***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

وب سایت گلزار شهدای کشور

#########################################

زندگی نامه شهید

منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، 1397، ص 378 الی 381

............................................

 

زندگی نامه : 

شهید هاشمی فشارکی، سید ابوالفضل( سید عباس)

 

نام پدر: سیدمحمد  تاریخ تولد: 2/01/1321  تاریخ شهادت: 5/01/1361

 

  1. زندگی‌نامه:

 

  • شهید سید عباس هاشمی فشارکی، معروف به سید ابالفضل، دوم فروردین 1321، در روستای فشارک اصفهان چشم به جهان گشود. نام پدر وی حاج سید محمد و مادر ایشان خدیجه سادات (مطهرسادات) بود.

 

  •  وی از همان اوان کودکی در یادگیری و بازگویی قرآن، و تاریخ اسلام و همچنین احوالات ائمه اطهار(ع) علاقه بسیار زیادی از خود نشان می‌داد.

 

  • در زمان تحصیل در دبستان حافظ فشارک علاوه بر تحصیل در انجام امور خانه و کمک به پدر و مادر موثر و مفید و پر تلاش بود. ایشان پس از اتمام دوره ابتدایی جذب مشاغل آزاد گردید و ضمن فعالیت در امور فرهنگی، مذهبی یکی از فعالان و معتمدین حرفه تریکوبافی بشمار می‌آمد.و همواره می‌کوشید تا در کار و امور دینی وظیفه خویش را به نحو احسن انجام دهد. در همین راستا با همیاری فامیل دسته زنجیرزنی در روستای فشارک راه‌اندازی کرد. و هر ساله در ایام شهادت ائمه اطهار(ع) با مداحی و هدایت دسته زنجیرزنی شوری وصف ناپذیر به مراسم سوگواری می‌بخشید. و بیشتر اوقات هنگام عزاداری با پای برهنه و ظاهری شوریده و غمگین در کوچه پس کوچه‌های خاکی فشارک به عزاداری می‌پرداخت. همچنین ایشان هرساله در مراسم تعزیه خوانی با نقش معین البکاء شرکت می‌نمود.

 

  • وی در سال1348 با دختر حاج سید اسماعیل هاشمی فشارکی ازدواج کرد و صاحب سه پسر و یک دختر شد.

 

  • از خصوصیات بارز شهید سید ابوالفضل این بود،که از تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری می‌گریخت و بسیار صریح و شجاع بود و در مسائل عقیدتی و سیاسی با کسی تعارف نداشت. خصوصیاتی چون شجاعت، صریح الهجه بودن، دشمنی و مخالفت علنی با طاغوت و منافقین، علاقه و حمایت از امام از سال ۴۲، احترام شدید به روحانیت، مخالفت علنی و صریح با منحرفین و منافقین در فامیل از ایشان چهره‌ای خاص بوجود آورده که غالباً ایشان را سیدالشهداء شهدای فشارک می‌نامند.
  • وی مطیع اوامر حضرت امام (ره) بود، و بصیرت و بینش انقلابی بسیار بالایی داشت. و در زمان ریاست جمهوری بنی صدر نسبت به وی بدبین بود، و علیه بنی صدر با تمام قاطعیت روشنگری و انتقاد می‌کرد.

 

  • سید ابوالفضل مقلد حضرت امام (ره) بود. و در مبارزات مردم مسلمان ایران به رهبری امام علیه رژیم پهلوی با پخش و تکثیر اعلامیه و نوار حضوری فعال و مستمر در انقلاب داشت و در درگیری‌های خیابانی خودروی شخصی خویش را که با زحمت خریداری کرده بود. برای آوردن شن و ماسه و ساختن سنگر در اختیار انقلابیون مسلمان گذاشته بود.

 

  • شهید پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل کمیته‌های انقلاب بفرمان حضرت امام (ره) شب و روز مشغول فعالیت در کلانتری‌های 1، 6، 10، 15، و 21 و مرکزی تهران شد.ایشان در زمره فرماندهان کمیته انقلاب اسلامی بود.

 

  • وی در خلال مسئولیت در کمیته و با وجود داشتن چهار فرزند، چندین مرتبه عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل گردید؛ تا اینکه در فروردین سال 1361 با استفاده از مرخصی ایام تعطیلات عازم جبهه‌های جنوب شد، و در تیپ کمیته در جبهه حضور یافت. و علاقه و ارادت وافر ایشان به قمر بنی هاشم (ع) باعث شد؛ تا در در مرحله سوم عملیات فتح المبین به واسطه انفجار مین با هدیه چشم و دستشان در پنجم فروردین 1361 در جبهه شوش دانیال به شهادت رسد. تقوا را با جهاد و عشق به ائمه(ع) و امام در هم آمیخت و با اقتدا به هم نام خود حضرت ابالفضل(ع) پیوست و بسوی مبداء هستی بال افشان شد و قطعه ۲۴ شهدای[1] بهشت زهرای تهران پذیرای پیکر مطهر ایشان گردید.

 

 

[1] قطعه 24، ردیف 118، شماره 43

 

 

######################################

وصیت نامه شهید

منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، 1397، ص

..........................................

منبع : کتاب گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، 1397، ص 480

بخشی از وصیت نامه 

  1. شهید هاشمی فشارکی، سید ابوالفضل( سید عباس) فرزند سید محمد
  • امروز امام خمینی نایب بر حق امام مهدی (عج) علیه السلام می‌باشد.
  • همسرم ! اگر موفق به زیارت امام شدی،هر چهار فرزندمان را دور امام بگردان. چون اوست که ما را به سوی اسلام راستین هدایت کرد.
  • همسرم ! و‌ ای شریک در تمام زندگی من ! امروز یا صدای هل من ناصر ینصرنی امام دیگر نمی‌توانم نزد تو باشم، باید به جنگ با کفار بعثی برویم. بدان که من هر چه دارم از تو دارم و تو بودی که مرا یاری کردی تا بتوانم مقلد امام عزیزمان باشم.
  • و به شما وصیت می‌کنم، و خواهشمند از شما که اولا به مادرتان احترام زیاد بگذارید، چونکه او بسیار در زندگی موثر بوده است و حق زیاد دارد.

 

سیدعباس هاشمی فشارکی
نام پدر: سیدمحمد

شغل(ها): 
تاریخ تولد: 2-7-1321 شمسی
محل تولد: اصفهان - اصفهان - اصفهان
تاریخ شهادت : 2-1-1361 شمسی
محل شهادت : شوش
دلیل شهادت : 
گلزار شهدا: بلوک: قطعه:24 ردیف:118 شماره مزار:43 نام گلزار:بهشت زهرا شهر:تهران - تهران

http://navideshahed.com/fa/vip/45395

 

https://www.golzar.info/20395/شهید-سیدعباس-هاشمی-فشارکی/

 

 اطلاعات اولیه

نام شهید :  سیدعباس

نام خانوادگی شهید :  هاشمی فشارکی

نام پدر :  سیدمحمد

نام مستعار :  

تاریخ تولد :  1321/7/2

محل تولد :  اصفهان - اصفهان - اصفهان

تاریخ شهادت :  1361/1/2

محل شهادت :  شوش

جنسیت :  مرد

دین :  اسلام - شیعه

مذهب :  اسلام - شیعه

میزان تحصیلات :  ابتدایی

تاریخ دفن پیکر :  -

مفقود الاجسد :  خیر

وضعیت تاهل :  متاهل

https://golzar.isaar.ir/Grave/id99552/%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C.html

 

 

نــام :

سیدعباس

 

نـام خـانوادگـی :

هاشمی فشارکی

 

نـام پـدر :

سیدمحمد

 

تـاریخ تـولـد :

۱۳۲۱/۰۷/۰۲

 

مـحل تـولـد :

ح7ا صفهان

 

سـن :

۴۰ سـال

 

دیـن و مـذهب :

اسلام شیعه

 

بـیوگـرافـی

 

وصـیت نـامه

 

 

جـزئیات شـهادت

 

تـاریخ شـهادت :

۱۳۶۱/۰۱/۰۲

 

کـشور شـهادت :

ایران

 

مـحل شـهادت :

شلمچه

 

عـملیـات :

اطـلاعاتی مـوجود نـیست

 

نـحوه شـهادت :

حوادث ناشی از درگیری

 

 

اطـلاعات مـزار

 

 

مـحل مـزار :

بهشت زهرا (س)

 

وضـعیت پـیکر :

مـشـخـص

 

موقـعیت مـزار در گـلزار شـهدا

قـطعـه :

۲۴

 

ردیـف :

۱۱۸

 

شـماره :

۴۳

 

 

gol

 

 

https://www.golzar.info/20395/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C/

https://www.golzar.info/20395/شهید-سیدعباس-

 

Image result for ‫فشارک‬‎

 

پایگاه اطلاع رسانی شهدای ناجـا

https://shohadanaja.com/shahid/%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%8A%D8%AF%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%D9%8A-%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%83%D9%8A

 

به مناسبت سالروز شهادت سید اقا
بدن سردار شهید سید مصطفی سید آقا به همراه چهل تن از همرزمانش 291 روز در زیر آفتاب جاده آبادان - ماهشهر باقی ماند تا سمبل آزاد سازی 150 کیلومتر مربع از خاک ایران در عملیات شکست حصر آبادان باشند.
 
«سلام خبر» - شهید سید مصطفی سید آقا در زمان شروع جنگ تحمیلی صدام بعثی علیه جمهوری اسلامی ایران، از سوی مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی مأموریت پیدا می کند که فرماندهی پانصد نفر از پاسداران کمیته های چهارده گانه ی تهران را به عهده بگیرد و برای دفاع از شهر خرمشهر، عازم آن منطقه شود.
وی که تا آن زمان مسؤولیت کمیته انقلاب اسلامی مستقر در کلانتری بی سیم در حوالی میدان خراسان را به عهده داشت، به همراه پاسدارانش پس از نبرد قهرمانانه در خرمشهر و بعد از اشغال آن شهر و محاصره ی آبادان در مدرسه ی سعدی مستقر شد و در ایستگاه هفت جاده ی آبادان-ماهشهر به دفاع از شهر پرداخت.
سید آقا بعد از اینکه امام خمینی(ره) فرمود: "حصر آبادان باید شکسته شود" با پاسدارانش هم قسم شد تا پایان محاصره و آزادسازی شهر، آبادان را ترک نکنند. 
وی شب و روز در فکر عملیاتی کردن دستور امام بود و در 1359/9/19 در محور جاده ی آبادان-ماهشهر به خط دشمن بعثی زد که به همراه چهل نفر از پاسداران به شهادت رسید. 
این عملیات با فرماندهی نیروهای نظامی تحت امر بنی صدر هماهنگ شده بود و قرار بود از محورهای دیگر هم عملیات صورت گیرد و با توجه به اینکه که آن شب این عملیات انجام نشد، سید آقا بدون اطلاع از لغو عملیات بر اساس هماهنگی به وظیفه خود عمل کرد و می توان این موضوع را علت مهمی برای شکست و شهادت این قهرمانان و مردان خدا دانست هر چند جای هیچ شکی نیست که شهادت فیض و عطیه ای الهی است.
اجساد مطهر این شهدا به علت اینکه در نزدیکی نیروهای عراقی بود و امکان انتقال آنها نبود، پس از نه ماه و بیست و یک روز در تاریخ 1360/7/5 بعد از آزادسازی آبادان از محاصره به تهران آورده شد.
    
 شهید ابوالفضل هاشمی فشارکی در ذیل بیان خاطره ای از این شهید بزرگوار نقل می کرد در جیب شهید سید آقا اسامی افرادی مکتوب شده بود و قرار بود این پاسداران را به عنوان مخلص ترین و شجاع ترین رزمندگان به آقای مهدوی کنی معرفی کند و حال آنکه شدت شجاعت و اخلاص همه ی آن غیور مردان موجب اخذ برات شهادت از دست بابرکت ارباب بی کفنشان شده بود.
 شهید هاشمی می گفت من زمانی که یک یک شهدا را می دیدم، تازه معنی این نوحه ی قدیمی را فهمیدم: گلی گم کرده ها می جویم او را به هر گل می رسم می بویم او را
 
منبع: سلام خبر
http://salamkhabar.com/fa/news/13070/شهدای-چهل-تن-291-روز-زیر-آفتاب
http://javadfesharaki.blog.ir/1397/03/07/خاطره-ای-از-شهید-سید-ابوالفضل-هاشمی-فشارکی

 

#مجلس_ترحیم📢👆

حاج سید محمد هاشمی فشارکی
پدر شهید حاج #سید_ابوالفضل_هاشمی


#مسجد_شهدای_اسلام 🇮🇷
🕌 http://sapp.ir/masjed_shohada

 

«وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فِی سَبِیلِ اللّهِ اَمواتاً بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِهم یُرزَقوُن»

«هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندارید، بلکه زنده‌اند

و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند»

(آل عمران –آیه 169)

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه

و منهم من ینتظر ومابدلوا تبدیلا

(سوره احزاب آیه 23)

امروز، به فضل همین شهادتها و به برکت خون شهدا، ملت ما، ملت سربلند و آبرومندی است و ملتها آبرو و عزت را این گونه باید پیدا کنند.  امام خمینی(ره)

برنامه اسلام از عصر وحی تاکنون بر شهادت توام با شهامت بوده است.  امام خمینی (ره)

روزبه روز باید نکته یابی و نکته سنجی زندگی شهدا در جامعه ما رواج پیدا کند.

 امام خامنه‌ای

شهید شمع محفل بشریت است. (شهید مطهری)

گمان مکنید ما شهید از دست داده‌ایم ما شهید را بدست می‌آوریم. (شهید دکتر بهشتی)

این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آن محروم مکن.

امام خمینی (ره)

 

 

‏سرشناسه

:

هاشمی فشارکی، سیدجواد، ‏‫۱۳۴۰ -‏

‏عنوان و نام پدیدآور

:

گنجینه معارف شهدا: (سفارشها و نواهای آسمانیان)/ سیدجواد هاشمی‌فشارکی؛

 ناظر علمی حسنعلی احمدی‌فشارکی.

‏مشخصات نشر

:

تهران: وانیا‏‫، ۱۳۹۶.

‏مشخصات ظاهری

:

‏‫544 ص.: مصور (رنگی)، جدول.

‏شابک

:

978-600-8496-61-8

‏وضعیت فهرست نویسی

:

فیپا

‏یادداشت

:

عنوان دیگر: گنجینه معارف شهدای فشارکی (سفارشها و نواهای آسمانیان).

‏عنوان دیگر

:

گنجینه معارف شهدای فشارکی (سفارشها و نواهای آسمانیان).

‏عنوان دیگر

:

سفارشها و نواهای آسمانیان.

‏موضوع

:

شهیدان -- ایران -- فشارک -- وصیتنامه‌ها

‏موضوع

:

Martyrs -- Iran -- Fesharak -- Wills

‏موضوع

:

شهیدان -- ایران -- فشارک

‏موضوع

:

Martyrs -- Iran -- Fesharak

‏موضوع

:

جنگ ایران و عراق، ۱۳۵۹-۱۳۶۷ -- شهیدان -- وصیت‌نامه‌ها

‏موضوع

:

Iran-Iraq War, 1980-1988 -- Martyrs -- Wills

‏موضوع

:

فشارک

‏موضوع

:

Fesharak (Iran)

‏شناسه افزوده

:

احمدی فشارکی، حسنعلی، ‏‫‏۱۳۴۲ -

‏رده بندی کنگره

:

‏‫۱۳۹۶ ۸گ ۲ ھ DSR۱۶۲۵/

‏رده بندی دیویی

:

‏‫۹۵۵/۰۸۴۳۰۹۲۲

‏شماره کتابشناسی ملی

:

۴۹۹۹۴۳۳

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان)

تالیف و تدوین: دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

 

ناظر محتوایی: ستاد یادواره شهدای فشارکی

ناظر علمی: دکتر حسنعلی احمدی فشارکی

ناظر دوره اول محتوای فصل سوم: سید محمد علی هاشمی فشارکی

ناظر دوره دوم محتوای فصل سوم: روح الله غلامی فشارکی

ناظرفنی: مهندس محسن فشارکی

ویرایش محتوایی و ادبی: اعضای پایگاه بسیج شهدای اسلام ( فشارکی‌ها)

بازبینی و تطابق: ابراهیم غلامی فشارکی

تایپ: سید مهدی هاشمی فشارکی

طراح جلد و پوستر: مهندس سید امیر هاشمی فشارکی

 

نوبت چاپ: اول 1397 - شمارگان:500

شابک: 8-61- 8496-600-978

55000 تومان

نشر وانیا: خیابان ابوریحان خیابان وحید نظری پلاک 36 واحد 1

 فروش اینترنتی WWW.Ketab.ir

 

کلیه حقوق اعم از چاپ و تکثیر، نسخه‌برداری برای مؤلف محفوظ است

نقل مطالب با ذکر ماخذ بلا مانع است

 

  1. تقدیم به:
        • محضرمقدس امام حاضر(عج) و نایب آن حضرت، امام خامنه‌ای
        • شهدای بزرگوار فشارکی
        • خانواده معظم شهیدان
        • اقوام و دوستان شهیدان
        • همه آنان که برای امنیت و سرافرازی کشور جانفشانی کرده‌اند

و به:

        • آنان که بر تداوم راه شهیدان اهتمام داشته و در تلاشند.
        • و همه عاشقان و علاقمندان و دوستداران شهدا
  1. تشکر:

تشکر از همه کسانی که ما را در تدوین این اثر یاری نمودند:

  • خانواده معظم شهدای فشارکی
  • اقوام محترم روستای فشارک
  • اعضای ستاد یادواره شهدای فشارکی
  • پایگاه بسیج مسجد شهدای اسلام (فشارکی)
  • هیت امنای محترم مسجد شهدای اسلام
  • کانون‌ها و محفل‌های فرهنگی فشارکی
  • اقوام فشارکی ساکن اصفهان
  • اقوام فشارکی ساکن تهران
  • اقوام فشارکی ساکن قم
  • صندوق قرض الحسنه چهارده معصوم (ع)
  • صندوق قرض الحسنه محبان چهارده معصوم (ع)

 

 

پیشگفتارمولف

بنام آفریدگار شهیدان، خداوند شاهد و مشهود

"این الطالب بدم المقتول بکربلا"

 

"این وصیتنامه‏‌هایى که این عزیزان مى‏نویسند مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید، و خدا قبول کند، یک روز هم یکى از این وصیتنامه‏ها را بگیرید و مطالعه کنید و تفکر کنید."

 (صحیفه امام ج‏14ص491)

  • مفاهیم و آثار مادی و معنوی به جامانده از شهیدان، مجموعه‌ای غنی را در فرهنگ شیعه تشکیل می‌دهد که به آن فرهنگ شهادت اطلاق می‌گردد. که عبارت است از تمامی آثار باقیمانده از شهید، اعم از آثار غیر مادی (معنوی) مثل باورها، اعتقادات، خلقیات، رفتارها، اهداف و دیگر وجوه معنوی و الهی شهید که الهام گرفته از قرآن و گفتارمعصومین(ع) میباشد؛ و آثار مادی آن عبارتند از تربت پاک شهید، وسایل شخصی، اسامی خیابان‌ها، مراسم مربوط به شهید، آثار مکتوب و کل هر چیزی که قابل مشاهده و لمس بوده و یادآور شهید باشد. فرهنگ شهادت متأثر از پوشش‌های فرهنگی (فرهنگ‌پذیری، فرهنگ‌یابی تغییرات اجتماعی و هویت فرهنگی) به عبارت دیگر خصوصیات فرهنگ را دارا ست یعنی دچار تغییرات می‌شود از هویت جامعه نشأت گرفته و متأثر می شود، پذیرفتنی، آموختنی و تدریجی نیز است.
  • امام خمینی«ره» هدف مبارزه و شهادت را؛ حفظ اسلام و احکام قرآن کریم می‌داند. شهادت زمانی حاصل می شود که با ایمان به خدا همراه باشد. هدف شهادت و آمال شهیدان تحقق«عدل الهی»، «تحقق اسلام»، «قوت دادن به اسلام»، «شرف اسلام»، «احیاء ارزشهای معنوی»، «عزت دین» و در یک کلام اعتلای حق بود. آثار و نتایج برکات شهادت از دیدگاه امام«ره» نیز عبارتنداز: بازیابی حیات ملت، ایجاد موج در دنیا، آبیاری درخت اسلام، تحقق حکومت برهنگان، بیمه شدن شرافت ملت، تقویت روحیه ملت، به دست آوردن استقلال و آزادی، دفع مفاسد از جامعه، تسلیم و سر تعظیم فرودآوردن دنیا در مقابل ملتی که شهادت را سعادت می‌داند، بیمه شدن اسلام و انقلاب، قطع دست قدرتها و عامل نشاط و تحرک ملت. امام خمینی«ره» خاستگاه اجتماعی شهیدان را از توده‌های مستضعف و طبقات محروم می‌داند.
  • رهبری انقلاب اسلامی نیز همان دیدگاه امام «ره» را در خصوص شهادت و فرهنگ آن دارد. شهید مظهر هدف، تلاش و تداوم است، و شهادت بهترین مردن است»، شهادت به عنوان یک انتخاب حرکت و عمل از سوی افراد خود ساخته برای ساختن جامعه‌ای بهتر و اعتلای کلمه الله صورت می‌پذیرد. شهادت آسیب ناپذیر ساختن ملت‌ها را موجب می گردد و تضمین کننده استقلال ملت و سربلندی اسلام است. ایشان در فرازی از سخنان خود، واژه فرهنگ شهادت را به کار بردند. «حق بزرگ آنان (شهیدان ) بر ما آن است که فرهنگ شهادت و ارزش مجاهدت در راه خدا تبیین شود.» یکی از روش‌ها، زنده نگه داشتن و بزرگداشت یاد و نام شهیدان است.
  • بزرگداشت شهید یعنی اصالت بخشیدن به هدف‌ها و تشویق به آن عمل و تقدیس آن ایثار. تکریم شهیدان به آن است که این ملت هرگز در برابر سلطه گران مستکبر سر خم نکند و این زمانی میسر می‌شود که یاد شهدا همیشه در فضای جامعه زنده باشد. اولین نقطه آغازین تداوم راه شهیدان و احیای فرهنگ شهادت از خانواده، به ویژه فرزندان شهیدان است. درزبان شهیدان دو پیام وجود دارد، اولین آن پیام شهادت و دیگری حراست از آرمان‌های شهداست. به باور آیت الله خامنه‌ای «پاسداری از فرهنگ شهادت» برای بنیاد شهید که متولی رسمی تامین حیات مادی و معنوی خانواده شهدا و ترویج فرهنگ شهادت در جامعه است می‌تواند جان دیگری به این نهاد انقلابی بدهد و تلاش فرهنگی این نمایندگی باید « آکندن عطر شهادت در جامعه و تبیین حق عظیم شهیدان باشد ». ارزش سوگواری و یادآوری شهدا در مرثیه‌ها کار نیکویی است، اما موثرتر از آن، برشمردن افتخارات شهید و نیز ارائه دادن کارهای هنری در زمینه زیبایی پیام شهیدان و نیز افتخاری که آفریده‌اند، می‌تواند باشد. درکارهای فرهنگی نیز روح فرهنگی باید حاکم باشد.
  • استاد مطهری بحث پیرامون شهید را با عنوان «قداست شهید» آغاز می‌کند، منشا قداست شهادت را «فی سبیل الله» بودن آن می‌داند. شهادت؛ قداست خود را از اینکه«فدا کردن تمامی هستی خود است در راه هدف مقدس جهاد» کسب می‌کند واین از ابعاد دیگری است که به شهادت قداست بخشیده است. در اسلام آنچه منجر به شهادت، یعنی مرگ آگاهانه در راه هدف مقدس می‌گردد، به صورت یک اصل درآمده است و نام آن جهاد است. استاد مطهری بزرگترین خاصیت شهید را «حماسه آفرینی» او می‌داند. چون این حماسه آفرینی به جامعه؛ نشاط، تحرک و پویایی می بخشد. به نظر او هر فردی با عملش خدمتی که به اجتماع می‌کند و با تاثیری که برجامعه می‌گذارد، جاودان می‌شود. شهید از راه خون خودش، خود را در جامعه جاوید می‌کند. استاد مطهری برحق شهید بربشریت نیز تاکید دارد، هیچکس حقی به اندازه شهدا بربشریت ندارند. شهدا مدیون بشریت نیستند چرا که با از خودگذشتگی و فداکاری، محیط را برای دیگران مساعد می‌کنند.
  • این کتاب بیان شمه‌ای از حدیث عشق شهدای والامقام وابسته به دیار کهن، روستای فشارک سرافراز است.بر مادران و پدران این خطه، بر اساتید، معلمان، علماء و خطباء و هر آنکس که دستی بر آتش تعلیم و تهذیب آنها داشته‌اند، مبارک‌باد، که در بر کشیدن این شهیدان رفیع‌المنزله قدرت تربیتی و روحی خود را به نمایش گذاشتند و اینک مائیم و میراثی عظیم از خون شهیدان، پیامشان و آرمان‌هایشان و امامشان و موج خروشانی که در جهان افکنده‌اند.
  • توفیق مصاحبت با شهدای بزرگوار حسین اثنی عشری، سید ابوالفضل هاشمی فشارکی، امیرحسین نقیان فشارکی، سید ساعد هاشمی فشارکی، مهدی عظیمی اصفهانی و برخی دیگر که رفتند و حسرت جامانگی از غافله سبک‌بالان آسمانی را بر دل ما جاماندگان گذاشتند دینی مضاعف را بردوش گذاشته است و به جهت پاسداشت یاد و ترویج راهشان، این مجمل منظم از وادی شهادت، با نام "گنجینه معارف شهدای فشارکی(آخرین سفارشها و نواهای آسمانیان)" به‌عنوان نــدای آسمــانیــان شهدای فشارکی و پیک پیام‌های فشارکی وآخرین سفارشهای آسمانیان فشارکی به ما جاماندگان و نیز نسلهای بعدی آنان، نزدیکان و علاقمندان، جهت بهره‌مندی بهتر و بیشتر گروههای مختلف سنی و شغلی تقدیم می‌گردد.

به منظور بهره برداری بیشتر، این اثر در چهار فصل زیر تدوین و ارایه شده است:

        • فصل اول: اختصاص به شهدا در آینه آمار دارد وخلاصه وضعیت شهدای فشارکی بوده و اطلاعاتی از معارف شهدای فشارکی ارایه شده است.
        • فصل دوم: وصیت‌نامه موضوعی شهدا، با رویکردی کاملاً ابداعی و جدید، جهت سهولت بهره‌برداری از وصایای شهدا تدوین گردیده است
        • فصل سوم [1]: تحت عنوان سیمای شهید بوده، که در این فصل خلاصه‌ای از زندگینامه شهدای فشارکی به همراه تصاویر شهدا ارایه شده است.
        • در فصل چهارم، متن وصیت‌نامه شهدای فشارکی به قلم خود شهدا ارایه گردیده است.
        • در پیوست نیز برخی موارد مرتبط ارایه شده است.

 

  • فصل اول و دوم و جداول پیوست این کتاب کاملاً ابداعی و جدید بوده و در هیچ از یک منابع موجود شهدا چنین رویکردی تاکنون وجود نداشته است. و بنحوی است که قابل بهره‌برداری در کارهای آموزشی و پژوهشی توسط صنوف و رده‌های سنی مختلف می‌باشد و در تهیه مطالب فصل سوم ابتدا از پایگاه‌های معتبر مثل پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و....اطلاعات اولیه استخراج و سپس درجهت تکمیل آن از مطالب کتابچه شکوه ایثار(کتابچه تک نسخه‌ای) بهره‌گیری شده است. و در برخی از مغایرت‌های این دو، اصالت را بردقت پایگاه‌های اطلاع رسانی مذکور قرار داده شده است. آنگاه اغلب زندگی‌نامه‌ها برای نزدیکان شهدا ارسال گردید و نظرات آنان اخذ و اعمال گردید. و مطالب فصل چهارم انعکاس از متن وصیت‌نامه شهدا می‌باشد
  • و سپس برای نمایندگان عزیز ستاد یادواره شهدای فشارکی[2] و پایگاه بسیج مسجد شهدای اسلام( فشارکی‌ها) ارسال و نظرات آنان نیز اخذ و اعمال گردیده است. براساس جلسه مورخ 28 تیرماه 1396 در مسجدجامع فشارک جهت افزایش دقت امر، جلسه نهایی رسیدگی به اطلاعات زندگی‌نامه شهدا تشکیل گردد. و برهمین اساس این جلسه در مورخ اول مردادماه 1396 در دفتر پایگاه بسیج مسجد شهدای اسلام تشکیل و مورد بررسی قرار گرفت. و همچنین پس از صفحه آرایی توسط ناشر نیز مجدداً در اختیار عزیزان ستاد یادواره شهدا قرار گرفته و پس از اخذ نظرات نهایی، ویرایش پایانی کتاب صورت گرفته و در اختیار ناشر قرار گرفت.
  • لازم به ذکر است، این کتاب درخصوص اقوام نسبی و همچنین سببی درجه اول بوده و اقوام سببی درجه دوم ( مثل کسانی که مادر بزرگ آنها فشارکی بوده است آورده نشده است.
  •  همچنین لازم به ذکر است زندگی‌نامه شهید مهدی عظیمی توسط شوهر خواهر وی (شهید حسین اثنی عشری) پیش از شهادت خودش نگارش شده است و در اینجا تلخیص آن ارایه شده است و زندگی‌نامه شهید امیر حسین نقیان فشارکی توسط اخوی گرامی وی آقای دکتر مهدی نقیان فشارکی ارایه گردیده است. و زندگی‌نامه شهیدان مرتضی و محسن مطلبی فشارکی به نقل از آقای اکبر مطلبی فشارکی، اخوی شهیدان عزیز ثبت و درج گردیده است.
  • ضمن تشکر از کلیه اقوام و عزیزانی که در جمع آوری وتدوین اطلاعات شهدا همکاری داشتند، بویژه اقوامی که اطلاعات ارزشمند خود را در اختیار ستاد یادواره اول شهدای فشارکی قرار دادند، و بخصوص از پسرعموی عزیزم آقای سید محمد علی هاشمی فشارکی که نقش محوری در تهیه مستند "شکوه ایثار" داشتند. و نیز اعضای ستاد یادواره شهدای فشارکی در سال 1392 و 1395 که تلاش بسیار زیادی در جهت بزرگداشت یاد وراه شهدا نمودند. و همچنین از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های فرمانده محترم قبلی وفعلی پایگاه مسجد شهدای اسلام ( فشارکیها) و سایر عزیزان پایگاه بسیج، و آقای مجتبی جعفری فشارکی، حاج آقا روح الله غلامی فشارکی و آقای ابراهیم غلامی فشارکی، بابت تلاش و پیگیری‌های مجدانه‌شان و سایر عزیزان فشارکی و مسولین بنیاد شهید، نهایت تشکر و تقدیر را دارم و انشاالله ثواب مضاعف نصیب همگی گردد.
  • آنچه تدوین و تالیف و انتشار یافته، همه از عنایت خود شهدا و نیز زحمات و حمایت‌های اقوام (فامیل) محترم فشارکی بوده است و هم بدین سبب نخست تقدیم به همه آنان و هم چنین سایر هموطنان عزیزی که از آن بهره برداری می نمایند، می‌گردد.
  • بدیهی است این اثر بدلیل ضعف در منابع، تفاوت در اطلاعات واصله از منابع مختلف، تغییرات در ویرایش‌های این اثر و نیز محدودیت زمانی، قطعاً خالی از اشکال و قصور نبوده، ضمن پوزش و اعتذار خاضعانه از محضر مبارک یادگاران و بازماندگان شهدای عزیز، خواهشمند است نظرات ارزشمند خود را جهت غنای بیشتر آن ارایه نمایید.

 

ای شهیدان فشارکی، عشق مدیون شماست   

      هرچه ما جاماندگان داریم ز خون پاک شماست

 

                                                                                   با احترام

                                                                                    تابستان 1396

سیدجواد هاشمی فشارکی

 

 

[1] - بخش عمده مطالب فصل سوم ( زندگی نامه‌های شهدا) از مستند یادواره اول شهدای فشارکی( کتابچه شکوه ایثار ) استخراج، تکمیل و تدقیق شده است.

[2] آقایان شیخ محمد تقی غلامی - روح الله غلامی ابراهیم غلامی - مهدی شیرانی- ابراهیم غلامی- سعیدمطلبی- امیرمطلبی- جواد احمدی- جوادمحمدی- احمدغلامی-اصغرمحمدی- جلال مطلبی- عباس مطلبی- عباس مطلبی-قدرت‌الله غلامی- مصطفی غلامی-موسی غلامی- حسین نقیان- رضاآقاجانی- رضاغلامی- روح الله مطلبی- روح الله مطلبی- سیدعلی هاشمی-عباس محمدی-علی پادگانه- علیرضا غلامی- قدرت الله محمدی- مجتبی نقیان- مجتبی جعفری- مجتبی محمدی-محمدغلامی- محمد دادجو- مصطفی مطلبی- مصطفی محمدی- رسول ملکوتی- ناصرآقاجانی-یعقوب مطلبی- مجتبی احمدی-(همگی با پسوند فشارکی)