***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 711 : 1


  • ، مرحوم آقای سید محمد فشارکی و همه یا معمول شاگردان ایشان می گویند برای دو امر فعلی که یکی از آنها مشروط
    (صفحه 489)

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید موسی شبیری (حسینی) زنجانی 89-88

 

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید موسی شبیری (حسینی) زنجانی 89-88

موضوع: خارج فقه

 

 

بحث در مسئله کفاره جماع با زوجه در ماه مبارک رمضان در حال اکراه و اختیار زوجه یا زوج بود. در این جلسه، استاد دام ظله، توضیحی درباره عبارت عروه در کفاره در صورت عجز از خصال ثلاث بیان می فرمایند.

بحث به اینجا رسیده بود که برای افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان به حسب متعارف کفاره هست و کفاره آن تخییر بین عتق رقبه و صوم شهرین متتابعین و اطعام ستین مسکین است، از اینها به خصال ثلاث تعبیر می شود، خصال ثلاث در سه قسم کفارات هست ؛ مخیره و مرتبه و کفاره جمع. در چند مورد به نحو تخییر بین این سه چیز کفاره هست ؛ در ماه مبارک رمضان و نذر و عهد و اعتکاف و در اینکه اگر زن در مصیبت موی خود را قطع کند، کفاره مخیره بین این سه چیز هست. در بعضی از کفارات، این سه چیز به نحو ترتیب هست که اول عتق رقبه و اگر نشد، صیام شهرین متتابعین و اگر نشد، اطعام ستین مسکین است، کفاره قتل خطا و ظهار اینگونه است. و کفاره جمع بین این خصال ثلاث، کفاره قتل عمد است که در صورت عدم قصاص، علاوه بر دیه، این کفاره جمع را نیز دارد، و طبق نظر عده ای و از جمله مرحوم سید، کفاره افطار به حرام در ماه مبارک رمضان کفاره جمع است.

ص: 1

 

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید موسی شبیری (حسینی) زنجانی 89-88

آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید موسی شُبَیری (حسینی) زنجانی89-
مشخصات کتاب:
سرشناسه:شُبَیری (حسینی) زنجانی75 ، سید موسی،۱۳۰۶
عنوان و نام پدیدآور:آرشیو دروس خارج فقه آیت الله العظمی سید موسی شُبَیری (حسینی) زنجانی89-88 سید موسی شُبَیری (حسینی) زنجانی.
به همراه صوت دروس
منبع الکترونیکی : سایت مدرسه فقاهت
مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، ۱۳96.
مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه
موضوع: خارج فقه

عناوین اصلی کتاب شامل:
موضوع بحث:کفـاره - شنبه 4 مهر ماه 88/07/04؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 5 مهر ماه 88/07/05؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 7 مهر ماه 88/07/07؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 8 مهر ماه 88/07/08؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 11 مهر ماه 88/07/11؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 12 مهر ماه 88/07/12؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 13 مهر ماه 88/07/13؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 14 مهر ماه 88/07/14؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 15 مهر ماه 88/07/15؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 18 مهر ماه 88/07/18؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 19 مهر ماه 88/07/19؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 20 مهر ماه 88/07/20؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 21 مهر ماه 88/07/21؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 25 مهر ماه 88/07/25؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 26 مهر ماه 88/07/26؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 27 مهر ماه 88/07/27؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 28 مهر ماه 88/07/28؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 29 مهر ماه 88/07/29؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 2 آبان ماه 88/08/02؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 3 آبان ماه 88/08/03؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 4 آبان ماه 88/08/04؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 5 آبان ماه 88/08/05؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 6 آبان ماه 88/08/06؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 9 آبان ماه 88/08/09؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 10 آبان ماه 88/08/10؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 11 آبان ماه 88/08/11؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 12 آبان ماه 88/08/12؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 13 آبان ماه 88/08/13؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 16 آبان ماه 88/08/16؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 17 آبان ماه 88/08/17؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 18 آبان ماه 88/08/18؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 19 آبان ماه 88/08/19؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 20 آبان ماه 88/08/20؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 23 آبان ماه 88/08/23؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 24 آبان ماه 88/08/24؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 25 آبان ماه 88/08/25؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 26 آبان ماه 88/08/26؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 30 آبان ماه 88/08/30؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 1 آذر ماه 88/09/01؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 2 آذر ماه 88/09/02؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 3 آذر ماه 88/09/03؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 8 آذر ماه 88/09/08؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 9 آذر ماه 88/09/09؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 10 آذر ماه 88/09/10؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 11 آذر ماه 88/09/11؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 14 آذر ماه 88/09/14؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 16 آذر ماه 88/09/16؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 17 آذر ماه 88/09/17؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 18 آذر ماه 88/09/18؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 22 آذر ماه 88/09/22؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 23 آذر ماه 88/09/23؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 12 دی ماه 88/10/12؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 13 دی ماه 88/10/13؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 14 دی ماه 88/10/14؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 16 دی ماه 88/10/16؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 19 دی ماه 88/10/19؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 20 دی ماه 88/10/20؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 22 دی ماه 88/10/22؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 23 دی ماه 88/10/23؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 26 دی ماه 88/10/26؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 27 دی ماه 88/10/27؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 28 دی ماه 88/10/28؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 29 دی ماه 88/10/29؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 30 دی ماه 88/10/30؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 4 بهمن ماه 88/11/04؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 5 بهمن ماه 88/11/05؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 6 بهمن ماه 88/11/06؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 7 بهمن ماه 88/11/07؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 10 بهمن ماه 88/11/10؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 11 بهمن ماه 88/11/11؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 12 بهمن ماه 88/11/12؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 13 بهمن ماه 88/11/13؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 1 اسفند ماه 88/12/01؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 2 اسفند ماه 88/12/02؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 3 اسفند ماه 88/12/03؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 5 اسفند ماه 88/12/05؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 8 اسفند ماه 88/12/08؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 9 اسفند ماه 88/12/09؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 10 اسفند ماه 88/12/10؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 11 اسفند ماه 88/12/11؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 12 اسفند ماه 88/12/12؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 15 اسفند ماه 88/12/15؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 16 اسفند ماه 88/12/16؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 17 اسفند ماه 88/12/17؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 18 اسفند ماه 88/12/18؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 19 اسفند ماه 88/12/19؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 22 اسفند ماه 88/12/22؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 23 اسفند ماه 88/12/23؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 24 اسفند ماه 88/12/24؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 25 اسفند ماه 88/12/25؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 26 اسفند ماه 88/12/26؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 7 فروردین ماه 89/01/07؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 8 فروردین ماه 89/01/08؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 9 فروردین ماه 89/01/09؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 10 فروردین ماه 89/01/10؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 11 فروردین ماه 89/01/11؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 14 فروردین ماه 89/01/14؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 15 فروردین ماه 89/01/15؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 16 فروردین ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 17 فروردین ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 18 فروردین ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 21 فروردین ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 22 فروردین ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 28 فروردین ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 29 فروردین ماه 89/01/29؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 30 فروردین ماه 89/01/30؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 31 فروردین ماه 89/01/31؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 1 اردیبهشت ماه 89/02/01؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 4 اردیبهشت ماه 89/02/04؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 5 اردیبهشت ماه 89/02/05؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 6 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 7 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 11 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 12 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 13 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 14 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 18 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 19 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 20 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 21 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 1 خرداد ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 2 خرداد ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 3 خرداد ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 4 خرداد ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 5 خرداد ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - شنبه 8 خرداد ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - یکشنبه 9 خرداد ماه کتاب الصوم؛ موضوع بحث:کفـاره - دوشنبه 10 خرداد ماه 89/03/10؛ موضوع بحث:کفـاره - سه شنبه 11 خرداد ماه 89/03/11؛ موضوع بحث:کفـاره - چهارشنبه 12 خرداد ماه 89//03/12

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=14161&Itemid=167&lang=fa

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 711 : 1


  • ، مرحوم آقای سید محمد فشارکی و همه یا معمول شاگردان ایشان می گویند برای دو امر فعلی که یکی از آنها مشروط
    (صفحه 489)

 

 

مرحوم آقای خوئی می فرماید ما علم غیب به ملاکات نداریم و وجود ملاک را از اوامر می فهمیم، در باب تزاحم که در کلام مولی قیدی وجود ندارد و بین مصادیق موضوع تزاحم واقع می شود و شخص در مقام امتثال قادر به جمع بین مصادیق نیست، اینجا می توانیم بر مبنای ترتب امر را درست کنیم و ملاک را از امر کشف کنیم، انقذ الغریق بدون قید وارد شده و مکلف نمی تواند هر دو نفر در حال غرق شدن را که یکی اهم و دیگری مهم است، نجات دهد، (البته بحث ترتب در جایی که دو مصداق از جهت ملاک مساوی هستند نیز می آید, ولی فعلاً بحث را در فرض اهم و مهم پیاده می کنیم) در این فرض امر مطلق به اهم هست و به دلیل اینکه مکلف قادر به اتیان هر دو نیست، مهم نمی تواند امر مطلق داشته باشد، اما آیا امر مشروط به مهم به این شکل که اگر امر به اهم را اتیان نکردی، مهم را اتیان کن؟ معقول است بنابر امکان امر به مشروط دو امر بالفعل موجود است که یکی علی وجه الاطلاق و دیگری مشروطی است که شرط آن حاصل شده، در نتیجه، اگر کسی اهم را انجام دهد، امتثال امر بدون عصیان کرده، و اگر مهم را انجام دهد، امتثال امر توأم با عصیان کرده است، اینکه آیا چنین چیزی صحیح هست یا نیست، معرکه آراء بسیاری شده است، مرحوم آخوند می گوید دو امر فعلی حتی اگر یکی از آنها مشروط باشد، نمی شود، مرحوم آقای سید محمد فشارکی و همه یا معمول شاگردان ایشان می گویند برای دو امر فعلی که یکی از آنها مشروط باشد، مانعی وجود ندارد، و مختار مرحوم آقای خوئی نیز همین است که دو امر فعلی به نحو ترتب اشکالی ندارد، لذا مرحوم آقای خوئی می فرماید اگر تزاحم نبود، می گفتیم به وسیله اطلاقات ادله مهم امر مطلق دارد، اما حالا در اثر تزاحم از اطلاق امر نسبت به مهم رفع ید می کنیم و اصل امر را نسبت به مهم محفوظ می دانیم، وقتی امر مشروط شد، امر بدون ملاک نمی شود، از همین امر کشف ملاک می کنیم و با آن عمل را تصحیح می کنیم، در جائی که در کلام شارع قید نباشد و می خواهیم به حکم عقل تقیید بزنیم، حکم عقل فقط مانع امر مطلق نسبت به مهم می شود و مانع امر مشروط نیست، لذا با کشف ملاک حکم به صحت می کنیم، اما در مسئله جاری شارع از اول در همان دلیل «کتب علیکم الصیام» برای مکلف دو قسم ذکر کرده و فرموده «من کان مریضاً أو علی سفر فعده من أیام اخر»، این تقسیم مربوط به حکم عقل نیست و در کلام شارع است, موضوع را هم مریض معلوم قرار نداده, بلکه مریض واقعی مأمور به روزه در غیر ماه رمضان است, پس چون خود شارع مکلف را دو قسم کرده، دیگر در اینجا امری در مورد مریض به روزه در ماه رمضان وجود ندارد تا از آن کشف ملاک کنیم و بحث ترتب مطرح شود، این بحث ترتب در مورد کسی است که در کلام شارع قیدی نسبت به او ذکر نشده است, بلکه عدم تکلیف او به این جهت است که عاجز از امتثال است ولی در بحث ما از ناحیه شارع تشقیق شقوق شده است.

ص: 489

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88%20%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%20%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%20%D9%81%D9%82%D9%87%20%D8%A2%DB%8C%D8%AA%20%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%20%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B8%D9%85%DB%8C%20%D8%B3%DB%8C%D8%AF%20%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%20%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C%20(%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C)%20%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C%2089-88&option=com_dbook&task=readonline&book_id=14161&page=489&chkhashk=0C31156EE5&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۰۳