***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 800 : 5


  • نظر برای مرحوم آقا سید محمد فشارکی است که ما خدمت پسرشان خب آن وقت جزء معمرین بود رسائل می خواندیم خود
    (صفحه 362)

  • سید محمد فشارکی می فرمود، نه شرط بیع است که برخی دیگر اضافه فرمودند. بیع نه مرکب است نه مشروط همین
    (صفحه 364)

  • در بحث دیروز اشاره شد؛ وجه اول همان بود که از مرحوم آقا سید محمد فشارکی(رضوان الله علیه) نقل شده است
    (صفحه 367)

  • که به نظر مرحوم آقا سید محمد فشارکی(رضوان الله علیه) قبض متمم عقد است به منزله دالان نهایی عقد است که
    (صفحه 376)

  • مرحوم آقا سید محمد فشارکی است که قبض دالان نهایی بیع است یک، یا طبق فرمایش بعضی آقایان که قبض شرط تأثیر
    (صفحه 390)

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی 89-88

مورد علاقه:

0

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی89-88
مشخصات کتاب:
سرشناسه:جوادی آملی، عبدالله،1312
عنوان و نام پدیدآور:آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی89-88 /عبدالله جوادی آملی.
به همراه صوت دروس
منبع الکترونیکی : سایت مدرسه فقاهت
مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، ۱۳96.
مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه
موضوع: خارج فقه
عناوین اصلی کتاب شامل:
موضوع بحث:خیـارات - 88/07/29؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/02؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/03؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/04؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/05؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/06؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/09؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/10؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/11؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/12؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/13؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/16؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/17؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/18؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/19؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/20؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/23؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/24؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/25؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/26؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/08/30؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/01؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/02؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/03؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/08؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/09؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/10؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/11؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/14؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/16؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/17؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/18؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/21؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/09/22؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/12؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/13؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/14؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/16؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/19؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/20؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/21؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/22؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/23؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/26؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/27؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/28؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/29؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/10/30؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/11/04؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/11/05؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/11/06؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/11/07؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/11/10؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/11/11؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/11/12؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/01؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/02؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/03؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/04؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/08؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/09؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/10؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/11؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/15؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/16؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/17؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/18؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/19؛ موضوع بحث:خیـارات - 88/12/22؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/01/14؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/01/23؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/01/24؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/01/25؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/01/28؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/01/29؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/01/30؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/01/31؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/01؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/04؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/05؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/06؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/07؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/11؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/12؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/13؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/14؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/15؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/18؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/19؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/20؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/21؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/02/22؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/01؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/02؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/03؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/04؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/05؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/08؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/09؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/10؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/11؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/12؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/16؛ موضوع بحث:خیـارات - 89/03/17

 

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی 89-88

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=14158&Itemid=167&lang=fa

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 800 : 5


  • نظر برای مرحوم آقا سید محمد فشارکی است که ما خدمت پسرشان خب آن وقت جزء معمرین بود رسائل می خواندیم خود
    (صفحه 362)

  • سید محمد فشارکی می فرمود، نه شرط بیع است که برخی دیگر اضافه فرمودند. بیع نه مرکب است نه مشروط همین
    (صفحه 364)

  • در بحث دیروز اشاره شد؛ وجه اول همان بود که از مرحوم آقا سید محمد فشارکی(رضوان الله علیه) نقل شده است
    (صفحه 367)

  • که به نظر مرحوم آقا سید محمد فشارکی(رضوان الله علیه) قبض متمم عقد است به منزله دالان نهایی عقد است که
    (صفحه 376)

  • مرحوم آقا سید محمد فشارکی است که قبض دالان نهایی بیع است یک، یا طبق فرمایش بعضی آقایان که قبض شرط تأثیر
    (صفحه 390)

 

پس ما با تحلیل حکم به اینجا می رسیم که در صرف و سلم قبل از تقابض خیار نیست. با تحلیل معنای البیّعان که از بیع درمی آید می فهمیم که در عقد صرف و سلم قبل از تقابض خیار نیست خب. اینها عصاره ادله کسانی که می گویند در عقد صرف و سلم قبل از تقابض خیار نیست دیگران که معروف بین اصحاب هم شاید همان باشد این است که ما به اطلاق البیّعان تمسک می کنیم وقتی به اطلاق البیّعان تمسک کردیم این بیع که صحت تأهلیه دارد این شخص را بیّع می کند به همین معنا خیاری هم که برای این بیع و بیّع ثابت می شود این است که این صحت تأهلیه را به هم بزند نه پس دادن و پس گرفتن را به همراه داشته باشد این عقد صحت تأهلیه دارد نه صحت بالفعل معنای صحت تأهلیه این است که «لو انضم الیه الجزء» اگر قبض و اقباض جزء باشد «لو انضم الیه الشرط» اگر شرط باشد «لالتأم الکل» یا «لالتأم المشروط» اگر صحت تأهلیه برای چنین عقدی هست که هست خیار قبل از قبض و اقباض این صحت تأهلیه را به هم می زند بعد از قبض و اقباض استرداد و ردّ را به همراه دارد این عصاره دلیل کسانی که خیار مجلس در عقد صرف و سلم را از همان آغاز کار می دانند و می گویند وقتی بیع تمام شد نصاب بیع تمام شد خیار مجلس از آغازش آنجاست ولی تحلیل مسئله متوقف بر این است که ما دخالت قبض را و دخالت اقباض را و تقابض را مشخص کنیم که این تا چه اندازه اثر دارد؟ آیا واقعاً در عقد صرف و سلم اگر تقابض حاصل نشد این بیع بالفعل نیست؟ چون خیار را ما قبول داریم که به دو معناست یعنی دو مرحله دارد مرحله قوی پس دادن و پس گرفتن مرحله ضعیف اسقاط آن شیء از صحت تأهلیه این را قبول داریم اما واقعاً قبض و اقباض در حوزه بیع دخیل است که اگر قبض و اقباض نبود این حقیقتاً بیع نیست و این شخص حقیقتاً بیّع نیست و چون بیّع نبود مشمول دلیل نیست؟ یا قبض و اقباض در حوزه (أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) دخیل است نه در حوزه (أَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ) اگر در حوزه (أَوْفُوا بِالْعُقُودِ) دخیل است پس در حوزه (أَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ) دخیل نیست و این شیء حقیقتاً بیع است این عقد حقیقتاً بیع است عاقدها حقیقتاً بیّع اند وقتی بیّع حقیقی بودند خیار دارند پس تا ما مسئله قبض و اقباض را در عقد صرف و سلم تحلیل نکنیم به نتیجه نمی رسیم. در جریان قبض و اقباض سه نظر هست یک نظر برای مرحوم آقا سید محمد فشارکی است که ما خدمت پسرشان خب آن وقت جزء معمرین بود رسائل می خواندیم خود آن بزرگوار که از فقهای بزرگ نجف بود که بسیاری از بزرگان خدمتشان درس خواندند و آثار و نظراتی هم در فقه و اصول دارند. مرحوم آقا سید محمد فشارکی(رضوان الله علیه) نظرشان این بود که قبض دالان این آقایان چون ایشان فارسی تدریس می کرد در نجف تعبیر ایشان را از همان علمای نجف زبان به زبان شنیدند و در این کتابها آوردند قبض دالان نهایی عقد است متمم عقد است لدی العرف. لدی العرف در صرف و سلم قبض دالان نهایی است که اگر این دالان طی نشود این عقد به نصاب نرسیده از تعبیر این بزرگوار برمی آید که نه تنها قبض در حوزه بیع دخیل است بلکه جزئاً دخیل است نه شرطاً چون دالان بالأخره جزء یک خانه است دالان نهایی عقد قرار می گیرد این فرمایش مرحوم آقا سید محمد فشارکی(رضوان الله علیه). بزرگان دیگر این مطلب را نپذیرفتند الآن بحث در لدی العرف است نه در لدی الشرع قول دوم این است که قبض دخیل هست بدون قبض و اقباض ملکیت حاصل نمی شود لکن قبض لدی العرف شرط مملّک بودن عقد است نه جزء او جزء عقد فقط ایجاب و قبول است. قبض و اقباض گرچه در حوزه عقد دخیل اند اما شرطاً دخیل اند نه شطراً جزء نیستند فرق شرط و جزء را هم ملاحظه فرمودید اگر یک شیئی به جوهره و تمامه در جایی دخیل بود قیداً و تقیداً می شود جزء اما بجوهره خارج بود بربطه دخیل بود می شود شرط. فرق رکوع با طهارت این است رکوع قیداً و تقیداً در نماز دخیل است می شود جزء طهارت قیداً و ذاتاً بیرون است ربطاً دخیل است که «لا صلاه الا بطهور» می شود شرط وضو بیرون نماز است تحصیل طهارت بیرون نماز است نه در نماز اما ارتباط نماز به وضو ارتباط وضو به نماز در صحت نماز دخیل است این می شود شرط آن می شود جزء قبض و اقباض به تعبیر قائلین قول دوم از حوزه عقد بیرون است ذاتاً ولی تقیداً دخیل است. لدی العرف فرمایش مرحوم آقا سید محمد فشارکی هم لدی العرف بود فرمایش این بزرگان هم لدی العرف است پس بیع براساس تحلیل این دو قول لدی العرف یا جزء است یا شرط اما آن که بعضی از مشایخ ما(رضوان الله علیهم اجمعین) می فرمودند این است که قبض و اقباض در عرف نه جزئاً دخیل است نه شرطاً بلکه جزء اضافات شرعی و تأسیسات شرعی است چرا؟ برای اینکه ما هم اهل عرفیم اینکه دیگر جزء مسموعات نیست که شما بگویید عرف این چنین می گوید و ما بی خبر باشیم ما ببینیم در بازار صرافان یا در بازار سلف فروشان همان طور بیع می کنند که در بازارهای دیگر بیع می کنند این چنین نیست که این دو جور باشد دو حقیقت باشد یکی دارای جزء باشد دیگری نباشد یا یکی دارای شرط باشد دیگری نباشد بیع لدی العرف علی وزان واحد است چه مبیع ذهب و فضه نقدین باشد یا نه چه صرف و سلف باشد چه نباشد چه کلی باشد چه جزئی چه نقد چه نسیه بیع یک جور است نمی شود گفت که در حقیقت بیع در نزد عرف در بازار صرافها بیع یک چیز دیگر است یا در سلف فروشها حقیقت بیع چیز دیگر است نه خیر حقیقت بیع در بازار سلف فروشها در بازار صرافها مثل بازارهای دیگر همان ایجاب و قبول است حالا یا تملیک مال است به مال یا تولید ربط بین المالین است همه جا یکی است ولی شارع مقدس تأسیساتی که دارد یکی از این تأسیسات این است که فرمود اگر بخواهد مملک باشد در صرف و سلم بخواهد ملکیت بیاورد یا بخواهد ربط بین المالین به فعلیت برسد تقابض شرط است. بنابراین می شود قول سوم حالا که قول سوم شد ما باید علی کل من الاقوال صحبت کنیم اگر جزء بیع بود خب تا تقابض حاصل نشود بیع نیست آن وقت شما بگویید که درست است این بیع نیست ولی صحت تأهلیه دارد این دلیل می خواهد بگوییم خیار مجلس دو جور است در جای دیگر قبول و نکول دارد اینجا صحت تأهلیه را به هم می زند در جای دیگر استرداد و ردّ دارد اینجا صحت تأهلیه را به هم می زند این دلیل می خواهد ممکن است این تفکیک را ما بپذیریم ولی دلیل می خواهد.

ص: 362

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D9%81%D9%82%D9%87%20%D8%A2%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B8%D9%85%DB%8C%20%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C%20%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C%2089-88&option=com_dbook&task=readonline&book_id=14158&page=362&chkhashk=5497A56EE7&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۲