***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

ضیاء بستان معارف شیعی در عرصه شاگرد‌پروری

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۰۶:۰۵ ق.ظ

او که خود شاگرد بزرگانی چون  ...، سید محمد طباطبایی فشارکی، .... بود

 

https://www.hawzahnews.com/news/295951/%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D8%A1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%D8%B4%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C

 

 

آقا ضیاءالدین علی ابن ملا محمد عراقی، فقیه، اصولی، مجتهد شیعی و معروف به آقا ضیاء‌الدین عراقی، فرزند آخوند ملا محمدکبیر سلطان‌آبادی (عراقی) که در سال ۱۲۷۸ در محله حصار قدیم سلطان‌آباد (اراک) پا به عرصه گیتی نهاد.

سرویس علمی-فرهنگی خبرگزاری حوزه، عالمان دین ومهرآیینان پاک آذین، شورآفرینان عرصه دین و رادمردان سرزمین ایمان و یقین، چونان شمع سوختگان دوران هجر و شیدارویان زمانه وصل، زکات مهر و علم خود را در تربیت مردان مرد و یلان عرصه نبرد با تاریکی جهل و کفر قرار داده و بزرگمردان میدان علم و عمل را در دامان یقین و اعتقاد و اعتماد و علم خویش پرورش داده اند.

آری؛ کسی همچون آقا ضیاءالدین علی ابن ملا محمد عراقی، فقیه، اصولی، مجتهد شیعی و معروف به آقا ضیاء‌الدین عراقی، فرزند آخوند ملا محمدکبیر سلطان‌آبادی (عراقی) که در سال ۱۲۷۸ در محله حصار قدیم سلطان‌آباد (اراک) پا به عرصه گیتی نهاد و شمیم حضورش و عطر ظهور نابش چونان شهاب ثاقبی به تلألویی ابدی در درخشش این خورشید مهرپرور منتهی شد.

ایشان ابتدائات و مقدمات علوم اسلامی را نزد پدر و سایر علمایی که در موطنش بودند، آموخت و در سال ۱۳۰۲ برای ادامه تحصیل، به دیار اصفهان کوچید و در مدرسه صدر رحل اقامت افکند و سکنی گزید.

و از حضور خلوت انس بزرگمردان عرصه علم و اجتهاد و تقوا و پرهیزگار همچون سید محمدهاشم چهارسوقی، میرزا جهانگیر خان قشقایی، میرزا ابوالمعالی کلباسی، ملا محمد کاشی و دیگر نیکان و نام آوران این عرصه بهره جست.

در سال ۱۳۰۷ هجری قمری به عراق مهاجرت کرد و در شهر سامرا بیتوته نمود.

دورانی را در مسند قضا و ارجاع امور مردم، به انجام و به فرجام رسانی امور عامه اهالی آن سامان گذراند اما پس از مدتی خود را در این موقعیت، مناسب ندید و راهی نجف گردید و در محضر درس میرزا حبیب‌الله رشتی حاضر شد.

او که اینک به درجه رفیع اجتهاد رسیده بود عمر خویش را زین پس به تحصیل و تدریس گذراند و یکی از عالمان برجسته و بزرگواری شد که بسیاری از نام آوران تاریخ معاصر فقه و اصول شیعی و رادمردان علم و عمل، از خوان پرکرامت و فیض پر جلالت درس او بهره برده و مستفیض گشته.

او که خود شاگرد بزرگانی چون  میرزا حبیب‌الله رشتی، ملا محمدکاظم خراسانی، سید محمدکاظم طباطبایی، میرزا حسین خلیلی، ملا فتح‌الله شریعت اصفهانی، سید محمد طباطبایی فشارکی، میرزا ابراهیم محلاتی شیرازی بود شاگردان نامدار و تأثیرگذاری چون سید محسن حکیم سید محمدتقی خوانساری سید احمد خوانساری سید ابوالقاسم خوئی سید محمود شاهرودی سید عبدالله شیرازی سید عبدالهادی شیرازی سید محمدرضا گلپایگانی محمدهادی میلانی سید شهاب‌الدین مرعشی سید علی یثربی کاشانی محمدتقی بهجت میرزا هاشم آملی و دیگر سرداران عرصه علم و ایمان و جهاد فکری و اندیشگی را در دامان پرمهر خود پروراند.

و از جمله آثار علمی ایشان می توان به کتابهای استصحاب العدم الازل، احکام الرضاع، البیع تعاقب الایدی، تعلیقات علی رسائل الشیخ الانصاری، تعلیقات «فوائد الاصول» و الفوائدحاشیه جواهر الکلام، حاشیه العروة الوثقی، حاشیه استدلالی به عروة الوثقی حاشیه کفایة الاصول حاشیه المکاسب، حجیة القطع روائع الامالی فی فروع العلم الاجمالی شرح التبصرة الشرط المتأخرالصلاةقاعدة الحرج قاعدة لاضرر القضاءاللباس المشکوک مقالات الاصول اشاره نمود.

درخت تنومند اسلام عزیز با شاخ و برگی که امثال آقا ضیاء با تلاش و صبر و متانت خویش به بار نشاندند، تا همیشه باقی و نعمتش جاری و مهرش ساری خواهد بود.

درود و رحمت خدا و پاکان و نیکان روزگار بر او!

 

 

https://www.hawzahnews.com/news/295951/%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D8%A1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%D8%B4%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C