***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

نظریه نسبت اسلام با فرایندهای انسانی

پنجشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۵۱ ب.ظ

نظریه نسبت اسلام با فرایندهای انسانی

استاد عبدالحمید نقره کار 

خلاصه مقاله با عنوان :

نسبت اسلام با فرآیندهای انسانی . ( نظریه سلام )

«راهبردها ، راه کارها و راه حل هائی برای خلق و ارزیابی آثار هنری و معماری وشهرسازی »

در مرحلۀ اوّل : تبیین (عالم و آدم ) ازمنظر اسلامی است ، در این مرحله ابعاد بالقوه و بالفعل انسانها مطرح و نیازها و گرایش های مثبت و منفی وروابط آنها با یکدیگر و با عالم مورد بررسی تطبیقی و تحلیلی بین اسلام و سایر مکاتب مطرح در جهان قرارمی گیرد.

موضوعات مهم این مرحله مباحث انسان شناسی ، معرفت شناسی، معبود شناسی ، هستی شناسی ، جامعه شناسی ، فلسفه تاریخ و رابطه انسان با محیط طبیعی و مصنوعی به صورت کلی می باشد. از مجموع مباحث ( اعتقادی ) فوق مقوله ( نیازها و گرایشات فطری و غریزی) انسانها و مفهوم ( زیبا ئی شناسی ) ازمنظر اسلامی نتیجه گیری می شود.

 

در مرحلۀ دوّم : مقولۀ ( انگیزه و نیّات ) ارادی و اختیاری انسانها مطرح میشود ، از منظر اسلامی انگیزه های اسلامی در پنج موضوع ( حلال، مستحب ، مباح ، مکروه و حرام) طبقه بندی میشود و به آن ( احکام پنجگانه اولیّه ) میگوئیم .

 

در مرحلۀ سوم : انسان مبتنی بر ادراکات وانگیزه های درونی( مفهومی و ملکوتی ) خود میخواهد عملی و یا اثری در عالم طبیعت
( ماده و صورتهای طبیعی ) ایجاد نماید . اسلام ( در مکتب تشیع ) اصول ده گانه ای را برای تجلّی مفاهیم و صورتهای ذهنی در عالم طبیعت مطرح مینماید. این اصول انسانها ( هنرمندان ، معماران و شهرسازان ) را قادر می سازد با یک برنامه دقیق ، مفاهیم ذهنی و فرازمانی و فرا مکانی را با توجه به مجموع شرایط زمانی و مکانی در عالم طبیعت تحقّق بخشند.

 

در مرحلۀچهارم : مبتنی بر مراحل قبلی و استعداد فرد ( گفتار ، رفتار و یا آثاری) تولید میشود ، که به طور کلی تجلی ایده های انسان در پدیده های اوست . از منظر اسلامی پدیده ها ( تجسد ) یا ( خنثی ) نیستند بلکه آیه و نشانه هستند ، نظیررابطه انسان با تصویرش .

 در مرحلۀ پنجم : آثار انسانها ، تأثیراتی مادی و معنوی برروی مخاطبان وفاعل اثر دارد. تأثیرات مادی امری جبری و وابسته به مجموع شرایط محیطی است امّا تأثیرات معنوی امری اختیاری و نسبی ووابسته به مخاطبان است . هنرمندان و مخاطبان نیز دارای دو نو رابط

می باشند . یک رابطه (فطری ، نوعی و اَزلی وثابت) و یک نوع رابطه (نسبی ، متکثر ، متغیر ) که وابسته به مجموع شرایط زمانی و مکانی است .

روش تحقیق در این رساله مبتنی بر فرهنگ اسلامی در تشیع مبتنی ، بردو منیع ( عقل ونقل ) می باشد.

داده های فوق ازطریق روش ( استدلال منطقی) و ( تفسیری – تحلیلی ) بررسی و اثبات میشود.

از منظر اسلامی ، آنچه ( علمی ) است ، ( عقلانی) است و آنچه عقلانی است ( اسلامی ) است و با منابع و مبانی فوق ارزیابی و اثبات میشود.

در فرآیند این رساله ، نسبت مکتب اسلام با هر یک از مراحل فوق ازبُعد منابع و مبانی کشف و مورد بررسی تطبیقی با مکاتب رقیب و تفسیر و تبیین قرار می گیرد .

در انتها و در جهت ارزیابی فرآیندهای انسانی دو جدول ارائه میشود.

در جدول شماره یک تأثیرات کیفی و محتوائی اثر مورد ارزیابی قرار میگیرد ( نمودار شماره شماره – ۲ )

و در جدول دوّم تأثیرات کمی و مهندسی اثرمورد ارزیابی خواهد بود . ( نمودار شماره – ۳ )

این نظریه می تواند راه گشای اصلاح برنامه های آموزشی دانشگاه ها در مباحث میان دانشی نظیر (رشته های هنری و معماری و شهرسازی)، و روش های تحقیق در فرآیندهای پژوهشی و طراحی و اجرائی در کلیه سطوح، از منظر اسلامی بوده و کارشناسان و مدیران اجرائی را برای ارزیابی آثارمزبور یاری نماید.


دریافت
حجم: 2.23 مگابایت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۲۳