راهنمای پایان نامه ارشد معماری با موضوع طراحی مجموعه خدمات رفاهی بین راهی اراک – قم
دکترسیدجواد هاشمی فشارکی
راهنمای پایان نامه ارشد معماری با موضوع طراحی مجموعه خدمات رفاهخی بین راهی اراک – قم
دانشگاه ازاد اسلامی واحد اراک
دانشجو مهندس محمد احمدی
1395
به نشانی :
http://engineering.old.iau-arak.ac.ir/fa/contents/boardpf/SHORA2/8.تیر1394.html
پروپوزالهای تأیید شده تاریخ 94/4/8
ردیف |
نام و نام خانوادگی دانشجو |
رشته و گرایش |
موضوع پایان نامه / رساله |
استاد راهنما |
استاد مشاور |
نظر شورا |
1 |
حسین وحیدزاده |
برنامه ریزی شهری |
برنامه ریزی جهت احیای بافت فرسوده محله آیت اله بهاءالدینی قم به منظور ارتقای توسعه پایدار اجتماعی |
حمیدرضا جودکی |
- |
موافقت شد |
2 |
بابک میرزا باقی |
معماری |
طراحی محتمع فرهنگی تفریحی در منطقه ی 22 شهر تهران با هدف ارتقای حضور پذیری |
حسن سجاد زاده |
- |
" |
3 |
محمد احمدی |
" |
طراحی مجموعه خدمات رفاهخی بین راهی اراک – قم |
سیدجواد هاشمی فشارکی |
- |
" |
http://engineering.old.iau-arak.ac.ir/fa/contents/boardpf/SHORA2/8.تیر1394.html
چکیده :
این تحقیق یک طرح پژوهشی عملکردی در مورد خدمات حمل و نقل و پذیرایی در راه های بین شهری در ایران است و در آن جایگاه مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی در تمام موارد مورد بررسی قرار گرفته است. تاکنون برنامه ریزی استقرار این مجتمع ها بیشتربر عهده مهندسان حمل و نقل بوده است، لیکن با توجه به اینکه عملا این مجتمع ها کارکردهایی فراتر از تامین خدمات رهگذارن جاده ها بر عهده دارند، ضروری به نظر می رسد که ضمن توجه به اصول محتوایی، ابعاد منطقه ای و فرامنطقه ای این مجتمع ها نیز در برنامه ریزی ها مورد توجه قرارگیرد. به منظور بررسی جایگاه مجتمع های خدماتی‐ رفاهی بین راهی از دیدگاه برنامه ریزی شهری و منطقه ای، در این مقاله از شیوه توصیفی‐ کاربردی استفاده شده است، لذا با توجه به آنکه دانش برنامه ریزی شهری و منطقه ای نسبت به پدیده ای پیرامون نگاهی جامعه نگر و نظام منددارد، این رساله ابعاداقتصادی، بازرگانی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دفاعی، بصری و زیست محیطی موضوع را مورد بررسی قرارداده است. در این بررسی، به مجتمع های رفاهی بین راهی به عنوان عضوی از یک نظام زیستی که با حوزه تحت استقرار خود دارای ارتباط متقابل، تأثیرگذاری وتأثیرپذیری اند، نگریسته شده است.بر این پایه اعتقاد بر آن است که مجتمع های خدماتی‐ رفاهی بین راهی کارکرد منطقه ای و فراتر از تامین خدمات مورد نیاز رهگذاران جاده ها دارند. هدف از این بررسی دستیابی به نتایجی در جهت نیل به اهدافی همچون توسعه پایدار منطقه ای و رشد و توازن منطقه، از طریق ساماندهی خدماتی‐ رفاهی بین راهی است. برای نیل به این هدف در دانش برنامه ریزی شهری و منطقه ای، ابزارهایی مورد توجه قرار می گیرد که ضمن سامان بخشی به تأسیسات بین راهی، این تأسیسات را به عنوان عامل مکملی در جهت رشد و توسعه منطقه ای مطرح سازد. بدین منظور با اتکا به روش شناسی برنامه ریزی شهری، ابتدا معیارهایی در جهت مکانیابی و طراحی مجتمعهای خدماتی‐ رفاهی بین راهی ارایه میگردد و سپس عناصر خدماتی مستقر در این مجتمع ها با تاکید بر نقش منطقه ای آنها برشمرده میشود ودر نهایت به طراحی ختم میشود.
واژهای کلیدی: مجتمع خدماتی، مجتمع بین راهی، طراحی معماری،توازن منطقه ای، عناصر خدماتی‐ رفاهی و گردشگری
حجم کلی طزح مرکز خدمات رفاهی بین راهی