***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

پیشینه و مبانی ولایت فقیه - کتاب

دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۹، ۰۵:۲۸ ق.ظ

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 312 : 1


  • رفت. در مقبره استادش سید محمد فشارکی در صحن مقدس علوی به خاک سپرده شد. ر.ک: طبقات اعلام الشیعهً، آقا
    (صفحه 197)

پیشینه و مبانی ولایت فقیه

 

به قلم علامه فقیه آیت الله شیخ محمدهادی معرفت

بسمه تعالی

مسأله ولایت فقیه، از اساسی ترین مسائل اسلامی است و ولایت فقیه تداوم ولایت کبرا یعنی همان امامت و بعد از رسالت است. بعد از غیبت کبرا -که در سال 329 هجری روی داد و مصیبت بزرگی برای شیعه بود- علمای بزرگ مسأله ولایت فقیه را مطرح ساخته و با جدیت به این مسأله پرداخته اند.

پس از غیبت امام زمان (عج) مسأله مرجعیت مطرح شد و علمای دین نیز بر اساس دین و شریعت، به پاسخگویی سؤالات و مشکلات مطرح شده در این باب پرداختند.

از زمان شیخ طوسی و شاگردانش همچون سید مرتضی و طوسی و علامه حلی و دیگران تا به امروز این مسأله مطرح بوده و از آن زمان تا کنون برای تبیین این مسأله کتابها و رساله های بیشماری نگاشته شده است. ما نیز با بهره گیری از دروس امام خمینی(ره) در این باب به مباحث زیادی پرداخته ایم.

در کتاب ولایت فقیه که به زبان عربی تألیف نمودیم و بعد از آن یک رساله به زبان فارسی نگاشتیم، مبانی و پیشینه این مسأله را مورد بررسی قرار داده ایم و به شبهاتی که اخیرا در این باره مطرح گشته است، پرداخته و تلاش نموده ایم که جواب علمی و قانع کننده ای

ص: 19

به سؤالات و شبهات مطرح شده ارائه دهیم. و بحمدالله این دو کتاب تا کنون چندین بار تجدید چاپ شده است.

جناب شیخ محسن حیدری (حفظه الله) نیز با تألیف کتاب حاضر، کار بسیار بزرگی را انجام داده اند و استادانه به بیان پیشینه و مبانی ولایت فقیه پرداخته اند که این تلاش مورد تقدیر و تمجید است و گام بلندی در راه احیاء کلمه «الله» خواهد بود. ان شاء الله.

والله هو الموفق

قم - محمد هادی معرفت

23 / ذی القعده 1423 - 7/11/1381

ص: 20

پیشینه و مبانی ولایت فقیه

پیشینه و مبانی ولایت فقیه

پیشینه و مبانی ولایت فقیه
مشخصات کتاب:
سرشناسه : حیدری، محسن، ۱۳۵۷ -
عنوان و نام پدیدآور : پیشینه و مبانی ولایت فقیه/ مولف محسن حیدری.
مشخصات نشر : قم: مجمع جهانی شیعه شناسی ٬ ۱۳90.
مشخصات ظاهری : 311ص.
موضوع : ولایت فقیه -- تاریخ
موضوع : ولایت فقیه
رده بندی کنگره : BP۲۲۳/۸/ح۹پ۹ ۱۳۷۹
رده بندی دیویی : ۲۹۷/۴۵
ص: 1
عناوین اصلی کتاب شامل:
اشاره؛ فهرست مطالب؛ مقدمه استاد انصاری بویراحمدی؛ مقدمه استاد محمد هادی معرفت؛ مقدمه مؤلف؛ فصل اول:نظریه حکومت و نظام سیاسی در اسلام؛ فصل دوم :پیشینه مبحث ولایت فقیه نزد علماء بزرگ شیعه؛ فصل سوم:مبانی ولایت فقیه نزد فقهای شیعه؛ فصل چهارم :ولایت فقیه از دیدگاه آیت الله العظمی ابوالقاسم خویی قدس سره؛ فهرست منابع

https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=15370&Itemid=167&lang=fa

 

 

تعداد نتایج از صفحه 1 تا 312 : 1


  • رفت. در مقبره استادش سید محمد فشارکی در صحن مقدس علوی به خاک سپرده شد. ر.ک: طبقات اعلام الشیعهً، آقا
    (صفحه 197)

 

5- اولیای عقد

مسأله 13: کسی که ولی مانند پدر و جد و وصی ندارد، حاکم شرع می تواند اذن به نکاح او دهد به شرط اینکه نیاز به آن باشد و مصلحتی که مراعات آن لازم است، اجرا گردد.((1))

6- احکام وصیت

مسأله 11: پدر و جد می توانند در صورت نبود دیگری برا ی اطفال ولی تعیین کنند و در صورت وجود دیگری آنان نمی توانند برای اطفال ولی تعیین کنند و کسی غیر از آن دو نمی توانند برای اطفال ولی تعیین کند حتی حاکم شرع؛ زیرا بعد از مرگ ولایت اطفال به حاکم شرع دیگر مربوط می شود و این دقیقا مانند ولایت پدر و جد است که در صورت نبود یکی از آنها ولایت از آن دیگری می گردد.((2))

38- محقق نائینی

((3)) (1276–1355ﻫ):

ص: 197


1- ([1]). العروهً الوثقی، ج 2 ص 869..

2- ([2]). همان، ج 2، ص 888.

3- ([3]) - او شیخ محمد حسین فرزند شیخ الاسلام میرزا عبدالرحیم غروی نائینی از بزرگان علمای شیعه و محققین است. در سال 1276 در نائین به دنیا آمد و در همانجا رشد نمود. بعد به اصفهان مهاجرت کرد. در سال 1303 به نجف اشرف رفت و همچنان در جلسات درس مجدد شیرازی شرکت می نمود تا اینکه مجدد شیرازی در سال 1312 از دنیا رفت. آنگاه او همراه با آیت الله سید اسماعیل صدر به کربلاء رفت وتا سال 1324 ملازم او بود. بعد از آن به نجف رفت وبه یاران شیخ محمد کاظم خراسانی هروی -که از مهمترین طرفداران مشروطه در ایران بود- پیوست. درسال 1339 بسیاری از عالمان و وضیحتگان شهرهای دیگر به نجف می آمدند تا در جلسات درس وی حاضر شوند. حوزه علمیه نجف با جلسات درس وی گره خورده بود. آیات عظام سید جمال الدین گلپایگانی وسید محمود شاهرودی وشیخ محمد علی کاظمی خراسانی، سید محسن حکیم وسید ابو القاسم خوئی علامه سید محمد حسین طباطبایی وبرخی دیگر از شاگردان او بودند. او آثار علمی گران بهایی دارد. کتاب اجود التقریرات که تقریرات جلسات بحث او به قلم مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی، فوائد الاصول، تقریراتش به قلم شیخ محمد علی کاظمی، تنبیه الامهً و تنزیه الملهً، کتاب هایش در تبیین حکومت اسلامی در اوایل مشروطیت، منیهً الطالب فی حاشیهً المکاسب، المکاسب و البیع و تقریرمباحث او به قلم آیت الله مرحوم شیخ محمد تقی آملی و برخی دیگر از کتابها را می توان نام برد. او نمونه تقوا، تهذیب نفس، تواضع و صبر و تحمل در برابر مصائب بود. او در مجال سیاست و اجتماع نیز فعالیت می نمود. وی در طلیعهً علماء مجاهد بر علیه انگلیس در جنگ جهانی اول و نیز در انقلاب بیستم علیه حکومت دست نشانده بریتانیا بر عراق بود. او و دیگر مراجع بزرگ هم چون سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ مهدی خاصی بیانیه ای در محکومیت اقدام های ملک فیصل در راستای طرح های استعماری صادر کردند که بدنبال این بیانیه آنان به ایران تبعید شدند. محقق نائینی دوران تبعید خود را در قم گذراند. در پی فشارهایی که مردم عراق بر حکومت فیصل وارد نمودند حکومت به ناچار از مردم عذر خواهی کرد و از مراجع خواست که به عراق بیایند. بدین ترتیب آنان در سال 1342 پیروز مندانه به عراق بازگشتند. محقق نائینی همچنان به فعالیت اجتماعی و اصلاح طلبانه و نیز نظارت بر امور حوزه و مطالعات خود ادامه می داد تا اینکه در سال 1355 از دنیا رفت. در مقبره استادش سید محمد فشارکی در صحن مقدس علوی به خاک سپرده شد. ر.ک: طبقات اعلام الشیعهً، آقا بزرگ طهرانی، ج 14/593-596. فهرس التراث، ج 2/335-337. فقهای نامدار شیعه، صص 411-421.

https://www.ghbook.ir/index.php?name=%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DB%8C%D9%86%D9%87%20%D9%88%20%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C%20%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA%20%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87&option=com_dbook&task=readonline&book_id=15370&page=197&chkhashk=661397433E&sword=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&tmpl=component&lang=fa