***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 934 : 1


  • محمد فشارکی ( استاد حاج شیخ عبد الکریم حائری) یک چیزی نوشتیم و فردا خدمت ایشان آوردیم، میرزا همه را رد
    (صفحه 59)

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله سبحانی 95-94

سرشناسه:سبحانی تبریزی ، جعفر،1308

عنوان و نام پدیدآور:آرشیو دروس خارج فقه آیت الله سبحانی95-94/ جعفر سبحانی تبریزی.

به همراه صوت دروس

منبع الکترونیکی : سایت مدرسه فقاهت

مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، 1396.

مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه

موضوع: خارج فقه

 

 

 

موضوع: قاعده رفع

بحث ما در باره قواعدی بود که کلیات را کنترل می کند، مثلاً «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» (1) را کنترل و محدود می کند، به اینها می گفتیم: القواعد المحدده بالعمومات و الإطلاقات، یعنی دایره عمومات و اطلاقات را محدود می کند مثلاً «لا ضرر» را خواندیم که چه قدر قواعد عامه را تحدید کرد، از جمله قواعدی که عمومات و اطلاقات را تحدید می کند «قاعده رفع» است، البته ما در اینجا نمی خواهیم برائت را بخوانیم چون بحث برائت مربوط به علم اصول است و در آنجا خوانده می شود، ولی ما می خواهیم در اینجا قاعد رفع را از نظر فقهی بحث کنیم، قاعده رفع همان قاعده ای است که می گوید: «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی الْعَطَّارُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَی عَنْ حَرِیزِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ص قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص رُفِعَ عَنْ أُمَّتِی تِسْعَهٌ الْخَطَأُ وَ النِّسْیَانُ وَ مَا أُکْرِهُوا عَلَیْهِ وَ مَا لَا یَعْلَمُونَ وَ مَا لَا یُطِیقُونَ وَ مَا اضْطُرُّوا إِلَیْهِ وَ الْحَسَدُ وَ الطِّیَرَهُ وَ التَّفَکُّرُ فِی الْوَسْوَسَهِ فِی الْخَلْقِ مَا لَمْ یَنْطِقْ بِشَفَه» (2) . این قاعده در حقیقت حاکم بر اطلاقات وعمومات است.

آقایان اگر بخواهند با «قاعده رفع»عمومات و اطلاقات را محدود کنند، باید بررسی کرد که آیا این قاعده از نظر سند قطعی است یا نه؟ چون گاهی می خواهیم عمومات و اطلاقات قرآن را هم محدود کنیم، چون ما معتقدیم که با خبر واحد ظنی نمی شود قرآن را تحدید کرد، اگر بخواهیم در قرآن تصرف کنیم باید قاعده ما، یک قاعده قطعی باشد یا لا اقل مورد اعتماد باشد.

ص: 1

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله سبحانی 95-94

معرفی اجمالی :
کتاب آرشیو دروس خارج فقه آیت الله سبحانی در سال 1395-1394 به همراه صوت دروس گرفته شده از سایت مدرسه فقاهت می باشد این کتاب در یک جلد و صوت و متن به زبان فارسی می باشد .
موضوع :
دروس خارج فقه ، قاعده رفع - قاعدة لزوم الوفاء بالمنذور - تقیه - رضاع - ارث - سه طلاق -
ساختار :
این کتاب شامل 135 بخش می باشد که به صورت کلی در مورد بحث فقهی تقیه - رضاع - ارث - سه طلاق و احکام ریز مربوط به آن می باشد.
گزارش محتوا :
در این کتاب مباحث ذیل را می توانید مشاهده کنید :
قاعده رفع - شرائط نذر- قاعدة التقیة - بررسی روایات تقیه - نماز های بعد از رفع اضطرار - فرق بین تقیه و نفاق-حکم اللبن عن الوطء بالشبهة- شرائط رضاع- اقرار مریض نسبت به اجنبی- آیا اقرار مقدم بر دین است یا دین مقدم بر اقرار ؟-عوامل ارث از نظر امامیه- ادله منکرین عول-عامل عول در ارث-دیه ذمی و ذمیّه- آیا دیه زن مسلمان نصف دیه مرد مسلمان است؟- سه طلاق- حکم سه طلاق در مجلس واحد
منابع مقاله :
مقدمه و متن کتاب
وضعیت کتاب :
فهرست مطالب در ابتدای کتاب می باشد و پاورقی های مطالب در پایین صفحات آورده شده است.

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله سبحانی95-94
مشخصات کتاب:
سرشناسه:سبحانی تبریزی ، جعفر،۱۳۰۸
عنوان و نام پدیدآور:آرشیو دروس خارج فقه آیت الله سبحانی95-94/ جعفر سبحانی تبریزی.
به همراه صوت دروس
منبع الکترونیکی : سایت مدرسه فقاهت
مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، ۱۳96.
مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه
موضوع: خارج فقه

عناوین اصلی کتاب شامل:
قاعده رفع 94/06/18؛ قاعده رفع 94/06/21؛ قاعده رفع 94/06/22؛ قاعده رفع 94/06/24؛ قاعدة لزوم الوفاء بالمنذور 94/06/25؛ شرائط نذر 94/06/28؛ شرائط نذر 94/06/29؛ قاعدة لزوم العمل بالأحکام الولائیة للنبیّ و آله ع 94/06/31؛ قاعدة لزوم العمل بالأحکام الولائیة للنبیّ و آله ع 94/07/05؛ قاعدة التقیة 94/07/06؛ قاعدة التقیة 94/07/07؛ أدلة قاعدة التقیة 94/07/08؛ ادله قاعده تقیه 94/07/11؛ أدلة قاعدة التقیة 94/07/12؛ ادله قاعده تقیه 94/07/13؛ ادله قاعده تقیه 94/07/14؛ أدله قاعده تقیه 94/07/15؛ ادله قاعده تقیه 94/08/09؛ ادله قاعده تقیه 94/08/10؛ ادله قاعده تقیه 94/08/11؛ آیا اعمال انجام گرفته بر طبق تقیه مجزی است یا نه؟ 94/08/12؛ آیا اعمال انجام گرفته بر طبق تقیه مجزی است یا نه؟ 94/08/13؛ بررسی روایات تقیه و نقل کلام فقها 94/08/16؛ بررسی روایات تقیه 94/08/18؛ آیا روایات تقیه، شامل موضوعات هم می شود 94/08/19؛ آیا روایات تقیه، شامل موضوعات هم می شود 94/08/20؛ آیا در تقیه عدم مندوحه شرط است؟ 94/08/23؛ آیا در تقیه عدم مندوحه شرط است؟ 94/08/24؛ آیا در تقیه عدم مندوحه شرط است؟ 94/08/25؛ آیا انسان می تواند با وضوی اضطراری نماز های بعد از رفع اضطرار را بخواند؟ 94/08/26؛ با زوال تقیه، آیا وضوی تقیه ای برای عبادات بعدی کافی است 94/08/27؛ تقیه در احکام وضعیه 94/08/30؛ حکم تقیه مداراتی 94/09/01؛ ترک السنّة لمخالفة الشیعة 94/09/02؛ آیا تقیه در مقام افتاء و قضاوت هم جایز است 94/09/03؛ فرق بین تقیه و نفاق 94/09/04؛ آثار سازنده و مثبت تقیه 94/09/07؛ آثار سازنده و مثبت تقیه 94/09/08؛ احوال شخصیه 94/09/24؛ احوال شخصیه 94/09/25؛ احوال شخصیه 94/09/28؛ حقیقت رضاع چیست؟ 94/09/30؛ توضیح قاعده «یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب» 94/10/01؛ توضیح قاعده «یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب» 94/10/02؛ توضیح قاعده «یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب» 94/10/05؛ توضیح قاعده «یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب» 94/10/06؛ حکم اللبن عن الوطء بالشبهة 94/10/07؛ آیا لبن و شیر زن فاجره نشر حرمت می کند 94/10/09؛ شرائط رضاع 94/10/12؛ شرائط رضاع 94/10/14؛ شرائط رضاع 94/10/15؛ شرائط رضاع 94/10/16؛ شرائط رضاع 94/10/19؛ شرائط رضاع 94/10/20؛ شرائط رضاع 94/10/21؛ شرائط رضاع 94/10/22؛ شرائط رضاع 94/10/23؛ شرائط رضاع 94/10/26؛ شرائط رضاع 94/10/27؛ شرائط رضاع 94/10/28؛ شرائط رضاع 94/10/29؛ شرائط رضاع 94/10/30؛ شرائط رضاع 94/11/03؛ شرائط رضاع 94/11/04؛ شرائط رضاع 94/11/05؛ شرائط رضاع 94/11/06؛ شرائط رضاع 94/11/07؛ شرائط رضاع 94/11/10؛ شرائط رضاع 94/11/11؛ شرائط رضاع 94/11/12؛ قاعدة جواز الوصیة للوارث 94/11/13؛ قاعدة جواز الوصیّة للوارث 94/11/14؛ قاعدة جواز الوصیّة للوارث 94/11/17؛ قاعدة جواز الوصیّة للوارث 94/11/18؛ منجّزات مریض 94/11/19؛ منجّزات مریض 94/11/20؛ منجّزات مریض 94/11/21؛ منجّزات مریض 94/11/24؛ منجّزات مریض 94/11/25؛ منجّزات مریض 94/11/26؛ منجّزات مریض 94/11/27؛ منجزات مریض 94/11/28؛ منجّزات مریض 94/12/01؛ منجّزات مریض 94/12/02؛ منجّزات مریض 94/12/08؛ منجزات مریض 94/12/09؛ منجزات مریض 94/12/10؛ منجزات مرض 94/12/11؛ منجزات مریض 94/12/12؛ منجزات مریض 94/12/15؛ منجزات مریض 94/12/16؛ منجزات مریض 94/12/17؛ منجزات مریض 94/12/18؛ منجزات مریض 94/12/19؛ تنبیهات منجزات مریض 94/12/24؛ تنبیهات منجزات مریض 94/12/25؛ تنبیهات منجزات مریض 94/12/26؛ تنبیهات منجزات مریض 95/01/07؛ تنبیهات منجزات مریض 95/01/08؛ نفوذ اقرار مریض 95/01/09؛ نفوذ اقرار مریض 95/01/10؛ اقرار نسبت به اجنبی 95/01/14؛ اقرار مریض نسبت به اجنبی 95/01/15؛ آیا اقرار مقدم بر دین است یا دین مقدم بر اقرار ؟ 95/01/16؛ حکم معامله محاباتی در حال مرض 95/01/17؛ سهم مادر از ارث 95/01/18؛ عوامل ارث از نظر امامیه 95/01/21؛ عوامل ارث از نظر امامیه 95/01/22؛ رجوع قید به هیئت یا ماده 95/01/24؛ ادله قائلین به عصبه 95/01/25؛ استدلال قائلین به تعصیب با روایات 95/01/28؛ استدلال قائلین به تعصیب با روایات 95/01/29؛ قاعدة لا عول فی الإرث 95/01/30؛ قاعدة لا عول فی الإرث 95/01/31؛ ادله قائلین به عول 95/02/05؛ ادله قائلین به عول 95/02/06؛ ادله منکرین عول 95/02/07؛ أدلة القائلین ببطلان العول 95/02/08؛ أدلة القائلین ببطلان العول 95/02/11؛ عامل عول در ارث 95/02/12؛ عامل عول در ارث 95/02/13؛ قاعدة دیة الذمّی ثمانمائة درهم 95/02/15؛ قاعدة دیة الذمّی ثمانمائة درهم 95/02/18؛ قاعدة دیة الذمّی ثمانمائة درهم 95/02/19؛ قاعدة دیة الذمّی ثمانمائة درهم 95/02/20؛ دیه ذمی و ذمیه 95/02/22؛ دیه ذمی و ذمیة 95/02/25؛ دیه ذمی و ذمیّه 95/02/26؛ دیه ذمی و ذمیه 95/02/27؛ قاعدة دیة المرأة المسلمة 95/02/28؛ آیا دیه زن مسلمان نصف دیه مرد مسلمان است؟ 95/02/29؛ آیا سه طلاق (خواه با یک صیغه یا با سه صیغه باشد) در مجلس واحد نافذ است ؟ 95/03/01؛ آیا سه طلاق (خواه با یک صیغه یا با سه صیغه باشد) در مجلس واحد نافذ است ؟ 95/03/03؛ حکم سه طلاق در مجلس واحد 95/03/04؛ حکم سه طلاق در مجلس واحد 

 

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=14134&Itemid=167&lang=fa

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 934 : 1


  • محمد فشارکی ( استاد حاج شیخ عبد الکریم حائری) یک چیزی نوشتیم و فردا خدمت ایشان آوردیم، میرزا همه را رد
    (صفحه 59)

 

 

در سال: 1308 هجری قمری- یعنی یکصدو بیست و هشت سال قبل- ناصر الدین شاه مسأله خرید و فروش تنباکو را در اختیار یک شرکت انگلیسی قرار داد، البته شرکت انگلیسی در هند بود و از آنجا به ایران منتقل شد، بیع و شراء انجام گرفت، علمای ایران احساس کردند که این مقدمه نفوذ انگلیس در ایران است و از همین راه می خواهند در ایران نفوذ کنند، امروز اقتصاد تنباکو را در اختیار می گیرند، فردا هم جو و گندم و سایر چیز ها را، و در امور زمان نفوذ اجتماعی و سیاسی پیدا می کنند، فلذا به مرحوم میرزای شیرازی نامه نوشتند، جریان را روشن کردند خصوصاً مرحوم شیخ محمد حسن آشتیانی در این جهت نقش مؤثر تری داشتند، ایشان را روشن کردند.

نکته مهم تاریخی

یکی از دوستان من که از اولاد مرحوم میرزای نائینی است، می گوید من از مرحوم میرزا علی نائینی (پسر مرحوم آیت الله نائینی)، آیت الله نائینی شاگرد هم میرزا بود (در سامراء) ازش پرسیدم که در باره نوشته میرزای شیرازی در باره تنباکو چه خبر داری؟ گفت میرزای نائینی (پدر من) برای ما نقل کرد، بعد از آنکه میرزای شیرازی احساس خطر کرد، که این در حقیقت یک نافذه ای است برای نفوذ دشمن، خواست خرید و فروش تنباکو را تحریم کند، اما به شاگردان خود دستور داد که امشب همه شما یک چیزی بنویسید و بیاورید، گفت همه ما از جمله سید محمد فشارکی ( استاد حاج شیخ عبد الکریم حائری) یک چیزی نوشتیم و فردا خدمت ایشان آوردیم، میرزا همه را رد کرد، بعد خودش از زیر دوشک خود یک نوشته ای در آورد و گفت به من گفته اند – یعنی از طرف حضرت - این را من بگویم، این تعبیر، تعبیر آقا امام زمان عج است، «بسم الله الرحمن الرحیم، الیوم استعمال التنباک التتن بأیّ نحو کان بمثابه محاربه إمام الزمان عجلّ الله تعالی فرجه الشریف». البته میرزا شیرازی اهل باطن و اهل معنی بود و این نوشته را تلگراف کردند،در آن زمان تلفن نبود، اما تلگراف آمده بود، وقتی که این تلگراف به تهران آمد، به سرعت به سائر شهر ها پخش شد، این حکم جناب میرزای شیرازی، حکم ولائی است، ایشان نمی خواهد در لوح محفوظ تصرّف کند، نمی خواهد احکام ثانویه و اولیه را بهم بزند، بلکه می خواهد این ازمه و بحران را حل کند که مبادا چنگال استعمال پیر انگلیس در ایران وارد شود.

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D9%81%D9%82%D9%87%20%D8%A2%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%B3%D8%A8%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C%2095-94&option=com_dbook&task=readonline&book_id=14134&page=59&chkhashk=AC3012FDD0&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۲

نظرات  (۱)

ممنون از شما