***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

****.**** کنز الفشا ر کیو ن ************** Fesharkies's Treasure ****.****

***.*** ... گنجینه ... فشارکی ... ها ***.***

########## بنام خدا ##########
#پایگاه جامع اطلاع رسانی در موضوعات زیر #
..... با سلام و تحیت .. و .. خوشامدگویی .....
*** برای یافتن مطالب مورد نظر : داخل "طبقه بندی موضوعی " یا " کلمات کلیدی"شوید. ویا کلمه موردنظر را در"جستجو" درج کنید.***

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
محبوب ترین مطالب

http://hojjatebnelhassan.ir/Files/asatid.php?idVeiw=195&level=2&subid=195


حجت الاسلام مطلبی:

قرآن، منشا احسان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نسبت به مردم بود

 سه‌شنبه 9 آذر 1395 - 12:46
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مطلبی فشارکی

یک استاد حوزه و دانشگاه در مصاحبه با مجله صبحگاهی رادیو گفت وگو گفت: منشأ اصلی روش و سیره اهل بیت(ع) قرآن کریم است و پیامبر(ص) نیز مبلغ آن هستند که مردم را به احسان و نیکی دعوت می کنند.

به گزارش گروه فرهنگی آنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مطلبی فشارکی اظهار کرد: «سیره اهل بیت-ره- بر این بوده است که هم خود نیکوکار بوده اند و هم مردم را به نیکوکاری دعوت می کردند.»

وی افزود: «برخی ائمه بصورت ناشناس شبانه خدمت و احسان می کردند و مردم این شخصیت های بزرگ را نمی شناختند؛ همچون حضرت امام حسن مجتبی-ع- که چندین مرتبه زندگی شان را برای مردم احسان کردند.»

حجت الاسلام مطلبی فشارکی همچنین به تاثیرپذیری انصار از سبک زندگی احسان گونه ی رسول الله (ص) اشاره کرد و گفت: «منشاء اصلی این روش قرآن کریم است و پیامبر-ص- نیز مبلغ آن هستند که مردم را به احسان و نیکی دعوت می کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «سیره ی اهل بیت-ع- فقط صرفِ احسان نبوده و این احسان همراه با رشدِ فرهنگی بوده است؛ یعنی در عین احسان باید کمک کنیم و این کمک نیز تنها مادی نیست و کمک های معنوی همراه با رشد فرهنگی مردم نوعی احسان است.»

همچنین معصومه علیزاده، استاد دانشگاه در گفت وگو با این برنامه اظهار کرد: «اگر قرار باشد انسان طبق اشرف بودن مخلوقات عمل کند، باید از بزرگانی [همچون پیامبر اسلام-ص-] بهترین الگو برداری را نماید.»

وی با اعلام اینکه مباحث اخلاقی زن و مرد نمی شناسد، ادامه داد: «بطور کلی آنچه که تحت عنوان اشرف مخلوقات از انسان انتظار می رود، باید [در بعد اخلاقی از افراد] انتظار داشته باشیم.»

"صبح و گفت وگو" امروز، 9 آذر با اجرای ناصر خیرخواه روانه آنتن رادیو گفت وگو شد.

http://www.ana.ir/news/163353




مدیر حوزه حجت بن الحسن (ع) در گفتگو با شبستان: 
فرصت علم آموزی در مسجد برای مردم فراهم شود
خبرگزاری شبستان:حجت الاسلام مطلبی فشارکی با اشاره به جایگاه تعلیم و تعلمی مسجد گفت: باید فرصت علم آموزی در مسجد برای مردم فراهم شود.

حجت الاسلام مطلبی فشارکی، مدیر حوزه حجت بن الحسن (ع) با اشاره به نقش  تاثیرگذار مساجد در تولید علم دینی به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: همه واژه های دینی باید در مسجد برای مردم تبیین شود، مردمی که در جامعه مشغول به کسب و کار هستند و فرصت کمی برای مطالعه دارند باید مسجد فرصت علم آموزی را برای مردم فراهم کند.

 

وی با  اشاره به دستور العمل اسلام برای همه امور بیان کرد: فضیلت تعلیم و تعلم در اسلام در ردیف عبادت قرار گرفته شده و مسجد به عنوان خاستگاه تعلیم و تعلم در این زمینه نقش تاثیر گذاری دارد. متولیان مساجد باید ضمن مهیا نمودن محیط مطلوب برای عبادت و بندگی خدا نسبت به تعلیم و تعلم نمازگزاران بویژه آموزش قرآن کریم و مسائل شرعی تلاش بیشتری داشته باشند و از ظرفیت های مساجد در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی استفاده کنند.

 

 مدیر حوزه علمیه حجت بن الحسن (ع) ادامه داد: در شرایط کنونی شاهد ورود نسل جدیدی از شبهات اعتقادی به کشور بویژه در میان جوانان هستیم. در این شرایط، مساجد نباید کم فعال باشند بلکه در جهت پاسخگویی به این شبهات و تعمیق ایمان دینی مردم تلاش کنند و یکی از اقدامات ائمه جماعات باید همین موضوع باید باشد.

 

حجت الاسلام مطلبی فشارکی تصریح کرد: در امور اجتماعی و روزمره، بهترین مرکز برای هدایت مردم مساجد هستند زیرا که روزانه در مسجد افراد بسیاری حضور می یابند اگر  فرهنگسازی در این زمینه صورت گیرد و  از طرفی مردم باید مطالباتشان را از مسئولان و روحانیون ائمه جماعات بخواهند.

 

وی گفت: مسایل مبتلا به مردم همانند احکام شرعی، روزه، خمس، امر به معروف و نهی از منکر باید برای مردم بیان شود زیرا که اگر مردم احکام دین را بدانند دایره عمل شان در مورد خطاها کاهش می یابد. افرادی که دست به هر کاری می زنند به علت آن است که با احکام آشنا نیستند و در معامله ای وارد می شوند هر چقدر معرفت دینی مردم افزایش یابد دایره عملشان محدود می شود.

 

وی خاطر نشان کرد: لازم است،امام جماعت آگاه به امور  و با روان شناسی شناخت و ارتباط با مردم آشنا و مطالبات و نیازهای مردم را تشخیص داد زیرا که مردم تک به تک نمی توانند از امام جماعت بخواهند که مطالبات آنها را بیان کند بلکه امام جماعت باید بنا بر تشخیص هر منطقه، محله، روستا و شهر باید مطالبات مردم را مطرح کند و علاوه بر بیان موضوعات عمومی بر موضوعات اختصاصی هر منطقه و مکان آشنا باشد.

http://shabestan.ir/detail/News/500582


محمدعلی مطلبی فشارکی




رییس حوزه علمیه حجت ابن الحسن(ع) 
حوزه و مسجد پیوستگی تاریخی فرهنگی دارند/فعالیت مسجدی اصلی ترین نماد حضور طلاب در اجتماع
خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام مطلبی فشارکی با اشاره به همجواری مساجد و حوزه های علمیه در طول تاریخ، این امر را عاملی در ایجاد گفتمان فرهنگی مبتنی بر علم در مسجد دانست و گفت: فعالیت طلاب در مساجد اصلی ترین نماد حضور آنان در اجتماع است.

خبرگزاری شبستان: حوزه های علمیه به عنوان یکی از اصلی ترین و اثرگذارترین عوامل معرفی و گسترش مسجد تمدن ساز در جامعه اسلامی محسوب می شوند، چراکه هریک از ائمه جماعات در حوزه های علمیه تلمذ کرده اند و در نتیجه می توانند بسیاری از آموزه های دین را با رویکرد علمی حوزوی طی ارایه مباحثی که در منبر ارایه می کنند به مردم منتقل کنند.

خبرنگار سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در راستای بررسی نقش حوزه های علمیه در تقویت رویکرد مسجدمحور در جامعه، با حجت الاسلام «مطلبی فشارکی»، رییس حوزه علمیه حجت ابن الحسن(ع) به گفت وگو نشسته است که حاصل آن را می خوانید:

- برای شروع بحث می خواهم اشاره ای به ظرفیت های متعدد مساجد داشته باشم، مسجد به عنوان یک نهاد فرهنگ ساز در طول تاریخ اسلام شناخته شده است و فعالیت های مساجد نیز دلیل محکمی بر اثبات این امر است، با این وصف اما امروز آنچنان که باید از این ظرفیت استفاده نمی شود، علت چیست و در این بین نقش ائمه جماعات را در گسترش این کارکردها چگونه ارزیابی می کنید؟

 

واقعیت آن است که ما مسجد را دست کم گرفته ایم، مسجد پروژه وسیعی است، معتقدم امام جماعت به جز اقامه نماز وظایف دیگری هم دارد و نباید کار خود را محدود به حضور در مسجد در ساعات اذان و نماز بداند چراکه مسجد در واقع مجموعه فرهنگی کل منطقه محسوب می شود و باید به گونه ای فعالیت داشته باشد که مرکز تمام امور فرهنگی منطقه خودش شود لذا بخشی از کار امام جماعت نیز تلاش در راستای تحقق این امر است.

 

همه اقشاری که وارد مسجد می شوند از فقیرالفقرا تا غنی الاغنیا، از اندیشمندان تا افراد بی سواد هستند بنابراین ائمه جماعات باید بتوانند با بهره گیری از روش های نوین معارف دین را به مردم منتقل و به لحاظ محتوایی مطالب پرباری را بیان کنند، از این مسیر است که می توان مسجد را به قطب فرهنگی هر منطقه مبدل ساخت.

 

امام جماعت نباید تصور کند که همین که در مسجد حضور یافت و نماز را اقامه کرد کار او تمام شده است، در صدر اسلام نیز چنین نبود، مسجد در صدر اسلام مرکز تمامی امور و تصمیم گیری ها بود، البته امروز شرایط جامعه به کلی با آن دوران تفاوت دارد مع الوصف مسجد همچنان محور است و باید این محوریت دینی اجتماعی را تقویت کرد.

 

- برای تحقق این امر همچنین فعالیت چندجانبه امام جماعت در مسجد چه اقداماتی باید از سوی نهادهای مربوط صورت پذیرد؟

باید امام جماعت از سوی مراکز زیربط حمایت شود، اگر می خواهیم که حضور امام جماعت در مساجد بیشتر شود باید از آنان در تمامی حوزه ها حمایت کرد. ممکن است که یک مسجد حتی بدون حضور امام جماعت کار فرهنگی داشته باشد اما تجربه نشان داده است که این حضور می تواند ثمربخشی مضاعفی را در سیر فعالیت های فرهنگی مساجد داشته باشد.

واقعیت آن است که مسجد محل حضور انواع فرهنگ های مردمی و انواع و اقسام مردم است چه بسا حتی فردی برای اولین بار در مسجد حضور یابد و بخواهد نمازش را به جماعت بخواند بنابراین امام جماعت باید روان شناسی بالایی داشته باشد.

 

- در این بین نمی توان نقش حوزه های علمیه را نادیده گرفت، در این سیر حوزه ها تا چه اندازه اثرگذارند و چه مباحثی را باید به طلاب ارایه کنند، به هرحال بخش قابل توجهی از طلاب حوزه ها در مساجد به عنوان امام جماعت حضور دارند.

 

همان طور که قوه قضاییه بسیاری از نیروهای خود را از حوزه های علمیه تامین می کند باید سرمایه گذاری کرد تا ائمه جماعات نیز دوره های ویژه ای داشته باشند، به نظر من امور مساجد وظیفه دارد تا نیازهای خود را به حوزه های علمیه ابلاغ کند چرا که آنان بیش از هر نهاد و مرکزی از مسایل مساجد مطلع هستند تا از این مسیر امکان تربیت هدفمند طلاب به عنوان ائمه جماعات مساجد فراهم شود. باید دوره هایی به صورت تخصصی یا آموزشی برای ائمه جماعات از سوی حوزه های علمیه تعریف شود.

تحقق چنین امری سبب خواهد شد تا از مسیر حوزه طلاب توانمندی تربیت شده و بر علوم مورد نیاز نظیر روان شناسی، جامعه شناسی، در راستای شکل گیری تربیت دین محور بر مبنای مسجد مسلح شوند.

 

- با این حال خیلی از مساجد امام جماعت ندارند، از سوی دیگری بسیاری از طلاب جوان ترجیح می دهند کارهای پژوهشی داشته باشند یا در سایر مراکز فعالیت کنند تا اینکه در مسجد حضور یابند، علت چیست؟

 

واقعیت آن است که کار دینی فرهنگی در مسجد نیازمند آن است که امام جماعت به طور مستمر در مسجد حضور یابد، به طبع تحقق این امر منوط به آن است که امام جماعت کاری را بیرون از مسجد نپذیرد اما همان طور که اشاره کردم این امر مستلزم حمایت است.

امام جماعت محور مسجد است، چه بسا بسیاری از مردم به عشق دیدار با امام جماعت در فعالیت های مساجد شرکت کنند چنانچه تاریخ نیز گواهی بر این امر است.

 

- مهمترین مشکل در راستای تحقق این روند و شکل گیری فعالیت های مستمر دینی فرهنگی در مساجد چیست؟

شاید یکی از مهمترین مشکلات آن باشد که در حال حاضر بسیاری از مساجد ما از امکانات مالی کافی برخودار نیستند. مسجد هزینه های جانبی و اصلی زیادی دارد، باید به گونه ای از مسجد حمایت کرد که روحانی یا امام جماعت حاضر در مسجد نسبت به این مساله دغدغه ای نداشته باشد و بتواند با طیب خاطر فعالیت های مختلف دینی فرهنگی را در مسجد سامان دهی کند.

در کنار حمایت های دولت، این وظیفه مسلمین است که مساجد را به نحو احسن اداره کند، در عین حال وقف در حوزه مسجد باید فراگیر باشد. بسیاری از مساجد به این علت که حمایت مالی نمی شوند خالی از جمعیت شده اند، وقتی به ابتدایی ترین احتیاجات مساجد رسیدگی نمی کنیم چه انتظاری می توان داشت؟ آیا می توان انتظار داشت که جوان امروز در سجدی حاضر شود که حتی نظافت اولیه نشده است؟

 

- به نظر شما این قبیل حمایت ها عمدتا باید از سوی دولت باشد یا مردم و سازمان های مردم نهاد؟

هر دو موثرند، اما به هرحال نقش دولت در تامین بودجه پررنگ تر است.

 

- حضور خادمان افتخاری در مساجد تا چه اندازه می تواند موثر باشد؟ حرم ائمه(ع) و امام زادگان دارای خادمان افتخاری هستند، اجرای این طرح در مساجد چه تاثیری دارد؟

 

اقدام مفیدی است، اینکه مردم محله، هرکدام به فراخور شرایط در طول هفته در مسجد به عنوان خادم افتخاری فعالیت کنند اجر و ثواب دارد ، در عین حال حضور مردم در مساجد عینی تر خواهد شد. اما این خادمان باید گزینش شده باشند.

 

- کمی فضای بحث را تغییر دهیم، در حال حاضر چه تعداد از طلاب حوزه به عنوان امام جماعت در جامعه فعالیت دارند؟

 

آمار دقیقی ندارم، اما واقعیت آن است که یکی از بخش های مهمی که طلاب در آن حضور دارند همین مساجد است، به هرحال برای یک طلبه حضور در میان مردم به عنوان امام جماعت همواره یک وظیفه است.

نسبت فعالیت و گسترش مساجد در سطح جامعه مساوی با کاهش رفتارهای نابه هنجار اجتماعی است چراکه مسجد ماوای امن برای آموزش دین، فرهنگ، اخلاق و رفتارهای اجتماعی است. مسجد برای والدین می تواند به مهمترین مرکز تربیت دینی فرزندان شان تبدیل شود. همین حضور مستمر در مسجد عاملی برای گرایش به سوی اخلاق مداری است.

 

البته گاهی برخی مساجد شکل حزبی به خود گرفته و بیشتر فعالیت های حزبی در آن نمود می یابد، همین امر کافی است که مخاطبان مسجد در یک محله نصف شوند چراکه چنین مسجدی عمدتا نگاه اش سیاسی است و مباحث سیاسی حزب خاصی را دنبال می کند، نظر شما چیست؟

 

به نظر من این وظیفه امام جماعت است که فرهنگ سازی کند و نگاه متفاوت به مخاطبان مسجد خود نداشته باشد، شاید برخی مساجد محل حضور طرفداران برخی احزاب باشند ولی هرگز به این مفهوم نیست که سایر مردم حضور نیابند، همانطور که در ابتدای بحث اشاره کردم مسجد محلی برای حضور تمامی اقشار است و این ویژگی در مورد تمامی مساجد صدق می کند.

 

- کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و نقش این کانون ها در جذب افراد به مساجد چیست؟

 مسجد به هر حال احتیاج به برنامه ها و محیط های فرهنگی دارد، کانون هایی که در جوار مساجد شکل گرفته اند در حقیقت بهره بردار چندجانبه فکری فرهنگی از مسجد می شوند و به علت رویکرد جوان گرایانه می توانند گروه های سنی نوجوان و جوان را در ذیل فعالیت های فرهنگی خود جذب کنند. معتقدم این کانون های باید گسترش یابند.

در این مجال می خواهم نمونه ای عنوان کنم، بسیاری از حوزه های علمیه ما در کنار مساجد بنا شده اند و این هم جواری باعث شده است که مسجد و حوزه محل تعامل اندیشه باشد، حال همین رویکرد در مورد کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز صدق می کند، یعنی حضور این کانون ها فعالیت های فرهنگی مسجد را سمت وسویی متفاوت و جوان گرایانه می دهد.

 

- حال که بحث به اینجا کشیده شد، به نظرتان چه طور می توان از مسیر مسجد طلبه تربیت یا به حوزه ها معرفی کرد؟

همین هم جواری مسجد و حوزه خود اولین تاثیر در جذب علاقه مندان است، اما به هرحال تعداد زیادی از مساجد هم در مکانی مستقل قرار دارند بنابراین می توانند با معرفی حوزه های علمیه و شناسایی جوانان علاقه مند آنها را به حوزه ها معرفی کنند.

 

ارتباط حوزه علمیه حجت این الحسن(ع) با مساجد منطقه خود چگونه است؟

ما تعامل تنگاتنگی با مساجد داریم، اگر مساجد منطقه سخنران، امام جماعت بخواهند برایشان اعزام می کنیم. در خلال حضور همین طلاب موارد فراوانی از جوانان را داشته ایم که به تحصیل در حوزه علاقه مند شده اند. معتقدم مساجد یکی از اصلی ترین محورهای جذب به حوزه های علمیه محسوب می شوند.

 

پایان پیام/

پایان پیام/248
http://shabestan.ir/detail/News/403934

محمدعلی مطلبی فشارکی، مدیر حوزه علمیه حجه‌بن‌الحسن(عج)

درس‌هایی برای کاهش مشکلات زندگی در «سیره امام رضا (ع)»

اختصاصی شبکه اجتهاد: در باب علمی، علی بن موسی الرضا (ع) آداب معاشرتی را متذکر شده‌اند که اگر این روش‌ها را به صورت عملی در زندگی افراد به کار بگیرند در طول زندگی کمتر با چالش روبه رو می‌شوند. یکی از مواردی که مورد تاکید ایشان بوده حق همسایگی است در سیره این امام بزرگوار (ع) آمده است کسی که همسایه‌اش از شر او در امان نباشد و مراعات حال یکدیگر را نکنند علاوه بر به وجود آوردن مسائل و مشکلات اجتماعی روابط انسانی کاهش می‌یابد زیرا مردم باید با یکدیگر متعهد و هم پیمان باشند.

ایشان در باب دیگری فرموده‌اند: آن کس که پیمان شکنی می‌کند از پیشامد ناگوار ایمن نمی‌ماند و آن کس که سرکشی را پیشه می‌کند از کیفر زودرس نمی‌تواند فرار کند.

همچنین یکی دیگر از رفتارهایی که مدنظر امام (ع) بوده در این باب است که چنانچه خواستید برای موردی غضب کنید و برای خدا با آن برخورد کنید باید توجه داشته باشید که غضب و خشم خود را در جهت و محدوده خشنودی خداوند عملی کنید.

وقتی نگاه کلی به سیره علمی حضرت می‌شود در می‌یابیم که ایشان در تمام ابعاد می‌فرمایند اگر مسلمانی خشمگین شود نباید از مسیر حق منحرف شود اگر بخواهد بر دشمن خود مسلط شود نباید از حق او مطالبه کند بلکه باید آداب معاشرت را در رفتار پیشه کند. در باب دیگر دیده می‌شود که اگر مردمی به کارهای ممنوع دست بزنند و نظارتی در کار نباشد همگی دچار خسارت و تباهی می‌شوند و از این رو به گفته ایشان هر فردی باید مسیر خود را یاد بگیرد و در آن مسیر به حساب خود برسد تا به حق خود دست یابد. هر فردی که از خود غافل شود زیان می‌بیند و هر کس که از آینده خود ترس و بیم داشته باشد به ایمنی دست نمی‌یابد. انسان باید از حوادث دنیا درس عبرت بگیرد تا به بینش برسد و مسائل را درک کند و هر کسی که به فهم رسید عالم است.

ایشان در برخورد با افراد دیگر بحث تواضع را مطرح کرده‌اند تواضع این است که که هر آنچه را برای خود می‌خواهید برای مردم هم دوست داشته باشید.

همچنین تاکید داشته‌اند بدانید که چطور با مردم و اطرافیان خود برخورد و صحبت می‌کنید. در رفتار آشکارا با مردم خشمگین نشوید و با خشم و غضب با منتقد خود رفتار نکنید. در جایی که مردم را راهنمایی می‌کنید و آنها به شما بی توجهی می‌کنند نگران نباشید آنها از حوادث روزگار درس می‌گیرند. همچنین در باب نصیحت فرموده‌اند: وقتی مردم را نصیحت می‌کنید و در پوشش نصیحت بدگویی می‌کنند به عاقبت بدی گرفتار می‌شوند، هیچ وقت نباید از حقیقت دوری کرد.

ایشان خودپسندی انسان را ناپسند معرفی کرده و می‌فرمایند: خودپسندی آرامش و آسایش انسان را بر هم می‌زند و فرد را غرور آفرین می‌کند و غرور کاذب در وجود انسان تباهی به بار می‌آورد. در خصوص دین و آموزش دین هم برنامه ریزی داشته باشد باید در خصوص دین هم تخصص لازم را کسب کرده باشد زیرا فرد ناتوان کسی است که معرفت دینی ندارد، درس نیکوکاری، اعتقاد، ایمان و ارتباط با خدا از درس‌هایی است که از نگاه ایشان از میزان چالش‌ها و مشکلات زندگی می‌کاهد.

http://ijtihadnet.ir/درس‌هایی-برای-کاهش-مشکلات-زندگی-در-س/



حجت‌الاسلام مطلبی فشارکی: غدیر واقعه‌ای بیش از تاریخ بود

عید غدیر

مدیر حوزه علمیه حجت‌بن‌الحسن(ع) در گفتگو با «نسیم» با اشاره به جایگاه واقعه غدیر در تاریخ اسلام گفت: امروز وظیفه داریم از طرق مختلف مباحث و مفاهیم این واقعه را در جامعه بیان کنیم

حجت الاسلام مطلبی فشارکی، مدیر حوزه علمیه حجت‌بن‌الحسن در گفتگو با «نسیم» ، با اشاره به تاثیر و اهمیت واقعه غدیر اظهار کرد: بعد از واقعه غدیر پیامبر اکرم(ص) برای حفظ این جریان و جلوگیری از فراموش کردن آن دستور به ساخت مسجدی در  این محل داد.

وی ادامه داد: این مسجد تا زمان اهل بیت (علیهم السلام) نیز همچنان پابرجا بود اما چندین بار تخریب و مجددا احیا شد و در واقع در فرصت هایی که پیش می آمد اقدام به ساخت مجدد آن می کردند اما در طول قرون بعدی این مسجد به کل از سوی وهابیون تخریب شد.

این محقق تصریح کرد: علت تخریب مسجد «غدیر» و جلوگیری از ساخت مجدد این مسجد در این مساله نهفته است که معاندان می ترسیدند که وجود این مسجد باعث هدایت شود چراکه اساسا جریان غدیر عامل هدایت است و این مسجد به عنوان یک یادبود حکم بازگو کردن بسیاری از مباحث را داشت.

حجت الاسلام مطلبی فشارکی افزود: در حال حاضر نیز مسلمانانی که در محدوده منطقه غدیر حضور دارند از جریان و تاریخ واقعه «غدیر» مطلع هستند ولی این امکان را ندارند که مسجدی را دوباره احیا کنند چراکه در صورت مبادرت به این کار جلو آن را می گیرند.

وی در پایان تاکید کرد: غدیر چیزی بیش از یک واقعه تاریخی است و امروز وظیفه داریم از طرق مختلف مباحث و مفاهیم این واقعه را در جامعه اسلامی خود بیان کنیم.

http://nasimonline.ir/Content/Detail/937943/162
برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع دعا و مراتب آن و با حضور علیرضا فتحیان پژوهشگر و فعال قرآنی و حجت الاسلام مطلبی فشارکی عضو حوزه علمیه حجت ابن الحسن عسکری به روی آنتن رفت.

علیرضا فتحیان با اشاره به شب قدر گفت: امشب، شب ویژه و نخستین شب از شب های قدر است. همه زمینه ها برای خواستن انسان باز است و درهای آسمان برای انسان است. در حقیقت این انسان است که از سفره کریمانه خدا می تواند انتخاب مطلوب کند یا خیر.

وی افزود: برای خوب دیدن عینک داریم، برای خوب شنیدن سمعک و برای هر بخشی از بدن مان وسیله ای را درست کرده ایم تا بتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم اما برای روح که برای تمرین پرواز در این زمین هبوط کرد، چه کرده ایم؟

این پژوهشگر و فعال قرآنی با بیان اینکه خدا دوست دارد، انسان به کمال و اوج برسد، عنوان داشت: خدا دوست دارد که دستان انسان بال شود و از این جاذبه کنده شویم و به آسمان آرمان شهری که خودش تدارک دیده است، برویم.

وی تصریح داشت: خواستن خدا این است که از جنس تن نباشیم و در افق نیاز نباشیم. انسان تک ساحتی خواسته هایش در حد رفع نیازها است اما خدا فرصتی ویژه داد و آن شب قدر است تا به یک اتفاق بزرگ برسیم و این اتفاق بزرگ آن است که انسان را در آسمان و آرمان شهر خودش ساکن کند یعنی از کسانی باشیم که قرآن بر قلب مان نازل شود.

در ادامه حجت الاسلام مطلبی فشارکی با بیان اینکه شب قدر شبی ارزشمند است که در آن قرآن نزول کرد، گفت: شب قدر بالاترین شب سال است که در آن قرآن بر قلب پیامبر خدا فرود آمده و شب قدر سرور همه شب ها است. 

وی با اشاره به جایگاه بالای شب قدر عنوان داشت: شب قدر نقش بزرگی در بهره بری از برکات و دستاوردهای ضیافت های الهی دارد. امام صادق (ع) در این خصوص می فرماید، شب قدر، قلب ماه رمضان است یعنی هر کسی می خواهد رمضان را برای خودش نگه دارد، این شب را با نشاط نگه می دارد.

عضو حوزه علمیه حجت ابن الحسن عسکری به روایتی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و بیان داشت: پیامبر (ص) فرموده اند خداوند از میان روزها، ماه رمضان و از میان شب ها، شب قدر را برگزید. حضرت موسی (ع) از خدا برای نزدیکی با خودش درخواست کرد و خدا فرمود، نزدیکی به من برای کسی است که شب قدر را بیدار باشد. خدا فرموده است رحمت من برای کسی است که شب قدر دعا کند.
http://www.radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175107&n=73644

مدیر حوزه علمیه حجت‌بن‌الحسن(ع) از ماه رجب می‌گوید

۱۳۸۹/۰۳/۲۴ ۱۷:۲۳:۵۶ - بازدید: ۲۶۶

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد عمره دانشگاهیان به نقل از خبرگزاری فارس،حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌علی مطلبی فشارکی، مدیر مدرسه علمیه حجت‌بن‌الحسن (ع) تهران با اشاره به آغاز ماه پرخیر و برکت رجب اظهار کرد: پیامبر (ص) در روایت «علی إنّ رجب شهر الله الأصم وهو شهرالعظیم»، از ماه رجب به عنوان «أصم» یاد می‌کند. 
وی در توضیح معنای لغوی و اصطلاحی «أصم» گفت: اصم در لغت به معنای ناشنواست و چون در ماه رجب ـ که از ماه‌های حرام است ـ ندای جنگ‌طلبی و خون‌ریزی به گوش نمی‌رسد، آن را اصم نامیده‌اند. 
این کارشناس علوم دینی، جنگیدن و تهاجم در ماه‌های حرام را ممنوع اعلام کرد و گفت: در دین مبین اسلام، چهار ماه حرام تعیین شده است که جنگیدن در آنها ـ مگر برای دفاع ـ حرام است. یکی از این ماه‌ها، ماه مبارک رجب است. 
مدیر حوزه علمیه حجت ‌بن الحسن (ع) با اشاره به روایت پیامبر (ص) در مورد عظمت و جلالت ماه رجب ادامه داد: پیامبر (ص) می‌فرماید؛ این ماه را به این دلیل «أصم» می‌گویند که حرمت و فضیلت هیچ ماهی نزد خدای تبارک و تعالی به اندازه ماه رجب نیست. 
حجت‌الاسلام والمسلمین مطلبی با اشاره به روایت دیگری که از ماه رجب با عنوان ماه «أصب» یاد کرده است، گفت: «أصب» در لغت به معنای «ریزش» است و ماه رجب به این دلیل اصب خوانده می‌شود که در این ماه، خداوند باران رحمت خویش را بر بندگان فرود می‌آورد. 
وی با اشاره به روایتی از ابن‌عباس گفت: عبدالله بن ‌عباس نقل می‌کند؛ هنگامی که ماه رجب فرا می‌رسید، پیامبر (ص) مسلمانان را فرا خوانده و برای آنان خطبه می‌خواند و ماه رجب را ماه ریزش رحمت خداوند بر بندگان می‌خواند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین مطلبی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مناسبت‌‌های ماه مبارک رجب اشاره کرد و افزود: ماه رجب برای مسلمانان و به ویژه شیعیان است. در روز اول این ماه ـ بنا به نقلی ـ ولادت امام باقر (ع) است. 
روزهای دوم و سوم نیز به نقلی مصادف با ولادت و شهادت امام هادی (ع) است. روز سیزدهم رجب نیز ولادت فرخنده امیرالمؤمنین (ع) رخ داده است. نیمه ماه نیز مصادف با وفات حضرت زینب (س) است. 
وی در خصوص مناسبت‌های نیمه دوم ماه مبارک رجب افزود: در هجدهم ماه، وفات ابراهیم، فرزند رسول خدا (ص) رخ داده و طبق برخی روایات، بیست‌و‌پنجم ماه نیز برابر با شهادت امام کاظم (ع) است. روز بیست و ششم نیز وفات حضرت ابوطالب رخ داده و برکات ماه مبارک رجب نیز، روز بیست و هفتم با بعثت پیامبر (ص) تکمیل می‌شود. 
مدیر حوزه علمیه حجت‌بن الحسن(ع) تهران، با استناد به یکی از روایات شیخ صدوق (ره) گفت: امام صادق (ع) برای روزه مبارک رجب، چنان پاداشی را ذکر می‌کند که تنها خداوند از میزان و اندازه آن با خبر است. 
وی افزود: امام صادق (ع) آثار معنوی بسیاری برای روزه ماه مبارک رجب ذکر می‌کند که نجات از عذاب قبر، عدم لغزش در پل صراط و رهایی از آتش دوزخ، از جمله آثار وضعی آن است. 
حجت‌الاسلام والمسلمین مطلبی فشارکی در پایان تصریح کرد: در حدیثی آمده است که هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، از نهر بهشتی «رجب» که از شیر سفید‌تر و از عسل شیرین‌تر است، سیراب می‌شود.
پایان پیام

https://www.labbayk.ir/?l=news/2408

حجت الاسلام فشارکی:مساجد در پاسخگویی به شبهات تلاش کنند

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) _ حجت الاسلام مطلبی فشارکی، مدیر حوزه حجت بن الحسن (ع) با اشاره به نقش تاثیرگذار مساجد در تولید علم دینی گفت: همه واژه های دینی باید در مسجد برای مردم تبیین شود، مردمی که در جامعه مشغول به کسب و کار هستند و فرصت کمی برای مطالعه دارند باید مسجد فرصت علم آموزی را برای مردم فراهم کند.
به گزارش شفقنا به نقل از شبستان وی با اشاره به دستور العمل اسلام برای همه امور بیان کرد: فضیلت تعلیم و تعلم در اسلام در ردیف عبادت قرار گرفته شده و مسجد به عنوان خاستگاه تعلیم و تعلم در این زمینه نقش تاثیر گذاری دارد. متولیان مساجد باید ضمن مهیا نمودن محیط مطلوب برای عبادت و بندگی خدا نسبت به تعلیم و تعلم نمازگزاران بویژه آموزش قرآن کریم و مسائل شرعی تلاش بیشتری داشته باشند و از ظرفیت های مساجد در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی استفاده کنند.
مدیر حوزه علمیه حجت بن الحسن (ع) ادامه داد: در شرایط کنونی شاهد ورود نسل جدیدی از شبهات اعتقادی به کشور بویژه در میان جوانان هستیم. در این شرایط، مساجد نباید کم فعال باشند بلکه در جهت پاسخگویی به این شبهات و تعمیق ایمان دینی مردم تلاش کنند و یکی از اقدامات ائمه جماعات همین موضوع باید باشد.
حجت الاسلام مطلبی فشارکی تصریح کرد: در امور اجتماعی و روزمره، بهترین مرکز برای هدایت مردم مساجد هستند زیرا که روزانه در مسجد افراد بسیاری حضور می یابند اگر فرهنگسازی در این زمینه صورت گیرد و از طرفی مردم باید مطالباتشان را از مسئولان و روحانیون ائمه جماعات بخواهند.
وی گفت: مسایل مبتلا به مردم همانند احکام شرعی، روزه، خمس، امر به معروف و نهی از منکر باید برای مردم بیان شود زیرا که اگر مردم احکام دین را بدانند دایره عمل شان در مورد خطاها کاهش می یابد. افرادی که دست به هر کاری می زنند به علت آن است که با احکام آشنا نیستند و در معامله ای وارد می شوند هر چقدر معرفت دینی مردم افزایش یابد دایره عملشان محدود می شود.
وی خاطر نشان کرد: لازم است،امام جماعت آگاه به امور و با روان شناسی شناخت و ارتباط با مردم آشنا و مطالبات و نیازهای مردم را تشخیص داد زیرا که مردم تک به تک نمی توانند از امام جماعت بخواهند که مطالبات آنها را بیان کند بلکه امام جماعت باید بنا بر تشخیص هر منطقه، محله، روستا و شهر باید مطالبات مردم را مطرح کند و علاوه بر بیان موضوعات عمومی بر موضوعات اختصاصی هر منطقه و مکان آشنا باشد.

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

کد خبر: 391546 | تاریخ مخابره :۱۳۹۵/۵/۲۹ - ۰۱:۱۰ | سرویس: استان‌ها 48
مدیر مدرسه علمیه حجت ابن الحسن(عج) تهران: 
قانون اساسی جمهوری اسلامی دموکراتیک ترین قانون دنیاست 
حوزه/ مدیر مدرسه علمیه حجت ابن الحسن(عج) تهران، گفت: قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران از بهترین قانون های اساسی در دنیا بوده و واقعا باید گفت که هیچ قانون اساسی در دنیا مانند آن، دموکراتیک نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مطلبی فشارکی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به فرارسیدن 28 مردادماه سالروز گشایش مجلس خبرگان برای بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 شمسی، اظهار داشت: یکی از ابتکارات نظام جمهوری اسلامی ایران، تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

وی با بیان این که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از بهترین قانون های اساسی در جهان است، گفت: یکی از اقدامات و کارهای مهم حضرت امام خمینی(رض)، صدور دستور تأسیس فوری مجلس خبرگان قانون اساسی در زمانی بود که انقلاب اسلامی ایران هنوز به یکسالگی خود هم نرسیده بود، که این امر حکایت از اهمیت به قانون در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

مدیر مدرسه علمیه حجت ابن الحسن(عج) تهران با بیان این که در کمتر از چند ماه پس از تحقق انقلاب اسلامی ایران، شاهد برگزاری انتخابات خبرگان قانون اساسی در 12 مردادماه سال 58 بودیم، گفت: مردم در این انتخابات عده ای را به عنوان خبره و دانشمند برای تدوین قانون اساسی انتخاب کردند تا قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران را مشخص کنند؛ و از آن جایی که ما از طرفی یک کشور اسلامی هستیم باید قانون اساسی آن، ضمن این که به جمهوریت و رأی مردم احترام می گذارد، با استفاده از شرع مقدس اسلام نیز، پاسخ گوی خواست های مردم می بود.

وی با بیان این که قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران از بهترین قانون های اساسی در دنیا بوده و واقعا باید گفت که هیچ قانون اساسی در دنیا مانند قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دموکراتیک نیست، یادآور شد: در نظام جمهوری اسلامی ایران، هر جایی که قرار است مسئولی انتخاب شود از رئیس جمهور گرفته تا شورای اسلامی روستا و شخص دهدار، همه و همه باید توسط مردم و رأی مردم انتخاب شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مطلبی فشارکی افزود: امام خمینی(ره) نیز به عنوان بنیانگذار و رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، همواره تأکید داشتند که میزان رأی ملت است که این قانون اساسی مترقی نظام جمهوری اسلامی و تأکید بنیانگذار و رهبر بزرگ آن، نشان از اهتمام به رأی و نظر مردم در این کشور اسلامی است.

وی با بیان این که قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و بیانات امام خمینی(ره) نشان می دهد که رأی مردم در ایران به عنوان شاقول و معیار فعل و انفعالات سیاسی محسوب می شود، گفت: در طول تاریخ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می بینیم که هر گاه مردم به هر گروه و تفکر سیاسی رأی دادند، هیچ کس با آن مخالفت نکرده، چرا که در این کشور، مردم تصمیم گیرنده اصلی برای سرنوشت خودشان هستند.

مدیر مدرسه علمیه حجت ابن الحسن(عج) تهران اضافه کرد: سلایق مختلف در این کشور به ریاست جمهوری و دولت رسیدند و مجلس های مختلفی با تفکرات مختلف سیاسی تشکیل شده که این ها همه حکایت از دیده شدن رأی مردم در نظام سیاسی ایران دارد؛ حتی در انتخاب افرادی مثل رئیس مجلس نیز با رأی مردم کاملا مشخص است، چرا که نمایندگان مستقیم مردم در مجلس شورای اسلامی، رئیس را انتخاب می کنند؛ یا مثلا در انتخاب رهبری برای نظام جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان مجلس خبرگان به عنوان منتخبین مردم، نقش آفرینی می کنند.  

وی خاطرنشان کرد: اصلا منشأ انقلاب اسلامی ایران و مبارزات انقلابی مردم بودند که گوش به فرمان امام خمینی(ره)، در مقابل نظام سلطه ایستادند و آن را سرنگون کردند و شاید از همین روست که در نظام برآمده از مردم، نقش مردم برجسته است.

حجت الاسلام و المسلمین مطلبی فشارکی با اشاره به وقایع پس از انقلاب اسلامی گفت: عده ای به بهانه دفاع از دموکراسی مطرح می کردند که باید نظام سیاسی ایران، جمهوری ایران، یا جمهوری دموکراتیک ایران باشد و قطعا به این صورت نقش اسلام در نظام سیاسی ایران کمرنگ می شد و عده ای هم از آن طرف می گفتند که حکومت اسلامی ایران باشد و به این ترتیب می خواستند رأی و نظر مردم در میدان سیاست ایران نباشد و فقط یک نفر تصمیم گیرنده اصلی باشد؛ لذا امام خمینی(ره) با دید وسیع و آینده نگری که داشتند، فرمودند من به جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد معتقد هستم و به این ترتیب همه این اندیشه های فاسد و منتهی به ظلم و نظام سلطه را کنار زدند.

وی در پایان گفت: تأکید امام خمینی(ره) بر کلمه جمهوری اسلامی برای نظام سیاسی کشور ایران، شاید به جهت تلفیق رأی مردم و شرع مقدس اسلام بود که اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران هم موافقت خود با آن را اعلام کردند.

http://hawzahnews.com/detail/News/391546



به مناسبت زادروز اباعبدالله حسین(ع)/
گروه اندیشه: بنا به اعتقاد مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن، در سیره و منش امام حسین(ع) بحث جنگ و پایبندی به اخلاق از هم جدا هستند. به عبارت دیگر، پایبندی به اخلاق حسینی باب نجات امت را فراهم می‌کند
حجت‌الاسلام محمدعلی مطلبی فشارکی، مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گفت: تاریخ ولادت یا وفات افراد تاثیر چندانی در روش و منش انسان‌های تاریخ‌ساز ایجاد نمی‌کند. اما ما می‌توانیم در روزهای ولادت بزرگان با انجام اعمالی به خداوند متعال نزدیک شویم.
وی در ادامه گفت: اباعبدالله حسین(ع) در۳ شعبان، سال ۴ هجری در مدینه متولد شدند.« ربابه» قبل از تولد امام حسین(ع) در خواب دید که تکه‌ای از بدن پیغمبر(ص) را از بدن ایشان جدا کردند و در دامن او گذاشتند. زمانی‌که ربابه برای تعبیر خواب پیش پیغمبر (ص) رفت و رویایی خود را با ایشان در میان گذاشت حضرت فرمودند: « چه رویای خوبی. به زودی پسری از فاطمه متولد خواهد شد و دامن تو بزرگ می‌شود». بعد از مدتی امام حسین(ع) متولد می‌شوند و همان‌گونه که پیغمبر(ص) خبر داده بودند تربیت و بزرگ شدن امام به عهده ربابه واگذار شد.
مطلبی فشارکی اظهار کرد: «ابن‌ابی‌الحدید» از شخصیت‌های برجسته اهل تسنن است وی درباره ابا عبدالله حسین می‌نویسد: «حسین شخصیتی است که خواری و ذلت را نپذیرفت و شهادت  با شمشیر را انتخاب کرد. او و یارانش را امان دادند اما خواری و ذلت را نپذیرفت». 
وی افزود: امام حسین(ع) را اگر بخواهیم بشناسیم باید ببینیم که قرآن ایشان را چگونه معرفی می‌کند. در قرآن کریم، آیات فراوانی تلویحاٌ به خاندان پیامبر(ص) اشاره می‌کند به عنوان نمونه قرآن می‌فرماید: « ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ : این همان [پاداشى] است که خدا بندگان خود را که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‌‏اند [بدان] مژده داده است بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى درباره خویشاوندان و هر کس نیکى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهیم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است » (شوری/۲۳) ابن‌عباس می‌گوید: « زمانی‌که این آیه بر پیغمبر(ص) نازل شد از ایشان پرسیدند نزدیکان شما چه‌ کسانی هستند که محبت آن‌ها بر ما واجب است؟ پیغمبر(ص) در پاسخ فرمودند: علی، فاطمه و ۲ فرزند آن‌ها»
وی در ادامه گفت: بنا به تاکید شیعیان و اهل تسنن آیه تطهیر مصداق اهل‌بیت(ع) است. ام‌سلمه می‌گوید من شاهد این ماجرا بودم که پیامبر اهل‌بیت خود را زیر عبا خود جمع کردند.
مدیر حوزه علمیه حجت ابن الحسن گفت: سراسر قیام امام حسین(ع) با اهداف معنوی همراه بود؛ شجاعت، استقامت در برابر دشمنان و پایبندی به اخلاق مهم‌ترین پیامدهای قیام عاشورا هستند. به عبارت دیگر امام حسین(ع) تمام هنرهای اسلام را در قیام عاشورا به ظهور رساندند. 
وی در ادامه گفت: وقتی لشکر «حر» به امام حسین(ع) نزدیک شد امام(ع) در اولین برخورد خطاب به یاران خود فرمودند: «این سربازان تازه از راه رسیده‌اند اگر آب دارید در اختیار آن‌ها بگذارید» اینجا این پرسش مطرح می‌شود که چه کسی با دشمنان خود چنین می‌کند؟ در سیره و منش امام حسین(ع) بحث جنگ و پایبندی به اخلاق از هم جدا هستند. به نظر من پایبندی به اخلاق حسینی باب نجات امت را فراهم می‌کند.
مطلبی فشارکی افزود:  یکی از لشکریان حر می‌گوید: «کسی بالای سر من آمد و مشک آب در دهان من گرفت او کسی نبود جزء ابا عبدالله». از این نمونه‌ها بسیار می‌توانیم اشاره کنیم. امام حسین(ع) در اوج جنگ و مبارزه زمانی‌که هنگام نماز خواندن فرا رسید اولویت را به خواندن نماز می‌گذارند چرا که در نماز خواندن عدالت، صراط مستقیم و نزدیکی با خداوند وجود دارد. 
وی در ادامه اظهار کرد: در قیام امام حسین(ع) اخلاقیات، عبادات و مبارزه علیه باطل وجود دارد. وقتی نامه «عمرسعد» را به امام حسین(ع) دادند امام نامه را زیر پا گذاشت و فرمودند:«هیهات من الذله» چرا که معتقد بودند پیشنهادات دشمن برای ما قابل مطالعه نیست و همگی به خواری و ذلت منتهی می‌شود. 
مطلبی فشارکی افزود: پیام «استقامت» قیام عاشورا محدود به انسان‌ها آن زمان نبود؛ اگر مردم عزیز ایران از این قیام درس نمی‌گرفتند چگونه می‌توانستند در برابر تحریم‌های استکبار جهانی از خود مقاومت نشان بدهند. 
وی در آخر گفت: البته این تاثیر و تاثر تنها در مردم ایران محدود نمی‌شود؛ «گاندی» رهبر هند زمانی که می‌خواست هندیان را از زیر یوغ انگلیسی‌ها نجات بدهند گفت: « ما هیچ راهی جز پیروی از راه و روش حسین نداریم». امام حسین(ع) خود در خط مقدم مبارزه بودند و خانواده ایشان در همین مسیر ماندند تا دیگران از این مسیر منحرف نشوند به همین خاطر در شب شوم عاشورا حضرت زینب(س) دست از عبادات خود برنمی‌دارند و نماز شب خود را ترک نکردند. 
http://www.iqna.ir/fa/news/3496676/پایبندی-به-اخلاق-حسینی-باب-نجات-امت-را-فراهم-می‌کند




https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=18&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi13uaBtNfbAhXBvRQKHZ6PC4E4ChAWCFIwBw&url=http%3A%2F%2Fwww.masjed.ir%2Ffa%2Fnewsagency%2Fpdf%2F13119%2F%25D8%25B9%25DB%258C%25D8%25AF-%25D9%2581%25D8%25B7%25D8%25B1-%25D9%2588-%25D8%25B9%25D9%2587%25D8%25AF%25DB%258C-%25D8%25AF%25D9%2588%25D8%25A8%25D8%25A7%25D8%25B1%25D9%2587-%25D8%25A8%25D8%25B1%25D8%25A7%25DB%258C-%25D8%25AD%25D8%25B6%25D9%2588%25D8%25B1-%25D8%25AF%25D8%25A7%25DB%258C%25D9%2585%25DB%258C-%25D8%25AF%25D8%25B1-%25D9%2585%25D8%25B3%25D8%25A7%25D8%25AC%25D8%25AF&usg=AOvVaw2_Xo9jZkiRP03d4zhiJrl9
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۰۸