهید ثانی) زاهد، عالم،عامل، فقیه، ادیب، رجالی و محدث بزرگ شیعی در قرن یازدهم هجری است.

10 ذی قعده 1030 ه ق وفات فخرالدین محمد بن شیخ حسن بن شهیدثانی شیخ فخرالدین محمد بن حسن بن شهید ثانی از شاگردان صاحب مدارک و محمد استرآبادی بود و شرح تهذیب و استبصار وحواشی و اشعار بسیار از آثار اوست. بعد از وفات در مکه معظمه موفون شد. شیخ حر عاملی در کتاب امل الامل از وی یاد می کند ومرثیه ای از وی در باره سید الشهداء(ع) نقل می کند.

11 ذی القعده 148 ه ق ولادت امام رضا(ع)

11 ذی القعده 206یا207 ه ق در گذشت محمد بن عمر واقدی از مشاهیر بزرگ محمدبن عمر واقد قاضی اسلمی در شهر مدینه متولد شد. او از مورخین اسلامی است که در فتوحات، غزوات، طبقات و سیر، باخبر و به حدیث و اختلافاتی که در فقیه و حدیث و احکام و اخبار وقوع یافته،آگاه بود او می گفت: کتاب هرکس از حفظش بیشتر است بر عکس من که محفوظاتم از کتابم فزون تر است. مدتی نیز به قضاوت پرداخت. وبه اعتقاد ابن ندیم شیعه بود. در یازدهم ذی قعده 206 یا207،208 یا209 در هشتاد و هشت سالگی وفات یافت و در مقابر خیزران دفن شد. اخبار الحبشه و الفیل، اخبار مکه، ذکر القرآن، غلط الرجال، فتوح افریقیه، فتوح امصار، فتوح الجزیره و العراق والعجم، الترغیب فی علم القرآن، ضرب الدنانیر و الدراهم،الطبقات، المغازی و مقتل الحسین از تالیفات او است.

10 اسفند1357 ه ش ورود امام خمینی(ره) به قم پس از 15 سال.

12 ذی القعده 766 ه ق در گذشت آیت الله ابو جعفر محمد بن محمد بویهی (قطب الدین رازی) قطب الدین رازی در وارمین متولدشد. وی از شاگردان آیت الله علامه حلی است و قواعد را به خطخود نوشت و علامه در پشت آن اجازه برای او نوشته است. رازی صاحب شرح شمسیه، شرح مطامع، شرح قواعد و محاکمات است. محدث نوری و بزرگان شیعه تصریح کرده اند که قطب الدین از بزرگان امامیه است.

13 ذی القعده 1356 ه ق شهادت میرزا محمد آقا زاده فرزندآخوند خراسانی.

13 ذی القعده 1208 ه ق رحلت میرزا محمد استرآبادی (صاحب الرجال) محمد بن علی بن ابراهیم استرآبادی فاضل، فقیه، اصولی،محدث، رجالی و متکلم امامیه بود که در تفسیر و حدیث و رجال تحقیقات زیادی داشت. او سه دوره رجال (صغیر، کبیر، وسیط) نوشت و به همین جهت به صاحب الرجال شهرت یافت. میرزا محمد در نجف اقامت داشت. کتاب منهج المقال را در ارض اقدس نوشت و خود درمکه اقامت گزید. علامه مجلسی آنگاه که نام دیدار کنندگان حضرت ولی عصر(عج) را می نویسد، از صاحب الرجال نیز یاد می کند. آیات الاحکام و حاشیه تهذیب الاحکام شیخ طوسی، از دیگر آثار او است.

میرزا محمد در سیزدهم ذی قعده 10271 یا1209 در مکه معظمه درگذشت و نزدیک قبر حضرت خدیجه(س) دفن شد.

12 اسفند 1348 ه ش در گذشت آیت الله محمد رضا بهبهانی

12 اسفند1373 ه ق وفات آیت الله محقق تهرانی.

وی از فقهای مشهور تهران بود و در سال 1332 ق در تهران به دنیا آمد. در قم، مشهد و تهران نزد شیخ هاشم قزوینی، کاظم دامغانی، حسن فاضل برسی، میرزا محمد آقا زاده، حاج آقا حسین طباطبایی قمی، میرزا مهدی اصفهانی، شیخ محمد علی شاه آبادی،صدر، خوانساری، حجت و برو جردی به تحصیل پرداخت و آنگاه درمشهد و تهران به تدریس فقیه و اصول پرداخت. در تهران به مدرسه مروی رفت و در مسجد خندق آباد به اقامه نماز پرداخت. توضیح المسائل و حقایق الفقیه فی شرح شرایع الاسلام (70 جلد) از آثاراو است. آیت الله تهرانی سر انجام در دوم شوال 1415 ه ق (12اسفند1373ه ش) وفات یافت.

12 اسفند 1348 ه ش (13 ذی الحجه 1389 ه ق) وفات آقا بزرگ تهرانی محمد محسن رازی مشهور به آقا بزرگ تهرانی، فرزند علی در یازدهم ربیع الاول سال 1292 ه ق به دنیا آمد. بعد از دروس مقدماتی در سال 1315 ه ق در نجف اشرف مقیم شد او از شاگردان ملا کاظم خراسانی، شریعت اصفهانی، سیدکاظم یزدی و میرزا محمدتقی شیرازی بود. آقا بزرگ برای احیای آثار علمای شیعه زحمات فراوانی متحمل شد و کتاب «الذریعه الی تصانیف الشیعه » رانگاشت. او به همین منظور چاپخانه مطبعه السعاده را بنیادنهاد. این کتاب شامل 26 جلد (طبقات اعلام الشیعه، مصفی المقال،هدیه الرازی، النقد اللطیف، توضیح الرشاد و...) است. آقا بزرگ در نجف اشرف وفات یافت و بر اساس وصیت خود در کتابخانه اش دفن شد.

12 ذو القعده 1344 ه ق وفات ادیب عبدالجواد نیشابوری.

شیخ عبدالجواد (ادیب) فرزند ملا عباس در سال 1281 ه ق درنیشابور به دنیا آمد. وی در چهار سالگی به خاطر آن که از یک چشم نابینا شد و به قول خودش از چشم دیگرش بیش از ربعی باقی نماند. از فضلای عصر خود بود و صاحب تالیغی (در قسمتی از شرح معلقات سبعه) است. دیوان شعرش نزدیک به شش هزار بیت دارد. ومسکنش مدرسه نواب در بالا خیابان مشهد بود.

16 ذی القعده 1309 ه ق در گذشت شیخ زین العابدین مازندرانی وی از شاگردان صاحب جواهر، صاحب ضوابط و سعید العلمای مازندرانی بود. قلمی زیبا داشت. فقیهی توانا به شمار می رفت و گروه کثیری از شیعیان هند، عراق و ایران از وی تقلید می کردند. ذخیره المعاد،زینه العباد، مناسک حج و... از آثار او است. زین العابدین در16 ذی القعده سال 1309 ه ق وفات یافت.

16 ذی القعده 1415 ه ق در گذشت آیت الله علی جواهری آیت الله علی جواهری، از علمای بزرگ بروجرد در حجه الحرام 1322 ه ق درنجف اشرف متولد شد. پدرش علامه میر احمد، از شاگردان آخوندخراسانی و سید محمد کاظم یزدی بود. آیت الله جواهری نزد پدر،شیخ عبدالحسین حلی، میرزای نایینی، ضیاءالدین عراقی وابوالحسن اصفهانی به تحصیل پرداخت. وی علاوه بر تدریس درخوزستان (خرمشهر) به ترویج شعائر دینی پرداخت. در سال 1313بعد از مسافرت به مشهد، به توصیه آیت الله بروجردی در بروجردماند و از محضر وی استفاده کرد. و بعد از سال 1364 و مهاجرت آیت الله بروجردی به قم، اداره مدرسه نور بخش بروجرد را عهده دار شد. از او آثاری برجای ماند که جواهرالعلوم فی الفقه المنظوم، منظومه در اصول دین، رشحات الفیوض فی علم العروض،منظومه در نحو، صک الامات فی اعمال شهر رمضان از جمله آنها است.

وی پس از یک عمر تلاش در16 ذی القعده 1415 ه ق (27 فروردین سال 1374 ه ش) در سن 93 سالگی در بروجرد وفات یافت و در کنارمرقد آیت الله محمد علی بروجردی به خاک سپرده شد.

16 ذی الحجه سال 1360 ه ق در گذشت میرزا طاهر تنکابنی.

17 ذی القعده 1355 ه ق وفات آیت الله شیخ عبدالکریم حائری

15 اسفند 1364 ه ش (23 جمادی الثانی 14.6 ه ق) در گذشت آیت الله مرتضی حائری یزدی.

15 اسفند 1358 ه ش درگذشت سید حسین بادکوبه ای لاهیجانی در سال 1293 ه ق در روستای «خوردلان » بادکو متولد شد. پس از وفات پدر، به تهران آمد و در مدرسه صدر، هفت سال به تحصیل فلسفه وحکمت پرداخت و آنگاه عازم نجف اشرف شد. او به اتفاق مرحوم کمپانی ناشر علوم معقول در حوزه شد. عزت نفس، علو طبع، ادب،تواضع و دوری از شهرت از صفات پسندیده اش بود. وی در 25 شوال 1358 ه ق در نجف اشرف وفات یافت.

17 ذو القعده 1307 ه ق در گذشت حکیم بزرگ آقا علی مدرس.

17 ذوالقعده 1313 ه ق قتل ناصرالدین شاه توسط میرزارضاکرمانی.

16 اسفند1329 ه ق ترور رزم آرا توسط فدائیان اسلام.

18 ذی القعده 1357 ه ق در گذشت میرزا ابوالحسن انگجی.

(شرح زندگانی وی در جلد اول ستارگان حرم آماده است.)

18 ذی القعده 1373 ه ق در گذشت شیخ محمد حسین کاشف الغطاءنجفی.

18 ذی القعده 1395 ه ق رحلت آیت الله سید علی موسوی بهبهانی.

سید علی موسوی بهبهانی در سال 1302 یا1303 در بهبهان به دنیاآمد. پدرش سید محمد از علمای بهبهان بود. سیدعلی برای تحصیل سطوح عالی در سال 1327 ه ق به نجف اشرف رفت و در مدت 6 سال از محضر آخوند ملا کاظم خراسانی، سید محمد کاظم یزدی و سیدمحسن کوه کمری استفاده کرد. در 24 سالگی به مقام اجتهاد رسیدو به شهر خود باز گشت. او چندین بار به شهرهای نجف، کربلا،بهبهان، رامهرمزو اصفهان سفر کرد و چهره ای مبارزه علیه رژیم پهلوی بود. در نهضت 15 خرداد همراه با دیگر علما از رهبرانقلاب حمایت کرد. از جمله آثارش می توان به تاسیس کتابخانه،درمانگاه، مساجد، مدارس و خانه هایی برای مستمندان اشاره کرد.

17 اسفند 1360 ه ش در گذشت آیت الله عبدالرحیم ربانی شیرازی.

آیت الله عبدالرحیم ربانی شیرازی در سال 1301 در شیراز متولدشد و در سال 1318 به تحصیل علوم دینی و از سال 1320 به مبارزات سخت با صوفیه، بابیه و بهاییه روی آورد و توانست تعدادی از آنان را به اسلام دعوت کند. در سال 1327 در محضر آیت الله بروجردی حاضر شد و پس از وفات وی، مبارزاتش را علنی ساخت. او اولین فردی بود که مرجعیت امام خمینی(ره) را مطرح کرد. آیت الله ربانی کتب زیادی تالیف کرد که تذبیل وسایل الشیعه (16 جلد)، حواشی بحارالانوار (40 جلد) از جمله آنهااست. در طول 1342 تا 1375 بیش از 15 بار به زندان افتاد وشکنجه های فراوانی را تحمل کرد. آیت الله ربانی تنها پیشنهاددهنده لغو حکومت نظامی بختیار به امام بود. بعد از انقلاب به نمایندگی مردم استان فارس در مجلس خبرگان برگزیده شد و آنگاه به عضویت فقهای شورای نگهبان در آمد و سر انجام در فروردین سال 1360 توسط گروه فرقان ترور و در17 اسفند 1360 در حالی که برای شرکت در جلسه شورای نگهبان عازم تهران بود، در حادثه ای مشکوک به لقاءالله پیوست و در کنار حرم مطهر حضرت معصومه (س)به خاک سپرده شد.

18 اسفند 1275 ه ش شهادت سید جمال الدین اسد آبادی

21 ذی القعده 1377 ه ق در گذشت آیت الله سید یونس اردبیلی.

آیت الله سید یونس فرزند سید تقی موسوی اردبیلی در سال 1293در اردبیل متولد شد. مدت دو سال از محضر آخوند ملا قربانعلی زنجانی استفاده کرد و دروس عقلی را نزد حکیم ملا سبزعلی فراگرفت. در سن 17 سالگی راهی نجف اشرف شد و در مدت 36 سال اقامت از محضر آیت الله ملا محمد کاظم خراسانی و علامه طباطبایی و سیدمحمد کاظم یزدی استفاده کرد. آنگاه به تدریس پرداخت. در سال 1346 به اردبیل باز گشت و از آنجا به قصد اقامت راهی مشهد شد.

در غائله مسجد گوهرشاد به اردبیل تبعید گردید. و هشت سال درآنجا ماند. آنگاه به مشهد باز گشت و تا سال 1377 ه ق به تدریس فقه و اصول و اقامه جماعت در مسجد بالا سر حضرت ثامن الائمه(ع) پرداخت. در آن سال به مریضی قلبی دچار شد و در تهران وفات یافت. پیکر پاکش را به مشهد آوردند و بعد از تشییع باشکوه در جوار امام هشتم(ع) به خاک سپردند.

20 اسفند1363 ه ش (18 جمادی الثانی 405 ه ق) در گذشت سیدحسین خادمی. حاج حسین خادمی از مراجع بزرگ اصفهان، در روزجمعه سوم شعبان 1319 ه ق به دنیا آمد. در سیزده سالگی به تحصیل علوم دینی روی آورد و نزد شیخ علی یزدی، میرزااردستانی، احمد اصفهانی، ملا عبدالکریم خبری، سید علی نجف آبادی، سید محمد نجف آبادی، میرزا محمد صادق یزد آبادی و درنجف اشرف نزد میرزا حسین نایینی، آیت الله اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، شیخ جواد بلاغی و ابوتراب خوانساری به تحصیل پرداخت. او در26 سالگی به درجه اجتهاد رسید و آنگاه به اصفهان باز گشت و به تدریس خارج فقه و اصول و اقامه جماعت مشغول شد. وی عقیده داشت: «طلبه تا به درس مشغول نشده، تحصیل علم برایش واجب کفایی است ولی چون شروع کرد، واجب عینی می شود.» فعالیتهای سیاسی سید از زمان کشف حجاب آغاز شد و باسخنرانی های آتشین به مبارزه با رژیم رضاخان پرداخت. در نهضت ملی شدن نفت نیز همراه آیت الله کاشانی بود و با شهید نواب صفوی ارتباط تنگاتنگ داشت. وی از آغاز نهضت امام خمینی(ره) باانقلاب همگام شد و تا آخر در مسیر دفاع از انقلاب ایستاد. بحث خاتمه برائت و استصحاب و تعادل و تراجح، لباس مشکوک تا قواطع صلاه، رساله در عدم ارث زوجه مطلقه از غیر منقول، حواشی متفرقه در فقه و کتاب طهارت، صلات و زکات مرحوم همدانی و حواشی بر کتب اصول و رهبر سعادت (2 جلد) از آثار علمی او است.

23 ذی القعده 5 ه ق غزوه بنی قریظه.

24 ذی القعده 1246 ه ق رحلت ملا محمد شریف مازندرانی (شریف العلما). ملا محمد شریف فرزند حسنعلی آملی (شریف الدین و شریف العلما) از بزرگان فقها و اصولی اواسط قرن سیزده هجری، جامع علوم معقول و منقول بود. وی درس منظمی، در اصول، در کربلا داشت به حدی که بیش از هزار نفر از بزرگان حوزه در آن درس حاضرمی شدند. سیدالعلماء بار فروشی مازندرانی، شیخ مرتضی انصاری،ملا آقا دربندی، صاحب ضوابط، سید محمد شفیع جابلقی، اسماعیل یزدی و... از شاگردان او بودند. شریف العلما خود از شاگردان سید مجاهد و صاحب ریاض بود و رساله جواز الامر مع العلم بانتفاء الشرط از آثار او است. وی سر انجام در سال 1245 ه ق در کربلای معلی وفات یافت و در خانه ای نزدیک سمت جنوبی صحن مقدس امام حسین(ع) دفن شد.

23 اسفند 1340 ه ش در گذشت آیت الله کاشانی.

23 اسفند1373 ه ش شهادت عبدالعلی مزاری از رهبران شیعه افغانستان.

25 ذی القعده 200 ه ق حرکت امام رضا(ع) از مدینه به سوی خراسان.

25 ذی القعده روز دحوالارض.

14 اسفند1363 ه ش انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران.

28 ذی القعده 1361 ه ق در گذشت آیت الله آقا ضیاء الدین عراقی. آقا ضیاءالدین عراقی از بزرگان علمای قرن چهارده هجری است. وی فقیهی والامقام، اصولی، محدث رجالی و از مراجع ترازاول عصر خویش و از شاگردان سید محمد کاظم یزدی، شیخ الشریعه اصفهانی و میرزا حسین خلیلی و آخوند ملا کاظم خراسانی بود.

حوزه درس فقه و اصول او محل استفاده بزرگان بود. و بیشتربزرگان (آیت الله خویی، سید محمد تقی خوانساری، سید عبدالهادی شیرازی، سید علی کاشانی یثربی، سید محسن حکیم، شیخ عبدالبنی عراقی و شیخ محمد تقی آملی) از محضر ایشان استفاده کرده اند.

وی در لطافت بیان و حسن تحریر بر دیگران امتیاز داشت. مقالات الاصول و شرح تبصره علامه از آثار او است. آقا ضیاء در فقه نیزتالیفاتی داشت. در ذی القعده 1361 ه ق در نجف اشرف وفات یافت و در صحن شریف دفن شد.

26 اسفند1373 ه ش رحلت سید احمد خمینی (زندگانی ایشان درشماره 12 ماهنامه کوثر مفصل آمده است.

حجه الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی، بازوی توانای نظام اسلامی و یاور صدیق امام و رهبری در 24 اسفند 1324 در شهر قم دیده به جهان گشود. پدرش امام خمینی و مادرش فرزند حاج محمد ثقفی تهرانی صاحب تفسر روان جاوید بود. پس از دوران دبیرستان به تحصیل علوم دینی روی آرود و نزد شیخ مرتضی حائری یزدی، سیدمحمد باقر سلطانی طباطبایی، سید موسی شبیری زنجانی به تحصیل پرداخت. در سال 1356 ه ش مخفیانه به نجف رفت و بعد از شهادت حاج آقا مصطفی خمینی در کنار پدر ماند. در انقلاب یاور امام شدو پس از انقلاب به عنوان ریئس دفتر امام به فعالیت پرداخت و پس از ارتحال امام عضویت در خبرگان رهبری، نمایندگی مقام رهبری وتولیت موسسه نشر آثار امام را عهده دار شد و همزمان به تحصیل فلسفه پرداخت. سر انجام پس از یک دوره بیماری در سن 49 سالگی روز جمعه 26 اسفند1373 (15 شوال 1415 ه ق) به درود حیات گفت و پس از تشییع باشکوه در پایین پای پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد.

29 ذی القعده 220 ه ق شهادت امام محمد تقی(ع).

1 ذی الحجه 2 ه ق ازدواج حضرت علی و فاطمه زهرا(س).

29 اسفند 1312 ه ق در گذشت سید اشرف الدین حسینی (مدیر مسوول روزنامه نسیم شمال).

2 ذی الحجه 1388 ه ق وفات سید محمد محقق داماد.

(زندگانی وی در جلد اول ستارگان حرم آمده است.)

2 ذی الحجه 1405 ه ق در گذشت آیت الله شیخ علی نمازی.

آیت الله نمازی فرزند آیت الله محمود در 1294 ه ق در شهرستان شاهرود متولد شد. مقدمات و سطوح را در زادگاه خود نزد والدش که آیات عظام وی را سلمان رمانش می نامیدند و دیگر اساتید فراگرفت. آنگاه به مشهد مقدس رفت و در کمترین مدت مدارج عالی فقه و اصول را طی کرد و به درجه اجتهاد رسید. به گونه ای که فقه استدلالی خود را در سن 22 سالگی شروع به نوشتن کرد. سپس جهت بهره گیری از اساتید بزرگ به نجف اشرف مهاجرت کرد. لکن علاقه بی حدش به انجام رسالت تبلیغی، تدریس و هدایت مردم موجب شد به مشهد بر گردد. وی در علم ریاضی، هندسه، تاریخ و خطاطی نیز به درجات عالی رسید و به زبان فرانسه، طب سنتی و مناظره، حدیث شناسی، رجال و حدیث نیز آشنا و به تعبیر آیت الله مرعشی نجفی علامه نمازی، مجلسی زمان بود. از این شخصیت آثار گرانبهایی(مستدرک سفنیه البحار (10 جلد) الاحتجاج بالتاج علی اصحاب اللجاج، الاعلام الهادیه فی اعتبار الکتب الاربعه، ابواب رحمت و...) از خود بر جای گذاشت.

29 اسفند1329 ه ش روز ملی شدن صنعت نفت.



https://hawzah.net/fa/Magazine/View/4180/4206/27148/آئینه-ایام/?SearchText=فشارکی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۸