***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

نقاشی روی دیوار

جمعه, ۱ شهریور ۱۳۹۸، ۰۱:۵۰ ب.ظ

شادی‌ هاشمی فشارکی لیسانسش را در رشته گرافیک و کارشناسی ارشد‌ را در تصویرسازی گرفته است و چند سالی تجربه تصویرسازی در روزنامه‌ها را دارد

٨ میلیون تومان هزینه هر دیوار به عهده هنرمند

شهروند|  شادی‌ هاشمی فشارکی لیسانسش را در رشته گرافیک و کارشناسی ارشد‌ را در تصویرسازی گرفته است و چند سالی تجربه تصویرسازی در روزنامه‌ها را دارد. او حالا چهارسالی می‌شود که نقاشی روی دیوار را انجام می‌دهد و گلایه‌ها و شاید درددل‌هایی در این باب دارد. نقاشی محیطی یکی از علایق او است و برای همین چهارسال پیش که فراخوان شهرداری را برای جشنواره بهاره دید، طرحی را ارایه داد و در این سال‌ها هر ‌سال نقاشی دیواری از شهر تهران را
 به عهده می‌گیرد.
شادی‌ هاشمی فشارکی برحسب علاقه به کار نقاشی، طرح‌هایی را روی ظروف می‌کشید و شو برگزار می‌کرد، اگرچه بعضی از آشنایان با طرح‌های دیواری که برایشان کشیده‌، آشنا هستند. در ادامه صحبت‌های او را می‌خوانید.
  با توجه به پیشینه فعالیت‌تان در حوزه تصویرسازی کار نقاشی روی دیوار را از چه زمانی شروع کرده‌اید؟
چهارسالی می‌شود که با سازمان زیباسازی شهرداری همکاری دارم، اگرچه نقاشی دیواری را از سال‌های گذشته به‌طور شخصی دنبال می‌کردم و یکی از علایقم بود.‌ سال نخست با رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ شروع و بعد از آن نقاشی دیواری را تجربه کردم؛ به‌طور متوسط سه بار کار تخم‌مرغ داشتم و چهار بار نقاشی دیواری.
 سازمان زیباسازی بر چه اساسی هنرمندان را برای نقاشی دیواری و رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌ها انتخاب می‌کند؟
هر ساله شهرداری فراخوانی را تحت‌عنوان جشنواره بهارستان می‌دهد که دی‌ماه هر سال این فراخوان انجام می‌شود، تا دیوارهای شهر برای عید نوروز نقاشی و آماده شوند. در این فراخوان در بخش‌های مختلفی مانند تخم‌مرغ و نقاشی دیواری هنرمندانی همچون تصویرگران، نقاشان و رشته‌های مختلف حضور دارند.
   مناسب‌سازی طرح‌ها به چه شکل است؟
برای هر کاری می‌شود سه طرح ارایه داد، چه تخم‌مرغ چه نقاشی دیواری. طرح‌ها توسط هیأت داوران بازنگری و انتخاب می‌شوند. در مورد دیوار به این شکل است که طراح پیشنهاد دیوار می‌دهد، اما الزاما طرحش روی آن دیوار پیاده نمی‌شود. ممکن است خود زیباسازی دیوارهایی را که مدنظر دارد، پیشنهاد بدهد و طرح را براساس آن تنظیم می‌کنند.
 جشنواره بهارستان هر سال اجرا می‌شود و طرح‌هایی در قالب نقاشی روی دیوارهای شهر جای می‌گیرند. آیا مبنایی برای انتخاب طرح‌های هر ساله وجود دارد؟
هر ساله در برگزاری جشنواره و انتخاب طرح‌ها نکته‌ای مورد تاکید قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال نکته نقاشی‌های امسال استفاده از رنگ‌هاست، به این شکل که از رنگ‌بندی‌های متنوع با رنگ‌های شاد استفاده شود. یکی از ویژگی‌های بارز دیگری که طی دو‌سال گذشته مدنظر قرار گرفته، نقاشی روی دیوارهای کوچک است-دیوارهای بین ٤٠ تا ٧٠متر- ویژگی‌ای که در‌ سال ابتدایی همکاری‌ام با سازمان زیباسازی نبود و محدودیتی برای متراژ دیوار دیده نمی‌شد.
  دردسرهای نقاشی روی دیوار چیست؟
کار محیطی دردسرهای خاص و خاطرات مختص به خود را دارد و کسانی که شاهد کار هنرمند هستند، پیشنهاداتی را هم ارایه می‌دهند که در حدواندازه‌های خود جالب و گاهی قابل تامل‌ است. نقاشی روی دیوار از منظر اقتصادی برای هنرمندان قابل تامل است و جذابیت‌هایی دارد، اگرچه در نقاشی دیوارها نیاز است دیوار شسته شود و بعضی وقت‌ها نیاز است دیواری که قرار است روی آن نقاشی شود، سیمان شود. البته یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که در نقاشی روی تخم‌مرغ، بارندگی کار را مختل می‌کند، برای همین تمهیداتی برای آنها اندیشیده می‌شود.
  هدف یا معیاری برای طرح‌ها یا انتخاب رنگ‌ها وجود دارد؟
همان‌طور که اشاره کردم امسال تاکید بر استفاده از رنگ‌هاست و توجیه هم این است که این کار به شکلی باشد که در محله‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌ها مقابل دیدگان همشهری‌ها باشد و به‌گونه‌ای نباشد که تنها مختص بزرگراه‌ها  باشد. در طرح امسال توجه به محله‌هاست تا به واسطه آن دیوارهای قدیمی رنگ‌وبوی نو به خود بگیرند و درنهایت محله‌ها زیباتر شوند.
  با وجود چهارسال تجربه نقاشی روی دیوار و رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ آیا در اجرایی‌شدن این طرح گام روبه جلویی را شاهد بودید؟ در مقایسه با سال‌های گذشته و کشورهایی که در این زمینه پیشتازند.
 بی‌شک گام‌های روبه‌جلویی دیده می‌شود، همان‌طور که می‌توان نقدهایی را هم به آن وارد کرد. به‌عنوان مثال طی سال‌های گذشته نوعی ناهماهنگی و آشفتگی در اجرایی‌شدن این طرح به چشم می‌خورد. گویی برنامه‌ریزی یا طرحی پشت آن دیده نمی‌شود. اگرچه نگاه به این طرح‌ها کوتاه‌مدت است، یعنی تنها برای سه‌ یا چهار‌سال، هرچند که اگر کار خوب انجام شود، می‌تواند طول عمر بیشتری داشته باشد، اما متاسفانه نگاه طولانی‌مدت به آن نمی‌شود و شاید برای همین است که برنامه مشخصی را نمی‌توان پشت آن دید. گاهی اوقات هنگام عبور از خیابان طرح‌هایی را به فاصله‌های نه‌چندان دور از هم می‌بینیم که هیچ ارتباطی به هم ندارند؛ نقاشی‌هایی که هرکدام از سبک خاصی پیروی می‌کنند و نشان از این دارند که نگاه کلی‌ای وجود ندارد؛ طرح کلی مشخص و حساب‌شده‌ای وجود ندارد و به این شکل نیست که برنامه‌ای وجود داشته باشد که طرحی که در ابتدای خیابان است، سنخیتی با طرح میانی خیابان یا انتهایی آن داشته باشد.
 هر نقاشی روی دیوار چه مدت زمان وقت می‌گیرد؟
بستگی به این دارد ‌که هنرمند اجراکار داشته باشد یا دست‌ تنها بخواهد طرح را پیاده کند. در دوسال گذشته که دیوارهای کوچک مبنای کار قرار گرفته‌اند، با تمام کارهای جانبی مانند شست‌وشوی دیوار و ... حدود ٦روز وقت می‌گیرد.
  هزینه‌های هر طرح به چه شکل است؟
همه هزینه‌ها با خود هنرمند است. در گذشته رویه‌ به‌گونه‌ای بود که براساس متراژ، مبنایی را در نظر می‌گرفتند، به‌عنوان مثال عنوان می‌شد در این متراژ، این میزان از داربست پرداخت می‌شود، اما در فراخوان امسال و‌ سال گذشته مبلغ پرداختی مشخص شده بود -‌سال گذشته ٥میلیون بود و امسال به ٨میلیون می‌رسد- اما همه هزینه‌ها با خود هنرمند است.
 سازمان زیباسازی مشورتی با هنرمندان برای چگونگی اجرایی‌شدن طرح دارد؟
نه به این صورت. بعد از انتخاب طرح، جلسات مشورتی و ادیتی برگزار می‌شود، به این شکل که هر طرح انتخابی با چهار داوری که طرح را انتخاب کرده‌اند، جلسه‌ای برگزار می‌کنند، تا براساس دیوار و طرح، مواردی مدنظر قرار بگیرد. درواقع مشورت‌ها در این حد وجود دارد و در سطح کلان چنین مشورت‌هایی را به‌شخصه ندیده‌ام، اگرچه در این سطح از کار، کارشناسانی برای مشورت وجود دارند، ولی این‌که نحوه کارشان به چه شکل است، به‌شخصه اطلاعی ندارم.  

 

http://shahrvand-newspaper.ir/news:nomobile/main/157473/8-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%87%D8%AF%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۱