***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

استاد مشاور: دکترمحمدعلی لسانی فشارکی

https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/8216a4f0c164a109a9cdc357b98a6f2b

 

ارتباط «عقل و نقل» با «سعادت انسان» با تکیه بر آیه 10 سوره ملک


 پارسای داخل کشور

 کارشناسی ارشد

 1395

 رشته: الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث

 پدیدآور: علیرضا جمالی استاد راهنما: عبدالقادر پریز استاد مشاور: محمدعلی لسانی فشارکی

 دانشکده اصول الدین

چند برگ نخستتمام‌متن

بررسی معانی لغوی و اصطلاحی و نیز بررسی های تفسیری واژه های مندرج در آیه ی دهم سوره ملک نشان می دهد که واژه ی «سمع» اشاره به «نقل» دارد. همچنین تبیین معنای حرف ربط «أو» در این آیه در معنای «واوی» موجب بررسی ارتباط عقل و نقل و حیطه ی عملکرد آنها در سعادت بشر شد. این ارتباط در بحث عقلانیت معتدل، عقل و نقل را دو بال دین می داند؛ همچنین دین را مشتمل بر مجموعه ای از معرفت ها می داند که عقل نسبت به برخی از این معارف، «معیار» و نسبت به برخی دیگر، «مصباح» و در بعضی موارد، «مفتاح» می باشد. در محدوده ی دین، عقل همتای نقل فتوا می دهد و آن دو مؤید یکدیگرند و اگر در موردی عقل با تلاش خود، حکم خاص شیئی را نیافت و دلیل معتبر نقلی نیز در آن یافت نشد و از موارد «ما لا نص فیه» بود، در اینجا گاهی عقل به برائت و گاهی به احتیاط و گاهی به تخییر و گاهی نیز به نفی ضرر فتوا می دهد؛ به بیان دیگر، عقل در مواردی که نقل فتوا ندارد، دستش باز است. همینطور در این رساله، به بررسی حواس پنجگانه پرداخته شد و تأکید بر این نکته شد که سمع نسبت به چهار حواس دیگر در حوزه ی شناخت و کسب معرفت دارای اهمیت و مرتبه ی بالاتری است.

 

 

https://ganj.irandoc.ac.ir/viewer/8216a4f0c164a109a9cdc357b98a6f2b?sample=1

 

 

 

https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/8216a4f0c164a109a9cdc357b98a6f2b