***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

«رسانه مطالبه گر، آسیب شناس و آفت زدا» مصاحبه با دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

مصاحبه#دکتر_سیدجواد_هاشمی_فشارکی

درکیهان فرهنگی

########################################################################################

نشانی :

https://www.magiran.com/paper/2307305

 

http://noo.rs/I4SeQ

گفت و گو با کارشناس مسائل رسانه، دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

نویسنده: قاسم غلامرضایی

زبان: فارسی

انتشار در: نشریه کیهان فرهنگی، سال سی و هشتم شماره ۴۱۲ (پیاپی ۴۱۳، خرداد و تیر ۱۴۰۰)

صفحه: ۲۲

Kayhan farhangi

ISSN: 1023-0289

صاحب امتیاز: موسسه کیهان

مدیر مسئول: دکتر فیروز اصلانی

تلفن نشریه: ۰۲۱-۳۳۱۱۲۴۱۴

لینک کوتاه:   magiran.com/p2307305  

#################################################################################

کد خبر: ۲۲۳۹۶۱

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

سرویس کیهان » اخبار

الفالف

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوهای اختصاصی در‌باره «رسانه مطالبه‌گر، آسیب‌شناس و آفت‌زدا»، «انباشت قوانین مانعی بر سر راه تولید» و نیز موضوعات متنوع فرهنگی و سیاسی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.


«بازرسی فعال؛ علامت سرزندگی نظام» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیر مسئول با‌اشاره به پاسداری از انقلاب اسلامی و نعمت‌الهی، بایسته‌های زیر را مورد توجه قرار داده است: چینش ضابطه‌مند نیروها در پست‌های کلیدی، تشکیل شورای استعلام، تجمیع و پردازش اطلاعات، تشکیل شورای راهبردی قوه مجریه، لزوم نگاه کلان‌نگر یا چرخ‌بالی، فعال‌سازی بازرسی میدانی و توجه به گزارش‌های مردمی.
دکتر اصلانی در بخشی دیگر افزوده است: مقتضای انقلابی بودن دولت فسادستیز خروج از بوروکراسی دست و پاگیر کنونی است. نمی‌توان و نباید صرفاً با تکیه بر گزارش‌های رسمی مقامات و نهادهای اداری، فسادستیزی کرد و با اعلام آمارهای رسمی که ممکن است با واقعیت فاصله داشته باشد دم از موفقیت زد. دولت جدید با به کارگیری نیروهای انقلابی و قاطع، بازرسی میدانی را فعال و به گزارش‌های مردمی توجه جدی کند و واکنش سریع نشان دهد و در بزنگاه‌های حساس کشور به‌موقع حضور یابد؛ به هیچ‌وجه نباید مسئولی خود را در حاشیه امن ببیند و با وقاحت تمام بر خلاف فلسفه سیاسی نظام با دهن‌کجی به ارزش‌ها و آرمان‌ها، مردم بی‌پناه را در
پیچ و خم مسائل اداری کشور سرگردان و آنان را ناامید کند و با ایجاد نارضایتی و اعمال خلاف یا ترک فعل خود به جامعه این‌گونه القا نماید که از این دولت هم کاری بر نمی‌آید. حکومت منهای اعمال حاکمیت معنایی ندارد.
وی در ادامه تأکید کرده است: بازرسان قاطع، قوی و واکنش سریع به‌عنوان نماد حاکمیت باید به‌موقع چنین افرادی را از کار خویش پشیمان و اثبات کنند که برپایی عَلَم بازرسی علامت برپایی و سرزندگی حاکمیت است و حضور و اقدام به‌موقع بازرسان علامت اراده جدی حاکمیت جمهوری اسلامی بر قلع و قمع ریشه فساد و مفسدان. نباید در کانال و حصار تشکیلاتی و بوروکراتیک و گزارش‌های کاغذی، مطالبات مردم را مدفون و حاشیه امن برای مفسدان ایجاد کرد، نباید در حجاب احتجاب حاجبان و دربانان گرفتار شد و خود را از نظرات مردم و نخبگان ملت محروم ساخت. چه بسیار گزارش‌های مردمی راه‌گشا و هشدار دهنده وجود دارد که به علت ترس از مسئولان و پیامدهای جانی و مالی، ناگزیر به مسئولان بالاتر ارسال شده است؛ این‌گونه گزارش‌ها که بسیار مغتنم و به گونه‌ای مصداق امر به معروف و نهی از منکرند می‌تواند راه‌گشا، روشنگر، حصار‌شکن و زمینه‌ساز بازرسی‌های میدانی و روزنه‌ای برای شناخت فساد و مفسدان باشد. باید «فهم میدانی» را بر «فهم کاغذی» ترجیح داد و سرزندگی حاکمیت، شادابی و طراوت آرمان‌ها و ارزش‌ها را در عمل به اثبات رساند؛ این در گرو فعال‌سازی نهاد بازرسی ویژه و بازرسان واکنش سریع با اختیارات ویژه در عرصه اجرایی کشور است.
«رسانه مطالبه‌گر، آسیب‌شناس و آفت‌زدا» عنوان گفت‌وگوی اختصاصی کیهان فرهنگی با دکتر سید جواد هاشمی فشارکی است وی با‌اشاره به نقش اثرگذار رسانه گفته است: رسانه‌ها می‌بایست روابط عمومی فرهنگی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را به سمت رسالت اصلی‌شان در مجموعه خود هدایت کنند و مأموریت بعدی‌شان جامعه هدف است، یعنی جامعه‌ای که از آن سازمان یا وزارتخانه ذی‌نفع است. آن‌چه عرض کردم بایستی رسالت آنها در بحث عنوان سال، تبیین، تعمیق گفتمان‌سازی و تحقق و مطالبه‌گری شود.
دکتر فشارکی در بخش دیگر تأکید کرده است: رسانه‌ها خیلی خوب می‌توانند در پرداختن به محتوای عنوان سال، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را از تظاهرات بیرونی(مانند نصب بنر در نمای ورودی و یا در چشم‌انداز دیگران که فقط هزینه‌بر است) به سمت‌وسوی عینی و کاربردی بکشانند؛ بدین معنا که سازمان متبوع هر مسئول در ارتباط با عنوان سال چه باید بکند و چه وظایفی را می‌توان عهده‌دار باشد و در پایان سال از میزان همراهی با تولید، حمایت از آن، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها گزارش کمی ارائه کند.

«انباشت قوانین مانعی بر سر راه تولید» موضوع مصاحبه بعدی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعید فراهانی است که در بخشی از آن چنین گفته است: این دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هاست که تولید کنندگان را با موانع متعددی مواجه می‌سازد. این‌ را می‌توان به سایر بخش‌ها هم سرایت داد و در موضوع قوانین مربوط به تولید‌کننده یک بازنگری اساسی شود. گاهی ممکن است خلأ قانونی وجود داشته باشد و در بعضی مواقع هم احتمال وجود قوانین متعدد است که تعدد قوانین، خود موانع ایجاد می‌کنند.
دکتر فراهانی در بخش دیگری افزوده است: سوداگری و سفته‌بازی ریسکی ندارد و هر عامل اقتصادی با توجه به نگاه منفعت‌طلبانه به این سمت سوق می‌یابد و نه به سمت تولید؛ بنابراین روی این نکته باید در دانشگاه‌‌های ما کار و در هر بخش متناسب با آن تصمیم‌گیری شود. دانشگاه‌ها ظرفیت‌های خیلی خوبی دارند که مغفول واقع شده است. الان رساله‌های دکتری ظرفیت‌های خیلی خوبی هستند که می‌شود آنها را برای حل علمی مسائل تولید سامان‌ داد.
«اهتمام به اسلامیت نهضت و کادرسازی برای نظام اسلامی» یکی دیگر از مطالب این شماره به قلم دکتر علیرضا جوادزاده در‌باره نقش و جایگاه مرحوم آیت‌الله مصباح در نهضت اسلامی است که در بخشی از آن می‌خوانید: آیت‌الله مصباح فعالیت‌های سیاسی مستقیم بر ضد رژیم داشته است؛ بنابراین،‌اشتغال آیت‌الله مصباح به فعالیت‌های فرهنگی و برنامه‌ریزی و کادرسازی برای نظام آتی اسلامی و اولویت دادن به این امور، به معنای کنار گذاشتن فعالیت‌های سیاسی نبود، بلکه در مواردی که فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی بودن التقاط بود، و به‌‌ویژه با امام‌خمینی ارتباط داشت، آیت‌الله مصباح فعالیت و همراهی داشت.
«تبیین الگوی شهرداری تمدن‌ساز» یکی دیگر از مطالب این شماره نوشته دکتر اصغر منتظرالقائم است: ایجاد بینش و اندیشه تمدن‌سازی نوین اسلامی برای دست‌یابی به شهرداری تمدن‌ساز در تراز انقلاب اسلامی به فرموده رهبری انقلاب اسلامی نیازمند پیشرفت در چهار عرصه است:
1ـ فکر 2ـ علم 3ـ زندگی 4ـ معنویت.
وی در بخش دیگر افزوده است: معنویت مهم‌ترین شاخصه شهرداری تمدن‌ساز تربیت نیروی انسانی ماهر و نخبگان تأثیرگذار و کارآمد است تا با تولید دانش بومی مشکلات شهر ایرانی- اسلامی را حل کنند.
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «از روی کاغذ خیلی چیزها را نمی‌شود فهمید» بیانات مقام معظم رهبری/ «حسابرسی از منصب‌داران در قیامت» گفتاری از آیت‌الله حسین مظاهری/ «نقش ایرانیان در گسترش تشیع در یمن» به قلم دکتر اصغر حیدری/ «ضرورت‌های حقوقی دولت انقلابی» به قلم دکتر سید محمدمهدی غمامی/ «اعتماد‌سازی عمومی، نخستین گام دولت سیزدهم» نوشته قاسم غلامرضایی/ «هنر تحریم‌ها» از ریچارد نفیو- ترجمه سید علی صادقی و...

https://kayhan.ir/fa/news/223961/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%DB%8C%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C

#####################################################################################

باز نشر داده شده در ایثار پرس :

http://www.isarpress.ir/?p=6299

گروه : صفحه اول / ویژه

  • شناسه : 6299
  • 13 مرداد 1400 - 22:03

✳️انتشار شماره جدید #کیهان_فرهنگی

🌺جدیدترین شماره کیهان فرهنگی به همراه موضوعات متنوع علمی فرهنگی- سیاسی زیر منتشر شد.

🌺 «امام خامنه‌ای:« از روی کاغذ، خیلی چیزها را نمی شود فهمید.

⭕️طلیعه بقلم#دکتر_فیروز_اصلانی  «#بازرسی_فعال_علامت_سرزندگی_نظام

🌺 « در محضر عالمان »  حضرت #آیت‌آلله_مظاهری

🌺 « انباشت قوانین مانعی بر سر راه#تولید»/مصاحبه حجت الاسلام #دکتر_سعید_فراهانی

🌺«رسانه مطالبه گر، آسیب شناس و آفت زدا»/مصاحبه#دکتر_سیدجواد_هاشمی_فشارکی

🌺 « ضرورت‌های حقوقی دولت انقلابی »/#دکتر_سید_محمدمهدی_غمامی

🌺دکتر علیرضا جوادزاده/ اهتمام علامه مصباح به اسلامیت نظام و کادرسازی برای نظام اسلامی

🌺شهرداری تمدن ساز،/دکتر اصغر منتظر القائم

🌺« اقای قدیمی!  ناظر امروز،قاضی فردا هم هست.»/#استاد_حسین_شریعتمداری

🌺 « دولت چگونه میتواند پیشران پیشرفت شود؟ »/استاد محمد ایمانی

🌺« اعتماد سازی عمومی،نخستین گام دولت سیزدهم »/قاسم غلامرضایی

🌺« هنر تحریم ها » ریچارد نفیو(معرفی و بررسی کتاب)/ترجمه سید علی صادقی

✳️ و گزارش ها و مطالب متنوع دیگر.

شماره ۴۱۲- ۴۱۳

سال سی و هشتم

ماهنامه تخصصی فرهنگ وعلوم انسانی

مرداد ۱۴۰۰

http://www.isarpress.ir/?p=6299

 

http://www.isarpress.ir/1400/05/13/%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%a8%d9%87-%da%af%d8%b1%d8%8c-%d8%a2%d8%b3%db%8c%d8%a8-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3-%d9%88-%d8%a2%d9%81%d8%aa-%d8%b2%d8%af%d8%a7-%d9%85/

 

 

کیهان فرهنگی: لطفاً ابتدا به اختصار درباره جایگاه عنوان‌های سال بگویید.

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی: بسم‌الله الرحمن الرحیم. عنوان سال، به تعبیر بنده، تابلویی را می‌ماند که بر سر در یک شرکت یا ساختمان زده می‌شود و معرف هویت و نوع فعالیت آن شرکت یا ساختمان است. عنوان سال جدید هم چنین پیشینه‌ای را دارد که در جای خودش عرض می‌کنم. فقط به اختصار می‌گویم عنوان‌های سالی که رهبر عزیز بر آن تأکید کرده‌اند تشریفاتی و تزیینی نیست، خودایشان هم فرموده اند که بر اساس مطالعه، نظریات کارشناسی و نیاز روز کشور، عنوان سال را مشخص و ابتدی سال اعلام می‌کنند،لذا بایستی مبنای کار همه نهادها وحتی بخش خصوصی قرار گیرد. اما در باره ضرورت این نام‌گذاری امسال که مرکز ثقل آن، بحث تولید است: مستحضرید که اقتصاد، موتور مولد و محرک جامعه، و در واقع، ماده محترقه‌ای است که اگر نباشد اصلاً فعالیت جامعه به حرکت در نمی آید. «اقتصاد» شریان اصلی جامعه را فعال می‌کند و بنابراین ضرورت دارد که با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی کشور، به آن پرداخته شود.

عنوان سال جاری را اگر بخواهیم تجزیه کنیم سه بخش دارد. تمرکز بخش اول که در سال‌های گذشته هم بوده بر کلمه «تولید» است. تولید هم چون از ریشه ولد به معنای زایش است و با مونتاژ و وارد کردن قطعات اجناس خارجی و آن‌ها را سر هم کردن و بعد به نام کالای ایرانی جا زدن، تفاوت دارد؛ البته هدف‌گذاری در تولید هم عمدتاً با تمرکز بر نیازهای ضروری جامعه در همه حوزه‌های کالاهای مدنظر بایستی دنبال شود؛ این بخش اول.

بخش دوم از عنوان سال، موضوع پشتیبانی است. پشتیبانی‌ها را وقتی بشکافیم بخش‌های مختلف را شامل می‌شود. یکی از پشتیبانی‌ها در سطح کلان کشور، پشتیبانی تقنینی است و لازم است مجلس شورای اسلامی بر قوانینی که لازم است در صورت امکان، متمم بگذارد، چون چارچوب بودجه را سال قبل یا برنامه پنج ساله توسعه را قبلاً بسته‌اند؛ بنابراین یک سری تسهیلاتی را به صورت قانونی بگذارند تا تولید از قوام لازم برخوردار شود و از ضعفهای گذشته بیرون بیاید . پشتیبانی دوم، پشتیبانی قضایی است و بایستی نظارت بیشتری کنند، کما اینکه در این دو سال اخیر هم تقریباً بحمدالله چنین شده است و از بخش تولید و تولیدکنندگان داخلی با شدت و قاطعیت در برابر مشکلات و موانع پیش‌روی حمایت شود. سوم، پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی است. اساساً وزارت خانه‌های مختلف مسئول هستند که از تولیدکنندگان بر اساس نیازشان حمایت‌های مالی و معنوی لازم را در چرخه تولید، بسته‌بندی ، توزیع و بازاریابی داشته باشند ، تا تولید بتواند سر پا بماند و رشد کیفی و کمی در جهت پوشش تامین نیازهای ضروری جامعه را داشته باشد وحتی امکان صادرات را تسهیل و تقویت و گسترش دهد . پشتیبانی می‌تواند حتی کارگاه‌های کوچک را شامل شود؛ کارگاه‌های و صنایع کوچک می‌تواند به صورت خانگی یا حتی روستا‌یی شکل بگیرد و وضع موجودشان تقویت و گسترش یابند. ما درگذشته هم این را داشته ایم، یا کارگاه‌های خانگی شهری. مثلاً خانمی در خانه‌ با فعالیت تولیدی، هم نیاز خودش و هم نیاز بخش‌های دیگر جامعه را تأمین کند. بخش دیگر پشتیبانی اطلاعاتی است.اطلاعات مورد نیاز بخشهای تولیدی و نهادهای مقوم تولید .

 

کیهان فرهنگی: به نظر، این بخش باید دارای اهمیت ویژه‌ای باشد؟

دکتر هاشمی فشارکی: بله همینطور است . پشتیبانی اطلاعاتی می‌تواند وباید محور مقوله تولید باشد. بعنوان مثال ببینید! در دهه‌های گذشته این مسئله سیب زمینی و پیاز بارها به انحای گوناگون مطرح شده است. یک سال، کشاورزان بیش از حد نیاز می‌کارند و محصول زیاد می‌آید یا اصلاً آن را رها می‌کنند و از بین می‌رود، سال بعد می‌بینیم کمبود به وجود می‌آید. علت اصلی این است که اطلاعات کافی به آن‌ها داده نمی‌شود و این افراد بر اساس تشخیص خودشان به تولید محصولی روی می‌آورند. گاهی صادرات هم کشش ندارد یا کارخانه‌های دیگری ایجاد می‌شود که مشکلاتی را برای تولید کننده دیگر به وجود می‌آورد و مثال‌هایی از این دست بسیارند. اگر این پشتیبانی اطلاعاتی از طریق یک سامانه اطلاعاتی صورت بگیرد خیلی از تولید‌کنندگان به صورت هدفمند، در جایگاهی که نیاز کشور هست می‌توانند کار خود را با برنامه دنبال ‌کنند. پشتیبانی دیگر، تبلیغاتی و با فرهنگ‌سازی است که محور آن، عمدتاً رسانه‌هایند؛ از رسانه ملی تا رسانه‌هایی که به صورت مجازی و کاغذی و امثالهم هستند، وظیفه دارند که این بحث را دنبال کنند. در این خصوص هم مواردی را عرض خواهم کرد.

بخش سوم عنوان سال، مانع‌زدایی است. به هر جهت تولیدکنندگان در فرآیندکاری در تأمین مواد اولیه، نیروی انسانی، آموزش و... ممکن است با موانعی روبرو باشند و نهادهای مسئول وظیفه دارند این موانع و سدها و مزاحمت‌ها را رفع کنند تا ان‌شاءالله تولید ما شکوفا و سرآمد و روند تکاملی یابد .

 

کیهان فرهنگی: چرا مقام معظم رهبری، مانع‌زدایی را به‌عنوان یک محور در شعار امسال مطرح کرده‌اند؟

دکتر هاشمی فشارکی: همان طور که مطلع هستید در این چند سال اخیر تمرکز و تأکید ایشان بر اقتصاد، مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی بوده است و بر تولید، اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید توجه ها را معطوف داشته اند و سال گذشته هم جهش تولید را نامگذاری و تأکید کرده‌اند. اگر همه بخش‌های کشور- چه آن‌هایی که مسئولیت تولید دارند و چه آن‌هایی که پشتیبانی و حمایت‌های فرهنگی و رسانه‌‌ای و غیره در حیطه وظایفشان است- به حد کفایت به این محورها پرداخته بودند ، قطعاً ضرورتی پیدا نمیشد که سال 1400 را  ایشان مانع‌زدایی و رفع موانع تولید را بیان نمایند و چه بسا اهداف متعالی‌تری که مدنظر ایشان است محور قرار می‌گرفت.

 

کیهان فرهنگی: چه باید کرد؟

دکتر هاشمی فشارکی: حرکت مقدماتی، شناخت موانع و سپس آسیب‌شناسی آن‌هاست. ببینیم شعارها و عنوان‌هایی که رهبر انقلاب در سنوات اخیر بیان کردند به چه سرنوشتی دچار شدند تا در سال جاری، برای بار چندم دچار آن نشویم.

آسیب اول به‌خصوص در سال‌های اخیر به دنبال نام‌گذاری سال، صرفا بنرزنی ادارات بلافاصله بعد از تعطیلات در ورودی ساختمان و گذاشتن یادداشت‌هایی در سایت‌ها و حتی چاپ سربرگ اداره با عنوان سال بوده است، ولی دریغ از اینکه تحرکی درتحقق شعار سال در همان اداره صورت بگیرد! به عبارتی حرف زده می‌شود ولی عمل را ما در ابهام می‌بینیم، درحالی‌که خیلی جاها می‌توانند در این حوزه شعار سال فعالیت کاربردی داشته باشند.

آسیب دوم، عملکرد سال‌های اخیر  است. در همین پنج- شش سال گذشته با همان محورهایی که عرض کردم، کشور با مشکلات اقتصادی، افزایش تحریم‌ها سوء مدیریت‌ها، افزایش بی‌رویه واردات به‌خصوص کالاهای لوکس‌های مصرفی،کالاهایی که در داخل مشابهش وجود دارد، روبرو بوده است. واقعاً آدم تأسف می‌خورد و تعجب می‌کند که چرا اجازه واردات  این‌گونه کالاها داده می‌شود و چرا با آن برخورد نمی‌شود؛ چرا که تأثیر مستقیم بر رکود، کاهش تولید و حتی طبق خبرهای واصله ، تعطیلی کارخانه‌ها را بهمراه  داشته است. این مسائل و مشکلات اول متوجه خود کارخانه‌ها و کارکنان آن‌ها و بعد جامعه‌ای می‌شود که باید ازآن خدمات بهره‌مند شوند. وقتی این‌ها متوقف می‌شوند ابتدا فشار معیشتی بر مردم بیشتر می‌شود و بعد هم مشکلات اقتصادی  برای کشور به وجود می‌آیند و به نظر می‌رسد که در این حوزه رسانه‌ها هم به خوبی ایفای نقش نکرده‌اند. الحمدالله در دو سال اخیر قوه قضائیه براساس گزارش‌های خبری مردمی ، مواردی را دنبال و برخی مراکز تولیدی رو به موت و حتی به تعیلی کشیده شده را احیا کردند.

 

کیهان فرهنگی: چرا رسانه‌ها را در گذشته در این حوزه خیلی فعال نمی‌بینیم؟

دکتر هاشمی فشارکی: این مسئله از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است. یک جنبه‌اش این  است که خیلی از رسانه‌ها به دلیل آن‌که بدنه کارشناسی ندارند نمی‌توانند موضوع را در حوزه‌های مختلف بشکافند. و نمی‌دانند شعار سال را در حرفه و صنعت، با توجه به نیاز جامعه در عرصه‌های گوناگون را چگونه می‌توانند تعمیم بدهند.

گام‌های اول شناسایی عنوان و بعد فرهنگ‌سازی است تا به مطالبه عمومی از مسئولان تبدیل شود. خیلی رسانه‌ها هم موضوع سال را یکی از مسائل جاری می‌دانند، در حالی که باید در اولویت بدانند. یعنی بین موضوعاتی که دنبال می‌کنند شعار سال را در اولویت بدانند و به آن بیش از سایر موضوعات بپردازند.

این نکته را باید عرض کنم که حضرت آقا در طرح عنوان امسال بیان فرمودند که میزان جهش تولید ( که عنوان سال بوده ) در سال گذشته در حد انتظار نبود و آن چه می‌بایست در اقتصاد و معیشت جامعه رخ می‌داد، محقق نشد.

 

کیهان فرهنگی: از نقش رسانه برای مانع‌زدایی و تبیین فرهنگ مطالبه‌گری بگویید.

دکتر هاشمی فشارکی: رسانه‌ها می‌توانند در چند محور در عملیاتی شدن عنوان سال نقش داشته باشند.

مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول در حوزه تولید؛ یعنی با تبیین و پی‌گیری، از وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای مسول بخواهند مشکلات تولید را رفع کنند.

مطالبه‌گری از نهادهای تقنینی و قضایی؛ مثلاً از مجلس بخواهند نواقص در قوانین را رفع کند یا قوه قضاییه به تخلف‌ها و کارشکنی‌ها در عرصه تولید بپردازد رسانه‌ها به عنوان نماینده مردم، این موارد را به طور مداوم، می‌توانند پی‌گیری و مطالبه کنند.

فرهنگ‌سازی روی تولید و این که حمایت از کالای ایرانی به عنوان یک ارزش تلقی شود؛ رسانه‌های مختلف در طیف‌های مختلف و با دامنه گسترده‌‌ای که دارند در مطالب خود به صورت مدون و متقن آن قدر به حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی بپردازند که اساساً به عنوان یک ارزش برای جامعه جا بیفتد، نه اینکه برند خارجی در جامعه مطرح باشد.

 

کیهان فرهنگی: متأسفانه در دوره‌هایی چنین فضایی حاکم شده است.

دکتر هاشمی فشارکی: بله متاسفانه همین‌طور است در دوره هایی برند خارجی را سعی می‌کردند به رخ بکشند حال آن‌که رسانه ها بایستی این‌ها را به عنوان ناهنجاری در جامعه جا بیندازند و تقبیح شود تا اساساً افراد و گروه‌ها نتوانند به این مسئله کالاهای غیربومی دامن بزنند و آن را اولویت بخشند. اگر دقت کنید متأسفانه این مسئله حتی در تابلوهای مغازه‌ها دنبال می‌شود و خیلی از فروشنده‌ها اساساً تابلوی کل مغازه‌شان را به فلان شرکت خارجی اختصاص داده‌اند، آن هم به صورت رایگان! بایستی رسانه‌ها در این زمینه مطالبه‌گری کنند و عرصه‌‌ را برای شرکت های خارجی تنگ کنند.

دوم این‌که افراد این حرکت را کار قبیح بپندارند و به آن اصلاً تمایل پیدا نکنند، ولو یک شرکت خارجی بخواهد به طور رایگان تابلوی بسیار زیبایی برای مغازه نصب کند و بعد هم او از آن منتفع شود.

 در یک بسیج عمومی؛ رسانه‌ها می‌توانند تمامی بخش‌های مختلف کشور از جامعه عام تا بخش‌های تخصصی را تهییج و تحریک کنند؛ تحریک ذاتی و درونی، نه تحریک فقط احساسی و شوری، در واقع هدف را شکل‌دهی یک جهاد اقتصادی تلقی کنیم؛ به گونه‌ای که همه مردم در بخش‌های مختلف مشارکت در آن را یک تکلیف ووظیفه برای خود بدانند؛ یعنی با تلاش رسانه‌ها این احساس به مردم دست دهد و سعی کنند در این جهاد به وظیفه خودشان عمل کنند تا ان‌شاءالله به اهداف متعالی مدنظر دست پیدا کنیم.

 

کیهان فرهنگی: نقش فضای مجازی به عنوان رسانه‌ای فراگیر در این میان چیست؟

دکتر هاشمی فشارکی: ما در بحث رسانه‌ها فی نفسه رسانه‌های متعارف را نبینیم؛ آن‌ها می‌توانند جلودار باشند ولی نیاز است که شبکه‌‌ای از علاقه‌مندان به‌خصوص در فضای مجازی ایجاد شود و یک رابطه رفت و برگشتی بین رسانه‌های مجازی با رسانه‌های مرسوم باشد تا مشکلات و موانع موجود از طریق مطالب کارشناسی، از فضای مجازی به رسانه‌های اصلی و بالعکس منتقل شود و در این رفت و برگشت‌ها هم فرهنگ‌سازی صورت گیرد، هم اولویت‌ها به دست بیاید هم جهت‌گیری ها مشخص شود وهم از بستر آن فرهنگ سازی شکل بگیرد تا به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.

 

کیهان فرهنگی: الزامات رسانه‌ها برای رفع موانع تولید چیست؟

دکتر هاشمی فشارکی: برای رفع موانع تولید رسانه‌ها باید کمک کنند و خیلی خوب هم قادر به مانع‌زدایی هستند. گاهی مقررات دست و پا گیری  ممکن است در کشور در بخش‌های مختلف جلوی پای مراکز تولیدی باشد، ممکن است در فرآیند کار برخی سازمان‌ها ، اساساً مانع‌تراشی باشد، یا مدیری به گونه‌‌ای مانع‌سازی کند از اینکه تولیدی بخواهد شکل بگیرد، یا بعضی مدیران افق درستی به‌خصوص از عناوین سال نداشته باشند، یا کارشناسانی مانع ایجاد کنند، مثلاً طرف آن‌ها، مجوزی می‌خواهد و این قدر موانع پیش روی تولیدکننده می‌گذارند که طرف خسته می‌شود یا سرمایه‌اش را  به سمت دیگری می‌برد و تولید به شکل واقعی خود بصورت گسترده و فراگیر شکل نمی‌گیرد در همه این موارد رسانه‌ها می‌توانند به مانع‌زدایی کمک کنند. یکی از مهمترین مانع‌زدایی ها اینکه توسط دستگاه دیپلماسی دولت دوازدهم بدان دمیده شده و آن گره زدن امور تولید به نتایج مذاکراتی بی ثمر برجام بوده که متأسفانه در چند سال اخیر شاهد بودیم. و رسانه می‌توانستند نقش فعالی در مانع شکل گیری این پیوند نامیمون باشند ویا انرا بگسلانند. خیلی از مشکلاتی که در مراکز تولیدی ما به وجود آمد به دلیل تمرکز دولت بر دیپلماسی معطوف به برجام بود که در واقع هیچ ثمره‌‌ای نداشت تا بخواهد به جامعه و به‌خصوص تولید کنندگان منتقل شود. این هم می‌توانست در سال‌های گذشته رخ دهد؛ درمواردی تلاشهایی توسط رسانه های متعهد بوده  ولی خیلی ضعیف ومحدود بوده است و اگر آن اتفاق رخ می‌داد چه بسا ممکن بود بخش‌های دیگر کشور خیلی منتظر نتایج برجام نمانند.

در مانع‌زدایی از  وابسته کردن تولید به برجام که توسط جریان‌های سیاسی غرب‌گرا بصورت کاذب القا شد ، هم رسانه‌ها خیلی خوب می‌توانند کمک کنند و در حقیقت سمت و سوی این نگرش که ما همه چیز را به خصوص در حوزه کالا و خدمات به غرب گره بزنیم. تغییر دهنده مانع زدایی در حذف رانت‌های مانع تولید توسط سلطان‌هایی که بر کالاهای اساسی چنبره زده‌اندو یکی دیگر از مشکلات مهم کشور است که هر از گاهی خبرهای سلطان سکه، سلطان فلان و سلطان گندم و... را می‌خوانیم و می‌شنویم.

من بعضی از مواردی را به تناسب نیاز خودمان پی‌گیری کردم و می‌بینیم خیلی چیزهایی که احساس می‌کنیم در کشور می‌تواند تولید شود مشابه آن هست. مثلاً چند وقت پیش خبری بود مبنی بر اینکه ما الان درکشور پارچه داریم تولید می‌کنیم اما تولید پارچه چادری مشکی در داخل با مشکلات و موانع زیادی روبروست. علتش را که بررسی می‌کنیم می‌بینیم سلطان‌هایی در این حوزه منفعت دارند و نمی‌گذارند این تولید در داخل شکل بگیرد. امثال این‌ها باید شناسایی شوند و توسط رسانه‌ها این سدها و موانع رفع شود. مانع زدایی در هر حوزه دیگری که به نظر می‌رسد برای تولید مشکل به وجود می‌آورد. یک مسئله است که رسانه‌ها می‌توانند این موانع و مشکلات را شناسایی و به جامعه منعکس کنند.

به اعتقاد من اگر رسانه‌ها بدنه کارشناسی داشته باشند به‌خوبی می‌توانند این‌ موارد را تحلیل کنند و گزارش متقنی ارائه دهند که این مشکلات رفع شود. در بعضی از رسانه‌ها دیدم گزارش‌هایی موردی داده، اما رها ‌شده است. گزارش باید به صورت سلسله وار پی گیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

 

کیهان فرهنگی: رسانه ملی هم چنین کرده است؟

دکتر هاشمی فشارکی: خوشبختانه در خیلی از موارد چنین نبوده است ، در رسانه ملی در بعضی موضوعات مشاهده میشود که خبری را فرض کنید چند ماه پیش داده است و چند ماه دیگر می‌رود عین همان را از همان مسئول پی گیری می‌کند و او جواب می‌دهد. اثر این پی‌گیری این است که اگر چند گزارش این طور کار شود آن مسئول می‌فهمد نباید حرفش زبانی و قولش لقلقه زبان باشد تا فعلاً رسانه را از سر خودش باز کند! نه، واقعاً بعد از آن هم پی گیر ‌شود تا بتواند آن مشکل و آن مانع را رفع کند. یک مسئله دیگر در الزام رسانه این است که حتماً مستند و مستدل به موارد بپردازد که خیلی ثمر بخش خواهد بود و افراد نمی‌توانند به آن ایرادی بگیرند؛ گزارش هم باید با رویکرد سازنده باشد، یعنی به جای آن‌که تخریب‌کننده صنعت، نهاد یا سازمانی باشد با نگاه دلسوزانه و سازنده باشد و نه فقط بیان ضعف‌ها. به نظرم این نگاه ؛ رویکردی راهگشا و بازگشایی است و البته لازمه کار این است که فضا هم باز باشد رسانه ملی در بعضی از روزها مطالبی را در بعضی از شبکه‌‌ها منتشر می‌کند بعد می‌بینیم که متوقف می‌شود. علتش این است که رسانه ملی بودجه‌اش را از دولت می‌گیرد و دولت با اهرم فشار آن را تعطیل یا منقطع می‌کند. پس بایستی راهکاری پیدا کنیم که این فضا واقعاً فضایی سازنده و باز باشد تا خبرنگار یا متصدی و مسئول مربوطه آن بخش یا حرفه بتواند بی هیچ دغدغه و مسئله‌ای امور را دنبال کند.

 

کیهان فرهنگی: رسانه‌ها چگونه می‌توانند مردم را به سمت استفاده از تولیدات و محصولات داخلی سوق دهند؟

دکتر هاشمی فشارکی: قدرت نرم در واقع مردم بوده ویکی از مولفه های قدرت ملی است و این قدرت نرم در همه زمینه‌ها می‌تواند نقش موثر داشته باشد. یعنی سرمایه اجتماعی به خصوص در حوزه فرهنگ‌سازی یعنی تبدیل شدن همین بحث تولید ملی و مصرف تولیدات داخلی این را ما به عنوان یک قدرت نرم تلقی کنیم. اگر رسانه‌ها به خوبی عمل کنند می‌تواند به عنوان یک فرهنگ جاافتاده تلقی شود. مثلاً اگر استفاده از کلمات فارسی یا عدم استفاده از کلمات لاتین. به یک فرهنگ تبدیل شود به تمامی حوزه‌های کتاب، مقاله، رسانه‌های دیداری و شنیداری می‌تواند سرایت کند و این اثر بسیار خوبی دارد. همان طور که حضرت آقا بسیار تأکید دارند فرهنگستان‌ها تلاش‌هایی دارند می‌کنند ولی هنوز از وضعیت مطلوب خیلی فاصله دارند؛ به خصوص در بخش‌های علمی. مثلاً در ارائه مقالات علمی متأسفانه خیلی از کلمات به صورت لاتین ارائه می‌شود و خیلی افراد به عنوان یک پرستیژ بر آن تأکید می‌کنند؛ رسانه‌ها می‌توانند این را به جایگاه اصلی خودش برگردانند.

ما ظرفیت اطلاع رسانی خوبی هم در داخل برای اطلاع‌رسانه‌ای داریم و برای هر عنوان سالی باید راهبردها و راهکارها را بنویسیم، بعد سازمان دهی و تقسیم کار بین رسانه‌ها شود و هر رسانه‌‌ای بخشی از کار را بعهده بگیرد، یک رسانه سطح کلان تر و راهبردی و یکی سطح میانی و مصادیق، را دنبال کند و از طریق شبکه‌های اجتماعی تدابیر و راهکارها دنبال شود تا به نتایج مطلوب برسد.

 

کیهان فرهنگی: متأسفانه برخی رسانه‌ها با سیاه‌نمایی به دنبال تحقیر کالای بومی در برابر کالای خارجی هستند. لطفاً در این زمینه توضیح دهید.

دکتر هاشمی فشارکی: بله متأسفانه این یک اتفاقی است که رخ می‌دهد و به‌خصوص این که توسط رسانه‌های دشمن به نحو ظریفی دامن زده میشود . آنچه رسانه‌های خودی بایستی توجه داشته باشند این است که ضعف‌ها را بزرگ‌نمایی نشود و به آن دامن زده نشود.  اشکلات را بنحویی سازنده بیان کنند . تحقیر کالای بومی در مقابل کالای خارجی تأثیر مستقیم بر خرید و مصرف می‌گذارد، اول بر اذهان اشخاص  و بعد هم بر نوع مصرف و ذائقه‌اش؛ لذا رسانه‌ها باید این مرز را بشکنند و مانع بزرگ‌نمایی ضعف‌ها شوند و البته باید ضعف برخی از کالاها برطرف شده ودر تراز رقابت خارجی قرار گیرد. تبلیغ استفاده از کالای بومی و ممنوعیت واردات و فروش کالاهای غیر بومی بایستی توسط رسانه‌ها دنبال شود و اساساً هیچ رسانه‌ای مجاز نباشد که کالای غیروطنی را تبلیغ کند؛ چه رسانه ملی و چه رسانه‌های حتی وابسته به یک جریان حزبی و شخصی؛ اصلاً اجازه نداشته باشند که بگویند رسانه متعلق به حزب و یا خودم است و برای تامین هزینه ها، می‌خواهم این را تبلیغ کنم. نه، اصلاً این ممنوعیت باید دنبال شود و فراگیر شود. یک مطلب هم ارزشمدار کردن مصرف تولید داخلی است. یعنی به عنوان یک ‌مسئله ارزشی به تولید داخلی پرداخته و تبلیغ شود.

‌مسئله بعدی که رسانه‌ها باید در بحث تولید به‌خصوص تولید بومی بر آن تمرکز کنند تامین نیازهای اساسی جامعه است؛ یعنی نیازهایی که مردم و جامعه به آن وابسته‌اند؛ چه از نظر حجم، چه از نظر نوع. در واقع تمرکز بر این‌ها باید بیشتر از بقیه کالاها و خدمات باشد، چرا که به  این‌ها وابستگی بیشتری از جهت نیاز مردم هست؛ بنابراین باید در اولویت قرار بگیرند که در داخل تولید شوند. یکی از مسائلی که خیلی به حوزه رسانه کمک می‌کند این است که در گسترش و صیانت از فرهنگ ایثار و شهادت، مصادیق بسیاری از زمان دفاع مقدس داریم که می‌توانیم از آن‌ها در هدف‌گذاری و جهت‌دهی مسائل و انگیزه مضاعف دادن به مردم بهره بگیریم.

به عنوان مثال کارهای بسیاری در دوران دفاع مقدس صورت گرفته است و تولیداتی داشته‌ایم؛ در حوزه دفاعی، مهندسی، مخابرات و... در زمان دفاع مقدس در همان شرایط سخت تحریم و جنگ، رزمندگان ما ابداعاتی داشتند که منشأ اثر هم برای دفاع مقدس بوده است و هم بعدها برای کشور اقدامات بسیار خوبی را به دنبال داشته است ؛ رسانه‌ها می‌توانند این مصادیق را شناسایی و معرفی کنند و با مصادیق مشابهش بسنجند. رسانه‌ها می‌توانند به معرفی نمونه‌های موفقی از تولید، تولیدکنندگان، مراکز تولیدی، صنایع موفق بپردازند. مثلاً به خصوص در دو- سه سال اخیر بسیج سازندگی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است . بعضی از عزیزان شبکه‌‌ بسیار خوبی در تهران ایجاد کرده‌اند که خانم‌های سرپرست خانوار را که در خانه خودش اقدام به تولید می‌کند هدایت می‌کنند و حتی مواد اولیه برای تولید در اختیارشان می‌گذارند و بصورت شبکه‌ای از او کار را تحویل می‌گیرد و در شبکه توزیع قرارداده وبه دشت  مصرف کننده می‌رساند؛ این یک شبکه خیلی خوب وموفقی هست وحکایت این ضرب المثل می باشد که: قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. قطرات کوچک در منازل مشغولند ؛ انها سامان‌دهی و هدایت می‌شوند بخش زیادی از نیاز جامعه را هم تأمین می‌کنند؛ این می‌تواند الگو برداری شود و خیلی از شهرها، حتی روستاها که توانایی‌شان محدود است سهمی در تولید را به عهده بگیرند. فرض کنید شبکه‌ای به ده روستای در مجاورت هم قطعاتی را برای تولید بدهند و بعد آن را تجمیع کند که یک محصول تولیدی از دل آن در بیاید. وبصورت سازماندهی شده توزیع وبه دست مصرف کننده برسد. که اشتغال افرینی در روستاها صورت میگیرد و هم درامد مولد و مقوم خانوارها می شود و هم کمک به اقتصاد کشور میکند .

 

کیهان فرهنگی: نقش رسانه‌های متعهد در تراز انقلاب اسلامی را در مانع‌زدایی چه می‌دانید؟

دکتر هاشمی فشارکی: اولین ‌وظیفه رسانه‌هایی که بار رسالت انقلاب اسلامی را به دوش می‌کشند و به عبارتی متعهد هستند آفت‌شناسی عنوان سال‌های گذشته است که دامن‌گیر سال جاری هم نشود. آفت اولی که بنده احساس می‌کنم آفت برنامه‌ریزی است. خیلی از افراد یا حتی مدیران در یک سطح در کلام خود بلافاصله سخنان حضرت آقا را بیان می‌کنند ولی نمی‌دانند چه باید انجام دهند؛ بنابراین ما باید مدل‌های مختلفی را برای برنامه‌های مراکز تولیدی متفاوت به خصوص آن‌هایی که موفق بودند معرفی کنیم(نه این که برنامه دهیم) و پیش زمینه‌‌ای برای ورود به برنامه برایشان فراهم نماییم.

دومین آفت که باید به آن حساس باشیم کم رنگ شدن ‌مسئله در طول سال است. ببینید! معمولاً در یکی- دو ماه اول سال خیلی از افراد و رسانه‌ها و مراکز اولین کلامشان در باره عنوان سال است. ولی وقتی چند ماه می‌گذرد این توجه کمرنگ می‌شود رسانه باید این چراغ را تا پایان سال پرفروغ نگاه دارد؛ این کار رسانه است، چون افراد درگیر کارهای دیگر می‌شوند و موضوع اصلی را کنار می‌گذارند.

 

کیهان فرهنگی: یکی از آفت‌ها که متأسفانه با آن درگیریم شعار بدون عمل برخی‌هاست از نقش رسانه‌ها در این باره بگویید.

دکتر هاشمی فشارکی: متأسفانه یکی از مصائب شعار بدون عمل است، یعنی افرادی می‌آیند شعارهای خیلی خوبی می‌دهند ولی اصلاً عمل نمی‌کنند رسانه باید مانع این کار شود. رسانه می‌تواند آن‌قدر فضا را برای فرد تنگ کند که اصلاً دنبال شعار بدون عمل نرود؛ این آفت سوم است.

آفت چهارم «انحراف» است. مضامین این را عرض می‌کنم؛ متأسفانه بعضی از مسئولان برای کارهای جاری‌شان وسنواتی شان، عنوان سال را بر ان می‌گذارند؛ یعنی همان کاری که در برنامه شان دارند و اصلاً انجام آن وظیفه وزارتخانه است بنام عنوان سال بیان میکنند؛. این منحرف کردن قضیه است و واقعاً جای تأسف دارد. رسانه‌ها نباید بگذارند این انحراف صورت بگیرد چون عنوان سال را از مسیر اجرایی خودش دور می‌کند و به آن هدف نمی‌رسیم؛ در واقع این‌جا رسانه می‌تواند مانع از انحراف شود و آن را به مسیر درست بیندازد.

آفت پنجم، احتمال مفسده است. ممکن است بعضی از رانت خوارها و افراد مفسد به نام مانع زدایی، بخواهند قوانین را دور بزنند یا مسئولی بخواهد رانتی ایجاد کند. رسانه ها می‌تواند وباید هوشیار باشد و زنگ هشدارها را بزند و با پیگیری مانع از این قضیه شود.

آفت ششم ضعف در نبود یک راهبرد دیپلماسی فرهنگی است که نقش اصلی وهدایت و راهبری را باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهده بگیرد و برای بقیه نهادها تقسیم کار بکند متأسفانه ما این نهاد متولی فعال را درکشور نداریم. تعدد مراکز از جهت وجود ظرفیت های گوناگون یک حُسن است ولی در عین حال در نبود یک نهاد متولی که این هماهنگی را انجام دهد یک ضعف مهم به شمار می‌آید. درچنین شرایطی رسانه‌های متعهد می‌توانند وضروت دارد با یکدیگر هماهنگ شوند و تقسیم وظایف داشته باشند، در صورتی که قضیه برعکس شده است. رسانه‌های معاند و رسانه‌های پر‌مسئله در داخل مثل رسانه‌های زنجیره‌‌ای را ببینید که چقدر هماهنگ با هم حرکت می‌کنند. یک تئوریسین در یک جریان سیاسی یک کلامی می‌گوید که اصلاً هیچ پشتوانه‌‌ای ندارد ولی این‌ها آن را تیتر می‌کنند و یک مطلب واهی برایش می‌تراشند. مثالی بزنم. در زمانی که گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح شد ، صرفا در برابر عنوان جنگ تمدن‌ها بیان شد. این موضوع هیچ پشتوانه‌‌ای به لحاظ نظری نداشت و فقط یک کلام بود ولی بعداً رسانه‌ها این قدر این را بر جسته کردند و به آن پرداختند تا کم کم یک ‌مسئله‌ای شد و برای آن مصوباتی هم بریدند؛ وگرنه هیچ خاصیت عملی برای جامعه نداشت ولی بعنوان یک دستاورد برای خود تلقی میکنند .بنابراین رسانه در این قضیه می‌تواند نقش پررنگی واثرگذاری داشته باشد؛ این آفت‌ها را باید رسانه‌ها بشناسند ودنبال کنند .

 موضوع مرتبط با عنوان امسال و سال‌های گذشته تأکید بر ترویج اقتصاد مقامتی است، که رسانه ها باید بعنوان یک مطالبه عمومی دنبال میکردند . الان حدود هشت سال است که رهبر انقلاب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده‌اند؛ خب همه نهادها از جمله دولت موظف هستند این  ستاست ها را ملاک عمل قرار دهند ستاد اقتصاد مقاومتی هم ایجاد شده است و جلساتی هم گذاشته می‌شود. بیان میکنند ولی عمل نمی‌شود.

 

کیهان فرهنگی: به راستی خروجی جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی چه بوده است؟

دکتر هاشمی فشارکی: وقتی خروجی ستاداقتصاد مقاومتی را می بینیم ، در حوزه های مختلف جامعه هیچ اثری مشاهده نمیشود ، علتش هم اینست که در برنامه های اجرایی دستگاهها در نظر گرفته نشده ایت . کارنامه خیلی خوبی فقط از لحاظ زبانی و کاغذی دارد. رسانه ها وظیفه دارد هشدارهای لازم را بدهد و نگذارد با لفاظی های بدون اقدام عملی با این موضوع برخورد شود . بعد هم نهادهای انقلابی و رسانه‌های انقلابی به این ‌مسئله بپردازند و بحث اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک نیاز اجتناب ناپذیر روز که عنوان‌های سال از دل آن دارد بیرون می‌آید ترویج کنند. حضرت آقا به بندهایی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سخنانشان تأکید می‌کنند خب، این سیاست مظلوم مانده است و این جا رسانه می‌تواند آن را از مظلومیت بیرون بیاورد و بر اجرایی شدن آن تأکید ورزد.وانرا به مطالبه عمومی تبدیل کنند .

 

کیهان فرهنگی: متأسفانه برخی رسانه‌ها به نوعی در نقش روابط عمومی ادارات و... ظاهر می‌شوند تحلیتان در این باره چیست؟

دکتر هاشمی فشارکی: رسانه‌ها می‌بایست روابط عمومی و فرهنگی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را به سمت رسالت اصلی‌شان در مجموعه خود هدایت کنند و مأموریت بعدی‌شان جامعه هدف است، یعنی جامعه‌‌ای که از آن سازمان یا وزارتخانه ذی‌نفع است. آن چه عرض کردم بایستی رسالت آن‌ها در بحث عنوان سال، تبیین، تکثیر و دنبال کردن آن و مطالبه‌گری شود، ولی متأسفانه در این خصوص معمولاً روابط عمومی‌ها زبان گویای مدیر می‌شوند و اجازه پیدا نمی‌کنند که حقایق و واقعیت ها را بیان کنند و فقط زبان آماری و اطلاع رسانی و خیلی وقت‌ها لاپوشانی مشکلاتی که در آن مجموعه پیش می‌آید می‌شوند و در واقع بلندگوی آن مجموعه؛ آن هم نه بلندگوی حق. یک وقت بلندگو ، بلندگوی حق باشد درست است ولی خیلی وقت‌ها بلندگو ناحق است؛ بعضی وقت‌ها با کمال تأسف، یک فرد مسئولی اصلاً در حوزه دیگری مطلب بیان کرده است روابط عمومی آن وزارتخانه چون آن آقا مسئولش است می‌آید می‌گوید منظور ایشان در آن خصوص آن نبوده و این بوده است؛ این یعنی ماست مالی کردن خطاهای گفتاری و یا عملکردی مدیر آن مجموعه . رسانه‌ها می‌توانند عمل به وظایف متوقف شده و یا کند شده و یا به انحراف کشده شده  را به روابط عمومی و فرهنگی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تذکر و هشدار دهند.

 

کیهان فرهنگی: آیا خلأ یک بسیج رسانه‌ای در حوزه مانع‌زدایی احساس نمی‌شود؟

دکتر هاشمی فشارکی: بله ما همواره به یک بسیج رسانه‌ای برای مسایل روز جامعه نیاز داریم و در خصوص ضعار سال نیاز به  بسیج رسانه‌‌ای در حوزه مانع‌زدای های تولیدات اساسی کشور نیاز داریم؛ در همه رسانه‌ها، رسانه‌های مکتوب، دیداری، شنیداری و مجازی. ما نیاز به یک بسیج رسانه‌‌ای برای پشتیبانی و مانع‌زدایی و تولید داریم که چون این‌ روحیه بسیجی وار مرز و زمان نمی‌شناسند بتوانند مسائل را دنبال و حق مطلب را ان‌شاءالله ادا کنند. پیشنهادی هم به‌خصوص به رسانه‌های انقلابی دارم. رسانه‌ها، بخش‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... دارند، حتماً در همه بخش‌ها یک پیوست فرهنگی در خصوص عنوان سال که درباره تولید است داشته باشند. شاید کمی دور از ذهن به نظر بیاید که مثلاً حوزه ورزشی چه ربطی به تولید دارد؟ اما چنین نیست. این همه امکانات و وسایل و تجهیزات در ورزشگاه استفاده می‌شود، مانند توپ و لوازم ورزشی دیگر، دراین عرصه تولید داخلی داریم، اما کلاً دارد تولید می‌شود خیلی از  کالاهای مصرفی‌ در حال حاضر وارداتی است. خُب، این می‌شود حوزه‌اش. یعنی هشدارهایی به افرادی که آن‌ها را به کار می‌گیرند داده و روی این موضوع کار شود اولاً معطوف به استفاده از کالای بومی خود شویم و لباس ورزشی مثلاً برند فلان کشور مذموم شود. این‌ها مصادیقی در همین حوزه‌‌ای است که مثال زدم. منظور اینکه این بخش‌ها می‌تواند بخش‌هایی داشته باشد و حتی مطالبی که منتشر می‌شود با این نگاه باشد که احیاناً مطالب سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... خدشه به عنوان سال وارد نکنندیا بعبارتی در تضاد با شعار سال نباشد و بایستی مقوم بحث تولید داخل هم باشند. رسانه‌های انقلابی می‌توانند در این حوزه نقش داشته باشند و موضوع را دنبال کنند؛ لذا کنترل برنامه‌های نهادها و دستگاه‌های مختلف به نظرم یک ‌مسئله خیلی مهم، اما مغفولی است. هر وزارتخانه‌‌ای برنامه‌های خودش را اعلام و رسماً توسط مصاحبه‌ها یا توسط برنامه‌های مدون دنبال می‌کند این‌جا بایستی دید که نقش تولید کجاست؟ برنامه‌های رفع موانع شما چیست؟ رسانه‌های انقلابی می‌توانند این مسئله را به‌عنوان مطالبه گری دنبال کنند و اینکه به هیچ وجه تولید داخل تضعیف نشود. پیشنهاد دیگری هم به رسانه‌ها دارم که حالا یک مقدار جا افتادنش سخت، ولی به نظرم مورد غفلت قرارگرفته است و اگر انجام شود می‌تواند مشکل را رفع کند. ما نیاز به چند کارگروه در هر رسانه داریم. نیازی نیست که افراد آن باشند احیاناً به صورت مقطعی می‌تواند یک نفر کارشناس بیرونی هم باشد بر اساس عنوان سال، بخش بندی و موضوع بندی کنند. و هر کارگروهی متصدی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و دنبال کردن برنامه‌های خود رسانه در حوزه تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی ها باشد. یک موضوع هم هماهنگی بین رسانه‌های مختلف است یعنی ما نیاز داریم کارگروهی عالی‌تر بین رسانه‌های مختلف هماهنگی، تقسیم کار و پیگیری کند در این صورت، امور هم جهت‌گیری خوبی برای رسیدن به آن هدف پیدا می‌کند و هم ضعف‌ها را می‌توان پوشش داد و در مواجهه با مشکلات دستگاه‌ها و نهادهایی که در خصوص عنوان سال احیاناً همکاری و یا همراهی نمی‌کنند این جا می‌توان دنبال و بحث را پیگیری کرد تا مشکل هم رفع شود. دیگر اینکه رسانه‌های متعهد، به اعتقاد من باید در خصوص عنوان سال خلاقیت به خرج بدهند و ابتکار داشته باشند، باید تلاش خستگی ناپذیری داشته باشند تا مسئله را به نتیجه برسانند. اگر امور به روال عادی باشد خُب به نتیجه نمی‌رسد یا اگر برسد اثرش کم است. ولی اگر خلاقیت به خرج داده شود ابتکار افراد در بخش‌های مختلف چه کارشناسی، چه مدیر مسئول، چه مدیریت بخش، با استفاده از نظریات کارشناسی و تلاش‌های خستگی ناپذیر قطعا می‌تواند آن رسانه متعهد را به نتایج مطلوب برساند.

 

کیهان فرهنگی: رفع موانع تولید نیازمند اقدامات عینی و عملی است رسانه‌ها چه نقشی در این زمینه می‌توانند ایفا کنند؟

دکتر هاشمی فشارکی: اقدام رسانه‌ها می‌تواند موتور مولد در شکل‌گیری افکار، انتقال تجارب، یادگیری، هدایت وجهت گیری کلان ، صرفه جویی زمان آموزش خصوصاً در امور تولید باشد؛ نه اینکه حالا رسانه بیاید کار آموزشی انجام بدهد، نه. توجه بخش های مختلف تولید را به این مسئله معطوف کند که مثلاً کارکنان امر تولید نیاز به چه نوع آموزش، ارتقای دانش مربوطه و یا به روزرسانی آن را دارند. مطلب دوم در واقع شناسایی انگیزه‌های مردم برای گذران وقت و بعد هم متناسب با این‌ها تولید محتواست. ‌مسئله دیگر که من بر نقش رسانه‌ها تأکید می‌کنم درباره مدیرانی است که در ابتدای سال برای هماهنگ شدن با عنوان سال مصاحبه می‌کنند (منظورم مدیر ملونی که ظاهرسازی می‌کنند نیست) این‌ها را رسانه‌ها رصد کنند و اقدامات آن‌ها را در طول سال پیگیری و اطلاع‌رسانی وهدایت کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.

 

کیهان فرهنگی: مطالبه‌گری برای تحقق شعار تولید و مانع‌زدایی چگونه می‌تواند از سوی رسانه‌ها تحقق یابد؟

دکتر هاشمی فشارکی: برای مطالبه گری در ابتدای سال رسانه‌ها باید درخواست برنامه کنند و مانع شوند کلی گویی و برخورد شعاری مدیر یا مسئولین مربوطه شوند. سوال پیچ کنند و برنامه اجرایی متناسب با عنوان سال را از مدیر طلب کنند و بعد نقطه نظراتش را انعکاس دهند تا وی ناچار شود دنبال کند و یا حرف شعاری نزند. اگر رسانه‌ها چنین کنند مدیر مجبور می‌شود حداقل یکی- دو برنامه را در اهداف سازمانی خود متناسب با عنوان شعار سال بگنجاند و اجرایی کند. نه اینکه به اجرای سخنان مقام معظم رهبری در راستای عنوان سال تظاهر کرده ، و بعد همان اهداف معمول خود را بیان کند. سپس لازم هست  دنبال کنند که راهبردها و الزامات تحقق موارد گفته شده چیست  .یعنی چه تضمینی برای اجرای آن در طول سال هست. در واقع رسانه‌ها می‌توانند این را به‌عنوان یک مطالبه از مدیران در این حوزه دنبال کنند.

مسئله دیگر در بحث مطالبه‌گری برگزاری یک سری نشست‌های تخصصی و موضوعی با حضور تعدادی کارشناس و همچنین مسئولان آن حوزه برای طرح و بحث روی سؤالات کلیدی است تا بتوان از دل این نظرات نتایجی راهگشا و همچنین یک سری برنامه‌ها به دست آورد.

 

کیهان فرهنگی: ورود رسانه‌ها دراین زمینه چه نتایجی می‌تواند در بر داشته باشد؟

دکتر هاشمی فشارکی: رسانه‌ها خیلی خوب می‌توانند در پرداختن به محتوای عنوان سال، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را از تظاهرات بیرونی (مانند نصب بنر در نمای ورودی و یا در چشم‌انداز دیگران که فقط هزینه‌بر است) به سمت و سوی عینی و کاربردی بکشانند؛ بدین معنا که سازمان متبوع هر مسئول در ارتباط با عنوان سال چه باید بکند و چه وظایفی را می‌تواند عهده‌دار باشد و در پایان سال از میزان همراهی با تولید، حمایت از آن، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها گزارش واقعی ارائه کند که مورد ارزیابی به خصوص توسط رسانه‌های تخصصی هم قرار بگیرد. می‌توانند در طول سال یک سری شاخصه‌های کارشناسی شده را به وزارتخانه مربوط یا همان روابط عمومی بدهند و بخواهند که اگر نظری دارند، ارائه کنند.

دیگر این‌که به گونه‌ای عمل کنند که برخوردهای شعاری و ظاهرسازی ممنوع و تقبیح شود، مگر این‌که پشت آن، اقدام عملی باشد. رسانه‌ها می‌توانند ورود به‌عنوان سال را به یک مطالبه تبدیل کنند. من ندیدم که سازمان بازرسی کل کشور به موضوع عنوان سال ورود کرده باشد . عمدتاً به تخلف نهادها و سازمان‌ها از قوانین ومقررات می‌پردازد. رسانه‌ها می‌توانند با مطالبه‌گری کاری کنند که سازمان بازرسی کل کشور هم خودش گزارش بخواهد و بر عملیاتی شدن عنوان سال نظارت کند و هم خود به آن ورود کند. با ورود این سازمان، قطعاً نهادها و سازمان‌هایی که به ظاهر قضیه می‌پردازند حداقل موظف می‌شوند که یک بیلان کاری داشته باشند تا زیر سؤال نروند.

 

کیهان فرهنگی: در بحث شفاف‌سازی در حوزه تولید رسانه‌ها چگونه می‌توانند نقش داشته باشند؟

دکتر هاشمی فشارکی: یکی از موضوعاتی که به تحقق عنوان سال کمک می‌کند و رسانه‌ها می‌توانند دنبال کنند شفافیت در حوزه تولید در کارخانه‌ها و سایر مراکز است. مثلاً مراحل صدور مجوز برای مراکز تولیدی مشخص شود. وقتی سرمایه‌گذار یا تولید‌کننده می‌خواهد مجوزی از یک وزارتخانه مربوط بگیرد پس از ثبت تقاضا چه فرآیندی و چه مراحلی باید طی شود؟ اگر ایراداتی گرفته شده، چیست و رفع آن چه مدت طول می‌کشد یا چه تسهیلاتی باید به تولیدی‌ها داده شود. در این موارد نیاز است که رسانه‌ها جهت شفاف‌سازی پی‌گیر امور باشند؛ زیرا خیلی از این شفاف‌سازی‌ها مانع مفاسد می‌شود.

وقتی فرآیند کار مشخص باشد دیگر یک مسئول یا کارشناس نمی‌تواند خدای نکرده بهانه تراشی بکند برای اینکه بخواهد زیرمیزی‌ بگیرد؛ چون مراحل مشخص و او موظف است طبق قانون آن فرآیند را طی کند. گاهی می‌بینیم که حتی مجوزی مدت‌ها دست یک کارشناس بدون تأیید یا ارائه نقطه نظرات در باره مشکلات آن می‌ماند و به مرحله بعد نمی‌رود؛ این خود یک نقطه مفسده است که می‌تواند با شفاف‌سازی از سوی رسانه‌ها پی‌گیری شود. به اعتقاد من رسانه‌ها از جهت فرهنگ‌سازی می‌توانند که بحث کالای غیر تولید داخل را به یک مطالبه‌گری عمومی تبیین و تبدیل کنند. این روند وارد کردن کالا چه از سوی تجار، چه در بحث گمرک و چه فروشنده‌ها و افراد باید متوقف شود؛ به‌خصوص واردات کالاهای غیرضروری و لوکس یا کالاهایی که مشابه داخلی‌اش هست. گاهی می‌بینیم که مثلاً می‌گویند سنگ قبر، چینی و مواد خوراکی و تزیینی زیادی وارد کشور شده است ! واقعاً جای تأسف است که برای کالایی که در داخل کشور وجود دارد هزینه کنیم. این‌ها غیر از اینکه بر سر تولید داخل می‌زند ؛ بار اقتصادی منفی برای کشور دارد. وقتی بخشی از ارز کشور  برای مصرف کالای غیرضروری می‌رود یک مشکل مضاعفی برای کشور به وجود می‌آورد؛ رسانه‌ها می‌توانند ابعاد قضیه را بشکافند و در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند. و بعد هم در صحبت‌های مختلف حضرت آقا دیدم و در بیانیه گام دوم هم ایشان به خوبی هم ظرفیت‌های کشور را تبیین کردند، هم تأکید داشتند که از خیلی از ظرفیت‌های موجود یا استفاده نشده یا کمتر استفاده شده وجود دارد و بایستی مدیران آتها را به فعل در اورند . این ظرفیت‌ها که در استان‌ها، شهرها و حتی روستاهایمان وجود دارد قابل توجه و کارا است و رسانه‌ها می‌توانند این‌ها را دنبال کرده ، شناسایی و معرفی کنند و نهادهایی مسئول در این حوزه را بیدار سازند. هرگاه مدیرانی دلسوز و با روحیه جهادی پای کار بوده‌اند از خیلی ظرفیت‌های ناشناخته به‌خوبی استفاده شده و موفقیت‌هایی را نصیب کشور کرده است، ولی در بسیاری از حوزه‌ها هم همین موانع باعث شده که خیلی از ظرفیت‌ها شناخته نشود، از آن بهره‌ای نگیریم و روی آن سرمایه‌گذاری نشود و در نتیجه تولید و اشتغال زایی دنبالش نیاید. ما معادن بسیاری داریم که با حمایت‌هایی از سوی نهادها و سازمان‌های مسئول می‌توان به‌خوبی از آن‌ها بهره‌گیری کرد و یا از  نیروی انسانی باشد و... این‌ها حوزه‌هایی است که رسانه‌ها می‌توانند شکوفا کنند و سازمان‌ها هم موظف شوند پی آن را بگیرندو به قعل در اورند .

 

کیهان فرهنگی: مخاطب‌شناسی، اقناع، جهت‌بخشی و تأثیرگذاری در افکار عمومی عناصر مهمی هستند. رسانه‌ها چگونه می‌توانند با توجه به موارد یاد شده، در مسیر تقویت گفتمان بهره‌گیری از محصولات داخلی ایفای نقش کنند؟

دکتر هاشمی فشارکی: علی‌القاعده رسانه باید مخاطب شناسی کنند وگرنه مسیری که طی می‌کند مسیری مبهم و گنگ خواهد بود. ببینید! محور اصلی عنوان امسال و سال‌های گذشته، «تولید» بوده است. تولید به مصرف ارتباط دارد. پس بنابراین مخاطب شناسی یعنی مصرف‌کننده‌شناسی. این مصرف کنند‌ه‌ها چه کسانی هستند؟ گروه‌های مختلف سنی، از خردسال تا کهنسال؛ زن و مرد، گروه‌های تخصصی، گروه‌های کاری و... این‌ها را باید تفکیک کنیم و بشناسیم. هر کدام از این‌ها به کالاهای مختلفی نیاز دارند ما چه از نظر کمیت با مشکل مواجه هستیم و چه از نظر کیفیت که مورد انتظار مصرف‌کننده است. خیلی وقت‌ها کالایی خوب است، اما مثلاً ذائقه مردم رنگ دیگری را از آن می‌پسندد؛ بنابراین طرف میل پیدا نمی‌کند آن را خریداری کند؛ یک مثال ساده‌اش را زدم که به ظاهر کالا مربوط است. خب، در این‌جا تولیدکننده ذائقه‌شناسی درستی نداشته است. نمی‌گویم وظیفه رسانه این است؛ وظیفه رسانه در واقع شناساندن و یاد‌آوری این نکات به تولید کننده است که ذائقه‌ها را درست بشناسد و تولیدکننده ها به سمت و سوی آن میل و هدایت کنند، یا مثلاً بحث استطاعت مالی سنجی است. کالاهای خوبی در کشور وجود دارد ولی خیلی وقت‌ها آن‌قدر گران است که مردم نمی‌توانند بخرند. چرا کالاهای چینی رواج پیدا می‌کند؟ چون قیمت تمام شده‌اش کمتر است. فرد نگاهش همین نگاه سطحی است که اکنون چقدر توان خرید دارد. بایستی ما در عرضه کالاهای تولید داخل، نیاز افراد کم استطاعت را تأمین کنیم تا کم کم بتوانیم بحث را پوشش گسترده‌ای دهیم. دوم موضوع اقناع است. اقناع تولیدکننده، سرمایه‌گذار و مصرف کننده. این سه حوزه را باید دنبال کنیم تا بتوانیم شعار سال را محقق سازیم. جملگی باید قانع شوند که تولید داخل به صرف و صلاح هم خودشان و هم آینده فرزندان و کشورشان است. مسئله بعدی که اشاره کردید، جهت‌بخشی است. ببینید! در کشور، مردم، جامعه نیازهای مختلفی دارند. نیازهای اساسی و اولویت‌دار باید به عنوان سرلوحه کارها قرار گیرد و تمرکز بیشتر روی آن‌ها برود و آن‌ چه می تواند در جهت‌بخشی کمک ‌کند سامانه نظام مصرف و تولید است. که در نبود آن، ما برآورد درستی از مصرف موجودی و کسری‌ها نداریم. وظیفه رسانه تولید این سامانه نیست.بلکه وظیفه رسانه در واقع بیان اهمیت و ضرورت وجود این سامانه در بخش‌های مختلف و معطوف کردن مسئولان برای پرداختن و دنبال کردن این مسئله است.

 

کیهان فرهنگی: و اما در باره تأثیرگذاری رسانه‌ها در افکار عمومی هم بفرمایید.

دکتر هاشمی فشارکی: برای اینکه رسانه بخواهد افکار عمومی را شکل دهد . با یک برخورد ظاهری و سطحی افکار افراد، حتی نوجوان هم به راحتی اقناع نمی‌شود. بایستی ادله‌هایی برای قضیه چیده شود تا افکار عمومی بپذیرد. یکی از راه‌هایش معرفی کشورهای موفق است؛ کشورهایی که از هیچ به جاهای بسیار خوب رسیده‌اند، همچنین معرفی شرکت‌ها و افراد موفق در تولید هست ؛ وقتی رسانه این‌ها را خوب معرفی کند افراد انگیزه پیدا می‌کنند و نهایتاً هم به طور غیرمستقیم بایستی به جامعه این مسئله را گوشزد کرد که راه دیگری غیر از این نداریم. که محصولات تولید داخل را مصرف کنیم و مصرف کالای خارجی یعنی وابستگی بیشتر، و وابستگی بیشتر یعنی هرز رفتن منابع و سپس مشکلات بعدی در کشور را در کشور بوجود می اورد؛ ما راهی غیر از این نداریم که کالاهای مورد نیاز خودمان به خصوص نیازهای کلیدی واساسی و حیاتی را در داخل تولید کنیم؛ رساندن افکار عمومی به این باور، و قانع ساختن آن‌ها، کار رسانه است. و اما در باره حمایت از تولیدات داخلی. ببینید! این محصول داخلی یک عنوان کلی است و در ذیل آن، طیف گسترده‌‌ای از محصولات وجود دارد؛ از صنایع سبک و سنگین تا صنایع و لوازم ساختمانی، صنایع معدنی، کانی، صنایع شیمیایی، صنایع نفتی ، پتروشیمی،تبدیلی، کشاورزی، صنایع درسی و... و ذیل هر کدام از این حوزه‌ها صدها کالا وجود دارد و ذیل آن هم صدها قلم اجزا کالا. یعنی کالایی که تولید می‌شود ممکن است از چند قطعه تولید شده باشد. در واقع این حمایت می‌تواند از کلان تا جزء باشد. کل به جزء باید باز و شکافته شود و همه بخش‌های مختلفی که در این حوزه مسئولیت دارند به مسئله عنوان سال معطوف شوند و برای رفع مشکلات اقتصادی کمک کنند. مطلب بعدی تحریم اجناس و کالاهای خارجی، به‌خصوص کالاهایی است که مشابه داخلی دارند، مگر اینکه کسری در کشور داشته باشیم، و بعد هم دولت باید سیاست‌گذاری کند که در گذر سال و ماه، این وابستگی ها کم شود. رسانه‌ها باید به این مسئله بپردازند و بعد هم به اجناس لوکس و تزئینی، که ارز زیادی می‌برد. آن را هم رسانه‌ها باید بیان کنندتا از این عارضه و آفت نجات یابیم  .

 

کیهان فرهنگی: آقای دکتر مگر نه این‌که مسئولان از جنگ در حوزه اقتصادی خبر داده‌اند پس چرا در حوزه واردات کالا این موضوع لحاظ نمی‌شود؟

دکتر هاشمی فشارکی: بله. رئیس جمهور محترم گفتند که سه سال است در معرض جنگ اقتصادی هستیم. اگر چنین است چرا ارز کشور برای کالاهای لوکس و تزئینی می‌رود؟ به چه اجازه‌‌ای به لحاظ عقل، منطق و قانون ؛ حجم زیادی از ارز برای واردات تلفن همراه گران قیمت تخصیص داده می‌شود؟ این واردات چه مشکلی از کشور را می‌خواسته حل کند؟ اگر این جنگ اقتصادی فقط لقلقه زبانی نیست ، چرا بودجه و ذخایر کشور درست مدیریت نشد؟  خب رسانه‌ها باید در این زمینه ها مطالبه‌گری و افشاگری کنند. وقتی آن‌ها ما را تحریم می‌کنند ما باید تحریم متقابل داشته باشیم؛ از خرید تا انتقال و توزیع و فروش اصلاً باید ممنوع شود و هر جایی کالای ممنوعه دیدند برخورد بسیار شدیدی با وارد کننده‌اش بکنند، ولی متأسفانه چنین حرکت وچنین اراده ای را در داخل نمی‌بینیم و آن‌ها به صورت پله‌‌ای ومرحله به مرحله دارند در بخش‌های مختلف به ما فشار وارد کرده ومحدودیت بوجود می اورند و ما این جا داریم عیناً به اقتصاد آن‌ها کمک می‌کنیم و ارز کشور را هدر می‌دهیم.این با منطق سازگار نیست !

 

کیهان فرهنگی: چه کسانی باید به این معضل بپردازند؟

دکتر هاشمی فشارکی: طبیعتاً آن‌هایی که مسئولند و باید همواره دغدغه داشته  وبدنبال راهکار باشند، اما حالا که آن‌ها توجه نمی‌کنند. رسانه ها وظیفه دارند به این ممنوعیت‌ها بپردازد و بحث ضرورت جرایم سنگین را دنبال کند که جریمه سنگین برای این‌ها بسته شود و وعایدی آن بصورت یارانه به رسانه‌هایی که مصرف کالاهای داخلی را تبلیغ می‌کنند پرداخت شود. و بعد در واقع یک سیاست‌گذاری شود که تأمین نیازها را از طریق تولیدات داخلی رسانه‌ها کاملاً جا بیندازند و مساله بسیار مهم  این که واردات کالاهای متعلق به دشمن  یعنی همان هایی که تیغ تحریم را تیز میکنند اساساً ضد منافع ملی است و با افراد خاطی در هر مقام مسئولی به عنوان کسی که علیه منافع ملی اقدام کرده است، برخورد شود. ما در صحنه جنگ تمام عیار با دشمن هستیم، بعد برویم از او چیزی را طلب کنیم؟! اصلاً آیا در رویه ائمه ما چنین چیزی بوده است که از دشمن خود چیزی را درخواست کنند ولو نیازی ضروری باشد؟ خب، ما هم باید الگو قرار دهیم و همین رویکرد را داشته باشیم و از دشمن خودمان چیزی را حتی اگر اهدایی باشد نپذیریم، حتی در شرایط بحران‌هایی مانند سیل و زلزله وکرونا و....  هیچ‌گونه حمایتی را اصلاً نپذیریم. در مجموع در این بخش ما نیاز داریم که قوانینی که به تولید کمک می‌کند را شناسایی و معرفی کنیم. رسانه‌ها می‌توانند بندهای قانونی که احیاناً تولید را متوقف و یا اشکال ایجاد می‌کند با کمک کارشناسان ، شناسایی و معرفی کنند، همچنین ضعف‌های قانونی مدیرانی که بعضاً از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و ضعف‌هایی که سبب می‌شوند تجار قانون‌ها را دور بزنند. یا مواردی که به صورت مفسده‌‌ای و ارادات بی رویه را دامن می‌زنند، حتی همین بحث کوله‌برها، که رسانه‌ها بعضاً حمایت می‌کنند مجرایی غیرقانونی برای واردات بی رویه است. برای آن کسانیکه مرزنشین هستند راه چاره‌‌ای برای امرار معاش باید داشته باشیم نه اینکه بگوییم تا حدی سراغ واردات بی‌رویه بروند، رسانه ها با بیان راهبردها و راهکارهای اجرایی؛ توسط کارشناسانی که به صورت موضوعی دعوت شوند و در هر رشته‌‌ای افراد مهمی که امین هستند این‌ها راهکارها را تبیین کنند و برنامه‌ها را بگویند و عزیزان رسانه هم به آن بپردازند و پوشش خبری دهند.

 

کیهان فرهنگی: و کلام آخر!

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی: بحمدالله به نعمت انقلاب اسلامی در طول بیش از چهار دهه گذشته، علی‌رغم همه تحریم‌ها و فشارهای دشمنان و علی‌رغم همه ضعف‌های مدیریتی، شاهد دستاوردهای بی‌نظیری بوده‌ایم که بخش‌هایی از آن را مقام معظم رهبری به صورت کلان در بیانیه گام دوم تبیین کردند و بحمدالله پشتوانه خیلی خوبی داشتیه ایم که خبر همین دستاوردهای شگرف می‌توانست در مرکز ثقل اخبار دنیا قرار گیرد . ولی متأسفانه دستاوردهای ما در حوزه فناوری‌های پزشکی، دفاعی و غیره عمدتاً یا ضعیف توسط رسانه‌های ما مطرح شده یا خیلی از آن‌ها توسط رسانه‌های بیگانه منتشر می‌شود و رسانه‌های ما خبر دست دوم را به نقل از آن‌ها می‌زنند. نمونه بارزش این‌که اگر آقایان تیم مذاکرات هسته ای است که مدعی هستند برجام دستاورد داشته است خیلی از خبرهای دست اول برجام توسط رسانه‌های غربی و در واقع بیگانگان بیان شده بوده است، نه رسانه‌های خودی. خب، چرا نباید این قضیه برعکس باشد و ما منبع تولید خبر باشیم؟ ما در خیلی حوزه‌ها به خصوص در مقوله تولید اقدامات خیلی خوبی داشتیم، اما خبررسان نیستیم. رسانه‌ها بایستی کمک کنند که موفقیت های واقعی کشور به تیتر اول خبرهای دنیا تبدیل شود به‌خصوص در دستاوردهایی که چله اول انقلاب زبانزد بودیم. این‌ها هم به ملت ما و هم کشورهای دوست خیلی روحیه می‌دهد. در انتها این  نکته‌ای از بیانیه گام دوم رهبر انقلاب عرض شود که فرمودند: «دهه دوم چشم‌انداز باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده نشده باشد تا پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا یابد.» که این فراز متناسب با عنوان سال است . ان‌شاءالله که دولتی جوان، مؤمن و انقلابی روی کار بیاید که اساساً تفکر آن معطوف به توانایی‌های داخلی، مدیریت داخلی و تولید داخلی باشد و افرادی در شوراها انتخاب شوند که به رونق تولید توجه کافی داشته باشند تا اقتصاد ما به حرکت در آید و از مشکلاتی که متأسفانه در سه- چهار سال اخیر با تورم‌های بسیار بالا و مشکلات معیشتی مردم مواجه بودیم ، به‌سرعت بیرون آمده و به سوی تمدن نوین اسلامی که رهبری عزیز ترسم کرده اند رهنمون شده و به سمت جهانی شدن و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت، حرکت کنیم. امیدوارم با تلاش و سعی‌‌ای که شما عزیزان دارید بتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

 

کیهان فرهنگی: با تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.

دکتر هاشمی فشارکی: من هم از زحمات شما و حوصله خوانندگان و اهتمامشان تشکر می‌کنم. وآرزوی موفق روز افزون دارم .

*****************************************************************************************************************************************

http://noo.rs/I4SeQ

کیهان فرهنگی

1400

کیهان فرهنگی: نقش نرم افزارهای مجازی فضای مجازی در این میان چیست؟ دکتر فشارکی: ما در بحث رسانه‌ها فی نفسه رسانه‌های متعارف را نبینیم؛ آن‌ها‌ می‌توانند جلودار باشند ولی نیاز است که شبکه‌‌ای از علاقه‌مندان به‌خصوص در فضای مجازی ایجاد شود و یک رابطه رفت و برگشتی بین رسانه‌های مجازی با رسانه‌های مرسوم باشد تا مشکلات و موانع موجود از طریق مطالب کارشناسی، از فضای مجازی به رسانه‌های اصلی و بالعکس منتقل شود و در این رفت و برگشت‌ها هم فرهنگ‌سازی صورت گیرد، هم اولویت‌ها به دست بیاید هم جهت‌گیری مشخص شود تا به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم. گاهی مقررات دست و پا گیری ممکن است در کشور در بخش‌های مختلف جلوی پای مراکز تولیدی باشد، ممکن است فرآیند کار سازمان‌هایی اساساً مانع‌تراش باشد، یا مدیری به گونه‌‌ای مانع‌سازی‌ کند از این‌که تولیدی بخواهد شکل بگیرد، یا بعضی مدیران افق درستی از به‌خصوص عناوین سال نداشته باشند، یا کارشناسانی مانع ایجاد کنند، مثلاً طرف آن‌ها، مجوزی‌ می‌خواهد و این قدر موانع پیش روی تولیدکننده می‌گذارند که طرف خسته‌ می‌شود یا سرمایه‌اش را‌ به سمت دیگری می‌برد و تولیدی به شکل واقعی شکل‌ نمی‌گیرد در همه این موارد رسانه‌ها می‌توانند به مانع‌زدایی کمک کنند. دکتر فشارکی: بله متأسفانه یک اتفاقی که رخ‌ می‌دهد و به‌خصوص این بحث توسط رسانه‌های دشمن هست و رسانه‌های خودی بایستی به آن توجه داشته باشند این است که ضعف‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کنند و به آن دامن‌ می‌زنند و تحقیر کالای بومی در مقابل کالای خارجی دارد به طرق مختلف دارد شکل‌ می‌گیرد که این تأثیر مستقیم بر مصرف‌ می‌گذارد، اول بر فرد ایرانی و بعد هم نوع مصرف و ذائقه‌اش‌؛ لذا رسانه‌ها باید این مرز را بشکنند و مانع بزرگ‌نمایی ضعف‌ها شوند و فقط ضعف برخی از کالاها باید برطرف شود.

 

https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1796517/%da%af%d9%81%d8%aa-%d9%88%da%af%d9%88-%d8%a8%d8%a7-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a6%d9%84-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d8%af%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%af-%d9%87%d8%a7%d8%b4%d9%85%db%8c-%d9%81%d8%b4%d8%a7%d8%b1%da%a9%db%8c-%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%85%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%a8%d9%87-%da%af%d8%b1-%d8%a2%d8%b3%db%8c%d8%a8-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3-%d9%88-%d8%a2%d9%81%d8%aa-%d8%b2%d8%af%d8%a7?q=%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%DB%8C&score=24.0&rownumber=2

 

 

برچسبها : دکتر سید جواد هاشمی فشارکی /  مهندس سید جواد هاشمی فشارکی /  دکتر هاشمی فشارکی / دکتر فشارکی / دکترفشارکی / جواد فشارکی / محمد جواد فشارکی / سادات طباطبایی فشارکی /  مطلبی فشارکی / سادات فشارکی / مهندس معمار/ آرشیتکت / طراح / معلم /  استاد فشارکی / آیت الله فشارکی / حجت الاسلام فشارکی / شهید فشارکی / شهدای فشارکی / پزشک / مطب / سید جواد هاشمی کارگردان / بازیگر هنرپیشه سینما و تلویزیون صدا و سیما و تاتر / کتاب / پدافند / دانشجو / دانشگاه /

Dr. Seyed Javad Hashemi Fesharaki / Dr Hashemi Fesharaki / Dr Fesharaki / Architect