***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

دکتر محمد فشارکی

 

بررسی تاثیر مشخصات خاکریز راه آهن سریع السیر بر ارتعاشات در محیط اطراف

نویسنده:

مرتضی اسماعیلی ، محمد فشارکی

پیام:

چکیده:

برآورد دقیق میزان ارتعاشات محیطی ایجاد شده ناشی از حرکت قطارهای سریع السیر بر خطوط بالاستی، از دو دیدگاه بهره برداری و تعمیر و نگهداری دارای اهمیتی کلیدی است. بررسی صورت گرفته در خصوص تحقیقات انجام شده در زمینه ارزیابی ارتعاشات محیطی ناشی از بهره برداری از خطوط ریلی نشان دهنده آن است که در این روش ها نقش اجزای روسازی خط مشتمل بر ریل، ادوات اتصال، تراورس و بالاست به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته ولی در شرایطی که خط بر خاکریز واقع شده مطالعات جامعی در این مورد صورت نگرفته است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که وجود اینرسی قابل ملاحظه ناشی از جرم خاکریز و همچنین مشخصات سختی و میرایی آن می تواند نقش قابل ملاحظه ای در تغییر مشخصات ارتعاشی خط ریلی داشته و به عنوان یک عامل بالقوه امواج انتشار یافته به محیط اطراف را کاهش دهد. بنابراین، در تحقیق حاضر با استفاده از روش عددی اجزای محدود به کار رفته در نرم افزار محیط پیوسته ABAQUS تاثیر پارامترهای خاکریز بر انتشار امواج در محیط اطراف مورد مطالعه قرار گرفته است. در این راستا بار ناشی از عبور محورهای قطار به صورت تاریخچه زمانی بار پله ای به برنامه معرفی شده و از طرف دیگر از المان های نامحدود برای منظور کردن شرایط مرزی محیط نامحدود اطراف استفاده شده است. در یک مطالعه پارامتریک، اثر بار محوری و سرعت عبور لکوموتیو از یک سو و از سوی دیگر اثر پارامتر های خاکریز شامل ضخامت (عرض شانه، شیب، ارتفاع)، مدول الاستیسیته (سختی) و میرایی بر میزان ارتعاشات خط و محدوده اطراف آن بررسی شده است. نتایج حساسیت سنجی در مورد پارامترهای خاکریز، نشان دهنده تاثیر قابل ملاحظه سرعت و بار محوری قطار و همچنین ارتفاع خاکریز بر سطح ارتعاشات در محیط اطراف می باشد.

کلیدواژگان:

راه آهن سریع السیر ، انتشار امواج در محیط اطراف ، سختی مصالح خاکریز ، میرایی مصالح خاکریز ، ضخامت خاکریز

زبان:

فارسی

انتشار در:

پژوهشنامه حمل و نقل، سال نهم شماره ۱ (بهار ۱۳۹۱)

صفحه:

۱

 

 

Effects of High-Speed Railway Embankments on Free-Field Vibrations

Author(s):

M. Esmaeili , M. Fesharaki

Message:

Abstract:

Train induced vibrations have always been a matter of major concern for railway engineers. In addition to the track high maintenance costs, excessive ground born vibrations may cause annoyance to people who live in the track neighborhood. One potential solution toward minimizing these effects is the use of soil embankments as an efficient method for vibrations reduction.A review of the literature clearly shows that the effects of embankment parameters, namely thickness, stiffness and damping, on track response, have not been explicitly discussed. Because of considerable mass and stiffness of an embankment, the study of track behavior, while it is located on the embankment, is of great importance and necessitates more detailed analyses. This paper investigates the influence of embankment parameters on vibrations induced from train dynamic loads. For this purpose, the widely used finite element program, ABAQUS, has been employed to perform continuum analyses. Train loads have been introduced as the step loads and infinite elements have been used to simulate the infinity of the surrounding environment. The model has been verified with field measurements conducted on a high-speed railway track; the results show that the model is valid.As part of the study, sensitivity analyses have been performed on track parameters namely embankment height, stiffness and damping and on the train parameters including axle load and speed. The results of the numerical modeling and the sensitivity analyses reveal that among the aforementioned parameters, embankment height, train speed and axle load have remarkable effects on the track dynamic response.

Language:

Persian

Published:

Journal of Transportation Research, Volume:9 Issue: 1, 2012

Page:

1

 

پژوهشنامه حمل و نقل

Journal of Transportation Research

فصلنامه فنی مهندسی به زبان فارسی و انگلیسی

آخرین شماره  |   آرشیو

ISSN: 1735-3459 eISSN: 2008-3351

صاحب امتیاز:

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

مدیر مسئول:

دکتر محمود صفارزاده

سردبیر:

دکتر محمد شکرچی زاده