***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

پیام بسیجی شهید سید ساعد ( سید مسعود ) هاشمی فشارکی

منتشر شده در خبرگزاری ایثار پرس 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

http://www.isarpress.ir/?p=7311

گروه : شهدا / صفحه اول / ویژه

پ
  • شناسه : 7311
  • 05 مهر 1400 - 10:45
  •  

پیام بسیجی شهید سید ساعد ( سید مسعود ) هاشمی فشارکی

در این نوشتار ، نخست خلاصه ای از شهدای والامقام فشارکی بیان شده و سپس زندگی نامه ، خاطرات و وصیت نامه این شهید عزیز تبیین شده است .
 

  • شهدا با مجاهده، فداکاری وایثارجان خود، ازطریق خون اهدایی شان، خود را در جامعه جاوید کرده و برجامعه تاثیرات معنوی میگذارند و محیط را برای دیگران مساعد می‌کنند. و بدین جهت هیچکس حقی به اندازه شهدا بربشریت ندارند .
  • ‌ای خوشا با فرق خونین در لقاء یار رفتن سرجدا پیکر جدا در محفل دلدار رفتن
  • شعر درج شده در وصیت نامه شهید مرتضی غلامی فشارکی وشهید امیرحسین آقاجانی فشارکی )
  • ملتی که کمتر از دوسال از نظام وابسته و ظالم ستم شاهی رهاشده بودودرحال شکل گیری نظام مردم سالاری دینی بود؛ به یکباره با هجوم همه جانبه ارتش بعث عراق به نیابت از غرب وشرق و تمامی دشمنان انسانیت و اسلام واقع میشود.و مردمی ترین و مقدس ترین دفاع جبهه حق علیه باطل در سرتاسرکشور شکل میگیرد و در این راه عزیزترین افراد خون پاکشان را اهدا وکشور وانقلاب را بیمه و تضمین بخشیدند . اصفهان نقش بی بدیلی بخود میگیرد و دراین میان اقوام فشارکی نقش برجسته وممتازی داشتند.
  • الف ) خلاصه ای از شهدای فشارکی
  • اقوام فشارکی‌ها ، شامل تمامی اقوام نسبی و سببی وصلت‌های درجه یک صورت گرفته را شامل می‌شود، که از میان جامعه فشارکی‌ها ، تعداد ۶۹ نفرتاکنون به شهادت رسیده اند وتا کنون ۶۹ شهید تقدیم اسلام وانقلاب کرده است.
  • فشارک نام روستایی باستانی است در حدود ۷۰ کیلومتری شرق اصفهان که با یک جاده ۲۰ کیلومتری از جاده اصلی اصفهان نایین به سمت ارتفاعات شمال جاده منشعب می‌شود. – در اصل “بهشارک” بوده است که به معنی شهر کوچک بهشتی میباشد . که پس از آن به بشارک و فشارک تبدیل شده است. – در اصل “پیش ارک” بوده است که پس از آن به پیشارک و فشارک تبدیل شده است(وجود محلی به نام قلعه کهنه فشارک و فشارک کهنه در نزدیکی آن این نظریه را تقویت میکند). فشارک در مختصات جغرافیایی ۳۲ درجه و ۵۰ دقیقه شمالی ۵۲ درجه و ۲۱ دقیقه شرقی در دامنه جنوبی رشته کوه‌های مرکزی ایران (کرکس) و در ارتفاع ۲۱۹۰ متر از سطح دریا قرار دارد و قله کوه فشارک(کوه مَس یا کوه مارشنان) به ارتفاع ۳۳۳۰ متر در مناطق مختلف قابل مشاهده بوده و برروی آن تاسیسات پدافند هوایی مستقر می باشد .
  • شهدای والامقام فشارکی ، به ترتیب الفبا دارای این نام خانوادگی‌ها می‌باشند : اثنی‌عشری – احمدی فشارکی – اشجع – آقاجانی فشارکی – باب الخانی – بورانی – جعفری فشارکی – حاج شریفی – حقیقت – حسینی فشارکی – خوشبخت – سلمانی فشارکی – سوریان –شمس –  عظیمی اصفهانی – علیمرادی – غلامی فشارکی –  فشارکی – محمدی فشارکی – مطلبی فشارکی-  هاشمی فشارکی
  • محدوده سال تولد شهدا: بین سالهای ۱۳۰۳ الی ۱۳۵۰ بوده است .
  • بیشترین فراوانی سال تولد شهدا: متولدین سالهای ۱۳۳۸ الی ۱۳۴۶ بوده است .

( همانها که امام خمینی در قیام ۱۵ خرداد فرموده بود: سربازان من در دامان مادرانشان هستند)

  • محدوده سنی شهدای فشارکی: بین ۱۰ سال الی ۶۲ سال بوده است .
  • محدوده سنی شهدای رزمنده: بین ۱۴ سال الی ۵۲ سال بوده است .
  • از این تعداد دو نفر خانم که مسن‌ترین و خردسالترین شهید هستند مادر بزرگ (شهیده فاطمه مطلبی فشارکی) و نوه ( طیبه مطلبی فشارکی) بوده‌اند که بر اثر بمباران هوایی دشمن به‌ شهادت رسیده و مابقی جزء رزمندگان بوده‌اند.
  • یک شهید عزیز( حمیدرضا باب الخانی ) نیز از مدافعان حرم بوده ومابقی در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده اند .
  • ۵۲شهید در گلستان شهدای اصفهان ، شش شهید در گلزار شهدای فشارک ، سه شهید در قطعه شهدای بهشت زهرای تهران ، سه شهید در ریحان اباد ورامین ، یک شهید درجعفراباد ورامین و یک شهید نیز در گلستان شهدای امامزاده عباس اسلامشهر چهاردانگه تهران به خاک سپرده شده اند. سه شهید والامقام نیز بی مزارند .

  • ب) وضعیت شهید سید ساعد در آمار شهدای فشارکی 
  • بیشترین تعداد شهدای فشارکی از لحاظ سن،۱۸ ساله با ۱۰ شهید بوده ولی بیشترین فراوانی محدوده سنی شهدای فشارکی ، بین سنین ۱۶ الی ۲۲ سال بوده ؛ که این شهید عزیز نیز در این گروه سنی قرار دارد . (سنینی که امام خمینی سالها پیش از انقلاب اسلامی “در قیام ۱۵ خرداد ” از آنان به‌عنوان به عنوان یارانی که در گهواره هستند یاد کرده بود)
  • شهدای ۲۱ ساله: ۵ شهید – شهید اصغر بورانی – شهید رضا جعفری فشارکی – شهید محمد مطلبی فشارکی – شهید سید ساعد(مسعود) هاشمی فشارکی – شهید رحیم مطلبی فشارکی
  • شهدای گرانقدر فشارکی در سال ۱۳۴۰ پا بدنیا نهاده‌اند، به عبارتی در زمان حیات خود با شهید سید ساعد همسن بوده‌اند ، شهید محمد مطلبی فشارکی -رمضان – ۰۶/۰۶/ ۱۳۴۰، شهید مهدی مطلبی فشارکی – علی اصغر- ۱۰/۰۵/۱۳۴۰، بودند .
  • تنها شهید مهندس و تنها معلم شهید فشارکی، شهید سید ساعد بوده است . طلبه شهید؛ غیر از ایشان ؛شهید رسول محمدی فشارکی و حسین محمدی فشارکی بوده اند.
  • طولانی‌ترین وصیت‌نامه شهدای فشارکی، وصیت نامه شهید سید ساعد با ۲۵۰۶،کلمه در ۸ صفحه و نیم می‌باشد. رده دوم طولانی‌ترین وصیت‌نامه ، شهید حسین اثنی عشری نایینی، با ۱۵۵۷ کلمه و رده سوم طولانی‌ترین وصیت‌نامه شهدا ، شهید رسول محمدی فشارکی، با ۱۵۰۶ کلمه می باشد.
  • شهدای سادات: سید عباس هاشمی فشارکی- سید ساعد هاشمی فشارکی – سید حسین حسینی فشارکی
  • بیشترین تعداد آیه وحدیث در وصیت‌نامه شهدای فشارکی، با تعداد۲۰ آیه وحدیث درمتن وصیت‌نامه شهید سید ساعد هاشمی فشارکی استناد شده است. هم چنین بیشرین تعداد شعر نقل شده در متن وصیت نامه شهدای فشارکی با ۶ شعر توسط این شهید عزیز می‌باشد.
  • شهدایی که دارای دو نام بوده‌اند: شهید سید ابوالفضل (سید عباس) هاشمی فشارکی، شهید سید ساعد(سید مسعود) هاشمی فشارکی، شهید حسن (حسین) اثنی عشری، شهید حکمت‌الله (اکبر) غلامی فشارکی.
  • در سال ۱۳۶۱، نوزده شهید فشارکی تقدیم انقلاب اسلامی می‌گردد که بالاترین تعداد شهید در سال را رقم می‌زند: شهید سید ابوالفضل هاشمی فشارکی ؛ در عملیات فتح المبین به واسطه انفجار مین با هدیه چشم و دستشان در پنجم فروردین ۱۳۶۱ در جبهه شوش دانیال به شهادت رسید، شهید اکبر مطلبی فشارکی ، در عملیات فتح المبین و در۱۲ فروردین سال۱۳۶۱ به شهادت رسید. شهید جعفر جعفری فشارکی ، در عملیات بیت المقدس ۲۳/۰۲/۱۳۶۱ به شهادت رسید. شهید علی اشجع ، در عملیات بیت المقدس دهم اردیبهشت سال ۱۳۶۱ درعملیات آزاد سازی خرمشهر به شهادت رسید.شهید جعفر جعفری فشارکی  ، در عملیات رمضان منطقه شلمچه در۲۴/۴/۱۳۶۱ به شهادت رسید. و پیکر مطهرش ۱۶ سال بعد به وطن بازگردانده می‌شود.شهید رضا احمدی فشارکی ، در تاریخ ۲۳/۴/۶۱ در عملیات رمضان به شهادت رسید.شهید مرتضی مطلبی فشارکی ، در سال ۱۳۶۱ سه ماه بعد عملیات آزاد سازی خرمشهر (بیت المقدس) به شهادت رسید.شهید سید ساعد هاشمی فشارکی ، در عملیات مسلم ابن عقیل در منطقه سومار دهم مهرماه سال ۱۳۶۱ بر اثر اصابت گلوله خمپاره در ناحیه صورت توسط نیروهای بعثی شهید و روح بلند ایشان به لقاء حق نایل می‌گردد.شهید مهدی مطلبی فشارکی  ، در تاریخ پنجم اسفند ماه هزار و سیصد و شصت و در عملیات کربلای پنج شرکت و در منطقه شلمچه با اصابت ترکش به ناحیه شکم به فیض شهادت نائل گردید.شهید نجف علی مطلبی فشارکی  ، در تاریخ یازدهم، آبان سال ۱۳۶۱ در منطقه‌ی عملیات چم هندی به همراه برادرش علی به شهادت می‌رسند.شهید علی محمد مطلبی فشارکی  ، در عملیات پیروزمند محرم در منطقه چم هندی ۱۱/۸/۱۳۶۱ به شهادت رسید.شهید محمد مطلبی فشارکی ، برادر شهید نجف علی مطلبی فشارکی  ،در عملیات پیروزمندانه محرم شرکت نمودند و در همین عملیات در تاریخ ۱۱/۸/۱۳۶۱ به فیض شهادت نائل آمدند. شهید مصطفی مطلبی فشارکی[۱]  ، در عملیات محرم پس از مرحله اول عملیات و گذشتن از رود خانه دو یریج در حالی‌که هفت نفر از اقوام و تعدادی از دوستانش شهید شده بودند در مرحله دوم عملیات در منطقه شرهانی تپه‌های ۸۷ مفقود الاثر گردید. شهید حکمت الله ( اکبر) غلامی فشارکی ، ابتدا مفقود الاثر گردید و پس از ۱۶ سال پیکر مطهر بازمی‌گردد. شهید مرتضی نقیان فشارکی – در عملیات محرم در تاریخ آبان۱۳۶۱منطقه چم هندی به فیض شهادت نائل گردید. شهید یحیی احمدی فشارکی  ، در عملیات محرم که با رمز یا زینب (س) شروع شد در منطقه عین خوش در حین عبور از رودخانه دعوت حق را لبیک گفت و در تاریخ ۱۱/۸/۱۳۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل گردید. شهید محمد علی مطلبی فشارکی  ، در تاریخ سی و یکم شهریور ۱۳۶۱ به فیض شهادت نائل گردید. شهید مهدی عظیمی اصفهانی  ، در تاریخ پنجم آذرماه هزار و سیصد و شصت و یک به جبهه سومار در منطقه میان تنگ اعزام شد و هنگام دیده بانی زیر رگبار گلوله‌های دشمن کافر بعثی قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل گردید و درگلستان شهدای بهشت زهرا آرام گرفت.شهید امیر حسین آقاجانی فشارکی  ،در تاریخ ۱۱/۱۱/۶۱ در منطقه چزابه مجروح گردید و پس از تحمل درد و رنج ناشی از مجروحیت در تاریخ۱۸/۱۱/۶۱ به فیض شهادت نایل شد. 
  • ج ) زندگی‌نامه شهید سید ساعد هاشمی فشارکی 
  • نام پدر:حاج سیداسماعیل    تاریخ تولد: ۲۰/۰۴/۱۳۴۰  تاریخ شهادت: ۱/۰۷/۱۳۶۱
  • شهید مهندس سید ساعد هاشمی فشارکی معروف به سید مسعود، در بیستم بهمن سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای مشهور به علم و تقوا در فشارک دیده به جهان گشود. پدرش حاج آقا سیداسماعیل و مادرش خانم اعظم السادات نام دارد. پدر وی از فرهنگیان متعهد و پیش کسوت شهر اصفهان بوده و پدر بزرگش مرحوم حجه السلام حاج سید محمد، امام جماعت مسجد جامع فشارک، بزرگ مردی بود که قریب به شصت سال، بدون هیچ چشم داشتی، عمر شریفش را صرف حل و فصل امور مسلمین و ترویج شریعت محمدی (ص) نمود.

  • از همان اوان کودکی علاقه آموختن در وی بقدری زیاد بود، که پدر را وا داشت، تا در سن پنج سالگی با گرفتن شناسنامه‌ای دیگر، با نام سید ساعد، او را راهی گلزار علم و ادب نماید. دوران ابتدایی و راهنمایی را با موفقیت به پایان رسانید و سپس وارد دبیرستان ادب اصفهان شد.
  • با شروع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام (ره) حضور مستمر در اجتماعات، تظاهرات و فعالیت‌های سیاسی، مذهبی داشته و در تحصن تاریخی منزل آیت الله خادمی شرکت نمود.
  • سال ۱۳۵۷ کنکور را پشت سر می‌نهد و در رشته مهندسی مکانیک پذیرفته شده و سال دوم دانشگاه صنعتی اصفهان را گذراند. در آن روزها جّو دانشگاه بسیار نا مساعد بود و شهید سید ساعد به اتفّاق همفکرانش با استدلال و منطق و قلم به جنگ منافقین می‌رود و با عضویت در کمیته وحدت حوزه و دانشجو، همگام با شهید مفتح با برپایی جلسات مختلف می‌کوشید، تا بین طلاب و دانشجویان اتحاد و ارتباطی عمیق و ریشه دار ایجاد نماید. وی به همراه هیئتی ۳۰ نفره از دانشگاه در دومین گردهمایی انجمن‌های اسلامی دانشجویان و طلاب که در قم برگزار گردید شرکت نمود، وموجب شکوه و حضور پرشور دانشجویان در آن گردهمایی گردید.

  • بعد از پیروزی انقلاب در اواخر سال  ۱۳۵۷ وارد امورتربیتی آموزش پرورش شده و چهار سال به معلمی می پردازد . و سپس در رشته مکانیک در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول تحصیل شده بود .
  • ایشان در روز دهم مهرماه سال ۱۳۶۱ بر اثر اصابت گلوله خمپاره در ناحیه صورت توسط نیروهای بعثی شهید و روح بلند ایشان به لقاء حق نایل می‌گردد. و در گلستان شهدای اصفهان ماوا می‌گزیند.

  • در نخستین همایش شهدای امور تربیتی که در ۷ اسفند ماه سال ۹۳ در برج میلاد تهران برگزار شد از به نمایندگی آن ۴۱۱ شقایق امور تربیتی که ۳۲ نفر از خانواده های شهدا از جمله شهید سید ساعد هاشمی فشارکی به نمایندگی از سایر شهدای استان اصفهان تجلیل شد .
  • هماکنون دبیرستان دوره دوم دخترانه نمونه دولتی شهید سید ساعد هاشمی واقع در ناحیه ۳ اصفهان در خیابان شهید نیکبخت شرقی، کوچه شهید کریمیان بنام آن شهید والامقام می باشد ، تا دانش آموزان این دبیرستان با نام وراه این شهید مانوس شده و سیره وراه شهدا را در اینده دنبال کنند .
  • د ) برخی از ویژگی های شهید سید ساعد هاشمی فشارکی
  • بسیجی شهید سید مسعود سیمایی روحانی داشت و همیشه سکوتی غریب و حجبی عجیب در سیمایش هویدا بود علاقه زیادی به روحانیت داشت، و پس از انقلاب فرهنگی به جمع طلاب حوزه علمیه تهران پیوست. و پس از مدتی کوتاه با عنوان مدرس در علم منطق وارد حوزه علمیه اصفهان شد.و بسیار مصمم بود که در حوزه علمیه به تحصیل و تدریس بپردازد. اما بنا به دلایلی نا معلوم تغییر جهت می‌دهد، و با عنوان مربیگری تربیتی جذب اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ اصفهان می‌شود. و به تربیت و رشد جوانان و نوجوانان آن ناحیه می‌پردازد. و در این راه به علت داشتن شخصیت علمی و اخلاقی بسیار مفید و موثر واقع می‌گردد.
  • وی در خلال کار و فعالیت همواره مترصد فرصتی مناسب بود، تا عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل گردد. تا اینکه در نوروز سال ۱۳۶۰پس ازگذراندن دوره ویژه آموزش امدادگری و اخذ تشویق نامه، آماده اعزام به جبهه می‌شود. و چند ماه بعد در تابستان ۱۳۶۱ پس از تعطیلی مدارس از سوی کمیته امداد و درمان به لشکر عاشورای تبریز می‌پیوندد. و در عملیات مسلم ابن عقیل در منطقه سومار شرکت می‌نماید .
  • در سال ۶۰ در سفری که به اصفهان داشتم ، ایشان اشتیاق زیادی از ایشان نسبت به افزایش بصیرت و آگاهی دانش آموزان یافتم ، به دعوت ایشان در مدرسه شان حضور یافته و درجمع دانش آموزان همه کلاسها ، راجع به مسایل مختلف روز کشور بخصوص فعالیتهای منافقین در زمان جنگ تحمیلی صحبتی داشتم و بعد ایشان میکروفن را گرفت و نتیجه گیری هایی از صحبت های بنده برای دانش اموزان ارایه کرد ؛ که نشان از ذکاوت و اهتمام وی داشت . ( سید جواد هاشمی فشارکی )
  • میخواستم برای شهید یک لباس کاموایی ببافم. اما اواسط کار متوجه شدم به پرزهای کاموا حساسیت دارم. مدام عطسه می کردم و گلویم اذیت می شد. بالاخره صبرم بسر آمد و بسراغ برادرم رفتم و گفتم: داداش من نمی توانم این لباس را کامل کنم چون به کاموا حساسیت دارم. برادرم بدون آنکه ناراحت شود گفت: ایرادی ندارد دیگر نباف. ( خاطره ای از خواهر شهید )
  • کمک به دانش آموزان بی بضاعت : سید ساعد از اینکه بچه های نیازمند و فقیر را می دید بسیار احساس ناراحتی و نگرانی می کرد. به همین دلیل تصمیم گرفت برای اینکه بصورت غیر مستقیم به آنها کمک کند، با بکار گیری آنها در کار نقاشی ساختمان مدارس هم به آنها کار یاد بدهد و هم کمک کند تا پولی بدست بیاورند. و به من میگفت : مادر این بچه ها غذای گرم ندارند که بخورند و با خرید مواد اولیه از من می خواست که برایشان غذا بپزم و برای آنها می برد. ( راوی: خانم سیده بتول هاشمی فشارکی مادر شهید ) 

  • ه ) وصیت نامه  شهید سید ساعد هاشمی فشارکی
  • »بسم الله الرحمن الرحیم »« وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ»[۲]
  • و این جملات را در لحظه‌اى مى نویسم که ساعتى به نبرد مانده است و در شبى مى‌نویسم که امید زنده ماندن تا شب دیگر را ندارم که رسول اکرم مى‌فرماید، «أفضلُ الشُّهَدَاءِ الذین یقاتلون فی الصَّفِّ الأَولِ فلاَ یَلْفِتُونَ وُجُوهَهُمْ حَتَّى یُقْتَلُوا، أُولَئِکَ یَتلَبطُونَ فِی الْغُرَفِ الْعُلَى مِنْ الْجَنَّةِ»[۳]
  • “و برترین شهدا آنانى هستند که در خط مقدم به شهادت رسند و تا هنگام کشته شدن روگردان نبرد نباشند و اینان کسانى هستند که در غرفه‌هاى بلند بهشت آرمیده‌اند و خداوند به رویشان لبخند زند و براى آنان حسابى نیست.”
  • آرى،من نیز صف اول را برگزیده‌ام، و روى بر نمى‌تابم، تا آنکه جنازه پاره پاره شده‌ام را به موطنم باز آرند. اما قبل از هر سخنى باید این را بگویم، که چرا به جبهه آمدم،و چرا شهادت را برگزیدم، و چرا از درس و مدرسه بریدم، و جنگ و پیکار را بر آن مقدم دانستم؟ و چرا موقعیت بزرگى که اینک در مقابل رو داشتم ؟ و تا چند صباح دیگر با بازگشائى دانشگاهها مى‌توانستم ادامه تحصیل بدهم ؟ و با استفاده از فعالیت تحصیلى به دور از هیاهوى نبرد و جنگ در گوشه‌اى خزیده و تنها به درس خواندن و ادامه تحصیل بپردازم، اما چرا چنین نکردم؟ پاسخ به این سؤال که شاید در ذهن تمام دوستان آشنایان و اقوامم بیاید، شعرى است، که امیرالمؤمنین على بن ابیطالب در روز ورود به صفین و امام سید الشهدا در روز ورود به صحراى کربلا با خویش زمزمه مى‌کرده‌اند است:
  • ” فَإِنْ تَکُنِ الدُّنْیا تُعَدُّ نَفیسَةً *** فَدارُ ثَوابِ اللّهِ أَعْلى وَ أَنْبَلُ
    وَ إِنْ تَکُنِ الاَبْدانُ لِلْمُوتِ أُنْشِأَتْ *** فَقَتْلُ امْرِىء بِالسَّیْفِ فِی اللّهِ أَفْضَلُ
    وَ إِنْ تَکُنِ الاَرْزاقُ قِسْماً مُقَدَّراً *** فَقِلَّةُ حِرْصِ الْمَرْءِ فِی الرِّزْقِ أَجْمَلُ
    وَ إِنْ تَکُنِ الاَمْوالُ لِلتَّرْکِ جَمْعُها *** فَما بالُ مَتْرُوک بِهِ الْحُرُّ یَبْخَلُ” [۴]

” اگر چه دنیا و آنچه در آن است زیبا و دوست داشتنى است،

اما خانه آخرت زیباتر و برتر است.

و اگر قرار است اموال که فرد در دنیا جمع آورى مى‌کنند،

باید بگذارند و بروند، پس چه بهتر آنها را در راه خدا انفاق کند.

و اگر قرار است روزى از این دنیا بروم،

پس چه بهتر که در راه خدا با شمشیر قطعه، قطعه شوم.”

و این بود که هر سه را برگزیدم، تکه تکه شدن جسم را در راه خدا انفاق مال در راه خدا و ترجیح آخرت به دنیا را

  • من راهى را برگزیدم که در آن پاسخ به سؤال نکیر و منکر قبل از موت ودر صحنه رشادت و نبرد است که رسول اکرم (ص) مى فرماید: «کفا بالبارقه فوق رأسه فتنه»[۵] شهید در زیر برق شمشیرى که بالاى سرش بود آزمایش را پس داده است.من راهى را انتخاب کردم که در صف اول بشهادت برسم، خط مقدم نبرد راهى که افتخار شهید معرکه بودن را داشته باشم.که مولوى در وصف شهید معرکه مى گوید:

“خون شهید از آب اولی تر است     این خطا از صد ثواب اولی تر است” [۶]

  • براى مردان الهى و براى انسان که خود را و جانش را به خداوند فروخته است، مرگ طبیعى ننگ است که امیرالمؤمنین(ع) مى فرماید: «لالف ضربه بالسیف احب الى من میته على فراش»[۷]:” هزار ضربت بر تن من بخورد بهتر است از آن که در بستر بیمارى بمیرم.”
  • مرا با مرگ در راه خدا آشنائى است، آن گونه که طفلى را با پستان مادرش به….

” اى که مى‌ترسى زمرگ اندر فراز    هان زخود ترسانى اى جان هوشدار

زشت روى توست نه رخسار مرگ   جان تو همچون درخت و مرگ، برگ”[۸]

  • از همه جالب‌تر و شگفت انگیزتر در مورد مرگ و شهادت، شعر امام السیدالشهداء است که در روز عاشورا مى فرمایند:

“سامضی و ما بالموت عارعلى الفتى اذا ما نوى حقا

و جاهد مسلما و واسى الرجال الصالحین بنفسه

و فارق مثبورا و باعد مجرمافان عنت لم اندم

وان مت لم الم کفى بک ذلا ان تعیش و ترغما ” [۹]

“من به سوى مرگى مى‌روم که مرگ براى جوانمردان ننگ نیست،

 آنگاه که مرگ در راه عقیده اسلام و هدف حقانیت باشد

 و مرد بخواهد با ایثار جانش از مردان نیک حمایت کند و جنایتکاران مخالف نماید

و از دشمنان خداوند دورى گزیند من جانم را در طبق اخلاص گذارده

و دست از زندگى مى‌شویم اگر زنده ماندم پشیمانى ندارم”

 آرى این مستى است که پرستش و اعتقاد ما به هستى است که جز خدا را نبینیم که چه خوب گفت علامه طباطبائى:

“همى گویم و گفته‌ام بارها          بود کیش من مهر دلدارها

پرستش به مستى است در کیش مهر   برونند زین جرگه هوشیارها ” [۱۰]

  • چرا مرگ در راه خدا و شهادت را با آغوش باز پذیرا نباشم؟ مگر نه آنکه عمرى را پس از هر نماز صبح در فشارک پدربزرگ [۱۱]زیارت عهد را برایم نمى‌خواند؟ که نوید فرج و عشق به انتظار ظهور آقایم حجة ابن الحسن(عج) را در دلم زنده کنم و در آن مناجاتش که با اشکش همراه بود نمى‌خواند؟
  • « اللهم ان حالى بینى و بینه الموت الذى جعلتة على عبادک حتما مقضیا، فاخرجنى من قبرى مؤتزرا کفنى شاهرا سیفى مجرداقناتی»[۱۲]: “خداوندا ! اگر مرگى که براى تمام بندگانت حتم قرارداده‌اى، میان دیدار من و آقایم فاصله انداخت، درآن روز که منادى ندا مى‌دهد: اى اهل قبور برخیزید، و یارى و مهد امام زمان(عج) آیند، قبور شهدا شکافته مى‌شود. و شهدا در حالى که کفنى خونین بر تن و شمشیرى از غلاف درآمده، بردست دارند و در دستى دیگر نیزه‌اى، به یارى و مهد امام زمان(عج) مى‌شتبابند.”
  • من امشب آماده مى‌شوم، که فردا در صف شهداء معرکه باشم. تا بلکه به لطف خداوندى در یوم روز ظهور آخرین ذخیره الهى، سربازش باشم. در حالیکه “خون، کفنم را رنگین کرده” است. و این مقامات وعده داده شده کجا و مدرک مهندسى و ثروت دنیا و خود دنیا و مافیهاى آن کجا همه‌اش به عشق یک دیدار او که مولایم است زیر پا مى گذارم.
  • “در طریقت پیش ممالک هر چه آید خیر اوست

در صراط مستقیم اى دلى کسى گمراه نیست

بر در میخانه رفتن کار یکرنگان بود

خود فروشان راه نیست

هرچه هست از قامت ناساز بى اندام ماست

ور نه تشریف تو بر بالاى کس کوتاه نیست” [۱۳]

  • آرى، اگر رهبر بزرگى انقلابمان امام خمینى مى گویند: آنان که حلقه ذکر عارفان و دعاى سحر مناجاتیان حوزه‌ها و روحانیت را درک کرده‌اند، در جلسه حضورتان آرزویی به جز شهادت ندیده‌اند. اشاره به این قسمت ازدعاى سحراست که مى‌خوانیم: «اللهم برحمتک فى الصلحین فادخلنا و فى علیین فارفعنا و قتلا فى سبیلک (مع ولیک ) فوفقنا»:” خداوندا بما توفیق بده که در راه تو و به‌همراه ولى تو کشته شویم و به فیض شهادت نائل شویم”
  • «اللهم احملنا فى سفن نجاتک و متعنا بلذیذ مناجاتک و اودزنا حیاض حبک و اذقنا حلاوة ودک و قربک و اجعل جهادنا فیک و همنها فى طاعتک و اخلص نیاتنا فى معاملتک»[۱۴]

“خدایا، ما را در کشتى‌هاى نجات جاى ده و لذت مناجاتت را بما بچشان. و ما را به سرچشمه پاک دوستى با خود وارد ساز و از شیرینى دوستى و قرب خود به ما بچشان و جهاد ما در راهت و تلاشمان را در فرمانبرداریت قرار ده.و نیت ما را در اعمال خالص گردان.”

  • و اما سخنى چند درباره دانشگاه، دانشگاه‌هائی که اینک پس از مدت‌ها در آغاز باز گشائى آنها هستیم و امیدواریم اینکه با بازگشائى آنها در آنجا فضائى اسلامى حاکم باشد. من در زمانى به تحصیل در دانشگاه پرداختم، که در اطاقهاى آن بجاى علم و تحصیل اطاق جنگ و فرماندهى شعبات گروههاى چریکى در کردستان و خوزستان و محل جاسوسى و خیانت و وطن فروشى بود و نه دانشکده،
  • گفته رسول خدا(ص) ریشه تمام نیکی‌هاست.این یک اصل اساسى و غیر قابل انکار است، که سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام بعد از توده‌ها در دست طبقه تحصیل کرده است و این را کسى نمى‌تواند،انکار نماید،که…. تو تنها با بدست گرفتن این قشر تحصیل کرده است، که مدت‌ها به زنجیر بردگى و استعمار مى کشد. غرب زدگى و شرق زدگى ناشى از روشنفکرانى که به عنوان تحصیل و پیشرفت مملکت به خارج رفته‌اند. اما مسخ فرهنگى و معنایى شده‌اند، دزدانى که با چراغ به دزدى آمده‌اند. افرادى که چند صباحى به دور از فرهنگ اسلام و استشمام هواى وطن بوده‌اند و اینک پیام آور غرب و شرق‌اند و برخى که از این حد هم فراتر رفته‌اند، به غرب و شرق نرفته، کعبه آمالشان غرب و شرق است.
  • شما نمى توانید تردید بکنید، که جهانخواران غرب و شرق براى بدست آوردن مقاصد شوم خود که ایجاد استعمارى نو در جهان سوم است. بهترین راه هجوم به فرهنگ و ادب کشورهاى ضعیف است،که این را با تربیت معلمین و استادان غربى و شرقى و بکار گماردن آنها در دبستانها و دبیرستانها و دانشگاهها بدست مى‌آورند. مهمترین نمونه این معلمین مدارس راهنمایى و حتى ابتدائى که بیش از آنکه ایرانى باشند، غربى‌اند را در مدت کوتاه تدریسم دیده‌ام.این مسخ فرهنگى و معارف کار تازه‌اى نیست، آنها با تأسیس بیمارستان مسیح و…. در خود اصفهان از سالهاى ما قبل از جنگ دوم جهانى به دنبال این هدف بوده و هستند که به دست قشرى از بومیان هر مدت بى سروصدا بلکه با شوق و رغبت ملتى را به دام استعمار و بردگى…. فرهنگى و تهى کردن صنعت و کشاورزى بکشانند. و چقدر که در این امر خاصه در ایران موفق بوده‌اند، اینک ملتى را در روبرو داریم مسخ شده از صنعت و مسخ شده از فکر صنعتى ملتى را داریم، با صنعتى مونتاژ و ملتى را داریم با ذکر اینکه ایرانى نمى‌تواند.
  • راه به جاى دور نرویم، همین فشارک ۱۰ سال پیش نه ما قبل از زمان اصلاحات ارضى چقدر گندم و گوشت را تولید مى کرد اینکه چقدر، ۱۰ سال دیگر مى‌ترسم، که نامش از صحنه روزگار قلم کشیده و تپه اى از خاک با خانه هاى مخروبه نباشد، اگر روند همین باشد.نمى آیند فریاد بزنند، اى مسلمان تو مکتبى را دارى که در قرآنش اگر اشتباه نکنم، بیش از صد و پنج بار واژه معلم آمده است و نمى‌گویند. اى دانشجو، تو کسى هستى که بگفته رسول اکرم(ص) آنچه در زمین و آسمان است، دعا گوى تو‌اند. و هر آنکس در حال تحصیل مرگش فرا رسد،بین انبیاء الهى و او، بیش از یک درجه فاصله نیست.
  • دانشگاهى که مى‌بایست، به دنبال این خونها و رنجها بازگشایى شود، بایستى دانشگاه باشد،که به تعبیر امام صادق(ع): “علماء شیعتنا مرابطون فی الثغر الذی یلی إبلیس و عفاریته یمنعهم [یمنعونهم‏] عن الخروج على ضعفاء شیعتنا”[۱۵]: “دانشمندان شیعه مرزبانانى هستند که از یورش شیطان و عفریتهای آن بر پیروان ناتوان ما جلوگیرى مى‌کنند.”
  • تاکنون اکثریت افرادى که از دانشگاههاى ما فارغ التحصیل شده‌اند، دانشورانى‌اند خود فروخته، از فرط غرور و آگاهانى‌اند بى‌مسئولیت و سگانى‌اند لب تشنه نبوده‌اند، که دل به جز ریاست، شهرت و خوشى و راحتى به چیز دیگرى نداشته‌اند. که به تعبیر قرآن مجید: « فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث » [۱۶] که علامه طباطبائى در المیزان در تفسیر این آیه از امام محمد باقر نقل مى کند،که منظور این آیه ” بعلم است که حتى نفرین به رسول خدا و امت صالح مى کنند، به جهت ثروت دنیا” و آنچه اعظم و اکثر محصول دانشگاههاى ایران بوده است، مثل دانشمندان یهود بوده است. که تنها حمل کتب هاى علمى و مطالب علمى سودى دیگر نبرده است. و جز رنج مشقت براى بخاطر سپردن و نگه داشتن مطالب و فرمودها در مخز مثل حمارى است،که کتابى را بر دوش کشد. اما خمیرى از گنجینه معلومات او به کسى نرسید.که خداوند در سوره جمعه مى‌فرماید. «مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یَحْمِلُ أَسْفَارًا»[۱۷]…. تحصیل کرده ما نبوده‌اند که مایه خمیر براى مردمان ما می‌باشند. چند سال است،که دانشگاههاى ما لیسانس کشاورزى، دکتراى کشاورزى بیرون مى‌دهند به همان نسبت… کشاورزان را داشته، این نبوده است که خمیرى از آموخته هایش به جامعه بدهد…. امام رضا علیه السلام مى‌فرماید: “شخص فقیه و دانشمند که خدمت به جامعه کند و وجودش براى اجتماع سودمند باشد، و مردم را از چنگال دشمنان نجات بخشد، که به این چنین دانشمند و فقیه گویند در روز قیامت صبر کند، و براى آنان که از آگاهى و علم تو بهره گرفته‌اند شفاعت کن”.
  • امیدوارم در بهاران، بازگشایى دانشگاهها هوایى را تنفس کنید، آکنده از اسلام و در راهى جز در…. شرفت ایران و عظمت اسلام گام برندارید.
  • « رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ » [۱۸]: ” خداوندا نلرزان قلوب ما را پس از آنکه بما راه نمودى و به ما رحمت بى پایان خود را ببخش که تو بسیار بخشنده‌اى.”
  • و اما سخنى با پدر مادرم، اى پدر بزرگ‌وار اى مادر گرامیم ! آن هنگام که تن در خون غلطیده ما را دیدید اشک…. نکنید،که شما را صابر و بردبار یافته‌ام. من شما را به صبر مى‌خوانم که امیرالمومنین در سوگ رسول اکرم مى فرماید، «إِنّ الصَّبْرَ لَجَمِیلٌ إِلاَّ عَنْکَ، وَإِنَّ الْجَزَعَ لَقَبِیحٌ إِلاَّ عَلَیْکَ، وَإِنَّ الْمُصابَ بِکَ لَجَلِیلٌ، وَإِنَّهُ قَبْلَکَ وَبَعْدَکَ لَجَلَلٌ» [۱۹] همانا که شکیبایى بسیار زیباست. جز در وفات رسول خدا (ص) جزع زشت است. و پس از وفات رسول خدا (ص) تمام غمها آسان و سبک است.که همان‌گونه که امیرالمؤمنین (ع) مى‌فرماید، شکیبا باشید و صابر.که این زیباست و جزع و اشک نریزید، که زشت است و بدانید که شهادت من براى شما آزمایش است، اگر چه براى من سعادت و رستگارى است که خداوند بندگانش را به کاهش در مال و محصولات و از دست دادن فرزندان آزمایش مى‌کند. و همیشه این آیات از قرآن مجید را بخوانید که مى‌فرماید. « أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ.وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ» [۲۰]: “و آیا مردمان چنین پنداشتند،که به صرف آنکه گفتند ما ایمان آورده ایم رهایشان مى‌کنند، و براین ادعا امتحانشان نکنند.هرگز چنین نیست. و ما امت‌هایى که قبل از شما بودند، را آزمایش کردیم، تا خداوند دروغگویان را از راستگویان معلوم کند.”
  • خداوند در این امتحان الهى که بسعادت و رستگارى مرا در آن قرار داده است، راه پیروزى و سعادت شما را نیز نشان داده است.که مى‌فرماید:« وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ » [۲۱]: “صبر پیشه سازید که خداوند با صابران است و بسیار نماز بخوانید که یاد خدا آرمش بخش دلهاست.”
  • در پایان سخن از تمام دوستان و خویشاوندانم مى‌خواهم، که اگر از من خطائى دیده‌اند مرا ببخشند، که خداوند بخشنده و مهربان است.
  • ” رَبِّ اغْفِرْ لی‏ وَ لِوالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ لا تَزِدِ الظَّالِمینَ إِلاَّ تَباراً” [۲۲]«خداوندا ! مرا و پدر و مادرم و هر مؤمنى که بر در خانه من وارد مى‌شود و مردان و زنان مؤمنه را بیاموز و بر ستمکاران جز تباهى میفزاى.« والسلام
  • و) پیام شهید سید ساعد هاشمی فشارکی

رسالت و وظیفه‌ی آموزش و پرورش و معلمین و دانش‌آموزان دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در قبال خون شهدا، در وصیت شهدا چنین است:

  • تلاش معلمان جهت ارتقای نظام آموزش و پرورش و تربیت دانش آموزان شایسته و انقلابی
  • تلاش دانش‌آموزان جهت فراگیری علم برای ساختن اینده کشور
  • تلاش مسئولین جهت اسلامی شدن محیط دانشگاهها
  • ارتقای جایگاه والای استاد و دانشجو در راستای تعالی بخشی اسلام
  • رسالت دانشگاه‌ها به مرزبانی علم نافع
  • پرهیز از سپردن امور به تحصیل کردگان غرب‌زده و شرق‌زده . کسانیکه کعبه آمالشان غرب و شرق است.
  • و….
  • ز) سخن پایانی:

خون شهیدان حقوقی برگردن همگان دارد ؛  رسالت همه مردم عمل به وصیت آنان و تداوم راه شهداست . شهدا حاضرند وناظر و فردا مطالبه گر از عملکرد فردی و رفتار اجتماعی ما خواهند بود . که در صورت عمل به وصایا، می‌توان گفت که اساتید، معلمان، دانش‌آموزان و دانشجویان، ادامه دهنده‌ی راه شهدا در سنگر علم و دانش هستند.

 

مشخصات کلی شهید:

نام و نام خانوادگی: سید ساعد هاشمی فشارکی

تاریخ تولد : ۱۳۴۰-۴-۲۰

محل تولد: اصفهان

مدرک تحصیلی: لیسانس

محل اشتغال: مدرسه

تاریخ اعزام به جبهه: مهر ۱۳۶۰

محل اعزام: اصفهان

نحوه شهادت: جهاد در جبهه‌های حق علیه باطل

تاریخ شهادت: ۱۰/۷/۱۳۶۱

محل شهادت: سومار عملیات مسلم ابن عقیل

محل دفن شهید: گلستان شهدای اصفهان

اصفهان, تخت فولاد, خیابان سجاد ، بین هم و ضرغامی ، گلستان شهدا

مدت حضور در جبهه: ۱ سال

یگان : بسیج

مسئولیت : راننده آمبولانس

تحصیلات : مهندسی مکانیک

محل تحصیل : دانشگاه صنعتی اصفهان

محل اشتغال : دبیرستان

شهید آینده، شهید………. ……….. ………….. ………… می باشد

خداوندا ! این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. امام خمینی (ره)

در سال‌های آتی درجبهه‌های مقاومت اسلامی، شهدای فشارکی‌ها تقدیم انقلاب جهانی اسلام خواهد گردید:

تقدیر دفتر شهادت: …………….در سال……..در منطقه…………….به شهادت رسید.

منابع

  • گنجینه معارف شهدای فشارکی(سفارشها و نواهای آسمانیان) ، ستاد یادواره شهدا ، سیدجواد هاشمی فشارکی ، انتشارات وانیا ، ۱۳۹۷،
  • ستاد یادواره شهدای فشارکی، شکوه ایثار، پایگاه بسیج شهدای اسلام، بی جا، زمستان ۱۳۹۱
  • پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان              http://www.ui.ac.ir
  • پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید استان اصفهان      http://bonyadshahid.ir
  • پایگاه اطلاع رسانی فشارک به نشانی net
  • http://farzandanezahra.com/وصیت-نامه-شهید-سید-ساعد-هاشمی-فشارکی.html
  • خبرگزاری پانا

http://www.pana.ir/news/327899/comment

  • پایگاه خین

http://khayyen.ir/shahid/322

  • گنجینه ازمون

https://gama.ir/school/detail/6053/

  • هاشمی فشارکی ، سید جواد ، به نشانی

https://javadfesharaki.blog.ir/1398/08/26/1%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF

  • دبیرستان دوره دوم دخترانه نمونه دولتی شهید سید ساعد هاشمی ناحیه ۳ اصفهان واقع در اصفهان خیابان شهید نیکبخت شرقی، کوچه شهید کریمیان

https://gama.ir/school/detail/6053/%D8%B4%D9%87%D9%8A%D8%AF%20%D8%B3%D9%8A%D8%AF%20%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AF%20%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C

  • تصویر هوایی گلستان شهدای اصفهان

https://neshan.org/maps/32.625173,51.688748,19.0,0.0/places/c6sbZaZyPxny6p

زیر نویس : 

[۱] فرزند رمضان

[۲] (ای پیامبر !) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند ! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۶۹

[۳] میزان الحکمه ج ۶ ص ۷۲ وکنزالاعمال ج ۴ ص ۴۰۱

[۴] اگر (لذّات) دنیوى با ارزش به شمار آید، سراى پاداشِ الهى (بهشت) از آن برتر و ارزشمندتر است و اگر بدن‌ها براى مرگ آفریده شده، شهادت در زیر ضربات شمشیر در راه خدابهتر است و اگر روزى‌ها به تقدیر الهى تقسیم شده، حریص نبودن در طلب روزى زیباتر است و اگر اموال و دارایى براى واگذاشتن جمع آورى مى شود، چرا آزاد مردان (در بذل و بخشش آن) بخل بورزند؟) تاریخ ابن عساکر (شرح حال امام حسین(علیه السلام))، ص ۱۶۳ و بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۷۴٫

[۵] کنزالاعمال ج ۴ ص ۴۰۲ و میزان الحکمه ج ۶ ص ۶۵

[۶] خون شهیدان را ز آب اولی‏تر است ** این خطا از صد ثواب اولی‏تر است‏  – مولوی ” مثنوی معنوی” دفتر دوم

[۷] نهج البلاغه خطبه ۱۲۳ و میزان الحکمه ج ۶ ص ۶۴

[۸] «مثنوی‌» طبع‌ میرخانی‌، ج‌ ۳، ص‌ ۲۸۸ و ۲۸۹

[۹] بحارالانوار ج ۴۲ ص ۳۲۸ والارشاد ج۲ ص۸۱

[۱۰] بخشی از شعرعلامه طباطبایی

[۱۱] مرحوم حجه الاسلام سیدمحمد هاشمی فشارکی امام جماعت فشارک

[۱۲] دعای عهد

[۱۳] دیوان حافظ غزل ۷۱

[۱۴] مفاتیح الجنان – مناجات مطیعیین

[۱۵] میزان الحکمه ج ۸ ص ۴۰ والاحتجاج ج ۲ ص ۳۲۲

[۱۶] مثل او همچون سگ (هار) است که اگر به او حمله کنی، دهانش را باز، و زبانش را برون می‌آورد، و اگر او را به حال خود واگذاری، باز همین کار را می‌کند. سوره الأعراف آیه شماره ۱۷۶

[۱۷] وصف حال آنان که علم تورات بر آنان نهاده شد (و بدان مکلف شدند) ولی آن را حمل نکردند (و خلاف آن عمل نمودند) در مثل به حماری ماند که بار کتابها بر پشت کشد (و از آن هیچ نفهمد و بهره نبرد). آیه ۵ سوره جمعه

[۱۸] سوره آل عمران آیه ۸

[۱۹] صبر و شکیبایى زیباست ولى نه درباره تو و جزع و بى تابى زشت است اما نه بر فراق تو. مصیبت وفات تو بسیار سنگین و هر مصیبتى پیش از تو و بعد از تو در برابر آن کوچک و حقیر است. حکمت ۲۹۲ نهج البلاغه

[۲۰] سوره عنکبوت ایه ۲ و۳

[۲۱] سوره بقره ایه۴۵

[۲۲] سوره نوح آیه ۲۸

 

 

http://www.isarpress.ir/?p=7311

http://www.isarpress.ir/1400/07/05/%d9%be%db%8c%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d8%b3%db%8c%d8%ac%db%8c-%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d8%b3%db%8c%d8%af-%d8%b3%d8%a7%d8%b9%d8%af-%d8%b3%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%b3%d8%b9%d9%88%d8%af-%d9%87%d8%a7%d8%b4/