***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

ملّا محمّدباقر فشارکی (م 1314ق) ، از فقیهان قرن سیزدهم و چهاردهم اصفهان است . ....

دانشنامه امام حسین علیه السلام بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ

 

دانشنامه امام حسین علیه السلام بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ
مشخصات کتاب:
سرشناسه : محمدی ری شهری، محمد، ۱۳۲۵ -
عنوان و نام پدیدآور : دانشنامه امام حسین علیه السلام ، بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ/ محمدی ری شهری؛ با همکاری محمود طباطبایی نژاد ، روح ا...سیدطبائی ؛ مترجم عبدالهادی مسعودی، مهدی مهریزی.
مشخصات نشر : قم: دارالحدیث، ۱۳۸۸.
مشخصات ظاهری : ۱۴ج.
فروست : پژوهشکده علوم و معارف حدیث؛ ۲۰۴.
شابک : ۱۲۰۰۰۰۰ ریال: دوره 978-964-493-461-2 : ؛ ج.۱، چاپ سوم و چهارم: 978-964-493-462-9 ؛ ج.۲،چاپ سوم و چهارم: 978-964-493-463-6 ؛ ج.۳،چاپ سوم و چهارم 978-964-493-464-3 : ؛ ج.۴،چاپ سوم و چهارم 978-964-493-465-0 : ؛ ج.۵،چاپ سوم وچهارم 978-964-493-466-7 : ؛ ج. ۶، چاپ سوم و چهارم 978-964-493-467-4 : ؛ ج.۷، چاپ سوم و چهارم 978-964-493-468-1 : ؛ ج.۸،چاپ سوم و چهارم 978-964-493-469-8 : ؛ ج.۹، چاپ سوم و چهارم 978-964-493-470-4 : ؛ ج. ۱۰، چاپ سوم و چهارم 978-964-493-471-1 : ؛ ج.۱۱، چاپ سوم و چهارم 978-964-493-472-8 : ؛ ج. ۱۲، چاپ سوم و چهارم 978-964-493-473-5 : ؛ ج.۱۳، چاپ سوم و چهارم: 978-964-493-474-2 ؛ ج. ۱۴، چاپ سوم 978-964-493-475-9 : ؛ ج.۱۵978-964-493-806-1 ؛ ج.۱۶978-964-493-805-4
یادداشت : در جلد ششم، دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم کتاب حاضر مترجم عبدالهادی مسعودی و در جلد چهارم مترجم مهدی مهریزی است.
یادداشت : جلد ۱۵ با عنوان دانشنامه امام حسین علیه السلام ، بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ(مقتل ها) و جلد ۱۶دانشنامه امام حسین علیه السلام ، بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ(مقتل ها و فهرست ها) است.

 

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=11601&Itemid=167&lang=fa

دانشنامه امام حسین علیه السلام بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ

 

 

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 6629 : 1


  • . (3)8. عنوان الکلامملّا محمّدباقر فشارکی (م 1314ق) ، از فقیهان قرن سیزدهم و چهاردهم اصفهان است . رشته
    (صفحه 104)

 

 

 

 

 

ص: 104

قصّه را که در کتب معارف مورّخان و محدّثان دیده» (1) آورده است . او هر چند، گاه به گاه به نقد پاره ای منقولات دست می یازد ، امّا خود نیز اشتباهات تاریخی دارد و مطالب ضعیف به کتابش راه یافته است . از این رو، با وجود استفاده اهل منبر و مرثیه از آن ، متفرّدات آن را نمی توان معتبر دانست . شهید قاضی طباطبایی ، اشتباهات ناسخ التواریخ را فراوان دانسته و محتویات بدون مدرک آن را قابل اعتماد ندانسته است . (2) شهید مطهّری نیز ، هر چند مؤلّف را متدیّن خوانده ، امّا تاریخش را چندان معتبر ندانسته است . (3)

8. عنوان الکلام

ملّا محمّدباقر فشارکی (م 1314ق) ، از فقیهان قرن سیزدهم و چهاردهم اصفهان است . رشته اصلی او فقه بوده ؛ امّا منبر وعظ و خطابه نیز داشته است . او بدون آن که قصد بیان تاریخ عاشورا را داشته باشد ، در پایان سخنرانی هایش چند جمله ای ذکر مصیبت می کرد . وی سپس بخشی از این سخنرانی ها را که در شرح دعاهای هر روز ماه مبارک رمضان بود ، به نگارش در آورد و سپس دو عشریه را _ که نوشته های ویژه مصائب امام حسین علیه السلام و در قالب مجالس دهگانه بود _ به آن افزود . فشارکی در مقام تاریخ نویسی نبوده و قصدش ذکر مصیبت و گریاندن مردم بوده است . از این رو، در بسیاری از موارد ، سندی برای گفته های خود ارائه نداده و حتّی گاه با وجود تصریح به نبودن برخی مطالب در کتب معتبر و مشهور ، (4) تنها به گمان و احتمال ، آن را نقل کرده است . عنوان الکلام ، هیچ گاه مرجع و مستند کتاب های پژوهشی و تاریخی واقع نشده ؛ امّا به دلیل ذکر برخی مواعظ حدیثی و داستانی ، گاه مورد استناد اهل منبر

.


1- .ناسخ التواریخ : ج 1 ص 378 .

2- .تحقیق در باره اوّل اربعین حضرت سیّد الشهدا علیه السلام : ص 54 و ص 177 _ 178 (پانوشت) .

3- .فلسفه تاریخ : ص 14 .

4- .ر.ک : عنوان الکلام : ص 294 .

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%20%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%20%D8%A8%D8%B1%20%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87%20%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%D8%8C%20%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB%20%D9%88%20%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE&option=com_dbook&task=readonline&book_id=11601&page=104&chkhashk=C3F45AE085&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa

 

 

ص: 105

قرار می گیرد . تأخّر زمانی مؤلّف ، نقص ارجاع علمی به کتب و منابع ، و گزارش های منفرد و بدون شاهد (1) را می توان دلیل عدم استفاده اهل تحقیق از این کتاب دانست . (2)

9. تذکره الشهداء

ملّا حبیب اللّه شریف کاشانی (م 1340 ق) ، از عالمان و فقیهان پُرنویس قرن چهاردهم هجری است . او نزدیک به دویست اثر تألیفی دارد که از جمله آنها ، تذکره الشهداء است . کار اصلی شریف کاشانی ، پژوهش در فقه و علوم وابسته به آن بود ؛ امّا به دلیل شیفتگی به امام حسین علیه السلام ، تاریخ مفصّلی نیز در شرح حال شهیدان عاشورا نگاشت . شریف کاشانی در این کتاب ، از همه گونه منابع قوی و ضعیف ، نقل کرده است و با وجود ردّ برخی اخبار از سوی وی ، تعدادی از روایت های ضعیف ، در کتاب ، باقی مانده است . این اخبار ، پشتوانه تاریخی ندارند و قرائن دیگری در کنار آنها وجود ندارد . از این رو ، همه گزارش های این کتاب ، قابل اعتماد نیستند . نمونه هایی از گزارش های متفرّد و تأیید ناشده این کتاب را می توان در صفحات متعدّدی مشاهده کرد . گفتنی است برخی از این اخبار، مُحال و یا خارق العاده نیستند ؛ امّا سند و منبع قابل اتّکایی ندارند . (3)

.


1- .برای آگاهی از متفرّدات بدون پشتوانه تاریخی کتاب ، ر.ک : عنوان الکلام: ص 81 و 268 (مرثیه مادر علی اصغر برای طفل شیرخوارش) ، ص 265 و 326 (بیرون کشیدن پیکر علی اصغر از قبر و جدا کردن سر او از بدن) و مطالب دیگر در: ص 194 ، 280 ، 282 ، 320 و ... .

2- .. ر . ک : الذریعه : ج 15 ص 268 ش 1740 و ص 353 ش 2267 ، معجم المؤلّفین : ج 9 ص 91 ، أعیان الشیعه : ج 9 ص 332 .

3- .مانند : مسموم بودن و سه شعبه داشتن تیر اصابت کرده به گلوی علی اصغر (تذکره الشهداء: ص 218 و 222) ، حرکت نکردن اسب برای رسیدن به قتلگاه عبّاس (ص 270) ، شروع جنگ از روز سوم محرّم (ص 296 و 299) ، سوغات و یادگاری آوردن برای دختر امام حسین علیه السلام و امّ البنین (ص 325 و 443) ، آمدن صدا از حلقوم بریده (ص 365) . نیز ، ر . ک : ص 24 و 156 و 411 و ... .