اساسنامه مجمع مواکب جمهوری اسلامی ایران
عضو هیات موسس مجمع :
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی
بسمه تعالی
پیش نویس
اساسنامه مجمع مواکب جمهوری اسلامی ایران
فصل اول - کلیات و اهداف :
ماده 1 نام:
مجمع مواکب جمهوری اسلامی ایران نهادی است برخواسته از متن انقلاب شکوهمند اسلامی که از این پس مجمع نامیده می شود.
ماده 2 تاسیس :
مجمع در تاریخ 20/08/1397 با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله الامام خامنه ایی تاسیس گردید.
ماده 3 تابعیت:
مجمع دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و کلیه اعضای آن التزام خود را به اسلام ناب محمدی ومبانی فقه شیعه اثنی عشری و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارند
ماده 4 شخصیت حقوقی و استقلال مالی :
کلیه فعالیتهای مجمع غیرانتفاعی غیردولتی ، دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی ،اداری و استخدامی که تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری مدظله العالی و طبق مقررات این اساسنامه و آئیین نامه های داخلی اداره می شود.
ماده 5 مرکز اصلی مجمع :
مرکز اصلی مجمع دراستان :تهران – بزرگراه رسالت – روبروی درب شمالی مصلی ، مجتمع حضرت امام خمینی ره – ساختمان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
ماده 6 محدوده فعالیت مجمع:
درسطح ملی و کشورهای هدف می باشد.
ماده 7 اهداف فعالیت :
الف : کلیات
هدف اصلی : مدیریت و سازماندهی خدمات رفاهی اسکان و تغذیه و حوزه فرهنگی مواکب جمهوری اسلامی ایران
ب : روش اجرای هدف
برنامه ریزی بلند مدت و سالانه درخصوص ارائه خدمات رفاهی ف اسکان و تغذیه و تعمیم سیاست های فرهنگی ابلاغی از سوی مراجع مربوطه
سازماندهی اقدامات لازم پیش از موعداربعین حسینی برای مواکب
ارایه خدمات رفاهی اسکان و تغذیه و فرهنگی در طول ایام اربعین درکشور عراق حسب ابلاغیه مراکز مربوطه ونظارت عالیه برحسن انجام امور
ارزیابی وهمپوشانی مواکب درون مرزی و برون مرزی و رفع نیازهای آن
جمع بندی وضعیت مواکب برای رفع نواقص وارتقا خدمات سالهای آتی،
ارائه خدمات دسترسی قبل از اعزام زائرین ایرانی به مواکب برون مرزی دراعتاب مقدسه از طریق اتصال به سامانه های مختلف
تقویت مواکب و مراکز خدماتی مسیرهای تردد زائرین زمینی به مرزهای خروجی
ماده 8: وظایف مجمع:
1-8 سیاستگذاری وبرنامه ریزی کلان در حوزه های اموزش،پژوهش ،ترویج و تحکیم فرهنگ اسلامی در میان مواکب و انتقال این مهم به زائرین ومشتاقان زیارت حرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام
2-8 ارتقاء دانش ،توانمند سازی و معرفت افزایی دینی کارگزاران مواکب
3-8 استفاده از دیپلماسی اربعین در جهت استواری و اتقان وحدت تشیع حول محور نهضت حضرت سیدالشهداء علیه السلام در چهارچوب سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی
4-8 تدوین استراتژی و خط و مشی کارکرد بین المللی در چهارچوب اهداف مجمع
5-8 برگزاری کنگره ها و نشست ها و همایش های علمی و فرهنگی با همکاری نهادهای فرهنگی مرتبط
6-8 شناسایی ،جذب و سازماندهی نیروی انسانی در راستای کارگزاران مواکب
7-8 همکاری با نهادهای فرهنگی مرتبط درحوزه ماموریتی و مقابله با خرافات ، انحرافات و شبهات اعتقادی
8-8 توسعه روابط با کارگزاران اربعینی سایر کشورها جهت تعمیق روابط و وحدت رویه طبق سیاستهای نظام
9-8 تولید، عرضه و انتشار کتب مرتبط با کارگزاران حوزه ماموریت
9-9 هماهنگی های کلان با نهادهای مسول در کشورمبدا وکشورهدف مواکب
9-10 آموزش و سازماندهی نیروهای مواکب
9-11 نظارت عالیه بر مواکب
ماده 9 بودجه مجمع:
1-9 کمک های اعطایی رهبر معظم انقلاب و علمای اسلامی
2-9 هدیه، اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی و دولتی و غیردولتی.
3-9 وقف و حبس.
4-9 وجوه حاصل از فعالیتهای انجام شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه سازمان و این آئیننامه.
5-9 حق عضویت در سازمان.
6-9 اعتبارات تخصیصی دولتی و غیر دولتی
ماده 10 ارکان مجمع:
ارکان مجمع عبـارتنـد از 1- هیأت امناء 2- دبیرکل 3- مجمـع عمـومـی 4- بازرس 5- حسابرس
ماده 11 هیئت امناء: ( هیات مدیره )
مجمع دارای هیئت امنایی مرکب از((7)) نفر عضو اصلی و((2)) نفر عضو علیالبدل خواهد بود.
1-11 جلسات هیات امناء با حضور بیش از نصف اعضا رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرا حاضرین معتبر خواهد بود .
2-11 شرکت اعضای هیات امناء در جلسات ضروریست و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلی تا 3جلسه متوالی یا 6جلسه متناوب در طول سال در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود .
3=11 دعوت از اعضای هیات امناء می بایست حداقل 5روز قبل از تشکیل جلسه به صورت قانونی انجام پذیرد .
4-11 در صورت استعفا یا فوت یا سلب شرایط از هر یک از اعضای هیات امناء یا بازرس عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده، هیات امناء یا بازرسی بجای عضو اصلی انجام وظیفه خواهد نمود.
در صورتیکه تعداد هیات امناء یا بازرســی به هر دلیل کمتر از تعداد اعضاء اصلی شود و ورود اعضاء علی البدل نیز موجب تکمیل آن نشود حسب مورد به صورت عادی یا به صورت فوق العاده در مهلت قانونی جهت تکمیل تعداد باقیمانده اعضا استفتاء خواهد گردید .
5-11 هیأت امناء برای مدت 4 سال انتخاب خواهند شد. انتخاب مجدد اعضاء هیأت امناء برای دوره های بعدی بلامانع است
6-11 هیات امناء علاوه بر جلساتی که بطور مرتب و حداقل ماهی یکبار تشکیل میگردد بنا به ضرورت با دعوت کتبی یا تلفنی رئیس یا نایب رئیس تشکیل جلسه فوق العاده خواهد داد .
تبصره: نحوه تشکیل جلسه فوقالعاده بموجب آئیننامه داخلی است که به تصویب هیأت امناءخواهد رسید.
7-11 اعضای هیات امناء در اولین جلسه ای که بعد از انتخاب شدن تشکیل می دهند از بین خود یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس و یک نفر خزانه دار انتخاب خواهند نمود، حدود اختیارات آنها را اساسنامه یا آیین نامهای که به تصویب اعضاء خواهد رسید مشخص مینماید.
8-11 هیأت امناء موظف است پس از تعیین سمتها، حداکثر تا یک هفته از بین خود یا خارج یک نفر را به سمت دبیرکل جهت انتخاب به مراجع بالادستی پیشنهاد نماید و حدود اختیارات و مدت تصدی و حق الزحمه او را تعیین کند.
9-11 دبیرکل نمی تواند در عین حال رئیس هیأت امناء باشد مگر با تصویب سه چهارم اعضای مجمع عمومی.
10-11 هیات امناء در هر موقع می تواند باتشکیل جلسه و تصویب سه چهارم اعضاء عزل افراد فوق الذکر را در سمت های مذکور از دبیرکل درخواست نماید .
11-11 دبیرکل در صورت لزوم می تواند سمتهای دیگری برای سایر اعضا هیات امناء تعریف نماید .
ماده 12 دبیرکل:
دبیرکل بالاترین مقام اجرایی مجمع است و در حدود اختیاراتی که از طرف هیأت امناء و اساسنامه به وی تفویض می گردد نماینده محسوب شده و از طرف مجمع حق امضاء دارد .
12-1 عزل دبیرکل از اختیارات هیأت امناء میباشد که باید مستند و مدلل باشد.
12-2 دوره تصدی دبیرکل از مدت مسؤولیت هیأت امناء بیشتر نخواهد بود و لیکن انتخاب مجدد او طبق مقررات این اساسنامه بلامانع می باشد. دبیرکل در صورت انقضا مدت تصدی موظف است تا تعیین جانشین، وظایف محوله را انجام دهد.
12-3 کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور با امضای دبیرکل و خزانه دار و در غیاب خزانه دار با امضای رئیس هیأت امناء و با مهر مجمع معتبر خواهد بود .
12-4 دبیرکل مجری مصوبات مجمع عمومی و هیأت امناء بوده و دارای اختیارات و مسئولیتهای ذیل می باشد :
1- نمایندگی قانونی در مراجع رسمی و نهادها و در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی؛
2- استخدام و عزل و نصب کارکنان در حدود ضوابط و مصوبات و با تصویب هیات مدیره؛
3- نگهداری دارایی ، اموال ، حسابها ، اسناد و دفاتر موسسه؛
4- اعمال اختیاراتی که بصورت موردی یا مقطعی از جانب هیأت مدیره به وی تفویض شده باشد؛
5- ارائه پیشنهادهای لازم در زمینه گسترش ، بهبود و هماهنگی در فعالیتهای مجمع به هیأت مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی؛
6- تهیه پیشنویس ترازنامه ، بودجه ، خط مشی و گزارش سالیانه جهت بررسی هیأت مدیره و ارسال به مجمع عمومی؛
7- تهیه پیش نویس آئین نامه های مورد لزوم جهت طرح و تصمیم گیری در هیأت مدیره؛
8- عزل و نصب مدیران نمایندگی ها و شعب و نظارت و ایجاد هماهنگی در فعالیت شعب ، نمایندگی ها و دفاتر پس از طی مراحل قانونی؛
9- پیشنهاد برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده با ذکر علل موجه برای تصویب به هیأت مدیره؛
10- انجام سایر وظایف و اختیاراتی که طبق اساسنامه و قوانین و مقررات مربوطه به دبیرکل محول شده یا بشود.
12-5 حقوق و مزایای دبیرکل بوسیله هیأت امناء تعیین می شود .
در صورتی که دبیرکل از اعضای هیأت امناء نباشد بدون داشتن حق رای می تواند در جلسات هیأت امناء شرکت نماید .
دبیرکل نماینده قانونی مجمع بوده و وظایف و اختیارات آن در چارچوب اساسنامه به شرح ذیل می باشد
حفظ و حراست اموال منقول و غیر منقول، رسیدگی به حسابها، پرداخت دیون و وصول مطالبات، اجرای مصوبات مجامع عمومی و هیئت امناء، افتتاح حساب در بانکها به شرح اساسنامه طی انجام تشریفات قانونی ، تعقیب جریانات قضائی و اداری و ثبتی در کلیه مراحل قانونی در محاکم ، تعیین حکم و تعیین وکیل و عزل آن ، قطع و فصل دعاوی از طریق سازش، مصالحه و درصورت اقتضاء تفویض و واگذاری تمام یا قسمتی از اختیارات خود به هر شخص دیگر اعم از حقوقی یا حقیقی با حق توکیل و سایر وظایفی که بر اساس اساسنامه به هیات امناء و دبیرکل واگذار گردیده است. به طور کلی دبیرکل می تواند هر اقدام و معامله ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال منقول که مستلزم تصویب هیئت امناء می باشد پس از تصویب به نام مجمع انجام دهد.
همچنین دبیرکل موظف است 3 ماه قبل از پایان تصدی هیئت امناء، از مجمع عمومی به منظور انتخابات هیأت امناء و بازرس جدید دعوت نماید. دبیرکل قبل از درج آگهی در روزنامـــه کثیر الانتشار باید دستور کار مجمع عمومی، زمان و مکان برگزاری و فهرست اسامی اعضا را به تایید مرجع صدور پروانه برساند و حداقل 40 روز قبل از پایان تصدی هیئت امناء نتیجه انتخابات را به مرجع صدور پروانه اعلام نماید.
1-12 جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد این اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجمع عمومی اعضاء است ، هیات امناء و دبیرکل کلیه اختیارات لازم برای اداره امور مشروط به رعایت حدود اهداف و اساسنامه را دارا می باشد.
2-12 دبیرکل پس از تصویب میتواند در انجام معاملات و یا پرداخت هزینههای جاری مجمع تا مبلغ یک میلیاردریال بدون تصویب هیئت امنا رأساً اختیار دارد.
ماده 13 مجمع عمومی:
مجمع عمومی مؤسس همان هیأت مؤسس بوده و وظایف ذیل را داراست:
1- انجام اقدامات اولیه برای تاسیس؛
2- تهیه طرح اساسنامه و تصویب آن؛
3- انتخاب اولین مدیران و بازرسان موسسه.
1-13 نظارت عالیه برامور
1-13 اکثریت لازم جهت تشکیل مجمع عمومی مؤسس در بار اول با حضور نصف بعلاوه یک اعضاء بوده و در صورت عدم حد نصاب اکثریت لازم، دربار دوم با حضور یک سوم اعضاء رسمیت خواهد یافت.
2-13 تصمیمات مجمع عمومی مؤسس با اکثریت دو سوم آراء حاضرین با تایید مرجع صدور پروانه و دستگاه تخصصی اتخاذ و رسمی میشود.
مجمع عمومی متشکل از کلیه اعضا ی پیوسته می باشد و عالیترین مرجع تصمیمگیری است که به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل میگردد .
3-13 مجمع عمومی عادی ((سالانه)) تشکیل خواهد شد . جلسه با حضور نصف به علاوه یک اعضا در بار اول رسمیت یافته و با حضور هر تعداد از اعضا در بار دوم تشکیل و رسمی خواهد بود.
4-13 اکثریت لازم جهت اتخاذ تصمیم مجمع عمومی عادی نصف به علاوه یک آرا حاضرین در جلسه رسمی مجمع می باشد مگر در خصوص انتخاب مدیران یا بازرسان که با رأی اکثریت نسبی خواهد بود. در صورتی که در دعوت نخست، اکثریت حاصل نشد ، جلسه دوم به فاصله حداقل 10(ده) روز تشکیل و با هر تعداد از اعضای حاضر ، جلسه رسمیت خواهد یافت .
5-13 مجمع عمومـــی ممکنست به صورت فوق العاده در هر زمان به تقاضای هیأت امناء یا بازرس ( ها) یا به درخواست یک پنجم اعضاء - در صورتی که هیأت مدیره یا بازرس ظرف مدت 20 روز به درخواست اعضاء مبنی بر برگزاری مجمع عمومی عمل ننماید - تشکیل می گردد.
6-13 دعوت برای مجمع عمومی عادی از طریق درج آگهی در روزنامه کثیر الانتشار حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز قبل از برگزاری مجمع و با دعوت کتبی صورت میپذیرد.
7-13 روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهیها روزنامه میباشد.
ماده 14 حسابرس (رکن نظارتی)
رکن نظارتی مجمع معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معطم رهبری است.
ماده 15: دفاتر مالی و محاسبات:
15-1 سال مالی مجمع از اول فروردین ماه هر سال شروع و آخر اسفندماه همان سال پایان می یابد
15-2 برنامه و بودجه مجمع پایان سال مالی نسبت به سال بعد بودجه را پیشنهاد و با مصوبه هیئت امناء و ابلاغ دبیرکل در سال جدید مالی اجرایی می شود.
15-3 کلیه گزارشها عملکرد سالانه و صورتهای مالی حداکثر تا پایان خردادماه سال جدید مالی پس از تایید دبیرکل در اختیار رکن نظارتی مجمع قرار خواهد گرفت
15-4 دفاتر حسابهای مجمع در محل اصلی استقرار آن نگهداری خواهد شد و جهت اعمال نظارت در دسترس رکن نظارتی قرار خواهد گرفت.
ماده 16 بازرس:
مجمع دارای یکنفر بازرس اصلی و یکنفر بازرس علیالبدل می باشد که در مجمع عمومی عادی با رأی کتبی و برای مدت یکسال انتخاب می گردند. انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است. .اشخاص ذیل نمی توانند بعنوان بازرس انتخاب شوند .
1- کسانی که به علت ارتکاب جرم و به موجب حکم قطعی دادگاه از حقوق اجتماعی کلاً و یا بعضاً محروم شده باشند؛
2- مدیران و دبیرکل مجمع؛
3- اقربای سببی و نسبی مدیران و دبیرکل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم؛
4- همسر اشخاص مذکور دربند 2 .
5- افرادی که با استعلام از بانک مرکزی، دارای سو سابقه مالی باشند.
16-1 وظایف بازرس به شرح ذیل است :
1- بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی و تهیه گزارش برای مجمع عمومی؛
2- مطالعه گزارش سالانه هیات امناء اعم از مالی و غیر مالی و تهیه گزارش عملکرد برای اطلاع مجمع عمومی؛
3- گزارش هر گونه تخلف هیات امناء از مفاد اساسنامه به رکن نظارتی و مجمع عمومی؛
4- اظهار نظر کتبی درباره صحت صورت دارایی ، عملکرد و مطالب و اطلاعاتی که هیات امناء و مدیران در اختیار مجمع عمومی گذاشته اند؛
5- سایر وظایفی که اساسنامه و قوانین و مقررات موضوعه به عهده بازرس قرار داده است.
تبصره: بازرس می تواند بدون داشتن حق رای در جلسات هیات امناء شرکت نماید .
هیأت امناء و بازرسان تا زمانیکه جانشین آنها از سوی مجمع عمومی انتخاب نشده اند در مسئولیت خود باقی خواهند بود .
ماده 17 تمرکز وجوه:
مجمع می تواند در کلیه بانکها و موسسات مالی و اعتباری دولتی در چهارچوب ضوابط ابلاغی قوانین و مقررات نسبت به افتتاح و انسداد حساب بانکی اقدام کند.
17-1 کلیه وجوه مجمع در حساب متمرکز مجمع نگهداری می شود.با حداقل سه نفر افتتاح کننده و با دو امضا هزینه میشود .
17-2 مجمع می تواند پس از تصویب هیئت امناء نسبت به افتتاح حساب بانکی خارج از کشور بنا به ماموریت و حسب نیاز در چهارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی نسبت به افتتاح و انسداد حساب اقدام نماید.
ماده 18 محدودیت ها:
معاملات مجمع با مسئولین و کارکنان مجمع و افراد سببی و نسبی انها تا درجه سوم اعم از مستقیم و غیر مستقیم ممنوع خواهد بود.
ماده 19 انحلال:
انحلال ،تسویه و یا ادغام مجمع با نظر مقام معظم رهبری مدظله العالی خواهد بود.وکلیه اموال منقول وغیر منقول مجمع براساس ایشان منتقل خواهد شد .
ماده 20 شرایط عضویت:
کلیه مواکب دارای مجوز رسمی از مراجع ذیصلاح
انواع عضویت
الف - عضویت پیوسته : اعضایی که مراحل جذب را گذرانده وبصورت پیوسته همکاری دارند .
ب - عضویت افتخاری : اعضایی که درطول ایام اربعین ( از چندروز قبل تا چندروز بعد) در اموراربعین از طریق فراخوانهای مختلف ملی با مواجا همکاری خواهندداشت .
ج – اعضا وابسته : افرادی که در یکی از موکبهای وابسته به مواجا به خدمت مشغول هستند.
ماده 21 ساختار شعبات:
مجمع می تواند در هر استان بنابه نیاز ،جهت دسترسی کارگزارن و پیگیری مسایل منطقه ایی و استانی به تصویب هیئت امناء و ابلاغ دبیرکل شعبات منطقه ایی یا استانی تاسیس کند.
20-1 انتصابات و تامین منابع انسانی مورد نیاز در ماده مشمول و تابع ماده 4 اساسنامه و مصوبه هیئت امناء می باشد.
20-2 آئین نامه های داخلی و نظارت عالیه بر امور مناطق و استانها تابع بخشنانه های داخلی و مصوبات هیئت امناء و ابلاغ دبیرکل می باشد.
20-3 – تاسیس شعبه براساس پیشنهاد دریافتی وتصویب ان در هیات مدیره میسرخواهد بود
ماده 22
مجامع عمومی توسط هیأت رئیسه ای مرکب از یک رئیس ، یک منشی و دو ناظر اداره می شوند.
22-1 اعضای هیأت رئیسه نباید از بین کاندیداهای هیأت مدیره و بازرسان باشند و با اعلام قبولی نامزدی خود در مجمع عمومی انتخاب خواهند شد .
22-2 رئیس هیأت مدیره رئیس هیأت رئیسه مجمع عمومی خواهد بود مگر اینکه موضوع عزل یا انتخاب هیأت مدیره باشد .
22-3 مجامع عمومی عادی، عادی فوق العاده و فوق العاده با نظارت دفتر مقام معظم رهبری و وزارت کشور برگزار می شود.
این اساس نامه دارای 22 ماده بوده و به تصویب رسیده است
مواکب
فرهنگ فارسی معین
(مَ کِ) [ ع . ] (اِ.) جِ موکب .
معرفی و شرح وظایف اداره کل امور سازمان های مردم نهاد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور
معرفی و شرح وظایف اداره کل امور سازمان های مردم نهادمعاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور
نظر به اهمیت و جایگاه سرمایه های اجتماعی در فرآیند توسعه کشور و ضرورت بهره برداری از این سرمایه ها دربرنامه های توسعه ، "اداره کل امور سازمانهای مردم نهاد" در اردیبهشت ماه سال 1386 تاسیس شده و فعالیت آن حول محورهای ساماندهی ، حمایت و توانمندسازی و نظارت بر فعالیت سازمانهای مردم نهاد متمرکز گردید . هدف از تاسیس این اداره کل ، ساماندهی مشارکتهای مردمی و برنامه ریزی جهت تقویت حضور مردم در عرصه های اجتماعی و فرهنگی بوده و بطورکلی این اداره کل برآن است تا مشارکتهای مردمی را درقالب سازمانهای مردم نهاد و در موضوعاتی مانند امور اجتماعی ، امور خیریه ، امور بشردوستانه ، عمران و آبادانی ، بهداشت و درمان ، امور زنان ، آسیب دیدگان اجتماعی ، محیط زیست و امثالهم ساماندهی نموده و امکان شکوفایی ظرفیتهای بالقوه موجود دراین سازمانها را در عرصه های مختلف فراهم کند. نظارت بر فعالیت سازمانهای مردم نهاد ، آسیب شناسی ، برنامه ریزی برای رفع نارسائیها و هدایت این سازمانها در مسیر منافع عمومی و همچنین قانونمند نمودن فعالیت و ایجاد شفافیت دراین خصوص ازجمله اهداف مدنظردر اداره کل امور سازمانهای مردم نهاد می باشد.
در حال حاضر سند اجرایی فعالیت این اداره کل، آیین نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمان های غیر دولتی مصوب هیات محترم وزیران به شماره 27862/ت31281ﻫ مورخ 8/5/84 می باشد. همچنین بند ی ماده 119 و ماده 140 قانون برنامه چهارم توسعه نیز بر وظایف دولت (وزارت کشور به نمایندگی از دولت) در خصوص حمایت از سازمان های مردم نهاد در راستای توسعه کمی و کیفی آنها، تصریح شده است. در این چارچوب اهداف و ماموریت های اداره کل امور سازمان های مردم نهاد در قالب 4 گروه سازمانی تعریف شده است. که هر گروه ماموریت اجرای بخشی از وظایف این اداره کل را به شرح ذیل بر عهده دارند: 1- گروه دبیرخانه هیات نظارت و صدور پروانه فعالیت سازمان های مردم نهاد کلیه اقدامات مربوط به فرآیند تاسیس سمن ها اعم از دریافت و بررسی تقاضای تاسیس، تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی مربوط به بررسی صلاحیت های عمو می و تخصصی سمن ها، تکمیل پرونده و ارسال به هیات نظارت مرکزی جهت صدور رأی و اقدامات مربوط به ثبت سمن ها از وظایف و مسئولیت های این گروه می باشد. 2- گروه نظارت و بازرسی از سازمان های مردم نهاد دریافت و رسیدگی به گزارش های مالی و اجرایی موردی و سالانه سمن ها، نظارت بر نحوه برگزاری مجامع عمومی سمن ها و نظارت بر تدوین صورتجلسات مجامع عادی و فوق العاده، دریافت و رسیدگی به درخواست های تطبیق سمن ها طبق ماده 30 آیین نامه اجرایی سازمان های غیر دولتی، بازرسی از دفاتر سمن ها و بررسی دفاترو اسناد مالی آنها، رسیدگی به تخلفات سمن ها و تهیه گزارش مستند از آنها و ارسال به هیات نظارت مرکزی جهت رسیدگی و صدور رأی، رسیدگی به وضعیت انجمن های دوستی ایران و سایر کشور ها، بازرسی از هیات های نظارت استان ها، پیگیری پرونده های قضایی سمن ها در مراجع قضایی، تمدید پروانه فعالیت سازمان های مردم نهاد پس از طی مراحل قانونی، از وظایف این گروه می باشد. 3- گروه مدیریت وب سایت، اطلاع رسانی و آمار مدیریت سیستم مکانیزه امور سازمان های مردم نهاد، نظارت و ارزیابی امور مکانیزه استانداری ها و دستگاه های تخصصی ، درج اخبار و اطلاعات مربوط به سمن ها در وب سایت، درج اخبار و آمار انجمن ها و سمن ها، مدیریت اطلس سازمان های مردم نهاد و نظارت بر نرم افزار طرح جامع آمارگیری از سمن ها ، از وظایف این گروه می باشد. 4- گروه برنامه ریزی، آموزش و توانمند سازی سازمان های مردم نهاد برنامه ریزی درراستای آموزش ، توانمند سازی و حمایت از سازمان های مردم نهاد، تقویت توان علمی و عملیاتی فعالین حوزه سمن ها اعم از بخش دولتی و غیر دولتی مرتبط با اداره کل سازمان های مردم نهاد، تشکیل اتاق های فکر و پیگیری مصوبات آن ایجاد هماهنگی با دستگاه های تخصصی و نظارتی در راستای حمایت از سمن ها، تهیه دستورالعمل های لازم و پیگیری در راستای قانونمند نمودن جایگاه سازمان های مردم نهاد، ساماندهی امور مربوط به سازمانهای مردم نهاد با همکاری سایر گروه ها و دستگاهها، برگزاری دوره های آموزشی برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی و نمایشگاه های مربوط به دستاوردهای سمن هادر سطح وزارت کشور و استانداری های تابعهو حمایت از طرح ها و پروژه های سمن ها، از جمله وظایف این گروه می باشد. |
https://www.moi.ir/portal/home/?79400/%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D9%88%D8%B8%D8%A7%DB%8C%D9%81
دکتر قاسم نوده فراهانی
دکتر ابوذر ابراهیمیترکمان
آقای مهدی هادی پور...
دکتر سیدجعفر بنی هاشمی گرگری
دکترابوذر صالحی
اقای مجید مرزانی
دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی
دکتر حسن واعظی